شش جایگزین فوق العاده برای شکر



شکر سفید خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند ایجاد تداخل در عملکرد طبیعی انسولین ، افزایش سطح قند خون و غیره را افزایش می دهد. مصرف غذاهای غنی از شکر حتی می تواند بیماری فرد را تشدید کند. موثرترین روش برای پایین نگه داشتن سطح قند خون ، خودداری از مصرف شکر و به جای آن مصرف پروتئین کم در هر وعده غذایی است. شکر سفید و مصرف فرآورده های حاوی شکر سفید مانند نان ها و شیرینی ها باعث تشدید اختلالات هورمونی می گردد.


مصرف بی رویه شکر معمولاً ناشی از نامتعادل بودن عملکرد مغز بدن است ، اما مصرف شکر سفید این عدم تعادل را حل نخواهد کرد. در ادامه به چند جایگزین سالم تر و خوشمزه تر برای شکر که برای بیماران دیابتی مناسب است ، می پردازیم.


عسل واقعی


عسل واقعی جایگزین مناسبی برای شکر سفید است ، زیرا طبعاً قلیایی است. این بدان معنی است که تولید گاز و یا اسید نمی کند. عسل حتی به تقویت قلب ، تصفیه خون و جلوگیری از بروز تب ، سرفه و سرماخوردگی نیز کمک می کند. افراد مبتلا به فشار خون بالا می بایست عسل مصرف کنند زیرا گردش خون به قلب را افزایش داده و در نتیجه موجب کاهش فشار خون می گردد. می توان به جای شکر ، از عسل واقعی در نوشیدنی ها و یا دسر ها استفاده کرد.


آب نیشکر


اگرچه شکر سفید از نیشکر به دست می آید اما بسیاری از مواد مغذی آن در طی فرآیند تصفیه از بین می روند. آب نیشکر در واقع دارای ویتامین های B و C ، و همچنین نمک های آلی مختلف مانند آهن ، کلسیم و منگنز می باشد. آب نیشکر برای افراد مبتلا به کم خونی و زردی بسیار مفید است. از آب نیشکر می توان به عنوان یک نوشیدنی طراوت بخش ، حتی بدون اضافه کردن لیمو ، زنجبیل و یا هر نوع طعم دهنده دیگری استفاده کرد.


شکر زرد


اغلب به این نوع شکر ، "شکر دارویی" گفته می شود که از آن برای درمان یبوست ، سرفه و سوء هاضمه استفاده می شود. این نوع شکر غنی از مواد معدنی است. از نظر استفاده ، شکر زرد بهترین جایگزین برای شکر سفید است. شکر زرد به شکل پودر ، مایع و حتی حبه نیز موجود می باشد. برای شیرین کردن تنقلات می توان از این نوع شکر استفاده کرد.


میوه های خشک شده


از میوه های خشک پرطرفدار می توان به کشمش ، آلو خشک ، خرما و انجیر اشاره کرد. خرما منبع غنی از آهن ، ویتامین B ، پتاسیم و فیبر است. از کشمش می توان برای شیرین کردن غذا استفاده کرد. انجیر انتخابی عالی برای کسانی است که دارای مشکلات گوارشی هستند. این میوه ها برای مبارزه با آسم ، سرفه و سرماخوردگی نیز بسیار مناسب هستند. آلو غنی از فیبر است و به سلامت دستگاه گوارش کمک اساسی می نماید. هنگامی که فرد هوس شدیدی برای مصرف شکر دارد ، می تواند به جای شکر سفید از آلو استفاده کند.


میوه های تازه


به جای مصرف شکر سفید و یا غذاهای حاوی آن ، می توان از میوه هایی مانند سیب ، پرتقال، انبه، هندوانه و یا پاپایا استفاده کرد. شکر موجود در این میوه ها به غلظت شکر سفید نیست. این میوه ها غنی از مواد مغذی بوده و فاقد هر نوع چربی می باشند.


استویا


استویا یک نوع گیاه آمریکای جنوبی است که به کاهش فشار خون کمک اساسی می نماید. این گیاه برای کاهش اسید و گاز معده فوق العاده است. پزشکان استفاده از این گیاه را به عنوان شیرین کننده برای بیماران دیابتی توصیه می کنند.


کارشناسان تغذیه به جای شکر سفید ، استفاده از این شش ماده را در رژیم غذایی روزانه توصیه می کنند.

منبع : http://www.oabab.net/fa/%D9%85%D9%82...B4%DA%A9%D8%B1