تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج


مشاهده RSS Feed

تغذیه صحیح هدیه ای از جانب خداوند

افتخار آفرین های تالار

به این مطلب امتیاز بدهید
نقل قول نوشته اصلی توسط سارا زنگویی نمایش پست ها
نرگس جوووون ننه جووون تالار بچه هات معروف شدن تا حالا دو دفعه عکس شون و توی روزنامه می بینم در گفتگو با کارشناسان و مسئولان آموزشی کودکان بررسی شد کودک و قرآن؛ اُنس یا آموزش؟ فطرت خداجوی انسان به طور ناخودآگاه میل به خوبی‌ها و زیبایی‌ها دارد و قرآن آیینه‌ تمام‌نمای زیبایی‌ها در عالم خلقت است. به همین دلیل هر نفس پاک و جان پالایش‌یافته‌ای ناخودآگاه گرایش به شنیدن و تلاوت آیات نورانی قرآن دارد و این درباره کودکان که مانند لوح پاک و سفیدی هستند، بیشتر صادق است. بدون شک بهترین روش تربیت که مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و همه نیازهای روحی و روانی آدمی باشد‌، آموزه‌های وحیانی است. قرآن کریم، آیین خود را بهترین آیین تربیت برای بشر معرفی می‌کند و می‌فرماید: «این قرآن‌، به راهی که استوارترین راه‌هاست‌، هدایت می‌کند.» (اسرا، آیه ٩) هرچند در قرآن کریم درباره روش‌های تربیتی کودکان به‌صراحت سخن گفته نشده است، از لایه‌های درونی برخی آیات و داستان‌های قرآنی به‌زیبایی می‌توان آن را دریافت. آموزش، مقوله‌ای فرهنگی است امروز در دنیا و به‌ویژه کشورهای پیشرفته، به آموزش به عنوان رویدادی فرهنگی نگاه می‌شود، از‌ این‌رو توجه به آموزش قرآن در بین کشورهای اسلامی به عنوان مقوله‌ای فرهنگی، نیازی اساسی است؛ چراکه این کشورها بسیاری از رفتار و حتی افکار خود را از فرهنگ، ادبیات، عرفان و دین به دست می‌آورند. امروزه بی‌توجهی به فرهنگ‌سازی در امر آموزش، باعث شده است تا تعلیم و تربیت از عمق لازم برخوردار نباشد. شیوه‌های نوین تدریس و ایجاد حس رقابت در میان کودکان سبب می‌شود تا کودکانمان رغبت بیشتری به انجام فعالیت‌های قرآنی داشته باشند، از‌این‌رو امسال برای نخستین‌بار در حرکتی هماهنگ بین چند نهاد و دستگاه‌ مختلف استانی، اولین مسابقات قرآنی ویژه خردسالان و نونهالان با عنوان «نسیم بهار» برگزار شده است که این روزها شاهد برپایی مرحله شهرستانی آن در مشهد هستیم. در این مرحله از مسابقات، بیش از ٣هزار و ٥٠٠‌خردسال از مهدهای ‌کودک‌‌ و پیش‌دبستانی‌های استان از سوم خرداد به مدت ٩روز با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این مسابقات بهانه‌ای شد تا در این‌باره با برخی مسئولان و کارشناسان فعالیت‌های قرآنی کودکان گفتگو کنیم. فعالیت‌های قرآنی در مهدها سلیقه‌ای است تا اصولی دبیر اجرایی مسابقات قرآنی نسیم بهار درباره چگونگی ایجاد چنین رویداد قرآنی برای کودکان می‌گوید: در همه مهدهای کودک‌ و پیش‌دبستانی‌ها، کم‌وبیش فعالیت‌های قرآنی و دینی انجام می‌شود که به‌طور معمول سلیقه‌ای و بنا بر ‌نظر و خواست مدیران آن موسسه است، ولی ما از طریق این مسابقات به دنبال هماهنگی بیشتر دستگاه‌های متولی برای این منظور بودیم. محمد‌ هاشم‌زاده با بیان اینکه هدف اصلی، رسیدن به یک وحدت نظر برای برگزاری و ایجاد فعالیت‌های قرآنی موثرتر در بین کودکان است، می‌افزاید: باید با آسیب‌شناسی برنامه‌های قرآنی و دینی اجراشده در مهدهای کودک،‌ به یک نظام هدفمند و هماهنگ برای امور قرآنی و دینی کودکان زیر شش‌سال رسید و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای این منظور انجام داد که امیدواریم مسابقات قرآنی نسیم بهار، بستر مناسبی برای این کار باشد. هدف، ایجاد رقابت قرآنی بین خردسالان نیست وی با بیان اینکه هم‌اکنون ٤٠٠‌مهد‌کودک در مشهد وجود دارد که از این تعداد، ٦٢‌مهد‌کودک در این دوره از مسابقات قرآنی شرکت کرده‌اند، می‌افزاید: در مرحله شهرستانی مسابقات قرآنی نسیم بهار، ٧٠٠نونهال از فراگیران مهدالرضاهای آستان قدس رضوی و ٢٤٨‌خردسال از مهدهای کودک بهزیستی حضور دارند. هاشم زاده با بیان اینکه هدف از برگزاری این مسابقات، ایجاد رقابت قرآنی بین خردسالان نیست، خاطرنشان می‌کند: هدف، دیده‌ شدن فعالیت‌های قرآنی مهدهای کودک‌ و پیش‌دبستانی‌هاست تا هم تشویقی برای نونهالان و والدین آن‌ها و هم مدیران مهدها و پیش‌دبستانی‌ها باشد. دبیر اجرایی مسابقات قرآنی نسیم بهار یادآوری می‌کند: مسابقات در چهار رشته و دو رده سنی پنج و شش‌سال برگزار می‌شود که شامل حفظ آیات کاربردی قرآن کریم با موضوعاتی نظیر احسان به والدین، اسراف و اقامه نماز و حفظ سوره‌های کوچک قرآن کریم ویژه دو گروه سنی با تعداد مختلف می‌شود. وی تاکید می‌کند که این مسابقات برای نخستین‌بار است که به‌صورت هدفمند و نظام‌یافته با هم‌فکری و همکاری چند دستگاه و نهاد متولی فعالیت‌های کودکان نظیر آموزش‌و‌پرورش، بهزیستی، آستان قدس رضوی، اوقاف و اداره‌کل تبلیغات برگزار می‌شود. شیوه آموزش در مهدها، آموزش رسمی را مشکل کرده است معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش استان نیز درباره فعالیت‌های قرآنی انجام شده در مهدها و پیش‌دبستانی‌ها می‌گوید: آموزش قرآن در این سنین باید به صورت اصولی ارائه شود و از آنجایی که کودکان هنوز با حروف و صداها آشنایی لازم را ندارند، آموزش روخوانی به آن‌ها باعث می‌شود که در سال اول ابتدایی در یادگیری حروف و کلمات با مشکل مواجه شوند. طاهره عرفانیان‌امیدوار می‌افزاید: بر اساس دستورالعمل آموزش‌وپرورش که به تایید شورای عالی آموزش‌و‌پرورش هم رسیده است، آموزش قرآن به سبک امروزی که در دارالقرآن‌ها صورت می‌گیرد، درست نیست. روش‌های آموزشی مهدهای دیگر نیز تایید نمی‌شود؛ چراکه وقتی کودکان وارد دبستان می‌شوند، با مشکلات بسیاری در یادگیری حروف و صداها مواجه هستند. هدف انس با قرآن است، نه آموزش صرف آن وی با بیان اینکه ما در پیش‌دبستانی‌هایی که زیر نظر آموزش‌و‌پرورش هستند، سعی بر انس گرفتن کودکان با قرآن داریم، ادامه می‌دهد: با این دیدگاه، در پیش‌‌‌دبستانی‌ها تنها با استفاده از نواهای قرآنی و گفتن داستان‌های جذاب قرآنی برای کودکان، آن‌ها را آموزش می‌دهیم. عرفانیان خاطرنشان می‌کند: محتوای آموزشی در پیش‌دبستانی‌ها، مدون و برنامه‌ریزی شده است. کتاب و سی‌دی‌های مشخصی وجود دارد و مربیان بر اساس آن‌ها تدریس می‌کنند. آهنگین بودن و وجود جذابیت در داستان‌ها، وجه امتیاز این روش بر روش‌های دیگر تدریس قرآن برای کودکان پیش‌دبستانی است. به کودکان آداب قرائت قرآن را آموزش دهیم در ادامه کارشناس علوم‌قرآنی در بخش کودکان نیز در این‌باره به ما می‌گوید: آموزش قرآن به کودکان باید بر مبنای اصول و مبانی دقیقی صورت بگیرد. اگر مربی با شیوه‌ای نادرست، قرآن را به کودکان بیاموزد، افزون بر اینکه قرآن را به خوبی یاد نمی‌گیرند، در یادگیری الفبا در دبستان هم با مشکلاتی مواجه می‌شوند. فاطمه موسوی‌زاده می‌افزاید: آموزش قرآن به کودکان باید با جذابیت‌های لازم همراه باشد و درصورتی‌که آموزش‌ها همراه با داستان و بازی‌های مفرح نباشد، کودکان جذب قرآن نمی‌شوند. در چنین سنینی باید سعی بر ایجاد انس هرچه بیشتر کودکان با قرآن و معارف قرآنی کرد. به عبارتی باید کودکان را با آداب قرائت قرآن مانند پاکی و پاکیزگی، با وضو بودن، آداب نشستن و گوش دادن به هنگام شنیدن آیات قرآن و‌... آشنا و آنان را به رعایت این آداب، ترغیب کرد. والدین، کلام و رفتار معلم را تثبیت یا خنثی می‌کنند وی خاطرنشان می‌کند: والدین به عنوان همیار معلم در منزل می‌توانند نقش بسیار مهم و پایداری در ایجاد انس با قرآن در کودکان داشته باشند. آن‌ها از قبل تولد کودک با او بوده‌اند و قرار است تا پایان عمر نیز در کنار او باشند، به همین دلیل تأثیری که دانش‌آموز از خانواده‌‌ خود می‌گیرد، بسیار پایدارتر از تاثیر وجودی هرشخص دیگری است. همچنین این والدین هستند که تأثیر کلام و رفتار معلم را تثبیت یا خنثی می‌کنند. از این  رو نقش والدین در پیشرفت‌های دانش‌آموزان بسیار حساس و کلیدی است. این کارشناس آموزش قرآن به کودکان، می‌گوید: آموزش روخوانی و روان‌خوانی یا حفظ و قرائت به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای مختلف کودکان باشد؛ چراکه نظریه «هوش‌های متکثر» ثابت می‌کند نمی‌توان برای همه کودکان با توانایی‌ها و علایق مختلف، نسخه‌ای واحد پیچید. آموزش قرآن به کودکان باید متنوع و جذاب باشد وی با بیان اینکه شاید یکی از رموز جاودانگی و جذابیت مجالس عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) یا مراسم شب‌های احیا‌ همین تنوع برنامه‌ها و فعالیت‌ها باشد، می‌گوید: در آموزش قرآن به کودکان نیز باید این روش را مدنظر داشت و فراموش نکرد که اهداف بر اساس اهمیت باید موردتوجه قرار گیرد و این هدف اصلی است که باید با کمک اهداف فرعی‌تر تقویت شود. موسوی‌زاده معتقد است: باید روش‌های آموزشی را به‌روز کرد و مفاهیم بسیار ساده و ابتدایی قرآن اعم از دوست داشتن خداوند، دروغ نگفتن، نظافت، آزار نرساندن به حیوانات، اسراف نکردن و ده‌ها موضوع دیگر را که در قرآن کریم آمده است، در قالب بازی‌های گروهی، نمایش‌های ساده و کارهای عملی به کودکان آموخت. وی ادامه می‌دهد: این بازی‌ها، نمایش‌ها و کارها می‌تواند در قالب کلاس قرآن به کودکان آموزش داده شود و درس، با شعری که ترجمه بسیار ساده‌ای از آیه‌های مربوط است، پایان یابد تا کودک به‌تدریج علاوه بر فراگیری اعمال پسندیده‌ای که در قرآن به آن‌ها توصیه شده است، با خود قرآن نیز آشنا شود.

Submit "افتخار آفرین های تالار" to Digg Submit "افتخار آفرین های تالار" to twitter Submit "افتخار آفرین های تالار" to del.icio.us Submit "افتخار آفرین های تالار" to StumbleUpon Submit "افتخار آفرین های تالار" to Google Submit "افتخار آفرین های تالار" to Facebook Submit "افتخار آفرین های تالار" to کلوب Submit "افتخار آفرین های تالار" to تبیان

برچسب ها: هیچ یک ویرایش برچسب ها
دسته بندی ها
دسته بندی نشده

نظرات

  1. سارا زنگویی آواتار ها
    نرگس جوووون نفر پشت سر مامانتون نبودند؟
    مطمئنی خودتی؟
  2. نرگس آواتار ها
    بهله خود خودمم مامانم بغل دستم بود نیافتاده
  3. نرگس آواتار ها
    سارا چه روزنامه ایه؟ می خوام بخرم براشون نگه دارم
  4. سارا زنگویی آواتار ها
    نرگس جووون این روزنامه اش محلی و متعلق به مشهده اگه تونستم واست یک نسخه اش و پیدا می کنم و نگه میدارم
    خوبه ، به قول مای فادر حالا خوشحالی
    پس زودی بیا مشهد