تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




ذینفع کیست؟ زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:afsane
آخرین ارسال:ایزدی
پاسخ ها 3

ذینفع کیست؟

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    سلام.من یه آدم بدذات وبذکینه.طرف مقابلم یه آدم خوش طینت ودل پاک وبی کینه .آدم بدذات مدام اذیت میکنه.غیبت مبکنه.آزارمیده.اماآدم خوش طینت ممکنه این کارهاروبکنه اماچون ذاتش خوبه سریع معذرت خواهی میکنه ومهمتراینکه میبخشه.آهان حالاکه اون ادم بده روبخشیدپس اگه ادم بده غیبت خوبه روبکنه"به ضررش نیست چون ادم خوبه اون روبخشیده واعمال خوب آدم بده برای آدم خوبه فرستاده نمیشه.تااینجایکی به نفع آدم بده.
    حالااگه آدم بده(بخاطربدجنسی اش)آدم خوبه رو نبخشه(که نمی بخشه)اگراحیاناآدم خوبه غیبت آدم بده روبکنه واون نبخشه:تمام اعمال خوب آدم خوبه به حساب آدم بده نوشته میشه.(این احتساب برای تمام اعمال بد(مثل مردم آزاری اریت کردن-حق خوردن و.....اعمال میشود)خوب اینجاهم که شد یکی به نفع آدم بده.پس ذینفع کیست؟چرا؟لطف کنیدمراراهنمایی کنید.ممنونم
    پاسخ با نقل و قول

  2. ارسال:2#
    طباطبایی آواتار ها
    سلام
    در مورد قسمت اول سوالتون که باید عرض کنم اگر کسی از حقی که داره برای رضای خدا بگذره ، این ضرر نیست بلکه یک نفع هست .. چرا که او از حق خودش میگذره و خدا هم از حقی که داره ..

    این طوری نیست که چون اون فرد گذشت داشته، چیزی رو از دست داده باشه ، بلکه این کار موجب میشه که خدا به او رحم کنه ، به دلیل رحمی که او به دیگران داشته..
    احادیثی هم در این زمینه داریم ...
    پاسخ با نقل و قول

  3. ارسال:3#
    ایزدی آواتار ها
    خداوند به همه اعمال و نیات بندگانش آگاه است.

    سلام 

    نوشته ای رو در این رابطه (حق الناس) در انجمن گفتگوی قرآنی دیدم که تقریبا حرف خانم طباطبایی رو هم تایید می کنه و می تونید در بین این متن پاسختون رو دریافت کنید.


    اول) در احادیث معاد آمده است که از کارهای خوب و شایسته بدهکار برمی دارند و به حساب طلبکار می گذارند تا کارهای نیک او بسیار شود و اگر کارهای نیک بدهکار کفایت نکند یا نداشته باشد، از گناهان طلبکار برمی دارند و به حساب بدهکار می گذارند و به این صورت، شاکی راضی می شود و این جا است که بدهکار با دست خالی به دوزخ می رود.

    چنانكه پیامبر اكرم صلي الله عليه وآله فرمودند:

    «انَّه لَیَأتی العَبدُ یَومَ القیامَه و قَد سَرَّته حَسَناتُهُ فَیَجییٌ الرَّجُلُ فیقولُ: یا رَبِّ ظَلَمَنی هذا...»؛(نهایه البدایه،ج2،ص55.)

    ترجمه: در قیامت بنده ای که کار خوب بسیار دارد، در حالی که خوشحال است وارد محشر می شود، ناگهان مردی می رسد و می گوید: خداوندا! این شخص [در دنیا] به من ظلم کرده است، پس از کارهای نیک او گرفته می شود و به آن مظلوم داده می شود تا جایی که حسنه ای باقی نمی ماند و چون فرد دیگری می آید و حقش را طلب می کند، از گناهان او برداشته به بدهکار می دهند تا جایی که جهنم بر او واجب می شود.

    دوم) اگر کسي حقيقتاً تصميم به توبه و اصلاح امورش گرفت و در اين مسير، از هيچ تلاشي فروگذار نكرد، اگر مراتب توبه را درست پيموده باشد و در عين حال، بنا به دلايلي نظير فرصت محدود و يا فراموشی برخی حقوق مردم و ...، موفق به ادای برخي از حق الناس ها نشده باشد، خداوند او را کمک مي کند و در قيامت، پاسخگوي شخص طلبكار مي گردد و شخص شاكي و طلبكار را از وي راضي مي سازد. (بنقل از پرسمان دانشجويان، با كمي تغيير و تصرف.)

    سوم) يكي از كاربردهاي شفاعت در همين گونه مسائل است كه اگر فردي بطور ناخواسته و نه با قصد تعدي و ظلم آشكار، حق الناسي بر گردنش افتاد و يا به دليل فراموشي و عدم توان، موفق به اداي حقوق مردم نشد اما عميقاً از كرده ي خويش پشيمان و تائب است. و اين در حالي است كه خدا و رسول از ايمان و عمل او راضي اند. اگر خدا و رسول و اولياء بر حق الهي (ائمه معصومين و شفيعان روز جزا) از بنده اي راضي باشند، وساطت او را نزد شخص طلبكار كرده و با جلب رضايت، مقدمات شفاعت او را نزد خدا فراهم مي كنند.

    بدون شك، از آنجائي كه در قيامت همه ي پرده ها كنار رفته و مردم به قدرت و عظمت الهي و جايگاه پيامبر و امامان معصوم (ع) نزد خدا واقف مي شوند، از طرفي نيز همه در آن روز بزرگ، به لطف و عنايت و رضايت و رحمت الهي و نيز توجه و رأفت و شفاعت اولياء خدا محتاجند، در صورتيكه در مقامي قرار بگيرند كه اولياء الهي وصايت و وساطت شخص بدهكاري را بكنند براي رسيدن به قرب و رضايت بيشتر الهي، حاضرند از حق و طلب خويش بگذرند و گذشت كنند.

    حتي بعيد نيست كه شخص شاكي و طلبكار، چون از پشيماني و ندامت و عدم قصد و عمد فرد بدهكار آگاه شود براي جلب رضايت خدا از وي گذشت كند. زيرا در آن روز بر كسي پوشيده نيست كه خداوند بهترين بخشنده و بخشاينده و اهل عفو و گذشت بوده و ستار و پوشاننده ي عيوب است، و به همين مناسبت كساني را كه از خطا و تقصير ديگران مي گذرند و گناه ديگران را عفو مي كنند دوست دارد. 

     
    پاسخ با نقل و قول

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •