مقدمه

اهمیت درست و خوانانویسی به گونه‌ای که برای دیگران قابل خواندن باشد، کاملاً روشن و آشکار است. نوشتن تقش اساسی در یادگیری دارد.

مشکلات مربوط به نوشتن از ابتدای ورود به مدرسه بر سایر فعالیت‌های آموزشی کودک تأثیر منفی می‌گذارد و موفقیت شغلی و تحصیلی او را به خطر می‌اندازد.

این اختلال نیز مانند سایر اختلالات یادگیری تا حد زیادی قابل درمان است ولی برای درمان آن چند مشکل وجود دارد. اختلال بیان نوشتاری معمولاً به همراه دیگر ناتوانی‌های زبان یا خواندن ظاهر می‌شود.

در مقاله ی پیشین در رابطه با این اختلال، مطالبی دانستیم. در این مطلب به بررسی  درمان آن می پردازیم...

درمان دارای دو بخش است:

الف) آموزش‌های جبرانی (تقویتی):که در آن بر اساس خط پایه کودک، آموزش‌ها طراحی می‌شود. توصیه‌هایی را که در این مقاله می‌آید را نیز می‌توان انجام داد.

ب) روان‌درمانی:درمان‌های روان‌شناختی به ویژه روان‌درمانی فردی، گروهی یا خانواده‌ درمانی ممکن است برای مشکلات هیجانی یا رفتاری ثانویه مفید باشد.

مربیان باید تجربیات یادگیری مثبت برای دانش‌آموزان فراهم کنند تا عزت نفس و انگیزه آن ها باقی بماند.

تعریف نارسانویسی

نارسانویسی برای کودکانی که علی‌رغم هوش طبیعی بسیار بد می‌نویسند، استفاده می‌شود. این کودکان اغلب آیینه‌نویسی یا وارونه‌نویسی دارند یا بسیار بدخط می‌نویسند.

 

مهارت‌های لازم برای نوشتن با دست

برای خوب و منظم نوشتن کلمات، لازم است برخی از مهارت‌ها وجود داشته باشد: درک موقعیت بدن فرد نسبت به اشیاء درک مفاهیمی چون بالا، پایین، زیر، رو، راست، چپ [اختلال بیان نوشتاری، درمان]

 ادراک اندازه‌ها، شکل‌ها و بازشناسی آن ها

 درست گرفتن مداد

 تنظیم وضعیت کاغذ نسبت به چشم‌ها و بدن

 چرخش دست برای تولید منحنی‌ها

  کپی کردن شکل‌های هندسی



علل نارسانویسی

برخی علل مهم نارسانویسی عبارتند از:

عدم مهارت‌های پایه‌ای مانند چرخاندن، فشار دادن، گرفتن و امثال آن

عدم رشد مهارت‌ها و هماهنگی‌های حرکتی و حرکت‌های ظریف که برای نوشتن ضروری هستند.

عدم حرکت مناسب انگشتان

عدم هماهنگی چشم و دست

عدم توانایی کنترل بازو، دست و عضلات انگشتان

عدم یادگیری مفاهیم پایه‌ای مانند بالا، پایین، زیر، رو

وضعیت قرار گرفتن نامناسب کاغذ و بدن به هنگام نوشتن

فاصله نامناسب سر کودک با کاغذ به هنگام نوشتن

استفاده از میز و صندلی و مداد نامناسب

در دست گرفتن مداد به صورت نامناسب

عدم توانایی در طراحی فرم صحیح ترسیم هر یک از حروف و کلمات در ذهن

دشواری در حفظ تجارب و تأثیرات دیداری

بی‌قراری و پرتحرکی

نداشتن انگیزه کافی برای خوب نوشتن

تأخیر در تکلم

فقر یا نارسایی آموزش

اشکال در تبدیل و انتقال ادراک حس دیداری به حرکتی

خطا در ادراک دیداری واژه‌ها

عدم هماهنگی کل بدن

عدم هماهنگی حرکتی

عدم توجه و دقت

ضعف حافظه بینایی و شنوایی

دشواری در انتقال اطلاعات از یک کانال حسی به کانال دیگر یا پیوندهای حسی

روابط نامطلوب کودک ـ معلم

غیبت‌های طولانی و مکرر کودک

کلاس پرجمعیت

مواد و برنامه درسی نامناسب



 مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: اکرم محمد زاده فرهانی - تنظیم: داودی