تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




آیا نماز یک عبادت تکراری است؟ زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:Ali Haddadi
آخرین ارسال:Ali Haddadi
پاسخ ها 3

آیا نماز یک عبادت تکراری است؟

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    Ali Haddadi آواتار ها
    برخلاف تصور عده ای که نماز را تکراری و یا تکرار آن را غیر ضروری می دانند باید گفت: درست است که نماز به ظاهر در هر شبانه روز  چند بار انجام می شود و یک عمل تکراری است،اما هر تکراری نه تنها بیهوده و زاید نیست،بلکه بعضا"  لازم و ضروری نیز می باشد.
    در زندگی روزمره موارد تکراری بسیاری مشاهده می شود.یک نمونه عمل تکراری و آشنا و بسیار مهم، خوردن و نوشیدن است و بر هیچکس ضرورت این عمل پوشیده نیست،با اینکه تکراری ترین عمل آدمی در طول حیات است،در عین حال،هیچ انسان عاقلی آن را عمل تکراری و یا زاید نمی داند،بلکه تمامی این فعالیت ها برای تامین انرژی لازم و حفظ سلامتی و تندرستی بدن وتنظیم فعالیت های حیاتی و......لازم و ضروری است.
    درمورد نماز هم وضع به همین منوال است.
    به بیان قرآن کریم و حاملان آن یعنی پیامبر اکرم (صل لله علیه و آله)و ائمه اطهار(علیه السلام)  تنها راه رسیدن به به اوج قلًه ی کمال نماز است،از سویی روانشناسان یکی از راه های تربیت و اصلاح اخلاق در انسان را تکرار می دانند،به معنای این که هر فردی در هر شبانه روز جملاتی را تکرار کند و بگوید:«من می توانم خود را اصلاح کنم»؛«من اراده ی نفوذ در اخلاق خود را دارم»و....،
    خلاصه اینکه  نفس تکراری دارای آثار عملی خاصی است که از هیچ طریق دیگری حاصل نمی شود و مهمترین اثر آن،رسیدن به مطلوب است،چنان که در نماز هم،این تکرار، دست نماز گزار را می گیرد و او را به بارگاه الهى می برد
     منبع:sad-pand.blogfa.com
    پاسخ با نقل و قول

  2. ارسال:2#
    Ali Haddadi آواتار ها
    مردم و نماز
    با همه اهميّتى که نماز در نزد خداوند و اوليا دارد، امّا برخورد مردم با آن متفاوت است:
    الف: عدّه اى ايمان ندارند ونماز نمى خوانند« فلا صدّق و لاصلّى» ( قيامت، ٣١ )
    ب: عدّه اى مانع نماز ديگران می شوند«ارايت الذى ينهى عبداً اذا صلّى » ( علق، ٤٠)
    در شأن نزول آيه آمده است که ابوجهل تصميم گرفت هنگامى که پيامبر براى نماز به سجده
    مى رود با لگد، گردن حضرت را در هم بشكند. مردم او را ديدند که رفت ولى منصرف شد. گفتند: چرا
    چنين نكردى؟!
    گفت: چون خواستم چنين کنم، خندقى از آتش ديدم که در پيش روى من شعله ور شد.(تفسیر نمونه)
    ج:  عدّه اى نماز را مسخره مى کنند « اذا ناديتم الى الصلوة اتخذوها هزواً » ( مائده، ٥٨)
    د:  عدّه اى بى نشاط نماز مى خوانند «واذا قاموا الى الصلوة قاموا کسالى » ( نساء، ١٤٢)
    ه : عدّه اى گاهى مى خوانند و گاهى نمى خوانند «فويل للمصلّين الّذينهم عن صلوتهم ساهون » ( ماعون، ٤ تا ٥)
    و: عدّه اى به خاطر رسيدن به دنيا، از نماز کم می گذارند «اذا رأوا تجارة او لهواً انفضّوا اليها و ترکوک قائما » (جمعه، ١٠ ) هرگاه لهو و تجارتى ديدند به سوى آن روانه شده و تو را در حالى که به خواندن خطبه ی نماز ايستاده اى وا مى گذارند.
    اين آيه اشاره به ماجرائى است که پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله مشغول خواندن خطبه هاى نماز
    جمعه بود که کاروانى تازه وارد، براى فروش اجناس خود شروع به طبل زدن کردند. مردم از پاى
    سخن پيامبر بلند شده و به سراغ تجارت و معامله رفتند و حضرت را تنها گذاشتند
    منبع:sad-pand.blogfa.com
    پاسخ با نقل و قول

  3. ارسال:3#
    Ali Haddadi آواتار ها
    ترک نماز و دوزخ

    در قيامت بارها ميان اهل بهشت و اهل دوزخ گفتگو رخ مى دهد که قرآن برخى از آنها را بيان
    فرموده است. در يكى از آن صحنه ها، اهل بهشت از مجرمان مى پرسند: چه عاملى شما را به دوزخ روانه کرد؟
    «لم نك من المصلّين» (مدّثر،٤٣)
    پاسخ با نقل و قول

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •