تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:ایزدی
آخرین ارسال:elnaz.t
پاسخ ها 18

صفحه‌ها (2): صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:11#
    موضوع: علم آموزی



    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم
    بسم الله الرّحمن الرّحیــم



    آیه 9 سوره مبارکه زمر


    أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ ءَانَآءَ الَّيْلِ سَاجِداً وَقَآئِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُواْ رَحْمَةَ رَبِّهِ
    قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ‏



    ترجمه:


    آیا (چنین كسى بهتر است یا) آن كس كه در طول شب در حال سجده و قیام به اطاعت مشغول است (و) از آخرت مى‏ترسد و به رحمت پروردگارش امید دارد؟
    بگو: «آیا كسانى كه مى‏دانند و كسانى كه نمى‏دانند یكسانند؟» تنها خردمندان متذكّر مى‏شوند (و پند مى‏پذیرند).


    نکته ها:


    در كنار آیه قبل كه سیماى اصحاب آتش را بیان كرد، در این آیه سیمایى از صفات مؤمنان را بیان مى‏فرماید. در آیه قبل فرمود: گروهى تنها به هنگام مصیبت به خداوند توجّه دارند و هنگام رفاه او را فراموش مى‏كنند ولى در این آیه مى‏فرماید: مؤمنان همواره یاد خدا هستند، چه در رفاه و چه در سختى.

    امام باقرعلیه السلام فرمود: مراد از قنوت در شب «قانت آناء اللیل»، قیام براى نمازشب است.(1)



    پیام ها:


    1- شب بهترین بستر عبادت است. «قانتٌ آناءَ اللَّیل»


    2- نشانه‏ ى علم، عبودیّت است. «ساجداً و قائماً... الّذین یعلمون» (علم و عبادت باید با هم باشند. آرى شب زنده داران عابد و آخرت جویان امیدوار به رحمت الهى عالمان واقعى هستند. «قانتٌ آناءَ اللَّیل یحذر الآخرة... یعلمون»



    3- عبادتى ارزش دارد كه تداوم داشته باشد. («ساجداً و قائماً» به صورت اسم فاعل آمده كه نشانه استمرار است).


    4- مردان خدا، هم از آخرت بیم دارند و هم به رحمت الهى امیدوارند. «یحذر، یرجوا»


    5 - ترس ما به خاطر عمل خود ماست «یحذر الآخرة» ولى امید ما به فضل و رحمت اوست. «یرجوا رحمة ربّه»



    6- یكى از روش‏هاى تربیت، مقایسه خوبى‏ها و بدى‏ها و خوبان و بدان است. «أمن هو قانت»، «هل یستوى الّذین یعلمون و الّذین لا یعلمون»


    7- پند پذیرى نشانه عقل سلیم است. «انما یتذكّر اولوا الالباب»







    1) كافى، ج 3، ص 444.
    به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كرده ‏اى؟

    فرمود بر چهار چيز:

    فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم
    دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم
    فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم
    و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم
    بحار الأنوار (ط - بيروت)، جلد 111
    پاسخ با نقل و قول

  2. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط alonegirl,anahid,elnaz.t,nafasebahar,niloofarabi,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,ایزدی,تیرا,سماء

  3. ارسال:12#
    موضوع: هجرت برای کسب دین



    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم
    بسم الله الرّحمن الرّحیــم



    آیه 122 سوره مبارکه توبه




    وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً
    فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّينِ
    وَلِيُنْذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ



    ترجمه:



    سزاوار نیست كه همه ‏ى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ایشان دسته ‏اى كوچ نمى ‏كنند تا در دین فقیه شوند
    و هنگامى كه به سوى قوم خویش باز گشتند، آنان را بیم دهند تا شاید آنان (از گناه و طغیان) حذر كنند.





    نکته ها:


    بدنبال نزول آیاتى كه به شدّت از متخلّفان جنگ انتقاد مى‏ كرد و سختگیرى پیامبر در مورد آنان، از آن به بعد و در جنگ‏هاى بعدى، همه ‏ى مسلمانان براى جهاد آماده مى‏ شدند و پیامبر را در مدینه تنها مى‏ گذاشتند. این آیه كنترلى براى كوچ آنان به جبهه بود. [1]

    همه‏ ى مسلمانان بادیه‏ نشین براى آموختن دین، به شهر مى ‏آمدند و این موجب كوچ به شهر و تبعات بد آن مى‏ شد. آیه نازل شد كه بعضى براى آشنایى بادین به شهر بیایند، آنگاه به وطن خود برگشته و دیگران را ارشاد كنند.

    «
    دین»، مجموعه‏ ى قوانین الهى و مقررّات ظاهرى و باطنى اسلام است. اسلام كه تنها دین پذیرفته‏ ى الهى است، «انّ الدین عنداللَّه الاسلام» [2] به معناى تسلیم خدا بودن است.

    تفقّه در دین، به معناى تلاش براى كسب شناخت عمیق در دین و عقاید واحكام اسلامى است. تفقّه در دین، گاهى ممكن است براى دنیا و مقام و عشق به درس و بحث و سرگرمى و عقب نماندن از دوستان باشد و گاهى براى دین، خدا، بهشت و نجات امّت باشد. آیه، دوّمى را ارزشمند میداند كه بیم‏ دهى مردم و دعوت آنان به راه خداست. «
    لینذروا قومهم»

    فقه، آنچنان مهّم است كه رسول خداصلى الله علیه وآله در بدرقه‏ ى على‏ علیه السلام به یمن، به او فرمان آموزش فقه مردم را داد، «
    فقّههم فى الدین» [3] و او را چنین دعا كرد: «الّلهم فقّهه فى الدین» [4] با آنكه وى فقیه ‏ترین مردم بود.

    چنانكه حضرت امیرعلیه السلام به فرزندش سفارش مى‏كند: «
    تَفقَّه فى‏ الدّین فان الفقهاء ورثة الانبیاء» [5] امام حسین‏ علیه السلام نیز شب عاشورا در جملاتى خداوند را چنین ستود: حمد خدایى كه ما را فقیه در دین قرار داد. [6]

    از امام صادق ‏علیه السلام پرسیدند: اگر براى امام حادثه ‏اى اتفاق افتاد، تكلیف مردم چیست؟ امام این آیه را تلاوت فرمود كه از هر شهر و طایفه‏ اى باید براى شناخت امام حركت كنند. [7]




    پیامها:

    1- در برنامه ‏ریزى و مدیریت‏ها، جامع‏نگر باشیم تا توجّه به مسئله‏ اى سبب اخلال در مسائل دیگر نباشد. «
    ما كان المؤمنون لینفروا كافّة»

    2- هجرت، ملازم ایمان است. یا براى دفاع از دین، هجرت كنید، یا براى شناختِ دین.«
    فلولا نفر من كلّ فرقة»

    3- باید از هر منطقه، افرادى براى شناخت اسلام به مراكز علمى بروند تا در همه مناطق، روحانى دینى به مقدار لازم حضور داشته باشد.«
    من كل‏ فرقة طائفة»

    4- دانشمندى كه كوچ نكند، فقیه كامل نیست. «
    نَفَر» امام درباره‏ ى كسى كه در خانه ‏اش نشسته بود، فرمود: «كیف یتفّقه فى الدین؟». [8]

    5 - تفقّه در دین وآموزش دین به مردم، واجب كفائى است. «
    فلولا نفر منهم طائفة» (جهاد و اجتهاد، هر دو واجب كفایى است. [9] پس برنامه‏ ریزى چنان باید باشد كه نظام علمى محصلین علوم دینى، به هم نخورد)

    6- هدف از فراگیرى فقه، هشدار مردم و هوشیار ساختن آنان و نجات از غفلت و بى‏ تفاوتى نسبت به مشكلات است. «
    لینذروا»

    7- در زمان جنگ هم نباید مسائل فكرى، اعتقادى و اخلاقى، مورد غفلت قرار گیرد و دشمن خارجى ما را از دشمن داخلى (جهل و غفلت) غافل سازد.«
    ما كان المؤمنون لینفروا ... فلو لانفر...لیتفقّهوا»

    8 - فقه، تنها فراگیرى احكام دین نیست، بلكه همه‏ ى معارف دینى قابل تحقیق، دقّت و ژرف‏نگرى است. «
    لیتفقّهوا فى الدّین»

    9- شناخت‏هاى دینى باید عمیق و ژرف باشد. «
    لیتفقّهوا فى الدین»

    10- شرط تبلیغ دینى آگاهى عمیق از آن است. «
    لیتفقّهوا... لینذروا»

    11- به سخنان یك اسلام‏ شناس فقیه، مى‏ توان اعتماد كرد. «
    لیتفقّهوا... لینذروا» (ممكن است یك نفر در منطقه باشد، پس خبر واحد حجّیت دارد)

    12- فقه در دین، آنگاه ارزش دارد كه فقیه، عالم به زمان و آگاه از شیطنت‏ها و راههاى نفوذ دشمن باشد تا بتواند هشدار و بیم دهد.«
    لیتفقهوا ...لینذروا»

    13- براى طلاب حوزه‏ ها، دو هجرت لازم است: یكى به سوى حوزه‏ ها ودیگرى از حوزه‏ ها بسوى شهرها. لذا ماندن در حوزه‏ ها جایز نیست. «
    فلو لانفر... لیتفقّهوا، لینذروا... اذا رجعوا»

    14- براى تبلیغ وكار فرهنگى، زادگاه انسان در اولویت است. «
    لینذروا قومهم»

    15- علما باید سراغ مردم بروند و منتظر دعوت آنان نباشند. «
    رجعوا الیهم»

    16- محور تبلیغ، باید ایجاد تقوا ویاد معاد باشد. «
    لینذروا... لعلّهم یحذرون»

    17- فقها نباید انتظار اطاعتِ مطلق همه‏ ى مردم را داشته باشند، چون گروهى هرگز به راه دین و خدا نمى‏ آیند. «
    لعلّهم یحذرون»




    1) تفسیر مجمع‏ البیان.
    2) آل‏ عمران، 19.
    3) مستدرك الوسائل، حدیث 36369.
    4) بحار، ج‏66، ص 92.
    5) بحار، ج‏1، ص‏216.
    6) موسوعةكلمات‏ الامام.
    7) تفسیر نورالثقلین.

    8) تفسیر كنزالدقائق.
    9) حضرت على‏ علیه السلام فرمود: اگر پیش ‏آمدى رخ داد و نیاز به حضور همه در جبهه شد، بر همه لازم مى‏شود. بحار، ج‏97، ص 48

    ویرایش توسط sokut : 2014_05_06 در ساعت 11:30
    به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كرده ‏اى؟

    فرمود بر چهار چيز:

    فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم
    دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم
    فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم
    و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم
    بحار الأنوار (ط - بيروت)، جلد 111
    پاسخ با نقل و قول

  4. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط anahid,elnaz.t,golpesar,nafasebahar,niloofarabi,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,ایزدی,تیرا

  5. ارسال:13#
    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم
    بسم الله الرّحمن الرّحیــم

    آیه 39 و 40 سوره مبارکه یوسف



    يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ(39)
    مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلاَّ أَسْمَاء سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَآؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ (40)


    ترجمه:


    ای دوستان زندانی من آیا خدایان پراکنده بهترند یا خداوند واحد قهار؟ (39)
    این معبودهایی را که غیر از خدا می پرستید چیزی جز اسمهای( بی مسما) که شما و پدرانتان آنها را خدا نامیده اید نیست، خداوند هیچ دلیلی برای آن نازل نکرده،حکم تنها از آن خداست، فرمان داده که غیر از او را نپرستید، اینست آئین پا بر جا ولی اکثر مردم نمی دانند. (40)




    پیام ها:

    1. مردم را با محبت و عاطفه، صدا بزنید.يَا صَاحِبَيِ

    2. از مکان ها و زمان های حساس برای تبلیغ استفاده کنید. يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ... ( یوسف در زندان همینکه می بیند به تعبیر خواب او نیاز دارند، فرصت را غنیمت شمرده و تبلیغ می کند.)

    3. پرسش و مقایسه یکی از راه های ارشاد و هدایت است. أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ...


    4. معبود هایی غیر واقعی نیستند، بلکه ساخته خیال شما و نیاکان شماست. مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلاَّ أَسْمَاء سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَآؤُكُم

    5. عقاید آدمی باید مبتنی بر دلیل و برهان عقلی یا نقلی باشد. مِن سُلْطَانٍ

    6. در برابر هیچ فرمان غیر الهی، کرنش نکنید. زیرا فرمان دادن تنها حق خداوند است. إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ

    7. هر قانونی جز قانون الهی، متزلزل است. ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ

    8. جهل و نادانی، زمینه ساز پیدایش شرک است. لاَ يَعْلَمُونَ

    9. بیشتر مردم جاهلند. أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ ( یا جاهل بسیط که به جهل خود آگاه است یا جاهل مرکب که خیال می کند، می فهمد ولی در واقع نمی داند.)

    10. بسیاری از قدرت ها، سازمان ها، مؤسسات، سمینارها، قطعنامه ها، ملاقات ها و حمایت ها و محکومیت ها و عناوین و القاب و دیگر، اسمهای بی مسما و بت های مدرن روزگار ما هستند که خود ساخته ایم و به جای خدا، دنباله رو آنان شده ایم. مَا تَعْبُدُونَ ...أَسْمَاء سَمَّيْتُمُوهَا.


    ویرایش توسط sokut : 2014_05_22 در ساعت 12:13
    به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كرده ‏اى؟

    فرمود بر چهار چيز:

    فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم
    دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم
    فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم
    و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم
    بحار الأنوار (ط - بيروت)، جلد 111
    پاسخ با نقل و قول

  6. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط elnaz.t,nafasebahar,niloofarabi,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,ایزدی,تیرا

  7. ارسال:14#
    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم
    بسم الله الرّحمن الرّحیــم



    آیه 21 سوره مبارکه احزاب



    لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا



    ترجمه:



    برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی است، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند، و خدا را بسیار یاد می کنند.


    پیام ها:


    1. در الگو بودن پیامبر شک نکنید. ( لَقَدْ )


    2. الگو بودن پیامبر، دائمی است. ( كَانَ)


    3. گفتار، رفتار و سکوت معنادار پیامبر حجّت است. ( لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ )


    4. معرفی الگو، یکی از شیو های تربیت است. ( لَكُمْ أُسْوَةٌ )


    5. باید الگوی خوب معرفی کنیم، تا مردم به سراغ الگوی بدللی نروند. ( رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ )


    6. بهترین شیوه ی تبلیغ، دعوت عملی است. (أُسْوَةٌ )


    7. کسانی می توانند پیامبر اکرم را الگو قرار دهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد. ( لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ... )


    8. الگوها هرچه عزیز باشند، اما نباید انسان خدا را فراموش کند. ( رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا )



    به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كرده ‏اى؟

    فرمود بر چهار چيز:

    فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم
    دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم
    فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم
    و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم
    بحار الأنوار (ط - بيروت)، جلد 111
    پاسخ با نقل و قول

  8. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط alonegirl,anahid,elnaz.t,nafasebahar,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,ایزدی

  9. ارسال:15#
    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم
    بسم الله الرّحمن الرّحیــم



    آیه 256 سوره مبارکه بقره




    لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ



    ترجمه



    در قبول دین اکراهی نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافی روشن شده است. بنابراین، کسی که به طاغوت (بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر) کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره ی محکمی چنگ زده است، که گسستن برای آن نیست. و خداوند، شنوا و داناست.


    پیام ها:



    1. دینی که برهان و منطق دارد، نیازی به اکراه و اجبار ندارد. لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ

    2. تاثیر زور در اعمال و حرکات است، نه در افکار و عقاید. لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ

    3. راه حق از باطل جدا شده، تا حجت بر مردم تمام باشد. روشن شدن راه حق، با عقل، وحی و معجزات است. قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ اسلام دین رشد است.

    4. دین، مایه ی رشد انسانیت است. قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    5. اسلام با استکبار سازش ندارد. يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ

    6. تا طاغوت محو نشوند، توحید جلوه نمی کند. اول کفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ

    7. کفر به طاغوت و ایمان به خدا باید دائمی باشد. يَكْفُرْ ، يُؤْمِن فعل مضارع نشانه ی تداوم است.

    8. محکم بودن ریسمان الهی کافی نیست، محکم گرفتن هم شرط است. فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ...

    9. تکیه به طاغوت ها و هر آنچه غیر خدایی است، گسستنی و از بین رفتنی است. تنها رشته ای که گسسته نمی گردد، ایمان به خداست. لاَ انفِصَامَ لَهَا

    10.ایمان به خدا و رابطه با اولیای خدا ابدی است. لاَ انفِصَامَ لَهَا ولی طاغوت ها در قیامت از پیروان خود تبرّی خواهند جست.

    11. ایمان به خدا و کفر به طاغوت باید واقعی باشد، نه منافقانه. زیرا خداوند میداند و می شنود. وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
    به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كرده ‏اى؟

    فرمود بر چهار چيز:

    فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم
    دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم
    فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم
    و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم
    بحار الأنوار (ط - بيروت)، جلد 111
    پاسخ با نقل و قول

  10. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط alonegirl,elnaz.t,niloofarabi,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,ایزدی

  11. ارسال:16#
    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم
    بسم الله الرّحمن الرّحیــم



    آیه 105 سوره مبارکه انبیا


    وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ



    ترجمه:


    ما در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم که بندگان صالح من وارث (حکومت) زمین خواهند شد.



    نکته:


    در روایات متعدد آمده است که آن بندگان صالحی که وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدی (عج) هستند.( تفسیر نمونه)



    پیام ها:


    1. سنت الهی آن است که بندگان صالح، حاکم و وارث جهان باشند.كَتَبْنَا


    2. پیشگویی های قرآن قطعی است. وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ...

    3. قرآن از آینده ی تاریخ خبر می دهد. يَرِثُهَا...

    4. آینده از آن صالحان است. يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ

    5. دین از سیاست جدا نیست. يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ

    6. عبادت تنها کافی نیست، صلاحیت و عمل صالح نیز لازم است. عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ

    7. وراثت زمین و حکومت بر جهان دو شرط دارد، بندگی خداوند و انجام عمل صالح. عِبَادِيَ الصَّالِحُون
    به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كرده ‏اى؟

    فرمود بر چهار چيز:

    فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم
    دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم
    فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم
    و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم
    بحار الأنوار (ط - بيروت)، جلد 111
    پاسخ با نقل و قول

  12. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط elnaz.t,niloofarabi,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,ایزدی

  13. ارسال:17#
    elnaz.t آواتار ها
    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم
    بسم الله الرّحمن الرّحیــم


    موضوع:خلقت موجودات ونظم بخشی وهدایت آن هاجهت دست یابی به هدف خاص خود

    آیه3و4سوره مبارکه اعلی:


    الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى ﴿٢﴾ وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى ﴿٣﴾

    ترجمه:

    همان خداوندی که آفریدومنظم کرد
    وهمان که اندازه گیری کردوهدایت نمود

    پیام ها:

    1.خلقت--->آراستگی--->تقدیر--->هدایت


    2.هدایت هرموجودبراساس ویژگی های خاص آن مخلوق


    شواهد:

    1.آفرینش پدیده هامقدم بر سامان بخشی آنان است.

    2.خداوندتمام مخلوقات را ازبرکات گسترده هدایت خویش بهره مند می فرماید.

    3.خدای متعال هریک ازموجودات را برای "هدفی خاص"آفریده وساختمان وجودی ویژه ای به هرکدام بخشیده است.

    4.قانونمندی نظام هستی.

    5.بیانگرهدایت عام است وبایدهدفی باشدتاهدایتی تحقق یابد.
    دلیل تنهاییم راتازه فهمیدم!
    وقتی محبت کردم وتنهاشدم
    وقتی دوست داشتم وتنهاماندم
    دانستم بایدتنهاشدوتنهاماندتا\"خدا\"رافهمید...

    پاسخ با نقل و قول

  14. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط iraniboy,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,ایزدی

  15. ارسال:18#
    elnaz.t آواتار ها
    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم

    بسم الله الرّحمن الرّحیــم


    موضوع:هدفمندی جهان هستی وحکمت الهی,نتیجه تفکرخردمندان درجهان آفرینش

    آیه190و191سوره آل عمران

    إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ‌ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ ﴿١٩٠﴾
    الَّذِينَ يَذْكُرُ‌ونَ اللَّـهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُ‌ونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ رَ‌بَّنَا مَا خَلَقْتَ هَـٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ‌ ﴿١٩١﴾


    ترجمه:

    همانا در آفرینش آسمان ها وزمین ورفت وامدشب وروز برای خردمندان نشانه هایی است کسانی که خدارایاد می کنند,ایستاده ونشسته ودرحالی که برپهلوهایشان آرمیده اندومی اندیشنددرآفرینش آسمان ها و زمین(می گویند)پروردگارااین(ها)را بیهوده نیافریده ای پاک ومنزهی تو, پس مارا ازعذاب آتش نگاه دار

    پیام ها:
    1.نشانه های وجودخداوندبرای خردمندان:
    الف.آفرینش آسمان ها وزمین(خلق السماوات والارض)
    ب.رفت وآمدشب وروز(اختلاف اللیل والنهار)

    2..ویژگی های خردمندان:
    کسانی که درهمه حال خدارایادمیکنند(یذکرون الله)-درآفرینش آسمان ها وزمین می اندیشند(یتفکرون فی خلق السماوات والارض)

    3.نتیجه ی تفکرخردمندان درنظام هستی:
    خداوندحکیم جهان راعبث وبدون هدف نیافریده است(ماخلقت هذاباطلا)

    4.درخواست محافظت ازعذاب الهی به واسطه اثبات صفت حکمت الهی وایمان به وقوع معاد(قناعذاب النار)

    5.اثبات وجودمعادواعتقادبه آن,یکی از اصول اعتقادی خردمندان است(عذاب النار)که خودنتیجه حکیمانه یافتن جهان هستی می باشد.

    6.هستی شناسی مقدمه معرفت به حکمت الهی

    7.خردمندان اهل فکروذکر


    شواهد:

    1.عبث آفرینی ازپدیده های جهان به دور است.
    2.بیهودگی درنظام آفرینش جایگاهی ندارد.
    3.کسی می تواندحقیقت جهان هستی رابه درستی دریابدکه عقلانیت وخردمندی دراوحاکم باشد.
    4.روح وحدت بخش به تمام مجموعه های جهان,"هدف وغایت"است.
    5.حکیمانه بودن وهدفداری خلقت
    6.توحیدعبادی
    7.دومین ویژگی خردمندان تفکردرآفرینش ونتیجه آن هدفداروقانونمندیافتن هستی است.
    8.بیانگرشاخصه ای اصلی پدیده هاومجموعه های بزرگ وکوچک جهان که همچون روح درهمه اجزاوفعالیت های آن مجموعه حضوردارد.
    9.نخستین ویژگی افرادی که موصوف به"اولی الالباب"شوند,رهرحال به یادخدابودن است.
    10.اشاره به فهم نشانه های قدرت خداوندبرای خردمندان که درهرحال به یادخداوندهستندودرآفرینش آسمان هاوزمین می اندیشند.
    ویرایش توسط محسن عزیزی : 2014_07_21 در ساعت 05:46
    دلیل تنهاییم راتازه فهمیدم!
    وقتی محبت کردم وتنهاشدم
    وقتی دوست داشتم وتنهاماندم
    دانستم بایدتنهاشدوتنهاماندتا\"خدا\"رافهمید...

    پاسخ با نقل و قول

صفحه‌ها (2): صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •