تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




میشه قرآن نخونیم؟ زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:samin66
آخرین ارسال:ایزدی
پاسخ ها 12

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

میشه قرآن نخونیم؟

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    samin66 آواتار ها
    سلام. نمیدونم سوالم تکراریه یا نه. به هر حال اگه تکراریه شرمنده ام:
    میشه قرآن نخونیم ولی بهش عمل کنیم؟
    شاید بپرسید خب اگه نخونید چه جوری عمل کنید؟! ولی میشه یک سری چیزایی که تو کتابهای معتبر یاد گرفتیم درباره قرآن یا تو رسانه ها شنیدیم رو به مرحله عمل بذاریم. یعنی همون مطالب قرآنه. که مهمترینش انجام واجبات و ترک محرمات است.
    و اینکه وقتی قرآن میخونیم آیاتش مهمه یا ترجمش ؟ کدومشو بخونییم؟ آیا فقط آیه خوندن و چیزی نفهمیدن ثواب داره؟
    اصلا میشه فقط ترجمه خوند؟آخه هدف خدا هدایت ما و رسوندن مفهوم حرفاشه که با ترجمه و تفسیر میفهمیم، دیگه چه نیازی به خود آیات هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

     
    پاسخ با نقل و قول

  2. میشه قرآن نخونیم؟  سپاس شده توسط تیرا

  3. ارسال:2#
    maryam.azadeh آواتار ها
    سلام زهرا جان
    برام جالبه که توی پروفایل ات دین شما اسلام نیست(خب پروفایل خودم هم مثل شماست) ولی دغدغه پیروی از قرآن رو هم دارین. به نظرم بهتره که پروفایل تو ویرایش کنی( البته اگه صلاح میدونی).
    راستش ترجیح میدادم بگذرم و برم و پاسخی ندم تا احیانا با اعتراض بعضی دوستان مواجه نشم. اما بهرحال دلم نمیخواد سوال تو بی جواب بزارم.
    اصولا هر چیزی رو اگه ادم بخونه بی اونکه بر معنی و مفهومش واقف باشه، هیچ سود و ثمری به حالش نخواهد داشت. خوندن "ترجمه فارسی قرآن" برای ادمی که فارسی زبان هست و عربی رو هم یا اصلا بلد نیست یا کمی بلده خوب خیلی مفیدتره. یعنی برا کسی که عربی بلد نیست خوندن یه مطلب به زبان عربی، هیچ فایده ای نداره این یه امر کاملا بدیهیه.
    البته من اطلاعی از ثواب و این حرفاش ندارم. ممکنه کسی بگه اصولا قرآن خوندن ثواب داره حتی اگه یه کلمه شو هم متوجه نشی!! اینو من بی اطلاعم اما به نظرم هدف از خوندن هر کتابی درک محتوای اون هست و کلید درک هر محتوایی، فهم زبان اون هست.
    پاسخ با نقل و قول

  4. ارسال:3#
    samin66 آواتار ها
    من تو پروفایلم دین را تغییری ندادم بنابراین سایر نوشته. ولی خداروشکر دینم اسلامه و با افتخار هم میگم شیعه هستم...
    ممنون از نظرتون خانوم آزاده ولی اصلا برام قانع کننده نبود.
    پاسخ با نقل و قول

  5. ارسال:4#
    maryam.azadeh آواتار ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط 'zahranaseri' pid='35984' dateline='1386446599'
    من تو پروفایلم دین را تغییری ندادم بنابراین سایر نوشته. ولی خداروشکر دینم اسلامه و با افتخار هم میگم شیعه هستم...
    ممنون از نظرتون خانوم آزاده ولی اصلا برام قانع کننده نبود.

     

    اوکی
    شما دقیقا سوال تون چی هست؟
    می خواین لزوم یا عدم لزوم قرآن خوندن رو بدونین یا اینکه تفاوت خاصیت خوندن قرآن به زبان عربی یا فارسی براتون اهمیت داره؟
    صورت سوال تون رو اگه میشه شفاف تر بگین.
    استنباط من از سوال تون این بود که ایا ضرورتی داره متن قران به زبان عربی خونده بشه یا نه؟
    شاید شما زبان عربی تون عالی باشه بنده بی اطلاعم. اما بهرحال بدیهیه که اگه کسی یه زبانی رو بلد نباشه خوندن هر کتابی به اون زبان - که برا شخص قابل فهم نیست - هیچ اثر و فایده ای نداره.
    پاسخ با نقل و قول

  6. ارسال:5#
    ایزدی آواتار ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط 'zahranaseri' pid='35980' dateline='1386443343'
    سلام. نمیدونم سوالم تکراریه یا نه. به هر حال اگه تکراریه شرمنده ام:
    میشه قرآن نخونیم ولی بهش عمل کنیم؟
    شاید بپرسید خب اگه نخونید چه جوری عمل کنید؟! ولی میشه یک سری چیزایی که تو کتابهای معتبر یاد گرفتیم درباره قرآن یا تو رسانه ها شنیدیم رو به مرحله عمل بذاریم. یعنی همون مطالب قرآنه. که مهمترینش انجام واجبات و ترک محرمات است.
    و اینکه وقتی قرآن میخونیم آیاتش مهمه یا ترجمش ؟ کدومشو بخونییم؟ آیا فقط آیه خوندن و چیزی نفهمیدن ثواب داره؟
    اصلا میشه فقط ترجمه خوند؟آخه هدف خدا هدایت ما و رسوندن مفهوم حرفاشه که با ترجمه و تفسیر میفهمیم، دیگه چه نیازی به خود آیات هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

     


     
    سلام 

    چرا نمیشه ؟! خیلی هم خوبه که به قرآن عمل کنیم. یعنی بتونیم به چیزهایی که از قرآن درک می کنیم عمل هم بکنیم. 

    اصلا وجود قرآن برای همینه که خدا خیلی از چیزهایی که می خواد به بشر بگه رو در قرآن گنجونده تا بتونند مسیر درست رو پیدا کنند. البته قبلا هم برای شما اشاره کردم که ظرفیت قرآن خیلی بالاست و هر کسی اندازه ای از اون رو درک می کنه. و سند این گفته هم در خود قرآن وجود داره. 

    اما اینکه گفتی آیا میشه بدون خوندن آیات قرآن و با درک معناش به اون عمل کنیم یا نه؟ گفتم که میشه چرا نشه. اما برای کسی که به دنبال درک بالاتر از چیزی که میخواد بهش عمل کنه هست، لازمه که با اصل چیزی که وجود داره هم آشنا بشه (یعنی قرآنی که به زبان عربی موجوده).

    این رو قبول داری که قرآن یک معجزه الهیه؟ اگه قبول نداشتی (که می دونم قبول داری و برات مهمه که این سوالا رو پرسیدی)، تو یک فرصت مناسب دلایلش رو بیان می کنم. 

    این رو همه دانشمندان علوم قرآنی یا علوم دیگه هم ثابت کردند که متن زبان قرآن از جهت فصاحت و بلاغت در اوج قرار داره و با زبان عربی که مرم کشورهای عرب زبان استفاده می کنند فرق داره. مثل گویش های مختلفی که در زبان فارسی وجود داره. به طوری که هیچ کس حتی شاعران و ساحران اون زمان و زمان های بعدی هم نتونستند مثل قرآن رو بیارند.

    اما به دور از تعصب و نژاد پرستی و هر چیز دیگه این رو کارشناسان زبان هم قبول دارند که زبان عربی ظرفیت معنایی بسیار بالایی داره، که بدون طولانی کردن کلام در جملاتی کوتاه، معانی بسیاری رو در خودش می تونه داشته باشه. مثلا اگه خیلی ساده بخوام بگم: همه ضمیرها کاملا مشخصه مربوط به چه گروهی میشه: زن یا مرد، جمع با مثنی، مخاطب یا غایب و ... برای نمونه، تو زبان فارسی اگه بگیم "خواندید"، به طور کل مشخص نیست که مخاطبش دونفر هستند یا تعداد بیشتری؟ زن هستند یا مرد و ... این رو گفتم که دقیق بودن زبان رو برسونم. تو خیلی موارد. حتی مشخص میشه که اون واژه رو در چه حالتی بکار برده. (همه قواعدش کاملا مشخصه) اگه بخوام توضیح بدم خیلی وقت گرفته میشه. مثل ادبیات  خودمون که ایهام و کنایه و استعاره داریم تو بلاغت قرآن هم قواعد خیلی دقیق تری وجود داره.

    حتی برای حروف عربی (ب، ل، فی، مِن، حتی، إلّا، و ...) تفاسیر خاص خودش وجود داره.

    دلیل دیگه اینکه، مسلمه هیچ ترجمه ای نمی تونه جایگزین خود زبان اصلی باشه. مثلا به نظر شما اگه اشعار حافظ به زبان انگلیسی ترجمه بشه باز هم مفهوم و رسایی و زیبایی خواندن اشعار به زبان فارسی رو داره؟ مسلمه که نمیشه عین مفاهیم رو انتقال داد. و زیبایی شعر از بین میره. این نظر شخصی نیست بلکه  به نظر بسیاری از کارشناسان، ترجمه نمی تونه تمام مفاهیم زبان مبدا رو در زبان مقصد بیان کنه.

    مثلا برای "بسم الله الرحمن الرحیم " هیچ مفهومی نمی تونه جایگزینش باشه. خود واژه الله لفظیه که خیلی از صفات و اسامی خدا رو از نظر معنایی در برداره، اما واژه خدا ، پروردگار، ایزد، یزدان، رب، و ..... که همه اسامی خدا هستند هر کدوم دارای یک مفهوم خاص خودشونند. (مثل خدا= خودآ : چیزی که خودش به وجود اومده و ...) - رحمن یکی از معانیش بخشنده است اما مفهوم وسیع تری داره. همینطور همه حروف و واژه های قرآنی.

    اگه بخوام توضیح بدم زمان زیادی رو می طلبه. خیلی از جملات تو قرآن هستند که با نوع بیانشون حالت خاصی رو نسبت به زمان خاصی نشون میده. که اگه با زبان دیگه بیان بشه ممکنه مفهوم اصلیش رو برای دیگران در طول زمان از دست بده.

    برای همینه که خدا در خود قرآن ما انسان ها رو دعوت به تدبر در آیات الهیش می کنه . تا اون رو بهتر بفهمیم. این لطافت ویژه و نکات ادبی که در قرآن هست تنها بخشی از اعجاز قرآنه. اگه بخوای تو این زمینه تحقیق کنی می بینی که خیلی ها تونستند در زمان های مختلف، با دانش مختلف از قرآن استفاده کنند و خیلی هاشون هم به خدا ایمان آوردند. این غیر قابل انکاره.

    یکی دیگه از دلایلی که گفته میشه بهتره قرآن با زبان اصلی خودش خونده بشه تشويق و ترغيب به استفاده از همون الفاظیه كه جبرئيل بر پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله نازل کرده. وقتى یک مطلبی پیش همه با يك قرائت معيّن خونده بشه، تحريفهاش مشخص میشه. و کسی نمی تونه او رو تغییر بده. 

    دلایلی فرعی دیگه که می تونیم ذکر کنیم اینکه همه پیروانش اون رو به یک زبان مشترک بخونند. 

    من این رو هم شنیدم و الان منبعش یادم نیست و شاید تو خود قرآن هم اومده باشه که وقتی قرآن به همون زبانی که هست خونده بشه حتی اگه معنیش رو متوجه نشیم تاثیر خودش رو داره. و این به دلیل معجزه بودن و در برداشتن همون مفاهیم بالاییه که داره. نمی دونم در مورد تاثیر خوندن هر کدوم از سوره ها چیزی شنیدی یا نه؟

    خوب مسلما فقط برای ثواب نیست. مثلا سوره حمد (همون فاتحه الکتاب) برای درمان بیماری به خصوص تب خیلی موثره، یا آیة الکرسی برای خیلی مسائل (قوت قلب، بالا بردن حافظه، حل مشکلات و ...) کمک کننده است. برای خود من واقعا به تجربه ثابت شده. یا آیه ی " الا بذکرالله تطمئن القلوب" تاثیر خیلی بالایی روی آرامش و کم شدن استرس و اضطراب داره و توکل انسان رو البته با درک مفهومش زیاد می کنه.  و همینطور سوره های دیگه. این نه به دلیل تلقین بلکه به دلیل خاصیتیه که آیات قرآن که کلام خداست داره.

    حضرت علی (ع) فرمودند: هرگاه یکی از شما اراده حاجتی کند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بیرون رود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آل عمران ( آیه ۱۹۰تا آخر) و آیه الکرسی و سوره قدر و حمد را بخواند، زیرا که در خواندن این ها حوائج دنیا و آخرت برآورده می شود. بحار الانوار ج۹۲ص۲۷۲

    البته نه اینکه قرآن خوندن برای رفع نیازهامون باشه . میخوام بگم که آیات قرآن چه تاثیری دارند. این فقط بخشیش بود خیلی عمیق تر از اونچیزی هست که فکرش رو بکنیم؛ و گفتم که قرآن به گونه ای هست که همه اندازه درک خودشون می تونند از اون استفاده کنند.

    خوب حالا اینکه شما بخوای مفاهیم و ترجمه قرآن رو برای درک بیشترش بخونی هیچ اشکالی نداره که هیچ! خیلی هم خوبه. فقط گفتم خیلی خوبه برای درک بیشترش آیات رو به زبان عربی بخونیم و به دنبال تدبر و فهم بیشتر باشیم. 

    سوالی بود در خدمتم 

     
    پاسخ با نقل و قول

  7. میشه قرآن نخونیم؟  سپاس شده توسط تیرا

  8. ارسال:6#
    samin66 آواتار ها
    ممنون. گفته هاتون متین. اما یه سوالی که برام ایجاد شد اینه که چرا انگار خیلی مطالب قرآن تکراریه؟چرا بارها خیلی چیزها رو تاکید کرده؟
    و اینکه: مگه نمیگن قرآن واسه همه جتی ساده ترین مردم قابل فهمه، پس چرا من خیلی جاهاشو نمیفهمم. چرا اکثر جاهاش نیاز به تفسیر داره؟(البته تو حرفاتون یه گذری زده بودید اما قانع نشدم).
    بعد یک عمر زندگی و تجربه تازه دارم درک میکنم،
    توجه به علائقم و برای خودم زندگی کردن یعنی چی!!!!!
    پاسخ با نقل و قول

  9. میشه قرآن نخونیم؟  سپاس شده توسط یه ناشناس,ایزدی

  10. ارسال:7#
    خانم ایزدی عزیز سلام - مرسی زهرا جون این مشکل و منم دارم و نمیدونستم چطوری تو تاپیک بگم .منم دقیقا مشکل زهرا جون و دارم - شاید گناه باشه ولی علاقه ای به خوندن آیات عربی قرآن ندارم نمیدونم چرا برام شیرین نیست شاید به خاطر اینکه نمیفهمم - راستش من اصلا جلسات قرآن خوانی مثال ماه رمضان و قبول ندارم - هر روز یه جزء خونده میشه و آخر ماه اگر بپرسن چی فهمیدی هیچ کس معنی یه خط قرآن رو هم نمیدونه بهتر نیست به جای خوندن عربی این جلسات تفسیر قرآن باشه - من اکثرا معنی قرآن رو میخونم یا به صورت صوتی خوندن عربی و ترجمه فارسی اون رو گوش میدم - این مساله خیلی من و عذاب میده و گاهی فکر میکنم خیلی گناه داره عربی رو نمیخونم . برای منم معنی خیلی تکراری . اگه فقط معنی رو بخونی آیا گناه داره ؟
    پاسخ با نقل و قول

  11. میشه قرآن نخونیم؟  سپاس شده توسط ایزدی

  12. ارسال:8#
    تیرا آواتار ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط zahranaseri نمایش پست ها
    ممنون. گفته هاتون متین. اما یه سوالی که برام ایجاد شد اینه که چرا انگار خیلی مطالب قرآن تکراریه؟چرا بارها خیلی چیزها رو تاکید کرده؟
    و اینکه: مگه نمیگن قرآن واسه همه جتی ساده ترین مردم قابل فهمه، پس چرا من خیلی جاهاشو نمیفهمم. چرا اکثر جاهاش نیاز به تفسیر داره؟(البته تو حرفاتون یه گذری زده بودید اما قانع نشدم).



    سلام زهرا خانوم

    فقط بر اساس نظر شخصیم نظر میدم
    به نظر من (فرض میگیریم) دلیل اینکه همه چیز به ظاهر تکراری میاد اینه که خدا میخواد بگه من _خدا_ از بنده کار زیاد بزرگی نمیخوام و باید بعضی مسائل و رعایت کنید که متاسفانه همین مسائل و چون فراموش میکنیم خدا با تکرار زیاد به بشر خودش یادآوری میکنه


    یاد گفته ای از آیت الله بهجت (ره) افتادم

    در تعبدیات ... کوه کندن از ما نخواسته اند ... سخترینش نماز شب خواندن است که در حقیقت تغییر وقت خواب است نه اصل بی خوابی / بلکه نیم ساعت زودتر بخواب تا نیم ساعت زودتر بیدار شی


    این گفته آیت الله بهجت (ره) کاملا گویا هستش //// در حقیقت همه چی برای ما آسون گرفته شده فقط تکرار میشه تا ما از یادمون نره
    این یاد نرفتنم به خاطر وسوسه های شیطانه و ایجاد مشغله های گوناگون.



    در خصوص درک آیات هم ... میشه گفت درجه بندی داره
    ی سری آیات و سوره ها برا همه قابل درکه و مشکلی توش نیست اما برخی دیگه نیاز به تفسیر داره ..
    آیاتی هست که به «أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ>> قلمداد میشه و برای کسانیه که میخوان درجشون از بقیه بالاتر بره ... برا کسانیه که میخوان اوج بگیرند

    کلام مطهر : «قرآن در توصیف خود برای خود دو زبان قائل می شود. گاهی خود را کتاب تفکر و منطق و استدلال معرفی می کند و گاهی کتاب احساس و عشق. و به عبارت دیگر، قرآن فقط غذای عقل و اندیشه نیست غذای روح هم هست.»



    خواندن این پست هم خالی از لطف نیست

    http://www.tebyan.net/newmobile.aspx...spx?pid=108839
    ویرایش توسط تیرا : 2013_12_24 در ساعت 23:24 دلیل: اضافه کردن لینک







    پاسخ با نقل و قول

  13. میشه قرآن نخونیم؟  سپاس شده توسط samin66,ایزدی

  14. ارسال:9#
    ایزدی آواتار ها
    سلام زهرا جان
    خواهش می کنم.

    در مورد سوال اولت اگه یادت باشه قبلا توضیح مختصری براتون دادم که یکی از اسم هی قرآن ذکر هست یعنی یادآوری.

    یعنی تکرار آیات قرآن بعضی چیزها رو میخواد به ما یادآوری کنه. اما خوب برای اینکه پاسخ کامل تری برات بنویسم و الان هم فرصت چندانی برای باز کردن مسئله ندارم از مطالب دیگه استفاده می کنم و برات در اینجا کپی می کنم. بعد در فرصتی مناسب که وقتم آزاد بود هرجایی که برات مبهم بود، توضیح میدم. از پیش عذر خواهی می کنم که اینطوری پاسخ می نویسم. امیدوارم پاسخ سوالت رو به راحتی پیدا کنی.

    انگیزه های مختلف تکرار آیات:

    خدا حكيم است و قرآن را هم حكيم معرفي مي كند بنابراين قرآن از بيهوده گويي به دور بوده، و هدفمند است و هدف مهم آن، عاقل ساختن انسان است تا در سايه آن به هدف نهايی خود (هدايت انسان) دست يابد. و براي رسيدن به آن از شيوه های مختلف مثل تكرار و .... استفاده كرده است. و اما برشماری برخی از اغراض تکرار در آیات قرآن:

    1. تاكید:
    یكی از حكمت های تكرار در قرآن می تواند به منظور تأكید باشد. مثلاً در سوره انشراح خداوند به پیامبرش بشارت می دهد، كه همراه با سختی ها آسانی است. «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً» یا در آیه بعدی تأكید می كند كه با هر سختی آسانی است. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرا»

    تكرار يكي از فنون فصاحت است (
    1) كه غرض عمده از آن تأكيد است، چنانكه مرحوم مغينه مي نويسد: مفسران اتفاق دارند كه، غرض از تكرار، تأكيد است.

    گوستاولين در كتاب "آراء و معتقدات" مي گويد: "هر كس لفظ يا ساختاري را پيوسته تكرار كند، آن را تبديل به عقيده مي كند." پس براي دست يابي به اين نتيجه، قرآن ، يك معني را، «به مقتضاي حكمت، تكرار مي كند .(
    2)نتيجة تكرار و تأكيد، تلقين است كه اثر آن بر روان انسان غير قابل انكار است و شايد به همين جهت بر تكرار عبادات و دعاها و ... در اسلام تأكيد شده است. (3)

    2
    . تكرار به خاطر متعلقات و تناسب با آنان :

    یكی از حكمت های تكرار آیات در قرآن تناسب با متعلقات و موارد و موضوعات مختلف است. مثل تكرار آیات در سوره مرسلات و الرحمن و قمر.
    تناسب در قرآن از جهات مختلفی قابل بررسی است:

    الف:گاهی تناسب در مورد آیاتی است که باهم در یک زمان، به مناسبت واحد و برای هدف واحدی نازل شده اند زیرا مجموعه ای از آیات که برای یک موضوع نازل شده اند، باید بینشان قدر مشترکی باشد تا مجموعا یک کلام بشمار آیند و گرنه سخن از زمره ی کلامی که دارای هدف واحد باشد، خارج می شود و لازم می آید که حکیم مطلق، در بین امور بی ربط و بی مناسبت جمع نموده باشد و این محال است.

    ب: تناسب و تکرار در یک سوره که هدف اصلی سوره را تشکیل می دهد.

    ج:گاهی تناسب و تکرار بین سیاق آیات و فواصل آنها مطرح می شود. این تناسب امری ذاتی است (تناسب لفظی و معنوی) که بلاغت و فصاحت قرآن را فزونی می بخشد و به آن رونق و زیبایی و حسن ویژه ای می دهد.

    د:تناسب بین آیات پایانی یک سوره و آیات آغازین سوره بعدی:کسانی این تناسب را مطرح کرده اند که به عقیده ی آنها قرآن، در زمان پیامبر به صورت کنونی تدوین و جمع آوری شده است. عده ی دیگری از مفسران معتقدند که قرآن پس از رحلت پیامبر جمع آوری شده، بنابراین اگر کسی بپذیرد که ترتیب سوره های قرآن به نظر صحابه بوده، به بند (د) ملتزم نخواهد شد. (
    4)

    3. تكرار برای تهدید:
    یكی دیگر از رازهای تكرار كلمات در بعضی سور برای تهدید است مثل «أَوْلی لَكَ فَأَوْلی ثُمَّ أَوْلی لَكَ فَأَوْلی» كه برای تهدید نسبت به افراد بی ایمان است كه آیات الهی را تكذیب می كنند. یا طبق بعضی از گفته ها، تکرار آیه ی (ویل یومئذ للمکذبین) نیز برای تهدید دروغگویان و ترسانیدن آنها از عذاب و غضب الهی بیان شده است. (5)


    4. هدایت افكار :
    بیدار ساختن افكار و وجدان ها ایجاب می كند، كه از یك موضوع در موارد مختلف به طور مكرر سخن به میان آید، لذا بعضی از نكات اجتماعی و اخلاقی، در موارد متعدد بیان می شود و این نوع تكرار بر اساس پایه بلاغت است و مقتضای حالت است. و از آنجايي كه قرآن كتاب هدايت است - و هدايت عمومي جز با تكرار مطالب با بيانات متفاوت امكان ندارد- در آن تكرار وجود دارد.چنانكه آيت الله جوادي آملي مي--فرمايند: « تكرار در قرآن كريم از آن روست كه قرآن كتاب نور و هدايت است و در مقام هدايت لازم است مطلب واحد، در هر مناسبت، با زباني خاص ادا شود، تا ويژگي موعظه داشته باشد؛ بر خلاف كتب علمي كه هر مطلب، تنها در يك جا بيان مي شود و تكرار آن سودمند نيست. سرّ لزوم تكرار در كتاب هدايت آن است كه، شيطان و نفس امّاره (كه عامل ضلالت و عذابند، پيوسته به اضلال)گمراه كردن آدمي مشغولند، و كار آنها گر چه گاهي كم مي شود، ليكن ترك نمي شود، از اين رو تكرار ارشاد و هدايت نيز ضروري است. (6)

    5. هشدار :
    یكی از علل تكرارهای آیات، جنبه هشداری دارد. مثل جریان شیطان كه با آنكه آن همه عبادت كرد ولی در اثر نافرمانی به چنان سرنوشتی گرفتار شد، که مغضوب درگاه خدا قرار گرفت. یعنی هشدار نسبت به اینکه غرور بی جا باعث می شود یک نفر آن همه مقام و عظمت را از دست بدهد و پست ترین افراد بشود.(7) و هشدار نسبت به اینکه عذاب الهی بسیار دردناک و غیر قابل تحمل و تصور است. و نیز هشدار به انسان، برای دوری از گناهان زیرا این گناه است که انسان را به بدترین بدبختی ها و بیچارگی ها دچار می کند .

    و درآخر هشدار به اینکه فراموشی یاد خدا چه اثرات بدی دارد.
    یکی از مشکلات انسان این است که در معرض فراموشی قرار دارد و این البته برایش زیان آور است و در بسیاری مواقع مانع موفق شدن او بر مشکلات می شود. برخی از آیات قرآن این مطلب را روشن کرده و هشدار می دهد که شیطان از طریق فراموشکاری -که به انسان دست می دهد و او را وادار می کند که احیانا از انجام برخی کارهای مهم که مصلحتش در آن است غفلت ورزد) به او نفوذ کند. (8)

    پس تکرار باعث می شود که این فراموشی با این همه ضرر و زیان از انسان دور شده و یکی از راه های نفوذ شیطان به درون قلب انسان بسته شود. نمونه ی بارز این مورد را در زندگی امروز و در قسمت های مختلف شاهدیم؛ مثلا پلیس برای کاهش تخلفات رانندگی به رانندگان (با استفاده از جریمه های سنگین) هشدار می دهد و برای اثرگذاری بیشتر این هشدار خود را بارها تکرار می کند.

    6. تذکر ویادآوری :

    شاید این مورد ارتباط زیادی با مورد قبل داشته باشد ولی آوردن آن به صورت یک مورد مجزا خالی از لطف نیست:
    مسئله ی تذکر و یادآوری در زندگی انسان اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که یادآوری معلومات و مهارت های گذشته ما را برای مقابله با مشکلات آینده توانا می سازد و ما را در ادامه ی پیشرفت، به منظور کسب اطلاعات جدید و کشف حقایق تازه کمک می کند .

    این خود مسئله ی مهم در تکامل پیشرفت علمی و تمدن انسانی محسوب میشود.

    دائما به یاد خدا بودن و یادآوری تفضلات و نعمت های فراوانی که خدا عطا فرموده (به وسیله ی تکرار آنها) و نیز یادآوری آخرت و روز جزاء و پاداش کیفری که در انتظار انسان است؛ دارای اهمیت بسیاری است زیرا انسان را به تقوا وعمل صالح و آراسته شدن به فضایل اخلاقی وامی دارد. بنابراین تکرار و تذکر هم برای دنیا و هم برای آخرت سودمند است.
    در قرآن آیات زیادی تکرار شده که خداوند متعال پیامبر اسلام را مبعوث فرموده و قرآن را بر او نازل کرده است تا مردم را به یاد یکتاپرستی و روز رستاخیز و حساب آخرت و همچنین به یاد تعالیم انبیاء و فرستادگان گذشته (که از آنها غافل مانده و فراموششان کرده بودند) بیندازد. (9)

    7. لحاظ کردن شأن نزول وشرایط زمانی ومکانی :

    احتمال ديگر لحاظ شأن نزول و شرايط و اوضاع زماني و مكاني نزول آيات است كه گاه با توجه به اوضاع و احوال مردم، هنگام نزول آيات قرآن؛ وعده، وعيد، مبالغه، تمثيل، تكرار و ديگر وجوه بلاغي لحاظ مي شود; در نتيجه ممكن است تكرار، بي ارتباط با مطلب مذكور نباشد (
    10)

    8. برقراری رابطه میان اجزای جمله :

    ممکن است تکرار در قرآن به این دلیل باشد که گاهی اوقات میان موضوع و محمول یا مبتدا و خبر فاصله زیادی می افتد و تکرار موضوع برای یادآوری مفید است. و اگر این تکرار نبود، قطعا به معنا یا مفهوم جمله ضربه ی سختی وارد می کرد(یعنی معنا را مبهم، غیرقابل فهم و یا حتی دروغین ارائه می داد) ولی این در حالی است که اعتقاد ما این است قرآن در کمال فصاحت، و خالی از ابهام است. (
    11)

    9. رموز حروف ابجد در آيات و کلمات قرآن نقش ويژه اي دارند.

    در حروف زبان عربي رمزهائي است به نام حروف ابجد و تلفظ هر حرفي نوعي فرکانس ايجاد مي کند که اين فرکانسها، انرژي هائي به نام سيگنال توليد مي کنند و کيفيت و کميت اين فرکانسها و انرژي ها، از طريق رموز عددي حروف ابجد محاسبه مي گردد. از اين جهت نوع چينش حروف در قالب کلمات عربي، تأثيرات ويژه اي را در بر دارد. يکي از وجوه معجزه بودن قرآن و مخصوصاً رموز حروف مقطعه قرآن نيز به همين موضوع ربط پيدا مي کند. تکرار آيات از اين لحاظ هم قابل تأمل است. (
    12)

    10. آیات قرآن یکدیگر را تفسیر می کنند :

    آيات قرآن يکديگر را تفسير مي کنند و شايد گاهي يکي از وجوه اين تکرارها در قرآن اين باشد که آيات مربوطه به هم ربط پيدا مي کنند. با اینکه آیات قرآن، بیش از شش هزار آیه است اما چنان باهم منسجم، هماهنگ، همراه و هنگام است که همگی به منزله ی یک کلام می باشند، چرا که قرآن از مبدأ حکمت نازل شده (کتاب احکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر(
    13)) چون این حکمت از آن منشأ حکمت و استواری و یکپارچگی سرچشمه گرفته آیاتش نه تنها اختلافی با یکدیگر ندارند بلکه مثانی (ثانی و قرین دیگری) و متشابه نیز هستند. (الله نزل احسن الحدیث کتابا متشابها مثانی )(14)

    هماهنگی آیات بگونه ای است که اگر یکی از آنها را حذف کنیم، انگار همه ی آیات را حذف کرده ایم. بنابراین در ایمان به قرآن نیز نمی توان به برخی از آیات ایمان آورد و برخی دیگر آن را نپذیرفت «نؤمن ببعض الکتاب و نکفر ببعض(
    15)» پس می توان گفت تکرار یک آیه می تواند بخاطر تفسیر و توضیح بیشتر (آیه ی مشابه خود یا آیات دیگر) باشد، چون آیات قرآن مانند زنجیر به یکدیگر وصلند.


    1) شرح المختصر ج1ص282
    2) 2 تفسیر الکاشف ج1ص96
    3) porsemanequran.com
    4) پرسمان علوم قرآنی ص136
    5) jameatulquran.com
    6) تسنیم ص51 و52
    7) tebyan-hamedan.ir
    8) قرآن وروانشناسی ص275
    9) قرآن وروانشناسی ص269و270
    10) paasokhgoo.com
    11) jameatulquran.com
    12) Tebyan.net
    13) هود1،کتابی است که آیات آن استحکام یافته،سپس از جانب حکیمی آگاه به روشنی بیان شده است.
    14) زمر23،خدا زیباترین سخن را به صورت کتابی متشابه،متضمن وعده و وعید نازل کرده است
    15) نساء150
    16) شبهه شناسی قرآن ص39

    در مورد سوال دوم هم فعلا لینک زیر رو بخونید تا بعد براتون کامل توضیح میدم.

    http://www.aviny.com/shobhe/qorani/10.aspx

    باز هم از دوستان عذر خواهی می کنم در فرصت مناسب در خدمتم

    ویرایش توسط ایزدی : 2013_12_24 در ساعت 23:22 دلیل: به هم ریختگی کدها
    بسم الله الرحمن الرحیم ... و من یتوكل علی الله فهو حسبه طلاق/3

    وقتی چترت خداست بگذار باران سرنوشت هر چه می خواهد ببارد ...
    پاسخ با نقل و قول

  15. میشه قرآن نخونیم؟  سپاس شده توسط samin66,یه ناشناس,تیرا

  16. ارسال:10#
    ایزدی آواتار ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط یه ناشناس نمایش پست ها
    خانم ایزدی عزیز سلام - مرسی زهرا جون این مشکل و منم دارم و نمیدونستم چطوری تو تاپیک بگم .منم دقیقا مشکل زهرا جون و دارم - شاید گناه باشه ولی علاقه ای به خوندن آیات عربی قرآن ندارم نمیدونم چرا برام شیرین نیست شاید به خاطر اینکه نمیفهمم - راستش من اصلا جلسات قرآن خوانی مثال ماه رمضان و قبول ندارم - هر روز یه جزء خونده میشه و آخر ماه اگر بپرسن چی فهمیدی هیچ کس معنی یه خط قرآن رو هم نمیدونه بهتر نیست به جای خوندن عربی این جلسات تفسیر قرآن باشه - من اکثرا معنی قرآن رو میخونم یا به صورت صوتی خوندن عربی و ترجمه فارسی اون رو گوش میدم - این مساله خیلی من و عذاب میده و گاهی فکر میکنم خیلی گناه داره عربی رو نمیخونم . برای منم معنی خیلی تکراری . اگه فقط معنی رو بخونی آیا گناه داره ؟
    سلام دوست عزیزم

    اگه پاسخی که ابتدا برای خانم ناصری نوشتم رو کامل بخونید توضحیح دادم که نه اشکالی نداره (گناه نداره) فارسی و تفسیر رو بخونیم. اما خیلی بهتره که به همون زبانی اصلی هم خونده بشه. اولش خسته کننده است اما به مرور وقتی با کلمات اشنا بشیم شیرین و ارامش بخشه. و تاثیر گذاری بیشترش خوندن به همون زبانی هست که نازل شده چون ممکنه مفهوم در اثر ترجمه تغییر کنه اما اگه به خود زبان عربی خونده بشه شکل اصلی و مفهوم اصلی هم حفظ میشه.

    من هم خودم قبل تر ها با خوندن زیاد آیات خسته می شدم. اما وقتی با آیات چندین بار آشنا بشیم خوندنش راحت تر میشه.

    اما از همه مهم تر اینکه به نظر من اصلا خوب نیست پشت سر هم سوره ها رو با هم بخونیم که برامون ملال آور و غیر قابل فهم بشه. بهتره قرآن به ترتیل (آهستگی و شمرده) خونده بشه. مثلا برای ختم قرآنی که به هر مناسبت در تالار میگذاریم، من از عمد زمان طولانی انتخاب می کنم که فرصت زیادی برای تلاوت داشته باشیم و مجبور نباشیم سریع سوره ها رو تموم کنیم.
    بسم الله الرحمن الرحیم ... و من یتوكل علی الله فهو حسبه طلاق/3

    وقتی چترت خداست بگذار باران سرنوشت هر چه می خواهد ببارد ...
    پاسخ با نقل و قول

  17. میشه قرآن نخونیم؟  سپاس شده توسط samin66,یه ناشناس

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •