تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:ایزدی
آخرین ارسال:elnaz.t
پاسخ ها 18

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    ایزدی آواتار ها
    دوستان سلام

    قصد دارم در این تاپیک هر بار آیه ای رو همراه با ترجمه و تفسیر کوتاه و گاهی بیان چند نکته از آیه قرار دهم.



    آيه شماره 11 از سوره مبارکه حديد

    متن آیه: مَن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ

    ترجمه: كيست آن كه به خدا وام دهد، وامى نيكو، تا خداوند آن را براى او دوچندان كند و براى او پاداشى گرانمايه است.

    تفسیر: خداوند، خود را در جانب محرومان قرار داده و از مردم طلب وام مى‏كند. گويا خداوند، ضامنِ آنان شده و پاداش وام را تضمين نموده است. "من ذا الّذى يقرض اللّه"

    كار خير اگر به صورت خلق و خو درآيد، ارزش بيشترى دارد. "يقرض اللّه..."
    نفسِ عمل مهم نيست، حَسَن بودن آن مهم است. "قرضاً حسناً"
    قرض دادن كاهش مال نيست، افزايش آن است. "فيضاعفه"
    آنجا كه كار سخت است، اهرم قوى لازم دارد. (چون دل كندن از مال سخت است، خداوند پاداش چند برابر را مطرح مى‏كند.) "فيضاعفه له و له أجر كريم"
    قرض دادن، نشانه كرامت است و خداوند براى انسان كريم، اجر كريم قرار داده است. "و له أجر كريم"
    براى تربيت و رشد ديگران، بايد آنان را تكريم نمود. "و له أجر كريم"

    نقل از : نرم افزار تقویم شمیم یار 92
    بسم الله الرحمن الرحیم ... و من یتوكل علی الله فهو حسبه طلاق/3

    وقتی چترت خداست بگذار باران سرنوشت هر چه می خواهد ببارد ...
    پاسخ با نقل و قول

  2. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط **شادی**,A@92,alonegirl,anahid,elnaz.t,fateme7393,M.J.Azizi,m1392,niloofarabi,samin66,sokut,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,گلبرگ خانوم,پیــمان,تیرا,ثالث,جیگر طلا,سبز

  3. ارسال:2#
    ایزدی آواتار ها
    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم بسم الله الرّحمن الرّحیــم

    آيه شماره 23 از سوره مبارکه حديد

    متن آیه: لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ

    ترجمه: تا بر آنچه از دست داديد، تأسف نخوريد و به آنچه به شما داده شد، (سرمستانه) شادمانى نكنيد و خداوند هيچ متكبر فخرفروشى را دوست ندارد.

    تفسیر: حوادث، هدفدار است. «ما أصاب من مصيبة... لكيلا تأسوا على ما فاتكم...»

    نعمت‏ها از خداوند است، «آتاكم» ولى سلب نعمت به خداوند نسبت داده نشده است. «ما فاتكم»

    علم به آثار و اهداف حوادث، سبب آرامش است. «فى كتاب من قبل ان نبرءها... لكيلا تأسوا»

    خداوند از ثبت حوادث در لوح محفوظ خبر داده تا بندگان غصّه نخورند و مغرور نشوند. «لكيلا تأسوا... و لاتفرحوا»

    غم و شادى طبيعى بد نيست، اندوه خوردن بر گذشته‏ها و يا سرمست شدن به داشته‏ها مذموم است. «لكيلا تأسوا... و لاتفرحوا»

    كسى كه از مقدّرات الهى غافل است، گمان مى‏كند فضيلتى دارد كه خداوند به خاطر آن به او نعمت داده و لذا بر ديگران فخر مى‏فروشد. «مختال فخور»
    خيال‏هاى درونى، مقدّمه فخر فروشى‏هاى بيرونى است. «مختال فخور»

    به نقل از : همان
    بسم الله الرحمن الرحیم ... و من یتوكل علی الله فهو حسبه طلاق/3

    وقتی چترت خداست بگذار باران سرنوشت هر چه می خواهد ببارد ...
    پاسخ با نقل و قول

  4. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط **شادی**,alonegirl,anahid,elnaz.t,M.J.Azizi,sokut,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,گلبرگ خانوم,تیرا,ثالث,جیگر طلا,سبز

  5. ارسال:3#
    ایزدی آواتار ها
    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم بسم الله الرّحمن الرّحیــم

    آيه شماره 18 از سوره مبارکه حشر

    متن آیه:
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

    ترجمه
    :
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از خداوند پروا كنيد و هر كس به آن چه براى فرداى (قيامت) خود فرستاده است، بنگرد. باز هم از خدا پروا كنيد كه خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد، به خوبى آگاه است.

    تفسیر: به اميد كار خير وارثان نباشيم، هركس به فكر قيامت خود باشد. «ولتنظر نفس ما قدّمت لغد»

    در آنچه به عنوان عمل صالح ذخيره مى‏كنيم، دقّت كنيم. «ولتنظر نفس ماقدّمت»

    محاسبه نفس لازم است. «و لتنظر نفس» (اگر امروز دقّت نكنيم، دقّت فردا سبب شرمندگى خواهد بود. «يوم ينظر المرء ما قدّمت يداه و يقول الكافر يا ليتنى كنت ترابا »54

    آينده‏نگرى و عاقبت‏انديشى، لازمه‏ى ايمان است. «ما قدّمت لغد»

    تقوا، زمينه محاسبه نفس و محاسبه نفس، سبب رشد و تقويت تقوا است.
    و لتنظر نفس» ميان دو «اتّقوا اللّه» قرار گرفته است).

    هيچ كس در هيچ مرحله‏اى خود را ايمن نداند. «يا أيّها الّذين آمنوا اتقوا اللّه... و اتقوا اللّه»

    ايمان به خبير بودن خداوند، عامل تقوا است. «واتقوا اللّه... ان اللّه خبير»
    بسم الله الرحمن الرحیم ... و من یتوكل علی الله فهو حسبه طلاق/3

    وقتی چترت خداست بگذار باران سرنوشت هر چه می خواهد ببارد ...
    پاسخ با نقل و قول

  6. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط **شادی**,anahid,elnaz.t,fateme7393,M.J.Azizi,niloofarabi,sokut,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,گلبرگ خانوم,تیرا,جیگر طلا,سبز

  7. ارسال:4#
    ایزدی آواتار ها
    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم بسم الله الرّحمن الرّحیــم

    آيه شماره 25 از سوره مبارکه انسان

    متن آیه: وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَأَصِيلًا


    ترجمه: و در هر صبح و شام، نام پروردگارت را ياد كن.

    نکته ها:

    "بُكْرَةً" : بامدادان (به فاصله بین طلوع فجر و طلوع آفتاب گفته می شود) اشاره‌اي به اداي نماز صبح در سپيده‌دمان نيز دارد .

    "أَصِيلاً" : شامگاهان (به فاصله ميان ظهر و غروب آفتاب نيز اطلاق مي‌شود). ممکن است منظور از این دو کلمه یاد خدا در آغاز و انجام روز و اقامه نماز باشد.

    تفسیر:
    ياد خدا، انسان را صبور و مقاوم مى‏كند. «فاصبر... واذكر... بكرة و اصيلاً»

    از اوقات مناسب براى ياد خدا، آغاز و پايان روز است. «بكرة و اصيلاً»

    منبع : تفسیر نور ج 10
    بسم الله الرحمن الرحیم ... و من یتوكل علی الله فهو حسبه طلاق/3

    وقتی چترت خداست بگذار باران سرنوشت هر چه می خواهد ببارد ...
    پاسخ با نقل و قول

  8. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط **شادی**,anahid,elnaz.t,M.J.Azizi,niloofarabi,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,تیرا,جیگر طلا,سبز

  9. ارسال:5#
    ایزدی آواتار ها
    توجه! دوستانی که عذرشرعی دارند، لطفا این آیه را تا برطرف شدن عذر نخوانند (از سوره های اعاظم-سجده واجب دار)

    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم بسم الله الرّحمن الرّحیــم

    آيه 24 از سوره ی مبارکه ی سجـــــــــــده

    ‏متن آيه: ‏ وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ ‏

    ‏ترجمه: ‏و از ميان بني‌اسرائيل پيشوايانی را قرار دادیم كه به فرمان ما (و برابر قوانين ما، مردمان را) هدایت کنند؛ چون آنان هم صبر کردند و هم به آيات ما ايمان كامل پيدا كردند.‏

    ‏توضيحات:

    "أَئِمَّةً": امامان و پيشوايان. مراد انبياء خدا، يا پيشوايان دينی است كه پس از پيغمبران كار امر به معروف و نهی از منكر را به عهده مي‌گيرند.
    "بِأَمْرِنَا": به فرمان ما و برابر دستور ما. طبق موازين و قوانين ما.

    "لَمَّا صَبَرُوا وَ . . ": وقتي كه بنی اسرائيل مشقّات تكاليف و دشواريهاي راه خدا را تحمّل و بر آن استقامت و شكيبائي كردند. دو چيز انسانها را به پيشوائي مي‌رساند: نخست ايمان و يقين به آيات الهي، ديگر شكيبایی و پايداري.‏

    پیام ها:
    1. تعیین رهبری از حقوق الهی است. (وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً)

    2. محتوا، شیوه و محدوده ی هدایت را خداوند تعیین می کند.(يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا)- (به انتخاب خداوند نه به انتخاب مردم) تفسیر نور الثقلین

    3. یقین و صبر دو شرط لازم برای رهبری است. (رهبر باید به هدف یقین داشته باشد و تا آخرین مرحله مقاومت کند.) (صَبَرُوا...يُوقِنُونَ)

    منبع: تفسیر نور جلد 7
    ویرایش توسط ایزدی : 2014_02_16 در ساعت 14:06
    بسم الله الرحمن الرحیم ... و من یتوكل علی الله فهو حسبه طلاق/3

    وقتی چترت خداست بگذار باران سرنوشت هر چه می خواهد ببارد ...
    پاسخ با نقل و قول

  10. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط anahid,elnaz.t,M.J.Azizi,محسن عزیزی,تیرا,جیگر طلا,سبز

  11. ارسال:6#
    ایزدی آواتار ها
    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم بسم الله الرّحمن الرّحیــم

    آيه شماره 15 و 16 از سوره مبارکه فجــــر

    فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﴿١٥

    وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﴿
    ١٦

    ترجمه آیه ها:
    اما انسان، هنگامى كه پروردگارش وى را مى‌آزمايد، و عزيزش مى‌دارد و نعمت فراوان به او مى‌دهد، مى‌گويد: "پروردگارم مرا گرامى داشته است."

    ولى هرگاه او را بيازمايد و روزى او را تنگ سازد، مى‏گويد: "پروردگارم مرا خوار كرده است."

    ترجمه انگلیسی

    for Thy Lord is (as a Guardian) on a watch-tower.15

    now, As for man, when His Lord trieth him, giving Him honour and gifts, then saith He, (puffed up), "My Lord hath honoured me."16

    نکته ها:
    يكي از سنت‏ها و برنامه‏هاي قطعي خداوند، آزمايش مردم است؛ البته نه براي شناختن، بلكه براي ظهور خصلت‏ها و بروز تلاش‏ها تا بر اساس آن اجر و پاداش دهد. آزمايش‏هاي الهي گوناگون است؛ گاهي با رفاه و ثروت انسان را آزمايش مي‏كند و گاهي با تنگدستي و مشكلات، ولي انسان عجول كه از آزمايش الهي و اهداف آن غافل است، دست به قضاوت‏ها و تحليل‏ها و تفسيرهاي غلط زده و از خداوند گلايه مي‏كند.


    پیام ها:
    1. نه فقر نشانه اهانت است و نه دارايى نشانه كرامت؛ بلكه هر دو وسيله آزمايش است. «ابتلاه... فاكرمه، ابتلاه فقدر عليه رزقه»

    2. آزمایش وسیله تربیت و رشد انسان است. الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ

    3. دريافت هاي انسان بر اساس لطف اوست نه استحقاق ما. پس گرفتار غرور و عجب نشده و از آزمايش غفلت نكنيد. أَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ

    تفسير: نه از نعمتش مغرور باش و نه از سلب نعمت مايوس!

    در آيات مورد بحث به مساله امتحان كه معيار ثواب و عقاب الهى است و مهمترين مساله زندگى انسان محسوب مى‏شود مى‏پردازد.

    نخست مى‏فرمايد:" اما انسان هنگامى كه پروردگارش او را براى آزمايش اكرام كند و نعمت بخشد، مغرور مى‏شود، و مى‏گويد: خداوند مرا گرامى داشته است"! (فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ).

    او نمى‏داند كه آزمايش الهى گاه با نعمت است، و گاه با انواع بلا، نه روى آوردن نعمت بايد مايه غرور گردد، و نه بلاها مايه ياس و نوميدى، ولى اين انسان كم ظرفيت در هر دو حال هدف آزمايش را فراموش مى‏كند، به هنگام روى آوردن نعمت چنان مى‏پندارد كه مقرب درگاه خدا شده، و اين نعمت دليل بر آن قرب است.

    قابل توجه اينكه در آغاز آيه مى‏گويد: خداوند او را مورد اكرام قرار مى‏دهد ولى در ذيل آيه از اينكه انسان خود را مورد اكرام خدا مى‏بيند ملامت مى‏شود اين به خاطر آن است كه اكرام اول به همان معنى انعام است و اكرام دوم به معنى قرب در درگاه خداست.

    و اما هنگامى كه براى امتحان روزى را بر او تنگ بگيرد، مايوس مى‏شود و مى‏گويد: پروردگارم مرا خوار كرده"! (وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ).

    ياس سر تا پاى او را فرا مى‏گيرد، و از پروردگارش مى‏رنجد و ناخشنود مى‏شود، غافل از اينكه اينها همه وسایل آزمايش و امتحان او است، امتحانى كه رمز پرورش و تكامل انسان، و به دنبال آن سبب استحقاق ثواب، و در صورت مخالفت مايه استحقاق عذاب است.

    اين دو آيه هشدار مى‏دهد كه نه اقبال نعمت دليل بر تقرب به خدا است، و نه ادبار نعمت دليل بر دورى از حق، اينها مواد مختلف امتحانى است كه خداوند طبق حكمتش هر گروهى را به چيزى آزمايش مى‏كند، اين انسانهاى كم‏ظرفيتند كه گاه مغرور، و گاه مايوس مى‏شوند.

    در آيه 51" فصلت" نيز آمده است: وَ إِذا أَنْعَمْنا عَلَى الْإِنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأى‏ بِجانِبِهِ وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعاءٍ عَرِيضٍ:" هنگامى كه نعمتى به انسان مى‏دهيم روى مى‏گرداند و با تكبر از حق دور مى‏شود، اما هنگامى كه مختصر ناراحتى به او برسد پيوسته دعا مى‏كند و بيتابى مى‏نمايد".

    و در آيه 9 سوره" هود" آمده است: وَ لَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْناها مِنْهُ إِنَّهُ لَيَؤُسٌ كَفُورٌ:" هر گاه ما به انسان رحمتى بچشانيم سپس از او بگيريم نوميد و ناسپاس مى‏شود".

    اين دو آيه علاوه بر اينكه مساله آزمايش الهى را از طرق مختلف گوشزد مى‏كند اين نتيجه را نيز مى‏بخشد كه هرگز نبايد برخوردار شدن از نعمتها، و يا محروميت از آن را دليل بر شخصيت و مقام در پيشگاه خداوند، و يا دورى از ساحت مقدس او بدانيم، بلكه معيار هميشه و همه جا ايمان و تقوى است.

    منبع: تفسیر نور - تفسیر نمونه - تفسیر نورالثقلین
    بسم الله الرحمن الرحیم ... و من یتوكل علی الله فهو حسبه طلاق/3

    وقتی چترت خداست بگذار باران سرنوشت هر چه می خواهد ببارد ...
    پاسخ با نقل و قول

  12. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط anahid,elnaz.t,M.J.Azizi,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,تیرا,ثالث,جیگر طلا,سبز

  13. ارسال:7#

    موضوع: شکر نعمت های الهی

    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم بسم الله الرّحمن الرّحیــم

    آیات 7 و 8 سوره ی مبارکه ابراهیم


    وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ (7)

    وَ قالَ مُوسى‏ إِنْ تَکْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَميعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَميدٌ (8)



    ترجمه آیه ها:

    و ( همچنین به خاطر بیاورید ) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید ، ( نعمت خود را ) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید ، مجازاتم شدید است! (7)
    و موسی ( به بنی اسرائیل ) گفت: «اگر شما و همه مردم روی زمین کافر شوید ، ( به خدا زیانی نمی رسد چرا که ) خداوند ، بی نیاز و شایسته ستایش است! (8)


    نکات:

    این آیه، مهم‏ترین و صریح‏ترین آیه قرآن در مورد شكر نعمت و یا كفران آن است، كه بعد از آیه‏ ى مربوط به نعمت آزادى و تشكیل حكومت الهى، به رهبرى حضرت موسى مطرح شده است و این، رمز آن است كه حكومت الهى و رهبر آسمانى مهم‏ترین نعمت‏هاست، و اگر شكرگزارى نشود خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شدیدى گرفتار مى‏ كند.

    شكر نعمت مراحلى دارد:

    الف: شكر قلبى كه انسان همه ‏ى نعمت‏ها را از خداوند بداند.
    ب: شكر زبانى، نظیر گفتن «الحمدللَّه».
    ج: شكر عملى كه با انجام عبادات و صرف كردن عمر و اموال در مسیر رضاى خدا و خدمت به مردم به دست مى ‏آید.



    امام صادق ‏علیه السلام فرمود: شكر نعمت، دورى از گناه است و نیز فرمود: شكر آن است كه انسان نعمت را از خدا بداند (نه از زیركى و علم و عقل و تلاش خود یا دیگران) و به آنچه خدا به او داده راضى باشد و نعمت‏هاى الهى را وسیله ‏ى گناه قرار ندهد، شكر واقعى آن است كه انسان نعمت خدا را در مسیر خدا قرار دهد.(7)

    شكر در برابر نعمت‏هاى الهى بسیار ناچیز و غیرقابل ذكر است، به قول سعدى:

    بنده همان به كه زتقصیر خویش‏
    عذر به درگاه خدا آورد
    ورنه سزاوار خداوندیش‏
    كس نتواند كه بجا آورد


    در حدیث مى‏ خوانیم كه خداوند به موسى وحى كرد: حقّ شكر مرا بجا آور. موسى گفت: این كار امكان ندارد، زیرا هر كلمه ‏ى شكر نیز شكر دیگرى لازم دارد. وحى آمد: همین اقرار تو و این كه مى‏ دانى هر چه هست از من است، بهترین شكر من است.(8)

    به گفته‏ ى روایات، كسى كه از مردم تشكر نكند از خدا نیز تشكر نكرده است.
    «من لم یشكر المنعم من المخلوقین لم یشكر اللَّه».(9)
    اگر نعمت خدا را در مسیر غیر حقّ مصرف كنیم، كفران نعمت و زمینه كفر است.
    «لئن كفرتم»، «بدّلوا نعمة اللَّه كفراً»(10) كسانى‏ كه نعمت خدا را به كفر تبدیل كردند.


    7) تفسیر نمونه.
    8) تفسیرنمونه.
    9) بحار، ج 71، ص 44.
    10) ابراهیم ،28.


    منبع اینترنتی: سایت شهر قرآن
    ویرایش توسط sokut : 2014_03_27 در ساعت 12:19
    به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كرده ‏اى؟

    فرمود بر چهار چيز:

    فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم
    دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم
    فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم
    و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم
    بحار الأنوار (ط - بيروت)، جلد 111
    پاسخ با نقل و قول

  14. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط anahid,elnaz.t,M.J.Azizi,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,ایزدی,تیرا,ثالث,جیگر طلا

  15. ارسال:8#

    موضوع: اخلاص


    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم
    بسم الله الرّحمن الرّحیــم


    آیه 110 سوره مبارکه کهف

    قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ‌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ ۖ
    فَمَن كَانَ يَرْ‌جُو لِقَاءَ رَ‌بِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِ‌كْ بِعِبَادَةِ رَ‌بِّهِ أَحَدًا ﴿١١٠﴾


    ترجمه:


    بگو : جز این نیست که من هم بشری همانند شما هستم که به من وحی میشود : بر اینکه معبود شما فقط خدای یکتاست ؛
    پس کسی که لقای پروردگارش را امید دارد ، باید کاری شایسته انجام دهد و هیچکس را در پرستش پروردگارش شریک نکند.





    نکات:

    در این آیه هم توحید، «الهٌ واحد» هم نبوّت، «یُوحى الىّ» و هم معاد، «لقاء ربّه» هم امید به رحمت الهى، «یرجوا» هم تلاش در رسیدن به آن، «فلیَعمل» و هم اخلاص در عمل «لایُشرك» آمده است. از این جهت پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: اگر تنها آیه‏ ى آخر سوره‏ ى كهف بر امّت من نازل مى ‏شد، براى آنان كافى بود.(120)

    در روایات بسیارى در ذیل این آیه، از اهمیّت اخلاص و خطر ریا و شرك خفىّ، سخن به میان آمده است.

    امام رضا علیه السلام مأمون را در حال وضو گرفتن دید كه غلامش روى دست او آب مى‏ ریزد، امام با تلاوت جمله ‏ى «ولا یشرك بعبادة ربّه احداً» به او فهماند كه در وضو و كارهاى عبادى، كمك گرفتن شرك، و موجب بطلان عمل است.(121)

    در حدیث آمده است: هر كس هنگام خوابیدن این آیه را بخواند، هر ساعتى كه بخواهد از خواب بیدار مى ‏شود.(122)


    پیام ها:

    1- نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفى كنیم، پیامبران خود را بشر میدانستند. «
    أنا بشر مثلكم»

    2- شرط نبوّت، انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوى دیگر انسان‏ها باشد. «
    أنا بشر مثلكم»

    3- رهبران الهى باید جلو غُلوّ و مبالغه ‏ها را بگیرند. «
    أنا بشر مثلكم»

    4- براى كار خدایى كردن، حتّى امید به پاداش الهى كافى است گرچه یقین نباشد. «
    فمن كان یرجوا... فلیعمل»

    5 - امید در انسان باید به صورت یك حالت دائمى و پیوسته باشد، نه لحظه‏ اى. «
    فمن كان یرجوا»

    6- امید بدون عمل، كارساز نیست. «
    یرجوا، فلیعمل»

    7- مرگ براى همه حتمى است، امّا ارزشمندتر آن است كه انسان آرزوى ملاقات با خدا را داشته باشد. «
    یرجوا لقاء ربّه»

    8 - شرك، به هر نحوى باشد ممنوع است. «
    لایشرك بعبادة ربّه احداً»

    9- ارزش كارها در سه جهت است: اصل كار، انجام دهنده‏ ى كار ونیّت و هدف آن. در این آیه هر سه جهت آمده است. «
    عملاً صالحاً، من كان یرجوا، و لایشرك بعبادة ربّه»

    10- این آیه، هم توحید در الوهیّت را بیان مى ‏كند، «
    الهكم اله واحد» هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. «لا یشرك بعبادة ربّه احداً»




    120) تفسیر درّالمنثور.
    121) تفسیر مجمع‏ البیان؛ البتّه در كتاب اصول كافى (ج‏3، ص‏69) مسئله ‏ى كمك در وضو درباره خود حضرت رضاعلیه السلام مطرح شده كه امام اجازه نداد كسى آب روى دست مباركشان بریزد.
    122) تفسیر نورالثقلین.




    ویرایش توسط sokut : 2014_04_06 در ساعت 15:30
    به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كرده ‏اى؟

    فرمود بر چهار چيز:

    فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم
    دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم
    فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم
    و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم
    بحار الأنوار (ط - بيروت)، جلد 111
    پاسخ با نقل و قول

  16. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط anahid,elnaz.t,M.J.Azizi,niloofarabi,samin66,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,آشنا,تیرا

  17. ارسال:9#

    موضوع: صبر


    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم
    بسم الله الرّحمن الرّحیــم


    آیه 153 سوره مبارکه بقره


    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ (153)


    ترجمه:


    ای افرادی که ایمان آورده اید! از صبر ( و استقامت ) و نماز ، کمک بگیرید! ( زیرا ) خداوند با صابران است.



    نکته ها:

    مشابه این كلام الهى را در همین سوره [1] خواندیم كه خداوند به بنى‏ اسرائیل مى ‏فرمود: در برابر ناملایمات و سختى‏ ها، از صبر و نماز كمك بگیرید. در این آیه نیز به مسلمانان دستور داده مى ‏شود تا در برابر حوادث سخت زندگى، از صبر و نماز یارى بجویند. آرى، دردهاى یكسان، داروى یكسان لازم دارد.

    اصولاً انسانِ محدود، در میان مشكلات متعدّد و حوادث ناگوار، اگر متصل به قدرت نامحدود الهى نباشد، متلاشى ومنكوب مى‏ شود. و انسانِ مرتبط با خداوند، در حوادث و سختى‏ ها، خود را نمى‏ بازد و براى او حوادث، بزرگ نمى ‏نماید. كسى كه نماز را با حضور قلب و با توجّه مى‏ خواند، به معراج مى‏ رود. هرچه پرواز معنوى او بیشتر باشد و بالاتر رود، دنیا و مشكلات آن و حتّى خوشى ‏هاى آن كوچكتر مى ‏شود.

    انسان، یا در نعمت بسر مى ‏برد كه باید به آیه قبل عمل كند؛ «
    اذكرونى، اشكروا لى» و یا در سختى بسر مى ‏برد كه باید به این آیه عمل كند؛ «استعینوا بالصبر»

    خداوند مى‏ فرماید: خدا با صابران است و نمى ‏فرماید: با نمازگزاران است. زیرا نماز نیز نیاز به صبر و پایدارى دارد. [2]

    در روایات مى ‏خوانیم : هرگاه كار سختى براى حضرت على علیه السلام پیش مى‏ آمد حضرت دو ركعت نماز میخواند. [3] این سیره را بوعلى سینا نیز عمل مى‏ كرد.

    صبر، مادر همه كمالات است. صبر در جنگ، مایه شجاعت است. صبر در برابر گناه، وسیله تقواست. صبر از دنیا، نشانه زهد است. صبر در شهوت، سبب عفّت است. صبر در عبادت، موجب طاعت، و صبر در شبهات، مایه ‏ى وَرع است. [4]



    پیام ها:

    1- ایمان اگر همراه با عمل و توكّل وصبر و عبادت باشد، كاربرد بیشترى خواهد داشت. [5] «
    الّذین آمنوا استعینوا بالصبرو...»

    2- نماز اهرم است، بار نیست. «
    استعینوا بالصبر والصلوة»

    3- صبر ونماز، وسیله‏ ى جلب حمایت‏هاى الهى هستند. «
    استعینوا بالصبر والصلوة انّ اللّه مع الصابرین»

    4- اگرچه خداوند با هركس و در هر جایى حضور دارد؛ «
    هو معكم اینما كنتم» [6] ولكن همراهى خدا با صابران، معناى خاصّى دارد و آن لطف، محبّت و یارى رسانى خداوند به صابران است. «انّ اللّه مع الصابرین»



    1) بقره، 45.
    2) تفسیر روح‏المعانى.
    3) تفسیر صافى، ج‏1، ص 111.
    4) تفسیر اطیب ‏البیان، ج‏2، ص 258.
    5) تفسیر راهنما.
    6) حدید، 4.

    به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كرده ‏اى؟

    فرمود بر چهار چيز:

    فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم
    دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم
    فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم
    و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم
    بحار الأنوار (ط - بيروت)، جلد 111
    پاسخ با نقل و قول

  18. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط anahid,elnaz.t,niloofarabi,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,آشنا

  19. ارسال:10#

    موضوع: توکل



    أعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیـــم
    بسم الله الرّحمن الرّحیــم



    آیه 3 سوره مبارکه طلاق



    ..... وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ
    إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِ ‏ّشَىْ‏ءٍ قَدْراً



    ترجمه:

    .....و هر كس بر خدا توكل كند، او برایش كافى است.
    همانا خداوند كار خود را محقق مى‏ سازد. همانا خداوند براى هر چیز اندازه ‏اى قرار داده است





    پیامها:


    1. بدون لطف خداوند، هیچ عامل دیگرى كارآمد و كافى نیست. «
    فهو حسبه»

    2. در اراده و خواست تمام افراد و حكومت‏ها، احتمال شكست و ناكارآمدى و بن بست وجود دارد. تنها امرى كه شكست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است. «
    انّ اللّه بالغ امره»

    3. دلیل توكل ما، قدرت بى نهایت الهى است. «
    و من یتوكل ... انّ اللّه بالغ امره»

    4. معناى توكل ما و قدرت خداوند آن نیست كه انسان به همه خواسته‏ هاى خود مى‏ رسد، زیرا تمام امور هستى قانونمند است و حساب و كتاب دارد. «
    و من یتوكل على اللّه فهو حسبه ان اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لكل شى‏ءٍ قدراً»




    منبع: سایت شهر قرآن
    به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كرده ‏اى؟

    فرمود بر چهار چيز:

    فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم
    دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم
    فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم
    و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم
    بحار الأنوار (ط - بيروت)، جلد 111
    پاسخ با نقل و قول

  20. مروری بر آیه های قرآنی در چند دقیقه  سپاس شده توسط elnaz.t,m1392,محسن عزیزی,کوثر حبیبی,آشنا

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •