رجیو امیلیا1 چیست؟
 
برای بسیاری از والدین کودکان سنین پیش دبستانی ، شروع سال تحصیلی می تواند  استرس زا و ترس برانگیز باشد.
آغاز مدرسه و درس خواندن، به این معنی است که درگیری والدین در آموزش و پرورش فرزندانشان روز به روز کمتر می شود و آموزش دروس  بیشتر توسط  معلم به صورتی ساختارمندتر انجام می گیرد؛ همچمنین بازی کودکان کمتر و فعالیت آنها بیشتر می شود. اما یک فرم رو به رشد از آموزش و پرورش در اوایل دوران کودکی ؛به نام رویکرد رجیو امیلیا، چرخش ....? فردی در آموزش است که باعث می شود والدین، معلمان، و فرزندان به طور برابر در عمل یادگیری مشارکت خلاقانه داشته باشند.اگرچه رجیو امیلیا یک رویکرد خوب است اما ممکن است با چیزی که معلم و والدین در نظر داشتند؛ مطابقت نداشته باشد.
 در واقع، این رویکرد به آموزش و پرورش از شهری با همین نام، که بر اهمیت آموزش جامعه  و بررسی های آزاد به عنوان ارزش های اولیه خود تاکید دارد؛ گرفته شده است.از دهه 1940 ؛ توسعه رویکرد رجیوتا در سراسر مهدکودک ها و کودکستان های جهان انتشار یافت و طراحی کارهای کلاسی مدارس ابتدایی نیز بر این اساس انجام گرفت.هر چند رویکرد رجیوتا دارای مشترکاتی با مدارس والذورف و مونته سوری بود و در برخی از اصول و ارزشها از آنها یهتر بود اما به عنوان یه فلسفه و یا مجموعه ای از باورها نبوده است. در عوض، آن را، رویکرد مبتنی بر برخی از ارزش های اساسی در مورد این که  کودکان چگونه یاد می گیرند، در نظر می گیرند.این ارزش ها در مدارس مختلف، زمینه های مختلف و به طرق مختلف تفسیر شده اند.سوزان لیون، مدیر اجرایی پروژه معلم نوآورانه می گوید: هدف توسعه و ارتقاء آموزش های الهام گرفته از رجیو در این مدارس می باشد.

اما  این ارزشهای بنیادی چه چیزهایی هستند؟
 
مشارکت فعالانه کودکان در یادگیری.

لیون می گوید : رویکرد رجیو " کودک را به عنوان یک فرد بسیار شایسته و خلاق ، که پیوسته با محیط خود در تعامل است، در نظر می گیرد .آندره یانگ می گوید:  که دانش آموزان اجازه دارند علایق خود را دنبال کنند، اما"نه بدون کنترل و نظارت و سازمان دهی". برای مثال دانش آموزان در کلاس درس  علاقه به ساختن ساختمان را نشان میدهند بنابراین معلم کنده چوب و مصالح ساختمانی را به کلاس درس آورده می آورد. در حین کاوش کودکان و اینکه چگون با چکش  بکوبد که ناخنهایش آسیب نبیند ،از این فرصت برای تقویت مهارت های ریاضی، حل مسئله، ورابطه دست آنها با یادگیری خواندن و نوشتن در نظر گرفته شود.

اهمیت محیط.

لیون می گوید: "محیط مدرسه که بعد از معلم و والدین  به عنوان مربی سوم در نظر می شود."  اکثر کلاس های درس رجیو شامل یک استودیو، یا "کارگاه هنری" است که با  موادی مانند خاک رس، رنگ و ابزار نوشتن در آن قرار دارند.
با استفاده از این مواد کودکان  را برای یادگری مفاهیمی که پیش نیازنوشتن است، آماده می کنند.
 
معلم، والدین، و کودک به عنوان مشارکت کنندگان در فرآیند یادگیری.

لیون می گوید: " معمولا  والدین  به عنوان بخشی ازفرآیند آموزش در یک روش معتبر در نظر گرفته  نمی شود."
 اما در رویکرد رجیو والدین به عنوان یک منبع ضروری برای یادگیری فرزند شان در نظر گرفته می شوند.
برای تقویت مشارکت والدین ، مدارس رجیو میزبان برنامه های مختلفی در طول هر سال تحصیلی، از جمله کنفرانس ها و سخنرانی های ویژه برای والدین می باشند.
به عنوان مثال، در برخی از این برنامه ها  معلمان مشاهده کردند که بسیاری از والدین شکایت میکنند  که فرزندانشان خواب کافی ندارند. بنابراین مدرسه برای والدین جلساتی را در نظر گرفت که یک متخصص در آن در مورد این مسئله برای والدین صحبت کرد.

 
یادگیری قابل مشاهده است.

لیون می گوید:" مشاهدات معلم و اسناد و مدارک زندگی روزمره در مدرسه نشان می دهد که یادگیری قابل مشاهده است".
در برنامه رجیو ؛ در  کلاس های درس، معلمان از انواع روشهای مستند سازی ، مانند دوربین، ضبط صوت، و مجلات  برای پیگیری افکار و اندیشه های کودکان به عنوان بازی آنها با یکدیگر و کار مواد استفاده می کنند.
برای مثال، یانگ می گوید : هر یک ازکودکان کارپوشه ای شامل :عکس های پروژه ها، پیشنهادات و ایرادها ، آثار هنری، و نمونه هایی ازنوشته هایشان  را دارند.اینها تنها  بخشی ازچیزهایی است  که کودک در مدرسه می آموزد.همچنین کودکان با استفاده از این کارپوشه احساس غرور و رضایت بیشتری را از یادگیری دارند.

یانگ می گوید: تطبیق با ارزش های رویکرد رجیو امیلیا می تواند برای معلمان چالش برانگیز باشد و او معتقد است که این با ارزش است. قبول کردن کار کودکان و حمایت ازآنها برای رسیدن به درک عمیق تر خود در جهان مهم ترین بخش این فرآیند است.همچنین والدین و معلمان توافق دارند که: هرگز نباید خیلی زود کودکان را برای یاد گیری دانش واستفاده از ابزار برای بررسی دنیای پیرامونش وادار ساخت.
 
 
 منبع:
ترجمه: نیلوفرآبی
 
 
  [hr][1] - Reggio Emilia