تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج


مشاهده RSS Feed

نیلوفرآبی

ایجاد برنامه خودکنترلی رفتاری : تقویت درس خواندن

به این مطلب امتیاز بدهید
نقل قول نوشته اصلی توسط niloofarabi نمایش پست ها
تا به حال چندبار پیش آمده است که برای درس خواندن پشت میز نشسته اید اما حواستان تقریبا بلافاصله به جاهای دیگری پرت شده است؟ هنوز چند دقیقه از درس خواندن نگذشته است که بلند شده اید و برای خود یک فنجان چای درست کرده اید تا یادتان برود که تمرکز کردن حواستان روی تکلیفتان که در دست دارید ، چقدر سخت است. در زیر چند مثال می آوریم تا به کمک آنها بتوانید هنگام درس خواندن آسانتر حواس خود را متمرکز کنید. اینها مثال هایی از اصول خودکنترلی رفتاری است و همه انها بر شرطی سازی کلاسیک یا عامل استوارند. بعد از خواندن این اصول بنشینید و برای درس خواندن خودتان یک برنامه خودکنترلی رفتاری طرح کنید. در طراحی آن ، محیط و شرایط شخصی را در نظر بگیرید .

تقویت / تنبیه

هر وقت توانستید به یکی از اهداف تعیین شده در درس خواندن دست یابید، به خودتان پاداش بدهید. اطمینان حاصل کنید که پاداش بلافاصله بعد از پایان تکلیف و رسیدن به هدف ارایه می شود. پاداش می تواند یک چیز ساده ای مثل: یک فنجان قهوه ، اس ام اس بازی کوتاه با دوستتان ، رفتن به سینما یا گوش دادن به آهنگ دلخواه.

اجباری و بلافاصله بودن تقویت کننده

بسیاری از مردم ادعا می کنند که از اصول شرطی سازی عامل آگاه هستند اما معمولا نمی توانند آنها را به طور مناسب به کارببرند. مثلا ممکن است تصمیم بگیرید دوساعت در کتابخانه روی مقاله کار کنیدبعد، به علت تلاش ، به خود پاداش بدهید ؛ مثلا پیش دوستان خود بروید و با آنها قهوه بنوشید. اما ممکن است ببینید آنقدر در نوشتن خوب پیشرفت می کنید که حیفتان می اید در اوج کارایی آن را کنار بگذارید و پیش دوستان خود بروید . نوشتن را آنقدر ادامه می دهید که به تدریج، از میزان تمرکز و انگیزه شما کم می شود، اینجاست که برای نوشیدن قهوه بیرون می روید. اتفاقی که در اینجا رخ می دهد این است که ، بدون آنکه خودتان بدانید ، رفتاری را تقویت می کنید که به کاهش سطح تمرکز و انگیزه مربوط می شوند ، اما دو ساعت کار متمرکز قبل از آنها را تقویت نمی کنید. بر عکس آنچه مردم تصور می کنند ، باید درست در اوج کارایی ، انرژی و تمرکز حواس، دست از کار بکشید و به خودتان (در واقع به کارایی و تمرکز حواس) پاداش دهید . وقتی خسته می شوید، دست از کار می کشید ، و به خودتان (در واقع به کارایی و تمرکز حواس ) پاداش دهید. وقتی خسته می شوید ، دست از کار می کشید، و به خودتان پاداش می دهید ، در واقع خسته شدن را تقویت می کنید. همیشه فکر کنید کارهایی که دوست دارید انجام دهید (یعنی پاداش ها) اجباری هستند و باید بلافاصله بعد از رفتاری که میخواهید آن را تقویت کنید (یعنی تمرکز حواس) روی دهند.

کنترل محرک ها (برنامه ریزی محیطی)

اگر در محیطی درس می خوانید که بر سایر رفتارها نیز تاثیر می گذارد ، تمرکز روی درس خواندن بسیار دشوار خواهد بود. مثلا اگر سعی می کنید در اشپزخانه مقاله بنویسید ، حتما متوجه خواهید شد که این کار بسیار دشوار است، زیرا اشپزخانه رفتارهای مزاحم را نیز تحریک می کند، رفتارهایی مثل به طرف یخچال رفتن و چیزی خوردن ، یا گذاشتن کتری روی اجاق. برای نوشتن مقاله باید به محیطی بروید که هیچ رفتار دیگری غیر از درس خواندن را تحریک نیمکند. (کتابخانه بهترین مثال است).

شکل دهی (شیپینگ) و تعیین اهداف قابل وصول:

برنامه های رفتار درمانی انواع مختلف اهداف وصول را تعیین می کنند و بسیار مهم است که همه انواع فرعی نیز قابل وصول باشند. مثلا به هنگام درس خواندن، باید هدفی تعیین کنید که مطمئن هستید می توانید به آن دست یابید (مثلا مطالعه کتاب درسی به مدت 15 دقیقه ، نه به مدت 6 ساعت!) باز هم تکرار می کنیم که قابل وصول بودن اهداف خیلی مهم است: اگر هدف ، به علت بیش از حد بلند پروازانه بودن، به دست نیاید، این کار به همان اندازه بد خواهد بود که کل تلاش در راه رسیدن به هدف را تنبیه کرده باشیم. یعنی " به دست نیاوردن هدف" برابر است با "تنبیه کردن تلاش".

تفکیک رفتار /فیدبک

آیا می توانید دقیقا به یاد بیاورید که هفته گذشته چند ساعت درس خواندید؟ احتمالا نه، زیرا اکثر مردم فراوانی رفتارهایی را که می خواهند ایجاد (شکل دهی) یا تقویت کنند، خوب به خاطر نمی اورند. بر اساس این واقعیت ، جای تعجب ندارد که نمی توانید درس خواندن خود را کنترل کنید: زیرا نمی توانید از تفاوت های جزیی آن در مواقع و شرایط مختلف آگاه شوید یا انها را به یاد بیاورید. یکی از روش های حل مشکل این است که به برنامه درس خواندن خود، مرحله مشاهده گری را اضافه کنید. در مدتی که به خود مشاهده گری اختصاص داده اید اطلاعات مربوط به رفتار درس خواندن را ثبت کنید (مثلا هر روز چند ساعت درس خوانده اید، چه دستاوردی داشتید و در کجا درس خواندید). این کار کمک می کند تا فراوانی "خط پایه" درس خواندن خود را بدانید، و برای آینده اهدافی تعیین کنید که می توانید سطح خط پایه (فراوانی رفتار عادی) را بالا ببرند.



منبع: آسیب شناسی روانی ؛ مهدی گنجی.

Submit "ایجاد برنامه خودکنترلی رفتاری : تقویت درس خواندن" to Digg Submit "ایجاد برنامه خودکنترلی رفتاری : تقویت درس خواندن" to twitter Submit "ایجاد برنامه خودکنترلی رفتاری : تقویت درس خواندن" to del.icio.us Submit "ایجاد برنامه خودکنترلی رفتاری : تقویت درس خواندن" to StumbleUpon Submit "ایجاد برنامه خودکنترلی رفتاری : تقویت درس خواندن" to Google Submit "ایجاد برنامه خودکنترلی رفتاری : تقویت درس خواندن" to Facebook Submit "ایجاد برنامه خودکنترلی رفتاری : تقویت درس خواندن" to کلوب Submit "ایجاد برنامه خودکنترلی رفتاری : تقویت درس خواندن" to تبیان

برچسب ها: هیچ یک ویرایش برچسب ها
دسته بندی ها
دسته بندی نشده

نظرات