تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




حراج آبرو در فضای مجازی !!!! :57: زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:niloofarabi
آخرین ارسال:niloofarabi
پاسخ ها 7

حراج آبرو در فضای مجازی !!!! :57:

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    niloofarabi آواتار ها
    زبان به دهن بگیر!


    مطرح کردن سوژه غیبت، موضوع تازه ای نیست. در واقع به طور یقین ،غیبت آن قدر میان اکثریت مردم لانه گزینی کرده و به گناهی معمول تبدیل شده که شاید لازم باشد هر چند وقت یکبار با تلنگری خود و اطرافیان را به اهمیت فردی و اجتماعی این گناه آشنا کنیم.
    از حق نگذریم گاهی غیبت شیرین است . به خصوص در مواقعی که دلمان از دست کسی گرفته و در عین حال جرات مقابله و تذکر به او را هم نداریم. در این جور موارد به محض پیدا کردن اولین و نزدیک ترین گوش شنوا سر زخم های دلمان باز می شود و به بهانه درد و دل ،آنچه را که به ذهنمان می رسد بر زبان جاری می کنیم. بعد هم که کلی انرژی مصرف کردیم و حرص خوردیم به این نتیجه می رسیم که هنوز لب مطلب ادا نشده. هنوز دلمان پر است و می گردیم دنبال گوش های جدید و سرهایی که حرفان را تصدیق کنند و گاهی هم برای خوشایند ما نا گفته های دیگری را هم ضمیمه ناله های ما می کنند.
    گاهی حسادت می شود ریشه غیبت . وقتی کسی موفق است و در زمینه ای تبحر دارد . ما آزرده می شویم و سعی می کنیم بگردیم دنبال مشکلیف نقطه ضعفی تا شخصیت ممتاز او را در ذهن خودمان و دیگران تخریب کنیم.
    گاهی از روی جهل و نادانی ،دلسوزی های الکی را ریشه غیبت می دانیم و موضوع غیبت را توجیه می کنیم در حالی که مطمئنا شخص غیبت شونده اصلا دلش نمی خواهد به بهانه دلسوزی ، آبرویش جلوی دیگران برود. گاهی هم تعریف کردن حکایات و قصه زندگی آدمها برایمان حکم واجب تر از نان شب را پیدا کرده و بدون گزارش دادن اتفاقات مربوط به زندگی آدمها ،امورات مان نمی گذارد و حتما لابه لای این حکایات غیبت و بدگویی و زیر سوال بردن هم به سادگی جا می شوند.

    ادامه ....


    مطلب بعدی:

    به بهانه آزادی بیان

    منبع:
    هفته نامه زن روز ، نیلوفر حاج قاضی.


     
    پاسخ با نقل و قول

  2. ارسال:2#
    niloofarabi آواتار ها
    به بهانه آزادی بیان!!!!

    غیر از درد دل و حسادت، اینترنت پدیده مهم و تاثیرگذار دیگراری است که در کنار تمام کاربردهای خوب و بدش نقش مهمی در فضاسازی و آماده کردن بستر مناسب برای غیبت و گاه تهمت دارد.
    در واقع در این فضای مجازی به بهانه آزادی بیان و اندیشه، عرصه برای جولان باز است و بسیاری از کاربران بدون نظر گرفتن عواقب احتمالی آن به تخریب شخصیتی آدم ها مشغول می شوند. حالا این تخریب می تواند در محدوده های کوچک وبلاگ های دوستانه باشد و یا در عرصه های سیاسی و مملکتی. به خصوص که پای انتخابات هم در میان باشد.
    از آنجا که مطابق با احکام فقهی یکی از موارد وجوب ارتکاب غیبت وقتی است که مثلا قرار است فرد ناصالحی مسدولیت مهمی را عهده دار شود و زمام امور را بدست بگیرد، گاه در این عرصه خیلی افراد فرصت طلب وارد میدان شده و به تخریب از طریق غیبت مشغول می شوند. در این هنگام است که اگر این فرد حتی دارای یک نقطه ضعف کوچک هم باشد، بدون در نظر گرفتن توانمدی های وی، ابعاد مختلف خصوصی او زیر سوال می رود و حتی شخصی ترین مسائل زندگیش مقابل چشم و گوش میلیون ها مخاطب قرار می گیرد.

    بعدی ...
    چه کنم با غم دل؟!


    منبع: قبلی
     

     
    پاسخ با نقل و قول

  3. ارسال:3#
    niloofarabi آواتار ها
    چه کنم با غم دل؟

    معمولا غیبت با یک دور هم جمع شدن ساده و یک گپ کوتاه شروع می شود و گاهی آن قدر قباحت این موضوع از بین می رود که دوستان به شوخی با هم قرار می گذارند ؛ «فلان جا جمع شیم و کمی بحث شیرین غیبت کنیم! »
    حالا ممکن است ما بخواهیم دختر خوبی شویم و تصمیم جدی برای ترک این کار بگیریم.
    اولین قدم استفاده از عقل و منطق است و در عین حال زبان به دهن گرفتن! اصولا کسانی که کمتر حرف می زنند، کمتر غیبت می کنند و طبیعتا دردسرهایشان هم کمتر است.خیلی از افراد با وجودی که علاقه زیادی به غیبت دارند می ترسند که نامشان برای فرد غیبت شونده ،فاش شود. به همین خاطر معمولا غیبت با جمله « یک چیزی، می گم، ...به کسی نگی ها!» شروع می شود. در این جور مواقع اگر بر عطش سیری ناپذیر خود برای شنیدن موضوع غلبه کنید و دست رد بر سینه گوینده بزنید،برنده شده اید. می توانید خیلی راحت بگویید:« قول نمیدم که به کسی نگویم. پس به من نگو» این طوری خیلی راحت و محترمانه توی شکم غیبت کننده رفته اید.

    مطلب بعدی:
    شنوده خوبی نباشید!



    منبع: قبلی.
     
    پاسخ با نقل و قول

  4. ارسال:4#
    niloofarabi آواتار ها
    شنونده خوبی نباشید!

    کوچک ترین شکل غیبت، به شکل دو نفره است ؛ گوینده و شنونده.
    و اگر شما شنونده خوبی نباشید، دکان غیبت تخته می شود معمولا بی تفاوتی شنونده حال گوینده را می گیرد.
    شما هم از این ترفند استفاده کنید .علاوه بر این می توانید فرد غیبت شونده را که در واقع مظلوم واقع شده با کلمات خوب و تحسین و تمجید حمایت کنید مثلا بگویید:«نه بابا، این طورها هم که می گویی نیست.» یا « فلانی یه عالمه حسن دیگر هم دارد.» یا «چرا حالا این همه موضوع را بزرگ می کنی. مگر ما خودمان بی ایرادیم.» این طوری دماغ غیبت کننده را فشار کوچکی داده اید و او را به خود آورده اید.

    مطلب بعدی:
    گاهی غیبت خوب است!


    منبع: همان قبلی
     
    پاسخ با نقل و قول

  5. ارسال:5#
    niloofarabi آواتار ها
    گاهی غیبت خوب است
     
    بدیهی است که آشکار کردن برخی ایرادات افراد در برخی موارد و مواضع حساس، جایز و حتی واجب است یا مومن برای خود حرمتی باقی نگذاشته که لازم باشد آن را حفظ کنیم! یا اینکه مصلحت مهمتری از پوشاندن عیبش آمده و این دو دسته را بعضی علما جزیی تر و روشن تر بیان کرده اند:

    دادخواهی :

    اگر انسان برای دادخواهی نزد کسی که می تواند حق او را بگیرد از دیگری که بر او ظلم نموده، تظلم و دادخواهی کند به گونه ای که مستلزم ذکر نام او باشد،اشکال ندارد. بنابراین اگر غیبت ظالم،باعث رفع ظلم شود(شنونده،قاضی یا شخصی باشد که بتواند مثلا با نصیحت ظالم رفع ظلم کند) اشکال ندارد. 1

    غیبت فاسق:

    غیبت کردن از کسی که فسقش آشکار باشد،اشکالی ندارد. مثل اینکه ظرف شراب را آشکارا در خیابان و بازار به دست گرفته ،بیاشامد ، یا اینکه کسی پرده حیا را انداخته ، در حضور مردم بی محابا به گناه اقدام می کند، مثلا کسی که ریش تراش است بگوییم ریش تراش است. امام صادق (ع) می فرماید:«هر گاه فاسق به فسق خود تظاهر نماید،احترامی ندارد و غیبت او جایز است.»2

    بی اثر کردن شهادت غلط:

    هنگامی که انسان ببیند شخص فاسقی در دادگاه بر امری شهادت می دهد یا روایتی نقل می کند،برای حفظ حقوق مسلمانان و احکام شرع باید هر چه درباره او می داند،بیان کند.
     
    برای مشورت:

    هرگاه مسلمانی با کسی در خصوص معامله ای یا شناخت شخص دیگری مشورت نمود و طرف مشورت ، عیبی از شخص می داند که اگر نگوید معامله صورت می گیرد و مسلمان به ضرر می افتد یا این که امری تحقق می یابد(مانند ازدواج) که مشورت کننده لطمه جبران ناپذیری می بیند،ذکر آن عیب مانعی ندارد.3
     
    نهی منکر:


    غیبت کردن به قصد نهی منکر ،با شرایط آن مانعی ندارد؛ به این معنا که هر گاه منکری را از مسلمانی ببیند و بداند اگز غیبتش را بکند،آن را ترک می کند،جایز نیست.البته اگر مفسده هتک آبروی مسلمان،بیشتر از مفسده منکری که مشغول آن است باشد،غیبت کردنش جایز نیست،هر چند یقین داشته باشد که به واسطه غیبت کردن ،آن گناه را ترک خواهد کرد.
     
    رد جایگاه دروغین:


    غیبت کسی که ادعایی به دروغ مطرح می کند.مانند رد کردن کسی که به دروغ ادعای نسبت فرزندی با دیگری می کند،زیرا مصلحت حفظ انساب و خانواده ،مقدم بر مفسده هتک ادعاکننده است.
    حجت الاسلام قرائتی هم در این رابطه معتقدند: غیبت کردن مظلوم از ظالم برای استیضاح او جایز است و این مورد از مواردی است که خداوند اجازه غیبت را به انسان داده است. غیبت درباره فردی که دارای عقیده غلط است به معنای مرزبانی از افکار است و ایرادی ندارد. همچنین مشورت کردن با هدف تحقیق و تجسس درباره شریک آینده زندگی، رفتن نزد قاضی جهت گواهی دادن برای اعاده حیثیت کسی و غیبت درباره کسی جهت رد ادعای پوچ او از جمله مواردی است که غیبت کردن درباره آن جایز است.


    مطلب بعدی:

    چرا گوشت مرده خوردن؟


    منبع: قبلی. [hr]1-آیت الله سید عبدالحسین دستغیب ،گناهان کبیره
    2-وسایل الشیعه
    3-آیت الله سید عبدالحسین دستغیب ،همان.
     

     
    پاسخ با نقل و قول

  6. ارسال:6#
    niloofarabi آواتار ها
    چرا گوشت مرده خوردن؟


    شاید برای خیلی از ما این سوال مطرح باشد که چرا از غیبت به گوشت مرده را خوردن تعبیر شده است. آقای قرائتی در این رابطه نیز تعبیراتی دارند: چون وقتی گوشت مرده کنده شود گوشت دیگری جای آن را پر نمی کند؛ آبروی مومن نیز در زمان غیبت مانند گوشت مرده است بنابراین آبرو رفته دیگر باز نمی گردد و جای تامل است که غیبت کردن همچون خوردن گوشت برادر مرده است چرا که مسلمانان با یکدیگر برادر هستند. زمانی که انسان زنده است و اگر گوشتی از بدنش کنده شود جایش را گوشت دیگری می گیرد یعنی عمل غیبت اگر زمان حضور فرد صورت گیرد فرد از خود دفاع می کند؛ گناه غیبت خیلی مهم است و موجب می شود عبادت های غیبت کننده در پرونده غیبت شونده نوشته شود یا اگر عبادتی ندارد گناهان غیبت شونده به غیبت کننده منتقل شود.
    البته غیبت جبران هم دارد؛ فرد غیبت کننده باید از خداوند بابت رفتار ناشایست خود طلب آمرزش کند و اگر مطالب غیبت موجب ناراحتی فرد غیبت شونده می شود بهتر است برای او بیان نشود مگر جهت جبران آبروی رفته مومن غیبت شونده با او در میان گذاشته شود.


    منبع: قبلی

    مطلب بعدی :
    موضوع کاریکاتور

     
    پاسخ با نقل و قول

  7. ارسال:7#
    niloofarabi آواتار ها
    موضوع کاریکاتور:


    کاریکاتور به نوعی غیبت غلو شده است. در کاریکاتور ایرادات فیزیکی و گاه اخلاقی افراد بزرگنمایی می شوند. در خاتمه برای رفع ابهامات راجع به کاریکاتور حکم فقهی مربوط به آن را نیز می آوریم.
    کشیدن کاریکاتور اشخاص در صورتی که موجب اذیت و آزار آنها شود چه صورتی دارد؟ و اگر آن افراد راضی به کشیدن کاریکاتور آنها باشند چگونه است؟
    مقام معظم رهبری: ایذاء شخص حرام است.
    آیت الله مکارم شیرازی: جایز نیست.
    آیت الله بهجت: اولی جایز و دومی مختلف است.
    آیت الله صافی گلپایگانی : جایز نیست.
    آیت الله سیستانی: اگر هتک حرمت مومن باشد جایز نیست هر چند راضی باشد ولی اگر در عرف امروز هتک به حساب نیاید،اشکال ندارد.

    تمام[hr]منبع:
    هفته نامه زن روز ، نیلوفر حاج قاضی.
    پاسخ با نقل و قول

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •