تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




اختلاف در اعراب گذاری قرآن زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:samin66
آخرین ارسال:ایزدی
پاسخ ها 2

اختلاف در اعراب گذاری قرآن

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    samin66 آواتار ها
    سلام. یه سوال درباره قرآن:
    قرآن در زمان پیامبر (ص) جمع آوری شد. قبول. اما کاتبان قرآن عرب بودند و قرآن را به زبان عربی نوشتند. مسلما اعراب گذاری نیاز نداشتند و انجام ندادند. چند قرن بعد قرآن توسط عثمان اعراب گذاری شد. حالا از کجا معلوم که اعراب گذاری درست بوده؟ چون یه جاهایی پیش میاد که یه اعراب، کلی در معنی و قرائت اختلاف ایجاد میکنه. ممنون

    و یک سوال دیگه:
    چرا بسم الله در سوره حمد جز سوره محسوب میشود و در شمارش آیه ها می آید و با بسم الله اول، سوره حمد را می گوییم 7 آیه داره اما در سوره های دیگه اینگونه نیست.
    ویرایش توسط samin66 : 2014_01_05 در ساعت 14:06
    بعد یک عمر زندگی و تجربه تازه دارم درک میکنم،
    توجه به علائقم و برای خودم زندگی کردن یعنی چی!!!!!
    پاسخ با نقل و قول

  2. ارسال:2#
    ایزدی آواتار ها
    سلام

    پاسخ سوال اول رو با ارجاع به منبع می نویسم:

    به باور بسياری از صاحب نظران، متن قرآن در طول تاريخ اسلام، سينه به سينه و دست به دست، از نسلي به نسل بعد منتقل ميشده و به اين دليل همواره قاريان و حافظان بسياری از صدر اسلام تا كنون در بين مسلمانان وجود داشتند و از ارج و منزلت والايي برخوردار بوده اند;

    بنابراين قرآن با همان الفاظ و قرائت رسول خدا (ص) در طول تاريخ رواج داشته است و عواملی از قبيل ابتدايی بودن خط در زمان كتابت قرآن، خالي بودن از نقطه و اعراب، اختلاف لهجه های قبايل عرب و احياناً اجتهادات شخص برخي قاريان، خللی در قرائت رايج ايجاد نكرده و تنها برخی قرائت های شخصی و نادر اشتباهاتی به وجود آورده كه مورد اعتنای جامعه اسلامی نبوده است.

    مقصود از قرائت مردم در روايت "واقرء كما يقرء الناس" نيز همين قرائت معروف و مشهور رايج در طول تاريخ اسلام در ميان مسلمانان است--.

    همچنين مطابقت قرآن موجود با قرائت عاصم از آن رو است كه قرائت--ها هم با قرائت مشهور ثبت شده در قرآن-- موجود، مطابق بوده است--.

    (ر.ك : روش شناسي تفسير قرآن، علي اكبر بابایی و ديگران، ص 75 ـ 76، پژوهشكده حوزه و دانشگاه و سمت، ج اول، قم، 1379 ش/ علوم قرآني، محمدهادي معرفت، ص 246 ـ 247، مؤسسه فرهنگي انتشاراتي التمهيد، ج اول ، قم ، 1378 ش .)


    برای کسب اطلاعات بیشتر هم می تونی به این لینک رجوع کنی.


    در مورد سوال دوم:

    دلیل خاصی نداره بلکه یک اختلاف نظره شاید به این دلیله که سوره حمد اولین سوره قرآن هست(نظر شخصی) بسم الله جزء سوره هست؛ اما مفسرين و دانشمندان قرائت مشهور "بسم الله" در اول سوره حمد رو يك آيه محسوب و در بعضی از سوره ها جزئی از آيه اول شمرده اند و از اينجاست كه در شمارش آيات قرآن اختلاف است.

    اما پاسخ کاملتر رو از مرکز پاسخگویی به سوالات دینی می نویسم:


    این که عبارت "بسم الله الرحمن الرحیم" در اول سوره ها از وحی است یا بعدا نویسندگان قرآن این عبارت را در ابتدای سوره ها قرار داده اند و این که یک آیه مستقل است یا جزو آیه اول سوره است، اختلاف می باشد.

    شیعه در این مورد تابع امامان است. با توجه به تعلیم انبیا آن را در ابتدای همه سوره های قرآن (جز توبه )، از وحی دانسته، در سوره حمد آن را مستقلا یک آیه شمرده شده و در یقیه سوره ها جزئی از آیه اول می شمارد.

    بعض اهل سنت نظر شیعه را بر گزیده اند. ابن عباس و عبدالله بن مبارک آن را در ابتدای همه سوره ها (جز توبه) از وحی می دانند. شافعی هم در یکی از قول هایش بر این نظر است.

    بعضی دیگر آن را در ابتدای سوره حمد از قرآن و وحی می دانند، ولی در بقیه سوره ها از وحی نمی دانند. شافعی در قول دیگرش آن را فقط در ابتدای حمد از وحی می داند. در ابتدای بقیه سوره ها از وحی نمی داند.

    گروه سوم هم فقط آن را جزیی از آیه 30 نمل شمرده اند که توسط نویسندگان مصاحف در اوایل سوره ها (جز توبه) نهاده شده است. (1)

    البته فلسفه این که در سوره حمد یک آیه شمرده شده، در بقیه سوره ها، جزیی از آیه اول، را نمی دانیم . در روایات هم راجع به فلسفه آن مطلبی بیان نشده است.

    شايد بتوان گفت شماره گذاری آيات توسط اهل سنت صورت گرفته است و آن ها فقط بسم الله سوره حمد را جزء قرآن مي دانند.

    پی نوشت :
    1.البحر المدید،ج1،ص52؛ التحریر و التنویر،ج1،ص137.


    در هر حال به نظر من این مسئله خیلی در مفهوم و قرائت آیات قرآن تاثیری نداره مهم همین هست که همه سوره ها باید با بسم الله آغاز شوند. تنها مسئله ای که وجود داره اختلاف در شمارش آیات هست.
    ویرایش توسط ایزدی : 2014_01_05 در ساعت 16:04 دلیل: اشتباه تایپی
    بسم الله الرحمن الرحیم ... و من یتوكل علی الله فهو حسبه طلاق/3

    وقتی چترت خداست بگذار باران سرنوشت هر چه می خواهد ببارد ...
    پاسخ با نقل و قول

  3. اختلاف در اعراب گذاری قرآن  سپاس شده توسط **شادی**,samin66,تیرا,سبز

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •