تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




[برش] مطالعه مشارکتی زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:ایزدی
آخرین ارسال:ایزدی
پاسخ ها 2

[برش] مطالعه مشارکتی

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    ایزدی آواتار ها
    با سلام و تشکر

    مشابه این روش برای مطالعه، روش مباحثه است که در آن 3 تا 5 نفر دروسی که می خواهند مطالعه کنند به ترتیب برای هم توضیح می دهند. این نوع مطالعه روشی براي تجزيه و تحليل مطالب و موضوعات و بسط و گسترش آنها است. هر قسمت از درس را یک فرد با روشی استدلالی توضیح می دهد و دیگران نیز در صورت نیاز آن را به زبان خود بیان می کنند.
    و اگر نیاز باشد توضیحاتی خارج از درس برای یادگیری بهتر داده می شود. این روش باعث یادگیری بیشتر و تقویت فن بیان و گفتگوست. 
    در پایان نتیجه گیری و خلاصه ای از درس گفته می شود و البته یک نفر به عنوان رهبر گروه هدایت کننده مباحث است.


     
    پاسخ با نقل و قول

  2. ارسال:2#
    ایزدی آواتار ها
    سلام خواهش می کنم؛
    روش مباحثه شباهت زیادی با روش مشارکتی که گفته شد دارد. 

    مباحثه روشی متداول جهت فهم دقیق علوم حوزوی است که طلاب در طول دوره تحصیل خود از این روش استفاده می کنند:

    1- نحوه مباحثه: طلاب پس از شرکت در درس استاد و یادگیری آن، درس مورد نظر را به تنهایی مطالعه می کنند تا دوباره با دقت تمام ، درس را دوره کنند و بتوانند بر آن تسلط نسبی پیدا کنند، برای تسلط بهتر بر درس سعی می کنند یک شرح یا حاشیه ای که آن درس را بیشتر موشکافی کرده است را مطالعه کنند تا احاطه کامل بر درس داشته باشند، پس از مطالعه در فاصله ای چند ساعته از درس ، طلاب چند نفری که هم مباحثه  هم هستند جمع می شوند ،قرعه کشی می شود تا معلوم شود چه کسی باید درس را توضیح دهد ، فرد مشخص شده فهم خود از آن درس را برای هم بحثان خود توضیح می دهد و احیانا به سوالات و اشکالات آنها پاسخ می دهد، در واقع هر گروه بحثی بعد از حضور در کلاس و مطالعه فردی، بصورت جمعی نیز تلاش می کنند با مشورت هم آن درس را بهتر متوجه شوند. نکته مهم اینکه طلاب سعی می کنند بر کسی که درس را توضیح می دهد اشکالاتی وارد کنند و او باید بتواند به اشکالات جواب دهد، همین چکش کاریها باعث درک بهتر درس می شود.

    دو شیوه ارائه بحث: 
    الف: برخی ابتدا کتاب را بسته و از خارج از کتاب محتوای بحث را بیان می کنند و پس از کامل شدن محتوا کتاب را باز کرده عبارتها را می خوانند و محتوا را بر ان تطبیق می کنند. 

    ب-برخی نیز از همان ابتدا از روی کتاب عبارتها را می خوانند و محتوا را نیز در ضمن ترجمه ارائه می کنند.

     2- هم مباحثه ها:  گروه مباحثه برای اینکه بتوانند بحث کنند باید هم بحث داشته باشند ، تعداد نفرات بهتر است سه نفر باشد، اگر طرفین بحث دونفر باشند در صورت غیبت یکی از این دو بحث تعطیل می شود از این رو بهتر است طرفین بیشتر از دو نفر باشند، اما طرفین اگر بیشتر از سه نفر باشند کیفیت کار با مشکل مواجه می شود چرا که در صوت تعدد هم بحث نوبت برای توضیح مطالب برای هریک از افراد کمتر حاصل می شود . بهتر است گروه بحث به لحاظ علمی نزدیک به هم باشند، اگر یکی از هم مباحثه ها قوی تر از بقیه باشد بمرور نقش استادی بخود می گیرد و بقیه باید شاگرد او باشند و این با روح مباحثه که مشارکت همه را طلب می کنند منافات دارد. لازم بذکر است که هم مباحثه ها در یک درس باید ثابت باشند.

    3- کتابهای کمک درسی: طلاب برای فهم بهتر درس علاوه بر گفته های استاد از منابع کمکی نیز استفاده میکنند، منابع کمکی ممکن است پاورقیهای نسبتا مفصل همان کتاب یا حاشیه هایی باشد که بر کتاب نوشته شده است، برخی از اساتید شرح هایی نیز بر کتابهای درسی نوشته اند که البته استفاده از شرح های عربی بیشتر مفید خواهد بود.

    فواید مباحثه:
    الف: تسلط بر درس: نشتن پای درس استاد، آماده کردن مطالب برای بحث ، و ارائه درس برای دوستان و هم مباحثه ها باعث میشود تسلط کافی بر درس حاصل شود ، گویا طلبه خود را آماده تدریس می کند و درس خوانده شده را برای چند نفر تدریس می کند و این تدریس باعث می شود او بر درس احاطه داشته باشد، پرسش و پاسخهای جدی در بحث ابهام ها را از بین می برد، و همین شیوه باعث می شود درس در ذهن او ماندگاری بیشتری داشته باشد.

    ب- بالا بردن قدرت استدلال و بیان: با توجه به اینکه هر شخص باید پاسخگوی سوالات و اشکالات دوستان خود باشد سعی می کند با بیان دلایلی آنها را قانع کند و ممکن است آنها براحتی قانع نشوند و بحث ادامه یابد تا یکی از طرفین بحث ، استدلال خود را به کرسی بنشاند، همین ارائه استدلالها بمرور ذهنی قوی را ایجاد خواهد کرد ، از سوی دیگر با توجه به ارائه مطلب توسط خود شخص، بمرور قدرت بیان و گفتار او تقویت خواهد شد.

     برگرفته از 
    پاسخ با نقل و قول

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •