آنتی اکسیدان ها آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که از اکسیداسیون مولکول های دیگر جلوگیری می کنند. اٌکسیداسیون نوعی واکنش شیمیایی است که در طی آن الکترون ها و یا هیدروژن یک ماده به عامل اکسید کننده منتقل می شود. این امر موجب به وجود آمدن رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد ، اتم ، مولکول و یا یون هایی هستند که دارای الکترون جفت نشده هستند و برای جفت کردن الکترون های خود به سلول های سالم بدن حمله کرده و از الکترون آنها گرفته و در اصطلاح سلول را اٌکسیده می کنند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال های آزاد در سلول های جلوگیری می کنند. رادیکال های آزاد عامل اصلی آسیب به سلول های سالم و ایجاد سرطان هستند ، اما آنتی اکسیدان ها از طریق مبارزه با رادیکال های آزاد از بروز سرطان جلوگیری می کنند.
 آنتی اکسیدان ها به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند :
 •    آنتی اکسیدان های حلال در آب (هیدروفیلیک)•    آنتی اکسیدان های حلال در چربی (هیدروفوبیک) 
مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان عبارتند از :  آلو سیاه ، سیب ، کشمش ، انواع توت ها ، آلو ، انگور قرمز ، پیاز ، بادمجان و انواع لوبیا
اسید اوریک ، اسید آسکوربیک (ویتامین C) و ملاتونین از مشهورترین آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین ، مواد معدنی و مواد مغذی نیز می شوند که موجب تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از انواع سرماخوردگی و آنفلوانزا می گردند. 
ویتامین های آنتی اکسیدان دار سه ویتامین اصلی دارای خواص آنتی اکسیدانی عبارتند از : بتاکاروتن : که در زرد آلو ، مارچوبه ، چغندر ، کلم بروکلی ، طالبی ، هویج ، ذرت ، فلفل سبز ، کلم پیچ ، انبه ، شلغم ، کلم سبز ، شلیل ، هلو ، گریپ فروت ، کدو تنبل ، کدو سبز ، اسفناج ، سیب زمینی شیرین ، نارنگی ، گوجه فرنگی و هندوانه یافت می شود. ویتامین C : که در انواع توت ها ، کلم بروکلی ، کلم بروکسل ، طالبی ، گل کلم ، گریپ فروت ، کلم پیچ ، کیوی ، انبه ، شلیل ، پرتقال ، پاپایا ، فلفل سبز ، قرمز و یا زرد ، توت فرنگی ، گوجه فرنگی و لیمو یافت می شود. ویتامین E : که در بروکلی ، هویج ، چغندر ، برگ خردل ، برگ شلعم ، انبه ، آجیل ، پاپابا ، کدو تنبل ، فلفل قرمز ، اسفناج و تخم آفتابگردان یافت می شود. مواد معدنی آنتی اکسیدان دار از مواد معدنی ، روی و سلنیوم نیز نوعی آنتی اکسیدان هستند. روی در صدف ، گوشت قرمز ، گوشت طیور ، انواع لوبیا ، آجیل ، غذاهای دریایی ، غلات سبوس دار ، غلات غنی شده و فراورده های لبنی یافت می شود.سلنیوم نیز در آجیل برزیلی ، ماهی تن ، گوشت گاو ، گوشت طیور ، نان های غنی شده و سایر محصولات تهیه شده از غلات یافت می شود. چای سبز غنی از آنتی اکسیدان کاتشین نوعی ماده مغذی و فلاونوئید موجود در چای به خصوص چای سبز است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سرطان و آلزایمر را کاهش می دهد.

منبع : http://www.oabab.net/fa/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C/news/418/%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7