تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




کارگاه شناخت درمانی زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:سارا فنایی
آخرین ارسال:alonegirl
پاسخ ها 19

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کارگاه شناخت درمانی

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    آیا میتوانید احساسات خود را تغییر دهید
    آیا میتوانید احساس خوشبختی کنید
    باسلام    دوستان علاقمند لطفا آمادگی خودشون را برای شرکت در کارگاه شناخت درمانی اعلام تا آن را شروع کنیم
    پاسخ با نقل و قول

  2. ارسال:2#
    محسن عزیزی آواتار ها
    سلام

    واقعا وقتی چنین تاپیکهایی رو میبینم، خیلی خوشحال میشم. اینکه می بینم اعضای جدید و قدیمی، همه و همه، سعی دارند دانسته هاشون رو به اشتراک بگذارند و بدون چشمداشتی زحمت می کشند.

    از خانم فنایی تشکر می کنم. ما منتظر(دومیش ) هستیم...
    پاسخ با نقل و قول

  3. ارسال:3#
    به نام خدا
    با تشکر از آقای دکتر عزیزی و همه دوستان

    خیلی ها اعتقاد دارند که روحیه بد انها ناشی از عوامل خارج از کنترل آنهاست .شما تاحالا از خود پرسیده اید (چگونه احساس خوشبختی کنم)(چگونه نسبت به خودم احساس خوبی داشته باشم)( من آدم موفقی نیستم زیرا نه شغل شکوهمندی دارم نه ثروتمند هستم  نه ازدواج موفق داشتم و...)
    اگر این سوالات را ازخود کرده اید آن را ناشی از چه چیزی دانستید .
    آیا آن را ناشی از هورمونها یا خواص ژنتیکی خود نسبت داده اید یا ناشی از دلسردی مربوط به وقایع اطراف خود دانسته اید یا جهان /اوضاع بد اقتصادی/آب وهوای بد/ مالیات ها/ شلوغی/ ترافیک و....نسبت دادید
    آیا به نظر شما میتوان از فقر وفلاکت گریخت .
    اگر میخواهید احساس بهتری داشته باشید باید بدانید ودرک کنید که به جای حوادث بیرونی افکار و طرز تلقی های شما هستند که احساسات شما را به وجود میاورند میتوانید اندیشه احساس و رفتار خود را تغییر دهید.
    این اصل ساده ودر عین حال انقلابی شما رادر تغییر زندگی یاری میدهد.
    برای اطلاع از رابطه میان فکر وروحیه ببینید در واکنشی که دیگران از شما میکنند چه برخوردی میکنیدبه فرض به شما بگویند (من شما را دوست دارم شما آدم خوبی هستید )چه احساسی پیدا مینید واگر برعکس آن را بگویند چه
    به واکنش های این احساسهایتان فکر کنید تا جلسه بعدی
    پاسخ با نقل و قول

  4. ارسال:4#
    سلام دوستان
    منم خیلی دوست دارم یه رویکرد رو براتون بطور کامل بگم .. رویکرد راه حل محور اگر  دوستان علاقه مند بودند اعلام کنند ..
    پاسخ با نقل و قول

  5. ارسال:5#
    سلام دوستان عزیز
    آیا احساس شما از تعریفی که دیگران از شما میکنند حتی اگر اشتباه باشد خوشحالی است
    و انتقادی که دیگران از شما حتی اگر درست باشد ناراحتی است.
    هر شناختی که ازخودمان پیدا میکنیم صرفا یک اندیشه است .ممکن است متوجه شده اید در حالت افسردگی یا نگرانی به خود وزندگیتان با بدبینی نگاه میکنید و در مقام انتقاد از خویشتن باشید مثلا بگویید چرا امروز از رختخواب بیرون بیایم که این نگاره های منفی موجب اقسردگی شما و وقتی مثبت تر وواقع بینانه تر بیندیشید از عزت نفس و کارایی بیشتری برخوردار میشوید.
    اگر میخواهید از روحیه بد نجات بیابید باید قبل از هر چیز بدانید هر احساس منفی ناشی از اندیشه منفی به خصوصی است . اندوه و افسردگی ناشی از تفکر از دست دادن و باختن هستند .فکر میکنید که عزت نفس شما خدشه دار شده است شاید از ناحیه کسی که انتظار نداشتید مورد بی مهری واقع شده اید. نومیدی ناشی از انتظارات برآورده نشده است به خود میگویید که وضع باید متفاوت از آنچه هست باشد  .
    مشکل اینجاست که گمان و احساس خود را عین واقعیت میدانیم اما اغلب افکار منفی مسبب احساس ناخوشایند شما غیر واقع بینانه مخدوش و ناشی از خطای شناختی شما است مثلا بعد از یک شکست عشقی یا متارکه از همسرتان بیشتر به خودتان میگویید تقصیر من است /دوست داشتنی نیستم /خیلی غر میزنم /با کسی صمیمی نمیشوم
    با این طرز تلقی حالتان بد میشود و احساس بی ارزشی میکنید.
    لطفا به ده خطایی که مسبب روحیات منفی خودتان است را شناسایی  کنید تا  مطلب بعدی
     
    پاسخ با نقل و قول

  6. ارسال:6#
    محسن عزیزی آواتار ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط 'آی ناز' pid='15557' dateline='1374341418'
    سلام دوستان
    منم خیلی دوست دارم یه رویکرد رو براتون بطور کامل بگم .. رویکرد راه حل محور اگر  دوستان علاقه مند بودند اعلام کنند ..

     
    سلام آی ناز خانم

    بسیار ممنون میشیم. در تاپیکی مجزا به رویکرد راه حل محور بپردازید.
     
    پاسخ با نقل و قول

  7. ارسال:7#
    سلام آیا به ده خطای شناختی فکر کردید توانستید چند تا را بشمارید.
    ده خطای شناختی شامل موارد زیر است:
    1-(تفکر همه یا هیچ):همه چیز را سفید و در غیر اینصورت سیاه میبینید. هرچیز کمتر از کامل شکست بی چون وچرا است .زنی که رژیم لاغری گرفته بود پس از خوردن یک قاشق بستنی گفت برنامه لاغری من دود شد و به هوارفت با این طرز تلقی تمام یک ظرف بزرگ بستنی را خورد
    2-(تعمیم مبالغه آمیز): هر حادثه منفی واز جمله شکست در یک ماجرای عشقی یا یک ناکامی شغلی را شکستی تمام عیار و تمام نشدنی تلقی میکنید و آنرا با کلماتی چون هرگز و همیشه توصیف میکنید .فروشنده افسرده ای در حال رانندگی پرنده ای به شیشه ماشینش خورده بود گفت من چقدر بدشانسم پرنده ها همیشه به شیشه اتومبیل من میخورند.
    3-(فیلتر ذهنی): تحت تاثیر یک حادثه منفی همه واقعیات را تار میبینید به جزیی از یک حادثه منفی توجه میکنید وبقیه را فراموش میکنید شبیه چکیدن یک قطره جوهر که بشکه آبی را کدر میکند به خاطر طرز برخورد با همکاران اداره تشویق میشوید اما در این میان کسی از جمع همکاران کلمه ای نه چندان جدی در مقام انتقاد از شما میگوید .روزهای مدید درحالی که همه گفته های مثبت را فراموش میکنید تحت تاثیر این تک انتقاد رنج میبرید.
    4-(بی توجهی به امر مثبت): با بی ارزش شمردن تجربه های مثبت اصرار بر مهم نبودن آنها دارید کارهای خوب خود را بی اهمیت میخوانید میگویید که هرکسی میتواند این کاررا انجام دهد بی توجهی به امر مثبت شادی زندگی را میگیرد و شمارا به احساس ناشایسته بودن سوق میدهید.
    5-(نتیجه گیری شتابزده): بی آنکه زمینه محکمی وجود داشته باشد نتیجه گیری شتابزده میکنید.
    ذهن خوانی :بدون بررسی کافی نتیجه میگیرید که کسی در برخورد باشما واکنش منفی نشان میدهد
    پیشگویی:پیش بینی میکنید که اوضاع برخلاف میل شمادر جریان خواهد بود.بدون هرگونه بررسی میگویید آبرویم خواهد رفت از عهده انجام این کار برنخواهم آمو واگر افسرده باشید ممکن است به خود بگویید هرگز بهبودی نخواهم یافت
    این 5مرحله شناختی و5مرحله بعدی را درجلسه بعد
    پاسخ با نقل و قول

  8. ارسال:8#
    سلام دوستان عزیز
    5مرحله بعدی خطای شناختی شامل این موارد است:
    6-( درشت نمایی): از یکسو درباره اهمیت مسایل و شدت اشتباهات خود مبالغه میکنید واز سوی دیگر اهمیت جنبه های مثبت زندگی را کمتر از آنچه هست برآورد میکنید .موردی است که به آن گاه بازی دوربین چشمی نام نهاده اند.
    7-(استدلال احساسی): فرض را براین میگذارید که احساسات منفی شما لزوما منعکس کننده واقعیت هستند از سوار شدن در هواپیما وحشت دارم حتما پرواز با هواپیما بسیار خطرناک است یا    احساس گناه میکنم باید آدم بدی باشم  یا  خشمگین هستم معلوم است با من منصفانه برخورد نشده است.
    8-(بایدها): انتظار دارید که اوضاع آنطور که شما میخواهید و انتظار دارید باشد. سخنرانی پس از اجرای یک سخنرانی دشوار با خود گفت نیاید اینهمه اشتباه میکردم وآنقدر تحت تاثیر آن قرار گرفت که چند روز متوالی حال بدی داشت .انواع و اقسام کلماتی که باید را به شکلی تداعی میکنند همین روحیا را ایجاد مینمایند.
    آن دسته از عبارتهای باید دار که بر ضد شما به کار برده میشوند به احساس تقصیر و نومیدی میانجامد
    خیلی ها میخواهند با بایدها و نبایدها به خود انگیزه بدهند .نباید آن شیرینی را بخورم اغلب بی تاثیر است زیرا بایدها تولید تمرد میکنند و اشخاص تشویق میشوند که درست برعکس آن راانجام دهند.
    9-(برچسب زدن): برچسب زدن شکل حاد تفکر هیچ یا همه چیز است. به جای اینکه بگویید اشتباه کردم به خود برچسب منفی میزنید من بازنده هستم.
    گاه هم اشخاص به خود برچسب احمق یا شکست خورده وغیره میزنند برچسب زدن غیر منطقی است زیرا شما با کاری که میکنید تفاوت دارید انسان وجود خارجی دارد اما بازنده واحمق به این شکل وجود ندارد این تجربه ها بیفایده ای هستند که منجر به خشم و اضطراب و.....میشوند.
    گاه برچسب زدن متوجه دیگران میشود وقتی کسی در مخالفت با نظر شما حرفی میزند ممکن است آن را متکبر بنامیم .
    10-(شخصی سازی و سرزنش): خود را بیجهت مسِءول حادثه ای قلمداد میکنید که به هیچ وجه امکان کنترل آن را نداشتید وقتی زنی از معلم پسرش شنید که اودر مدرسه خوب درس نمیخواند باخود گفت این نشان میدهد که من مادر بدی هستم و چه بهتر این مادر علل واقعی درس نخواندن فرزندش را میجست تا اورا کمک کند .
    شخصی سازی منجر به احساس گناه و ناشایسته بودن میشود.
    بعضی ها هم عکس این کار را انجام میدهند وسایرین ویا شرایط زا علت آن قرار میدهند .
    در این ده خطای شناختی آموختیم که افکار شما و نه حوادث بیرونی روحیات شمارا شکل میدهندودیگر آنکه انواعی از افکار منفی موجب احساسات منفی بخصوصی میشوند.
    تمرین
    یاد زمانی بیافتید که خشمگین وناراحت بودید خلاصهای از آن را برای خود بنویسید چه اتفاقی افتاد آیا از خود ناراحت شدید یا دیگری؟
    دوستان اگر احساس میکنید این کارگاه برای شما سودمند است لطفا نظر خود را بنویسید تا بقیه آن را ادامه دهیم.
    پاسخ با نقل و قول

  9. ارسال:9#
    در ضمن افکار منفی خود را هم بیابید
    (به خود چه میگفتید ؟به چه فکر میکردید و....)
    وانها رادر چند سطر بنویسید.
    پاسخ با نقل و قول

  10. ارسال:10#
    سلام با تشکر از خانم فنایی
    به نظر من خیلی کارگاه خوبی هست مخصوصا که خانم فنایی در هر تاپیک خیلی مختصر و مفید مطالب را گردآوری کردند و مشکل در خواندن مطالب پیش نمی یاد بنده هم مایل به شرکت در این کارگاه هستم اگر لطف کنید و این درمان شناختی-رفتاری را در رابطه با مشکلات زناشویی هم توضیح بدهید فکر کنم خیلی موثر واقع شود
    باتشکر فراوان
    پاسخ با نقل و قول

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •