تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




نظرتون در مورد چادر چیه؟ زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:star12
آخرین ارسال:Maryam313
پاسخ ها 174

صفحه‌ها (18): صفحه 9 از 18 نخستنخست ... 7891011 ... آخرینآخرین

نظرتون در مورد چادر چیه؟

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:81#
    maryam.azadeh آواتار ها
    آقای دکتر عزیزی
    واقعیتش واسه من خیلی سخته که چنین بحثی رو که واقعا تبدیل به یه بحث جدی شده ناتموم بذارم. عرض کردم دیشب که منم خیلی حرف دارم برا گفتن. واسه همینم خدمت تون پاسخم رو می نویسم:

    این نوع امنیتی که میگین واقعا ربطی به حجاب اسلامی نداره. انتخاب نوع پوشش در مقابل مردان مختلف یه امر کاملا نسبی هستش که بر حسب میزان بینش و تجربه ی اجتماعی زن میتونه به شکل های مختلف باشه. عرض کردم مثلا یه مواردی ممکنه پیراهن و شلوار یا دامن خیلی بلند و گشاد مناسب باشه و یه مواردی پیراهن استین کوتاه و...... اینو هم بگم بنده به شخصه هیچوقت از لباسهای برهنه استفاده نمی کنم و این به حس شخصی خودم برمیگرده ولی خب بعضی ها در بعضی مکان ها اینکارو انجام می دن و با توجه به شناختشون از محیط اگه هوشمند و اگاه باشن مورد هیچ نوع تعرضی هم قرار نمیگیرن.

    در مورد ارتباط بین پیشرفت ممالک صنعتی و عدم رعایت احکام اسلامی(بویژه حجاب) در اون کشورها من بازم به قاطعیت خدمت تون عرض میکنم که عدم وجود احکام دینی مخصوصا حجاب از عوامل پیشرفت واسه هرکشوری میتونه شمرده بشه. جامعه ای که زنان اون محصور توی حجاب باشن عملا یک نیروی بالقوه رو غیرفعال میکنه. من خودم شاهدم که خیلی از دخترهای جوون و یا خانم های میانسال اکراه دارن از اینکه تابستون ها سرکار برن. از اتوبوس سوار شدن بیزار هستن و علتش هم دقیقا وجود حجابه. خب همین موارد به ظاهر کم اهمیت خسارت های عمده ای میتونه به کشور وارد کنه. چون وقتی یه بخش از نیروی کار اون مملکت( بهرحال جمعیت زنان جمعیت قابل توجهی هست میشه گفت با مردها تقریبا برابر هستن) تمایلی به کار کردن نداشته باشه و به خاطر تنفر از وسایل عمومی نخواد برای کار از منزل خارج بشه و یا اگه مجبور هستش با نارضایتی و اکراه و فشار کار کنه همین باعث کاهش بازدهی و کاهش تولید در مملکت میشه.
    در مورد تاثیر حجاب بر حفظ نظام خانواده قبلا هم عرض کردم اونچه که خودم به عینه دیدم و همچنین توی خیلی خانواده ها که میشناسمشون شاهد بودم حفظ حجاب اسلامی هیچ تاثیری در حفظ نظام خانواده نداره.
    دانشمندان بزرگ ایرانی مثل پورسینا و ابوریحان بیرونی و بقیه بخاطر توانمندی های خودشون رشد کردن و بنظرم نمیشه قابلیت هاشون رو به اسلام متصل کرد. چه بسیار بودن همون زمان روحانیونی که خیلی هم دین مدار بودن ولی توانایی یک کشف یا اختراع ساده رو هم نداشتن.
    غیرت دینی بین اقشار کم سواد روستایی به وفور دیده میشه. توی یه روستا اگر کسی بخواد قرآن و پیامبر رو مورد تمسخر قرار بده معمولا خیلی سریع بهش حمله میکنن و اونو ضرب و شتم میکنن ولی در شهرهای بزرگ که سطح سواد بالاتر هستش هیچوقت ازین اتفاق ها نمی افته. جلوی روستایی ها نمیشه هیچ مدلی اسلام رو نقد کرد چون با رفتارهای پرخاش جویانه اونها رو به رو میشیم.

    بله واقعا اونی که متلک میگه بیمار هستش و رفتار یه بیمار ملاک قضاوت نیست. بنظرم فرقی نداره که اون بیمار به من نوعی یک متلک بگه یا ده تا یا صدتا. اون باید خودشو درمان کنه وگرنه منی که کاری به کار اون ندارم مشکلی ندارم که نیاز باشه خودمو اصلاح کنم.
    در مورد مثالی که از همکلاسی تون زدین خب همه انسان ها در معرض خطا و اشتباه هستن و ضمنا خودتون هم گفتین که اشاره اولیه از جانب اون دختره بوده و خب شیطنت دختر موجب شیطنت همکلاسی شما هم شد. بله من گفتم که مزاحمت های خیابانی بیشتر مربوط به اقشار بی فرهنگ و بی سواد جامعه هست ولی خب ادم های بافرهنگ و باسواد هم ممکنه یه وقتهایی مرتکب اشتباه بشن. در هر صورت اونی که اقدام به مزاحمت برا جنس مخالفش میکنه مقصره نه طرف مقابل.
    راستی یک سوال: اگه یه دختر به یک مرد محترم پولدار متاهل گیر بده و اصرار به ازدواج با اون داشته باشه آیا مرد محترم پولدار مقصر هستش و باید ثروت خودشو از بین ببره تا از شر مزاحمت اون دختر در امان باشه؟؟ بنظرم اون دختر هستش که در چنین موردی مقصره و نه اون مرد.
    هرکسی موظف هستش که حریم چشم های خودشو رعایت کنه و با نگاه های بیخودی به دیگران خودشو درگیر وسوسه های پوچ نکنه. هرگز خانمی که خودشو اراسته میکنه و میاد توی خیابون مقصر نیست مگر اینکه خودشو عملا وارد بازی های غیر اخلاقی دیگرون بکنه.

    اگه راننده ماشین خودشو قفل نکنه و بره بانک برگرده ببینه ماشینش رو دزدیدن هم خود راننده مقصره و هم دزد. ولی قفل کردن ماشین رو الزاما نمیشه با چادر و مقنعه و روسری یکسان گرفت. یک زن میتونه با متانت و نوع رفتارش و نوع جملاتی که استفاده میکنه و کنترل خنده هاش در مکان های مختلف( البته به طور نسبی یعنی نیازی نیست همه جا رفتار یکسان داشته باشه) همون ایمنی رو برای خودش به وجود بیاره. جدی هیچ ضرورتی به چادر و روسری نیست. 


    در مورد احکام ثانوی چیزی نشنیده ام. ولی در مورد فقه پویا یه چیزهایی شنیده ام. دوست دارم کتاب مورد نظرتون رو بخونم. بهرحال خوندن این کتاب ها هرگز ضرری ندارن واسه ادم. 
    بنظرم میرسه که علم فقط تجربی نیست بلکه از عقل و بینش هم منشا میگیره. برا همینم تموم دانشمندها و مخترعین الزاما با یه تجربه و یه اتفاق تحقیقات شون رو شروع نکردن و حتما از بینش و عقل خودشون هم کمک گرفتن. ولی خب اساس علم تجربه هستش و فکر کنم خودتون هم اینو قبول دارین. 

    ایشون استاد معارف نبودن ولی یکی از بهترین منتقدهای دین و مذهب بودن. خیلی هم اطلاعاتشون زیاد بود درین زمینه و میگفتن " همیشه از من بشنو که دین یک چیز پوچی هستش" منم خب نمیگم صد در صد این حرفشو پذیرفتم ولی تا حد زیادی میبینم حق با ایشون بوده. نمیگم کاملا این حرف رو پذیرفتم ولی خب تا حدودی خودم هم به همین نتیجه رسیدم.
    من اون کتابی رو که گفتین میخونم و خودم هم دوست دارم واقعا بفهمم دین ساخته دست انسان هستش یا خیر؟ چون اون اقا واقعا قاطعانه و محکم و با دلیل بهم اینو گفتن.


    خب در مورد تقلید در فروع دین برای اون کسی که دوست داره پیرو احکام دین باشه حق با شماست. ریز اون احکام رو خود طرف نمیتونه بره تحقیق کنه و پیدا کنه پس راه حل برای اون شخص تقلید هستش. اینو قبول دارم.



    خب منم همین رو عرض کردم که اساس دین اطاعت هستش. بله در گام اول بقول شما پذیرش عقلانی صورت میگیره ولی بعد از اون دیگه یک عمر فقط اطاعت هست و راه چاره ای هم نیست.
    فیلم کتاب قانون رو دیدم و واقعا اون خانم لبنانی نمونه خیلی خیلی خیلی کمیاب از یک مسلمانی بود که اهل دروغ و غیبت و تخریب شخصیت بقیه نبودش. ادمی که ما الان تو سطح جامعه شبیهش رو خیلی کم میبینیم. 
    در مورد ادواردو انیلی من فقط از همون اقایی که دوستشون دارم شنیدم. ایشون بهم گفت که ادواردو آنیلی پسر رییس کمپانی فیات بوده(اگه درست یادم مونده باشه) و بخاطر بیماری روانی خودکشی کرده.

    خب در مورد بحث عقل فردی و جمعی من تا حدود زیادی باهاتون هم عقیده هستم. ولی خب من با اون مشروعیت یک مقدار مشکل دارم.

    در مورد پوشیه که گفتین خب اگه زن پوشیه دار حاضر بشه برا مامورین پلیس پوشیه شو کنار بزنه تا در موقع لزوم احراز هویت بشه به نظر شخصی بنده پوشیه هم هیچ ایرادی نداره. منم تاکید کردم که مخالفت با حجاب هم ظلمه همونطور که مخالفت با خانم های فاقد حجاب هم ظلم هستش. بنظرم حجاب امری کاملا اختیاریه و هر نوع دخالت و اجباری درین زمینه ظلم محسوب میشه.

    من بازم تاکید میکنم بنظرم بیحجابی هرگز عاملی واسه خیانت نیست. حداقل میتونم بگم فقدان حجاب اسلامی هیچ نقشی در بروز خیانت نداره.

  2. ارسال:82#
    maryam.azadeh آواتار ها
    اقای الیاس عزیز
    شما میگین مسلمان نباید به طمع حور و غلمان عبادت کنه. این حرفتون درست من کاری به این قسمتش ندارم. شما بمن بگو چرا توی قرآن اینقدر توصیف حوری شده ولی در مورد غلمان خیلی خیلی کم صحبت شده و اشاره زیادی به کیفیت و ساختار اونا نشده؟؟
    سوال من این بودش وگرنه ما که خودمون نه طمع حوری داریم و نه غلمان و زندگی عادی مونو میکنیم.

  3. ارسال:83#
    محسن عزیزی آواتار ها
    آقای دکتر عزیزی
    واقعیتش واسه من خیلی سخته که چنین بحثی رو که واقعا تبدیل به یه بحث جدی شده ناتموم بذارم. عرض کردم دیشب که منم خیلی حرف دارم برا گفتن. واسه همینم خدمت تون پاسخم رو می نویسم:

    ممنونم مریم خانم

    این نوع امنیتی که میگین واقعا ربطی به حجاب اسلامی نداره. انتخاب نوع پوشش در مقابل مردان مختلف یه امر کاملا نسبی هستش که بر حسب میزان بینش و تجربه ی اجتماعی زن میتونه به شکل های مختلف باشه. عرض کردم مثلا یه مواردی ممکنه پیراهن و شلوار یا دامن خیلی بلند و گشاد مناسب باشه و یه مواردی پیراهن استین کوتاه و...... اینو هم بگم بنده به شخصه هیچوقت از لباسهای برهنه استفاده نمی کنم و این به حس شخصی خودم برمیگرده ولی خب بعضی ها در بعضی مکان ها اینکارو انجام می دن و با توجه به شناختشون از محیط اگه هوشمند و اگاه باشن مورد هیچ نوع تعرضی هم قرار نمیگیرن.

    خب من سعی میکنم یه جور دیگه مساله رو مطرح کنم. ما داریم درباره یک غریزه و نیاز صحبت می کنیم. منتها این نیاز با سایر نیازهای فیزیولوژیک یک سری تفاوتهای اساسی داره. من این تفاوتها رو عینا از کتاب انگیزش و هیجان جان مارشال ریو، ترجمه یحیی سید محمدی(چاپ ششم، ص 70) نقل می کنم:

    مهمترین تفاوت میل جنسی و نیازهای فیزیولوژیکی دیگر این است که پرهیز جنسی مثل محرومیت از آب و غذا یا بی توجهی به درد، باعث مرگ نمی شود. هر چه در مقیاس تکاملی بالاتر می رویم، نیروهای فیزیولوژیکی کمتر بر انگیزه های جنسی تاثیر می گذارند. نیروهای فیزیولوژیکی در انگیزش جنسی انسان فقط این انگیزش را بیشتر می کنند نه اینکه آن را کنترل کنند. در مورد انسان مشوقهای جنسی و نیروهای محیطی، مثل عوامل اجتماعی و فرهنگی، و تکاملی، نیروهای قدرتمندی هستند. نیروهای شناختی، مثل عقاید مربوط به عشق رمانتیک، انتظارات روابط عاشقانه، و سناریوهای جنسی تاثیر زیادی بر انگیزش جنسی انسان دارند. از جمله نیروهای اجتماعی می توان به این موارد اشاره کرد: قضاوتهای موجود درباره جذابیت جسمانی، بی بندوباری جنسی همسالان، احساسهای اجتماعی تنهایی و عشق...

    مریم خانم، آیا شما معتقدید که یک پوشش مانند آنچه دین بیان می کنه، در رابطه با مواردی که در بالا ذکر شد، مانند سایر پوشش هاست؟

    فکر میکنم(و بیان علمی اش رو هم گفتم) که خیلی به وضوح مشخصه که نوع پوشش در انگیزه جنسی کاملا تاثیرگذاره. این رو آقایون خیلی ساده تر میتونن درک کنند و براشون بدیهی هست.

    مرد مرده. چه ایرانی باشه و چه تونی بلر که بیاد مثلا زن آقای بوش رو مورد عنایت قرار بده!


    در مورد ارتباط بین پیشرفت ممالک صنعتی و عدم رعایت احکام اسلامی(بویژه حجاب) در اون کشورها من بازم به قاطعیت خدمت تون عرض میکنم که عدم وجود احکام دینی مخصوصا حجاب از عوامل پیشرفت واسه هرکشوری میتونه شمرده بشه. جامعه ای که زنان اون محصور توی حجاب باشن عملا یک نیروی بالقوه رو غیرفعال میکنه. من خودم شاهدم که خیلی از دخترهای جوون و یا خانم های میانسال اکراه دارن از اینکه تابستون ها سرکار برن. از اتوبوس سوار شدن بیزار هستن و علتش هم دقیقا وجود حجابه. خب همین موارد به ظاهر کم اهمیت خسارت های عمده ای میتونه به کشور وارد کنه. چون وقتی یه بخش از نیروی کار اون مملکت( بهرحال جمعیت زنان جمعیت قابل توجهی هست میشه گفت با مردها تقریبا برابر هستن) تمایلی به کار کردن نداشته باشه و به خاطر تنفر از وسایل عمومی نخواد برای کار از منزل خارج بشه و یا اگه مجبور هستش با نارضایتی و اکراه و فشار کار کنه همین باعث کاهش بازدهی و کاهش تولید در مملکت میشه.

    من فکر میکنم اگر دین هدفش از قرار دادن حجاب این بود که زن محصور در خانه بشه، خیلی ساده میتونست بگه زن از خانه خارج نشه و تمام! نیازی نبود که بیاد حجاب رو وضع کنه و در عین حال با کار زن در اجتماع هم مخالفتی نکنه. پس جای شکی باقی نمیمونه که هدف از حجاب در دین محصور کردن زن نیست. درواقع یکی از حکمتهای مهم حجاب همینه که نیاز جنسی در منزل باقی بمونه و نه در اجتماع. چرا؟ برای اینکه جامعه محل تلاش و کار بشه و نه محل تحریک و برطرف کردن نیاز جنسی. یعنی اینکه مردی که صبح میره سر کار، فقط بره که کار و تلاش کنه، نه اینکه فکرش بره هزار جای نامربوط و از کار باز بمونه. متقابلا زنی که میره سرکار فقط بره کار و تلاش کنه، نه اینکه ساعتها مشغول آرایش خودش بشه و در اجتماع هم با وضعی ظاهر بشه که برخی تحریک بشن! که اگر اینچنین بشه، به بیان شیوای شهید مطهری(ره) هم زن و هم مرد از کار و فعالیت باز بمونند! کار در اجتماع باشه و برطرف کردن نیاز جنسی در خانه. این بده؟!

    در مورد گرما، خب باید گفت که اولا انسان انقدر ضعیف نیست که نتونه چند دقیقه رو در اتوبوس به خاطر گرما(اون هم سر صبح) تحمل کنه. خود من چهار سال در اهواز بودم و دیدم که چطور زنهای اهوازی با چادر سیاه در گرمای تابستان 60 درجه اهواز توی آفتاب کار می کردند! و حتی روزه هم بودند. دوم اینکه لباسها و چادرهای خنک و مناسبی تهیه شده اند که میتونند کمک کنند تا مشکل گرما حل بشه(علم در حال پیشرفته). نظر شخصی من اینه که این موردی که عنوان کردید بیش از اینکه یک مانع باشه، یک بهانه است.

    یک نکته بسیار مهم رو هم حیفم میاد نگم. نظریه دلبستگی جان بالبی بیان میکنه که کودکان نیازمند حضور مادر هستند تا بتونن فرایند دلبستگی رو به شکل ایمن طی کنند. این نظریه این چالش رو پیش کشیده که آیا حضور کودکان در کودکستانها به اونها آسیبی وارد میکنه یا نه؟ و چون به شکل غیرمستقیم به مساله کار کردن خانمها هم مرتبط میشه، تا حدودی جنبه سیاسی هم پیدا کرده. مطالعه این نظریه و پیامدهاش رو پیشنهاد میکنم بهتون.


    به هر صورت داریم میبینیم که در جامعه خودمون، خانمها عضو فعال جامعه هستند و دارند در محیطهای گوناگون کار می کنند و حتی پست وزارت هم دارند. بعید میدونم حجاب مانعی بوده باشه براشون


    در مورد تاثیر حجاب بر حفظ نظام خانواده قبلا هم عرض کردم اونچه که خودم به عینه دیدم و همچنین توی خیلی خانواده ها که میشناسمشون شاهد بودم حفظ حجاب اسلامی هیچ تاثیری در حفظ نظام خانواده نداره.

    قبلا در این باره توضیحاتم رو ارائه داده ام. باز هم بیان میکنم که ما نگفتیم این تنها عامل هست، بلکه حرف بنده اینه که نوع پوشش به افراد علامت میده. این رو در همین پست و در ادامه باز میکنم.


    دانشمندان بزرگ ایرانی مثل پورسینا و ابوریحان بیرونی و بقیه بخاطر توانمندی های خودشون رشد کردن و بنظرم نمیشه قابلیت هاشون رو به اسلام متصل کرد. چه بسیار بودن همون زمان روحانیونی که خیلی هم دین مدار بودن ولی توانایی یک کشف یا اختراع ساده رو هم نداشتن.


    خب این خودش یک بحث تاریخی، فلسفی، اجتماعی هست که خیلی بحث گسترده و شیرینی هم هست. من فعلا در حد مختصر عرض می کنم:

    آموزه های کلی اسلام در باب علم آموزی این بود که:

    1. «طلب العلم فریضة علی کلّ مسلم و مسلمة»

    2. «اطلبوا العلم ولو بالصین»

    3. «اطلب العلم من المهد الی اللحد»

    این آموزه ها چی میگن؟ 1. علم آموزی برای همه(چه مرد و چه زن) فریضه است، 2. علم را بیاموزید حتی اگر لازم باشه به چین برید برای آموختن. یعنی اینکه علم آموزی مکان نمیشناسه، 3. ز گهواره تا گور دانش بجوی. یعنی علم آموزی زمان هم نمیشناسه. درباره آیات و احادیثی که سفارش به علم آموزی کرده اند ان شا الله مطلبی مجزا و مفصلتر قرار خواهم داد.

    مریم خانم اگر از شما بپرسند که نام دانشمندان برجسته ایران رو ببرید، چه کسانی رو بیان می کنید؟

    میدونید تاریخ ایران به کی برمیگرده؟ این سوال براتون پیش نیومده که چرا دانشمندان ایرانی به یکباره پس از ظهور اسلام در ایران، انگار گل از گلشون شکفته؟

    دکتر سید حسین نصر به درستی در کتاب ارزش‏مندش با عنوان دین و سامان طبیعت تأکید می‏ کند، ششمین دوره پیش‏رفت علمی در قرن 21 نمی‏تواند توفیق پیدا کند، مگر آن که نقشی فعّال به ادیان ابراهیمی، به‏ویژه اسلام دهد (نصر، 1379: 215) پیش‏رفت‏های علمی در قرون هیجده تا بیست که برای بشر احساس ناوابستگی به دستورات دینِ مبتنی بر فرامین الهی را به وجود آورده بود، به تخریب طبیعت و محیط زیست انجامید. بشر رفته ‏رفته به این دخالت‏های بی‏ قید و بند در طبیعت بدبین شده است. کشفیات علمی و پیش‏رفت‏های تکنیکی به‏ جای رفاه، نگرانی و زحمت ایجاد کرده ‏اند. تنها راه رهایی در این قرن بازگشت به دین و راهنمایی‏های آن است. تمامی شواهد نشان از چنین توجهی دارد.

    من فقط برای یک نمونه، مطلب زیر رو که مربوط به ابوزید بلخی و کارهای پیشگام وی در زمینه روانشناسی هست رو براتون می گذارم. متن رو بخوانید و ببینید که نیروی محرکه ی این دانشمندان بزرگ چی بوده:

    http://hamyaryiran.ir/Thread-%D8%A7%D8%A8%D9%88-%D8%B2%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%84%D8%AE%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D B%8C

    و اما برای اینکه باز هم تاکیدات دین و شخص نبی گرامی اسلام(ص) به علم آموزی رو بیان کنم، توجه شما رو به متن زیر دعوت میکنم:

    «پیغمبر خود نیز در عمل مسلمین را به آموختن تشویق بسیار مى كرد چنانچه بعد از جنگ بدر هر كس از اسیران كه فدیه نمى توانست بپردازد در صورتى كه به ده نفر از اطفال مدینه خط و سواد مى آموخت آزادى مى یافت و همچنین به تشویق وى بود كه زید بن ثابت زبان عبرى یا سریانى یا هر دو زبان را فرا گرفت».


    این بحث بسیار گسترده هست و من فعلا به همین مقدار اکتفا میکنم.



    غیرت دینی بین اقشار کم سواد روستایی به وفور دیده میشه. توی یه روستا اگر کسی بخواد قرآن و پیامبر رو مورد تمسخر قرار بده معمولا خیلی سریع بهش حمله میکنن و اونو ضرب و شتم میکنن ولی در شهرهای بزرگ که سطح سواد بالاتر هستش هیچوقت ازین اتفاق ها نمی افته. جلوی روستایی ها نمیشه هیچ مدلی اسلام رو نقد کرد چون با رفتارهای پرخاش جویانه اونها رو به رو میشیم.

    خب این تا حدودی میتونه به این برگرده که شاید برخی از این افراد، دینشون رو تحقیقی کسب نکرده و بلکه تقلیدی کسب کرده اند. ربطی هم به شهر و روستا نداره. توی شهر هم اگر کسی دینش رو تحقیقی کسب نکرده باشه، مقاومت نشون میده و توی روستا اگر کسی دینش رو تحقیقی کسب کرده باشه استدلال میاره


    بله واقعا اونی که متلک میگه بیمار هستش و رفتار یه بیمار ملاک قضاوت نیست. بنظرم فرقی نداره که اون بیمار به من نوعی یک متلک بگه یا ده تا یا صدتا. اون باید خودشو درمان کنه وگرنه منی که کاری به کار اون ندارم مشکلی ندارم که نیاز باشه خودمو اصلاح کنم.

    در اینکه بیمار باید خودش رو درمان کنه بحثی نیست و من با شما موافقم. منتها بحث بر سر اینه که یک بیمار یکسان چرا باید به دو محرک گوناگون، دو پاسخ مختلف بده. مثال میزنم: کسی که سرما خورده، اگر دو تا دونه سیب زمینی سرخ کرده بخوره ممکنه یه بار سرفه کنه و اگر یه بشقاب بخوره ممکنه چندین سرفه بکنه و براش مضرتره. در اینکه باید بره خودش رو درمان کنه شکی نیست، اما در اینکه میزان مصرف چیزهایی که براش بده هم در تشدید بیماریش موثره، تردیدی نداریم.

    در مورد مثالی که از همکلاسی تون زدین خب همه انسان ها در معرض خطا و اشتباه هستن و ضمنا خودتون هم گفتین که اشاره اولیه از جانب اون دختره بوده و خب شیطنت دختر موجب شیطنت همکلاسی شما هم شد. بله من گفتم که مزاحمت های خیابانی بیشتر مربوط به اقشار بی فرهنگ و بی سواد جامعه هست ولی خب ادم های بافرهنگ و باسواد هم ممکنه یه وقتهایی مرتکب اشتباه بشن. در هر صورت اونی که اقدام به مزاحمت برا جنس مخالفش میکنه مقصره نه طرف مقابل.

    خب سوال مهم اینه که چی شد که همکلاسی بنده که فرد نرمالی هست داشت به این خطا مرتکب میشد؟ آیا بدون علت بود؟ خب خودتون هم گفتید که شیطنت دختر عاملش بوده. این قبول. حالا من میخوام به شما این رو عرض کنم که بخش عمده تعاملات ما رو تعاملات غیرکلامی مون تشکیل میدن و نه کلامی. یک نوع پوشش خاص، نمایانگر یک نوع عقیده خاص هست. وقتی شما میگید چرا یک خانم چادری مثلا فلان کارها رو میکنه، دارید همین رو منعکس می کنید که ظاهر چادری باید نمایانگر طرز فکر خاصی هم باشه(هرچند شکی نیست که همیشه اینطور نیست). ولی میخوام اینو بگم که(چه غلط و چه درست)، نوع پوشش افراد نمایانگر دیدشون تلقی میشه. مخصوصا پسرها در این موارد دقت می کنند و مثلا با مشاهده تیپ خاصی از یک دختر میگن که فلان دختر اهلشه... ضمن اینکه مساله تحریک هم هست که بحثش گذشت.

    راستی یک سوال: اگه یه دختر به یک مرد محترم پولدار متاهل گیر بده و اصرار به ازدواج با اون داشته باشه آیا مرد محترم پولدار مقصر هستش و باید ثروت خودشو از بین ببره تا از شر مزاحمت اون دختر در امان باشه؟؟ بنظرم اون دختر هستش که در چنین موردی مقصره و نه اون مرد.

    خب، مثال درستی برای مقایسه نیست. دلیلش هم اینه که تحریکی که شما مثال میزنید، یک تحریک اکتسابی(بیرونی-اجتماعی) هست(بسیاری از خانمها هستند که پول براشون اهمیتی نداره). اما تحریک جنسی یک تحریک غریزی(درونی) هست و همه مردها تحریک میشن.

    هرکسی موظف هستش که حریم چشم های خودشو رعایت کنه و با نگاه های بیخودی به دیگران خودشو درگیر وسوسه های پوچ نکنه. هرگز خانمی که خودشو اراسته میکنه و میاد توی خیابون مقصر نیست مگر اینکه خودشو عملا وارد بازی های غیر اخلاقی دیگرون بکنه.
    اگه راننده ماشین خودشو قفل نکنه و بره بانک برگرده ببینه ماشینش رو دزدیدن هم خود راننده مقصره و هم دزد. ولی قفل کردن ماشین رو الزاما نمیشه با چادر و مقنعه و روسری یکسان گرفت. یک زن میتونه با متانت و نوع رفتارش و نوع جملاتی که استفاده میکنه و کنترل خنده هاش در مکان های مختلف( البته به طور نسبی یعنی نیازی نیست همه جا رفتار یکسان داشته باشه) همون ایمنی رو برای خودش به وجود بیاره. جدی هیچ ضرورتی به چادر و روسری نیست. 

    در موردش صحبت شد. باز هم یک نکته رو میگم. کنترل نگاه وظیفه مرد هست. اما نمیشه که سرش رو از زمین بلند نکنه یا نیاد بیرون. وقتی مرد صحنه محرکی رو میبینه، بر حسب غریزه، فکر و ذکرش منحرف ممکنه بشه. البته فرد تا فرد داریم و کسی که خودسازی کرده میتونه به کنترل بالاتر دست پیدا کنه، اما همه که اینطور نیستند. اکثرا عادی هستند و ما هم با تاکید بیان میکنیم که هر دو طرف مقصر هستند. وقتی شما باعث تحریک میشید و در ادامه از ارضای اون جلوگیری می کنید، اونوقته که دردسرساز میشه و انسانی که تحریک شده، به آنچه منع شده حریص میشه. پس همونطور که گفتیم تحریک و ازپرضای نیاز جنسی بمونه در خانه و اجتماع بشه محل کار و تلاش.


    در مورد احکام ثانوی چیزی نشنیده ام. ولی در مورد فقه پویا یه چیزهایی شنیده ام. دوست دارم کتاب مورد نظرتون رو بخونم. بهرحال خوندن این کتاب ها هرگز ضرری ندارن واسه ادم. 

    بسیارخوب

    بنظرم میرسه که علم فقط تجربی نیست بلکه از عقل و بینش هم منشا میگیره. برا همینم تموم دانشمندها و مخترعین الزاما با یه تجربه و یه اتفاق تحقیقات شون رو شروع نکردن و حتما از بینش و عقل خودشون هم کمک گرفتن. ولی خب اساس علم تجربه هستش و فکر کنم خودتون هم اینو قبول دارین. 

    خب همینجا باید این نکته بسیار مهم رو عرض کنم که هیچ تعارضی بین علم(حقیقی) و دین وجود نداره. خب، اسلام تجربه رو به عنوان یکی از ملاکهای علم میپذیره و نه به عنوان ملاک تامه اش. خب، اسلام عقل و تجربه رو به عنوان دو راه بیان میکنه، ولی راههای دیگری نظیر وحی رو هم بیان میکنه. طبیعیه که روشهای علم ناقص کنونی در ذیل روشهای گسترده تر و جامع تر دین قرار می گیرند.

    ایشون استاد معارف نبودن ولی یکی از بهترین منتقدهای دین و مذهب بودن. خیلی هم اطلاعاتشون زیاد بود درین زمینه و میگفتن " همیشه از من بشنو که دین یک چیز پوچی هستش" منم خب نمیگم صد در صد این حرفشو پذیرفتم ولی تا حد زیادی میبینم حق با ایشون بوده. نمیگم کاملا این حرف رو پذیرفتم ولی خب تا حدودی خودم هم به همین نتیجه رسیدم.
    من اون کتابی رو که گفتین میخونم و خودم هم دوست دارم واقعا بفهمم دین ساخته دست انسان هستش یا خیر؟ چون اون اقا واقعا قاطعانه و محکم و با دلیل بهم اینو گفتن.

    نقد کردن بدون دلیل که کاری نداره. من دلیل میخوام برای صحبتها و نه نقل قول صرف. خب من جملات ایشون درباره اینکه دین ساخته دست بشر هست رو کمی تکمیل میکنم. بله برخی مثل مارکس و ... چنین ادعاهایی کرده اند. برخی دین رو ناشی از جهل، برخی ناشی از ترس، برخی ایجاد شده توسط حاکمان، برخی ایجاد شده توسط ستمدیدگان و ... بیان کرده اند. برای بحث درباره این علل و نقد و بررسی اینها دعوت میکنم که صفحات 160 تا پایان کتاب فطرت شهید مطهری رو مطالعه کنید( در اینترنت هم موجوده). به نظرم بهتره به ایشون هم پیشنهاد کنید تا فقط ادعاها رو مطرح نکنند، بلکه نقدش رو هم مطالعه نمایند!


    خب در مورد تقلید در فروع دین برای اون کسی که دوست داره پیرو احکام دین باشه حق با شماست. ریز اون احکام رو خود طرف نمیتونه بره تحقیق کنه و پیدا کنه پس راه حل برای اون شخص تقلید هستش. اینو قبول دارم.

    متشکرم


    خب منم همین رو عرض کردم که اساس دین اطاعت هستش. بله در گام اول بقول شما پذیرش عقلانی صورت میگیره ولی بعد از اون دیگه یک عمر فقط اطاعت هست و راه چاره ای هم نیست.

    همانطور که عرض کردم، وقتی شما تحقیقا و عقلا می پذیرید که دین حقه، اونوقت اطاعت از خدا شیرین میشه. خب کسانی که ادعا دارند از خدا اطاعت نمی کنند، خب از دیگری اطاعت می کنند، یا از نفس خودشون! مساله مهم اینه که عقلا و تحقیقا بهش برسیم.

    فیلم کتاب قانون رو دیدم و واقعا اون خانم لبنانی نمونه خیلی خیلی خیلی کمیاب از یک مسلمانی بود که اهل دروغ و غیبت و تخریب شخصیت بقیه نبودش. ادمی که ما الان تو سطح جامعه شبیهش رو خیلی کم میبینیم. 

    این خانم نمونه ای کوچک بود از یک مسلمان که هماهنگی و یکپارچکی داره در دینش و منافق نیست. خب، اینکه مصداقهای چنین نمونه ای کم هست، آیا به این ارتباط داره که اصل وجود چنین نمونه ای بده؟

    در مورد ادواردو انیلی من فقط از همون اقایی که دوستشون دارم شنیدم. ایشون بهم گفت که ادواردو آنیلی پسر رییس کمپانی فیات بوده(اگه درست یادم مونده باشه) و بخاطر بیماری روانی خودکشی کرده.

    مستند زیر رو درباره آنیلی ببینید و خودتون قضاوت کنید که ایشون خودکشی کرده یا کشتنش!

    http://www.aparat.com/v/6sBW5


    خب در مورد بحث عقل فردی و جمعی من تا حدود زیادی باهاتون هم عقیده هستم. ولی خب من با اون مشروعیت یک مقدار مشکل دارم.

    مشکلتون دقیقا چی هست؟

    در مورد پوشیه که گفتین خب اگه زن پوشیه دار حاضر بشه برا مامورین پلیس پوشیه شو کنار بزنه تا در موقع لزوم احراز هویت بشه به نظر شخصی بنده پوشیه هم هیچ ایرادی نداره. منم تاکید کردم که مخالفت با حجاب هم ظلمه همونطور که مخالفت با خانم های فاقد حجاب هم ظلم هستش. بنظرم حجاب امری کاملا اختیاریه و هر نوع دخالت و اجباری درین زمینه ظلم محسوب میشه.

    قبلا پاسخش رو دادم. باز یک نکته رو اشاره میکنم و اون اینه که ما برخی احکام رو در زمینه فردی بیان می کنیم و برخی رو در زمینه فردی و اجتماعی. مثلا فردی که در ماه مبارک رمضان روزه نمیگیره، اگر در خانه اش باشه کسی کاری به کارش نداره. اما وقتی در اجتماع روزه خواری میکنه، اونوقت مصداق جرم هست(در جامعه ای که اکثریت مسلمان و روزه هستند و حکومت هم اسلامی هست و به احترام این اکثریت)

    من بازم تاکید میکنم بنظرم بیحجابی هرگز عاملی واسه خیانت نیست. حداقل میتونم بگم فقدان حجاب اسلامی هیچ نقشی در بروز خیانت نداره.

    باید بتونیم بین حقایق و عقاید تمایز قائل بشیم. خب این نظر شخصی شما(عقیده) و محترمه. ولی آنچه بنده عرض میکنم، ناشی از تجارب کاری بنده هست.

  4. ارسال:84#
    محسن عزیزی آواتار ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط 'maryam.azadeh' pid='1018' dateline='1364546028'
    اقای الیاس عزیز
    شما میگین مسلمان نباید به طمع حور و غلمان عبادت کنه. این حرفتون درست من کاری به این قسمتش ندارم. شما بمن بگو چرا توی قرآن اینقدر توصیف حوری شده ولی در مورد غلمان خیلی خیلی کم صحبت شده و اشاره زیادی به کیفیت و ساختار اونا نشده؟؟
    سوال من این بودش وگرنه ما که خودمون نه طمع حوری داریم و نه غلمان و زندگی عادی مونو میکنیم.

     
    خب این مساله از اینجا ناشی شده که غلمان رو نقطه مقابل حوری در نظر گرفته اید، در حالی که چنین نیست.

    «حورعین» وصف زیبایی همسران بهشتی اعم از زن و مرد است، زیرا واژه «حور» جمع احور (مرد سیاه چشم) و جمع حوراء (زن سیاه چشم) است. واژه «عین» جمع اعین (مرد درشت چشم) و جمع عیناء (زن درشت چشم) است.(ناصر مکارم، پیام قرآن،اول ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه، 1377 ش ، ج6، ص 261 .) پس داشتن همسر در بهشت برای مرد و زن مطرح است.

    مثلاً قرآن کریم فرمود:

    «و لهم فیها ازواج مطهره؛(بقره(2) آیه 25) برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است».

    ضمیر «هم» در آیه به همه بهشتیان اعم از زن و مرد برمی‌گردد، نه فقط به مردان بهشتی.

    ازواج جمع زوج به معنای همسر است، نه زوجه به معنای زن.

    در آیه دیگر هم می‌فرماید:

    «و زوجناهم بحورعین؛(دخان(44) آیه 54) آنها را با همسرانی درشت و زیبا چشم تزویج گردانیم»

    در این آیه هم ضمیر به همه بهشتیان برمی‌گردد.
     

  5. ارسال:85#
    nar آواتار ها
    سلام مریم جان  علم من زیادنیست درسته اماین مطلب کتاب دانشگاهی ما است .من گفته های شمارو مرور کردم . متوجه شدم مشکل شما حجاب نیست خداست ..خیلی نارحت هستید .فردی که شما به اون علاقه دارید الگوی شماست الان هم وضعیت خوبی نداره .بحث شما روبه مانیست .بحث باید با همون هایی باشه که ازشون انتقاد میکنید..در یه چنین شرایطی  بحث فایده ای نداره چون شما از خودتون نه .از عقاید نفر سوم دیگه حمایت ودفاع میکنید که خیلی دوستش دارید ..نه علم به شما میتونه کمک کنه نه بحث فلسفی اونم از طرف ما.من دلم نمی خواد توهین یالحن بدی داشته باشم من معذرت میخوام..میدونم حرفهای منم قبول نخواهید کرد..کتاب روانشناسی فیزیولوژیک دانشگاهی ....الان کتابمو غرض دادم به دوستام.پیشم نیست.
    تحقیقات وتجربه های علمی نشان میدهد که آن اندازه ای که مرد از نگاه کردن به تن واندام زن تحریک میشود زن از مشاهده مرد تحریک نمیشود در روانشناسی جنسی نیز ثابت شده است که تمامی سطح بدن زن برای مرد محرک است امادر مرد چنین نیست.فاز تحریک بر اثر تحریک روانی نیز به وجود می آید. مثلا رنگ چشم، مدل مو، کل شکل ظاهــری، بوسه، نوازش و یا دست زدن مستقیم یک صدا، یک حرکت لطیف و رمانتیک تصویری یا جسمی..هورمون فرومون باعث تحریک مرد بایک نگاه به موهای معمولی بدون آرایش وغیره...تنها مطالبی بود که یادداشت کرده بودم..

     

  6. ارسال:86#
    maryam.azadeh آواتار ها
    مرسی اقای دکتر عزیزی
    قبل از هر چیزی در مورد بحث حوری باید عرض کنم که من معنی واژه حوری رو دقیقا نمیدونستم و خب اینو الان یاد گرفتم. اگه حوری به زن و مرد هر دو اطلاق میشه که اون بحثی نیست ولی بهرحال به طور متعارف حوریان بهشتی رو زنانی سیاه چشم توصیف می کنن نه مرد(حالا این یه عرف غلط هستش کاری ندارم).

    این غریزه ای که میگین من وارد بحث علمی و روانشناسی اون نمیشم چون درین باره تخصصی ندارم. ولی اینو به عنوان مطلبی کاملا تجربی عرض کنم خدمت تون که غریزه جنسی با تموم توصیفی که راجع بهش کردین در دخترها هم وجود داره. من خودم توی همکلاسی هام در دبیرستان و دانشگاه و دوستام و دخترهای فامیل نزدیک مون به عینه اینو مشاهده کردم. تحریک بر اثر صدای فلان خواننده و حتی مجری تلویزیون، تحریک با دیدن دست و بازوی فلان مرد جوان که حتی آستین لباسش بلند بوده، تحریک بر اثر دیدن چشم های یک مرد، تحریک بر اثر دیدن پوست بدن و حتی پوست دست و یا انگشت های اون شخص و خب طبیعیه وقتی چندتا دختر که با هم دوست هستن کنار هم مینشینن بی پروا احساساتشون رو بیان میکنن برا همدیگه و تعارف هم ندارن. من خودم از زبون خیلی از دوستام تو رده های سنی مختلف از 14 یا 15 ساله تا 24 یا 25 ساله و حتی بیشتر اینو شنیدم که کلیه این عوامل روی اونها تاثیر میگذاشت و حتی وادارشون می کرد به اعمالی که بنده شرمم میاد بگم چی!!

    شاید واقعا بنده و شما نمی تونیم همدیگه رو قانع کنیم ولی بازهم عرض می کنم حجاب در تعریف اسلامی خودش هیچ بازدارنده ای برای تحریکات جنسی اقایون نیست. خیلی راحت میشه یک زن بدون روسری و مانتو باشه و حتی ارایش ملایم و متعارف داشته باشه و کوچکترین تحریکی رو ایجاد نکنه و توی جامعه با ارامش کار کنه.
    بله در اسلام جایگاه زن در خانه است و خود حضرت زهرا هم از پدرشون شنیدن که گفت تکلیف تو در خانه است و تکلیف شوهرت در اجتماع و حضرت فاطمه به پدرش گفت ممنونم پدر که منو راحت کردی(حالا عین متنش یادم نبود نقل به مضمون کردم).

    حتی با وجود لباس های خنک و پیشرفت علم و چادرهای نازک و غیره تابستون ها بخصوص کار کردن با وجود حجاب یک شکنجه واقعیه شما می فرمایین اهواز و 60 درجه دما و ماه رمضان و بنده عرض میکنم همین تهران خودمون و دمای حدودا 40 درجه و خارج از ماه رمضون خودم تجربه های زیادی داشتم چه واسه دانشگاه و چه سرکار رفتن و واقعا با وجود مقنعه و مانتو احساس خفگی می کردم. قشنگ شاهد بودم همیشه تو اتوبوس خانم ها غر میزدن که اقای راننده زودتر راه بیافته درحالیکه اقایون همیشه تو سکوت محض روی صندلی اتوبوس نشسته بودند. اینها واسه من صحنه هایی تکراری و معمولی هستن دکتر عزیزی!! من از کره مریخ نیومدم خودم یک دختر جوون هستم که تو همین مملکت درس خوندم و این حجاب رو دائم دارم تحمل میکنم که متاسفانه فقط محدودیت داشته واسم و یک ذره بمن و بقیه دوستام مصونیت نداد.

    در مورد علم که گفتین شواهد نشون میده که ایران قبل از اسلام مملو از شکوفایی علمی بودش ولی خوب حمله اعراب بخش عمده ای از تمدن ما رو ویران کرد و اونها وحشیانه کتابخونه ها رو اتیش زدن و به تمدن ما رحم نکردن. ما در 2500 سال پیش توی جیرفت لوله کشی آب داشتیم. 5000 سال پیش توی ایران جراحی مغز روی یک دختر نوجوون مبتلا به هیدروسفالی انجام شد که اون 6 ماه بعد از این جراحی زنده مونده بود. اینها کم نیستن اقای دکتر!! اینها فوق العاده هستن. البته شکی نیست که حضرت محمد هم خیلی اعراب رو به کسب علم توصیه کردن.

    بله در مورد تفاوت دین تقلیدی و تحقیقی حق با شماست. رفتار شخص شما نشون میده که مسلمون ها هم بلد هستن تحمل داشته باشن.

    بله یک بیمار یکسان به عوامل مختلف واکنش های مختلف نشون میده ولی در نهایت اون بیمار باید دنبال معالجه خودش باشه و بقول خود شما سیب زمینی سرخ کرده چیز بدی نیستش ولی خب برای اون بیمار ضرر داره و خودش باید شعورش برسه که نخوره یا حداقل خیلی کم بخوره و بهترین کار اینه که بره و خودشو درمان کنه.

    نوع پوشش یک نفر ادم چه مرد و چه زن ممکنه به طرف مقابلش علامت بده ولی نه اینکه اگر کسی پوشش اسلامی نداشت حتما ظاهرش علامت دهنده هست!! اگه ترکیب رنگ ها متناسب باشه و از علائم خاص استفاده نشه( مثلا گردنبندهایی که نماد همجنسبازان هستن و یا رنگ های فوق تیره لاک ناخن و رژ لب که فقط توی مهمونی های شبانه قابل قبول هستن و یا مواردی ازین نظیر) هیچ وقت هیچ وقت هیچ وقت یک زن ظاهرش برای مردها علامت دهنده نیست چه حدود اسلامی رو رعایت کنه و چه رعایت نکنه.

    همکلاسی شما فرد نرمالی بوده ولی خب حرکت زشت اون دختر باعث شد تا ایشون هم مثل خیلی دیگه از ادم ها بخاطر سن کم و جوونی یه لحظه دچار لغزش بشه. ما انسان ها در زندگی روزمره مون در معرض انواع و اقسام لغزش ها هستیم که لغزش جنسی یکی از اون موارد هستش. 

    در مورد تحریک شدن مردها عرض کردم که زن ها هم دقیقا همونجوری تحریک میشن. 

    در مورد کنترل غرایز جنسی نیازی نیست یک انسانی خیلی روی خودش کار کنه و خودسازی کنه تا دیگه دیدن صورت و موی باز یک زن حواسش رو پرت نکنه. من مثال های عینی اش رو توی فامیل پدری و مادری خودم و همینطور همسایه هامون که فامیل شلوغی هستن و ما 15 سال میشه که میشناسیمشون به عینه دیدم همه مردهاشون اهل کار و تلاش هستن( نمیگم انسانهای بی نظیری هستن اصلا خیلی معمولی هستن اتفاقا) سربراه هستن به نسبت علم و سوادشون(کم یا زیاد) بازدهی خوبی دارن تابحال به هیچ دختری غریبه و اشنا دست درازی نکردن که خب اگه ازینکارها میکردن توی فامیل صداش می پیچید و اتفاقا همه شون با همدیگه راحت هستن توی پوشیدن لباس های باز، دست دادن زن با مرد، عروسی های مختلط و..... اگه فرمایش شما مصداق عینی توی جامعه داشت الان باید اثرات فاجعه امیزی روی اقوام ما بجا میگذاشت که نگذاشت.

    متاسفانه وحی برا من استدلال عقلانی نداره. درین مورد بنده با شما اختلاف نظر جدی دارم. ولی نمیخوام با ابراز نظرم باعث کدورت خاطر دوستان عزیزم بشم. 

    در مورد اینکه دین حاصل چه چیزی هستش گفتم که من فقط از ایشون شنیدم و خودم نظری قطعی و قاطع ندارم براش. اگه ایشون فرصت زندگی رو پیدا کنن شاید بخودم جرات بدم که بهشون پیشنهاد بدم نقد مطالب رو هم مطالعه کنن. البته ایشون تاجایی که من دیدم همیشه در پی مطالعه و تحقیق بیشتر بودن.

    مشروعیت مشکل اصلی اکثریت مردم هستش چون همین مشروعیت هستش که زندگی ادم ها رو از جاده طبیعی خودش خارج کرده و همین مشروعیت هستش که گرفتاری های بی دلیل ایجاد میکنه برا همه( نه فقط مردم ایران بلکه مسلمون های همه جای دنیا).

    بله اکثریت مردم ایران مسلمون هستن ولی نه مسلمون پایبند به احکام. این ظلم و زوره که بگن در ماه رمضان نباید توی خیابون چیزی بخوریم و یا اینکه مجبوریم حجاب رو بر اساس ایات قرآن رعایت کنیم. بنظر بنده این ظلم و زور و اجحاف هستش.
    اون اقا بهم گفته بودن که این از فرهنگ مشمئز کننده مسلمون ها برمیاد که زن رو داخل یک مشت پارچه زندانی میکنن!! بنظرم حرف ایشون کاملا عقلانی و صحیح بودش.

    در مورد تجارب کاری و تخصص شما خب بله همش درست و ما هم حرفی نداریم. ولی واقعیتش هر انسانی اعتقادات خودش رو توی حرفه خودش دخالت میده. یکی از دوستام که 24 سالش بود پیش یک دکتر روانشناس رفته بود برا مشاوره و اون اقای دکتر به ایشون توصیه کرده بود برای بهتر شدن روحیه اش دوست پسر پیدا کنه و خیلی هم با استدلال حرف زده بود. خوب اون اقای دکتر هم احتمالا هم تراز و هم موقعیت جنابعالی بودن ولی خب اعتقادات خودشون رو توی حرفه شون دخیل میکردن همونطور که شما هم همینکار رو میکنین البته از زوایه نگاه خودتون.

  7. ارسال:87#
    maryam.azadeh آواتار ها
    نرجس عزیز
    بنده جسارت نکردم که علم شما زیاد نیست. شما خیلی هم فهیم هستی. ازت ممنونم بابت توضیحاتت. خانم گل! بنده هم رشته ام زیست شناسی بوده و در مورد انواع هورمون های جنسی و غیرجنسی تاجایی که حافظه ام اجازه بده یه چیزهایی رو میدونم.
    خانومم در همین مورد خدمت اقای دکتر عزیزی توضیحاتی دادم اگه دوست داشتی بخون. فاز تحریک بر اثر عوامل جسمی و روانی هم برای زن و هم برای مرد پیشامد میکنه. زن هم میتونه هم از راه تماس و هم از راه نگاه تحریک بشه و حتی دچار حالت هایی خاص بشه که میدونی منظورم چه حالت هایی هستن.
    من با خدا هیچ مشکلی ندارم و امیدوارم خدا هم با من مشکلی نداشته باشه. بله عزیزم اون مرد رو خیلی دوستش دارم و واقعا واسم الگو بوده و هست. نمیتونم اونو اینجوری ببینمش این وضعی که الان دارم فوق توان و طاقت منه و امیدوارم منو درک کنی گلم.

  8. ارسال:88#
    محسن عزیزی آواتار ها
    مرسی اقای دکتر عزیزی
    قبل از هر چیزی در مورد بحث حوری باید عرض کنم که من معنی واژه حوری رو دقیقا نمیدونستم و خب اینو الان یاد گرفتم. اگه حوری به زن و مرد هر دو اطلاق میشه که اون بحثی نیست ولی بهرحال به طور متعارف حوریان بهشتی رو زنانی سیاه چشم توصیف می کنن نه مرد(حالا این یه عرف غلط هستش کاری ندارم).

    خواهش میکنم

    این غریزه ای که میگین من وارد بحث علمی و روانشناسی اون نمیشم چون درین باره تخصصی ندارم. ولی اینو به عنوان مطلبی کاملا تجربی عرض کنم خدمت تون که غریزه جنسی با تموم توصیفی که راجع بهش کردین در دخترها هم وجود داره. من خودم توی همکلاسی هام در دبیرستان و دانشگاه و دوستام و دخترهای فامیل نزدیک مون به عینه اینو مشاهده کردم. تحریک بر اثر صدای فلان خواننده و حتی مجری تلویزیون، تحریک با دیدن دست و بازوی فلان مرد جوان که حتی آستین لباسش بلند بوده، تحریک بر اثر دیدن چشم های یک مرد، تحریک بر اثر دیدن پوست بدن و حتی پوست دست و یا انگشت های اون شخص و خب طبیعیه وقتی چندتا دختر که با هم دوست هستن کنار هم مینشینن بی پروا احساساتشون رو بیان میکنن برا همدیگه و تعارف هم ندارن. من خودم از زبون خیلی از دوستام تو رده های سنی مختلف از 14 یا 15 ساله تا 24 یا 25 ساله و حتی بیشتر اینو شنیدم که کلیه این عوامل روی اونها تاثیر میگذاشت و حتی وادارشون می کرد به اعمالی که بنده شرمم میاد بگم چی!!

    خب، ما نگفتیم که در زنان میل جنسی وجود نداره. فقط این میل در زنان و مردان تفاوتهایی داره که بر همگان مبرهن و روشنه. دین به مردان هم دستور پوشش داده، هر چند بنا به دلایلی که عرض کردیم تاکیدش بیشتر بر پوشش زنان هست. وگرنه آیات شریفه قرآن رو که ببینید متوجه میشید که به هر دو توصیه شده:

    قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

    و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن الا ماظهر منها


    شاید واقعا بنده و شما نمی تونیم همدیگه رو قانع کنیم ولی بازهم عرض می کنم حجاب در تعریف اسلامی خودش هیچ بازدارنده ای برای تحریکات جنسی اقایون نیست. خیلی راحت میشه یک زن بدون روسری و مانتو باشه و حتی ارایش ملایم و متعارف داشته باشه و کوچکترین تحریکی رو ایجاد نکنه و توی جامعه با ارامش کار کنه.

    خب، من فکر میکنم اگر هر دو منطقی باشیم بتونیم به نتیجه گیری معقولانه ای برسیم. خب، من از شما میپرسم: آیا شما شک دارید که پوشیدن روسری و آرایش نکردن، کمتر از نپوشیدن روسری و آرایش ملایم تحریک کننده است؟

    بله در اسلام جایگاه زن در خانه است و خود حضرت زهرا هم از پدرشون شنیدن که گفت تکلیف تو در خانه است و تکلیف شوهرت در اجتماع و حضرت فاطمه به پدرش گفت ممنونم پدر که منو راحت کردی(حالا عین متنش یادم نبود نقل به مضمون کردم).

    مریم خانم، اسلام با حضور زن در اجتماع مخالفتی نداره، به شرطی که قواعدی چون حجاب رعایت بشه. برای مردان هم فرقی نمیکنه قضیه و اونها هم باید مواردی رو رعایت کنند که به اقتضای شرایطشون هست. نمونه هایی از آیات قرآن کریم درباره حضور زنان در اجتماع رو میگذارم:

    بیعت زنان با پیامبر (ص)(حضور سیاسی)


    «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا جَاءكَ الْمُؤْمِنَاتُ یُبَایِعْنَكَ عَلَى أَن لَّا یُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَیْئًا وَلَا یَسْرِقْنَ وَلَا یَزْنِینَ وَلَا یَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا یَأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یَعْصِینَكَ فِی مَعْرُوفٍ فَبَایِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ» (ممتحنه، 12).

    مهاجرت زنان

    «إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِیمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِیهَا فَأُوْلَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِیرًا-- إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَلاَ یَهْتَدُونَ سَبِیلاً» (نساء، 97 و 98).

    كسب و تلاش اقتصادی (استقلال اقتصادی زنان)

    «لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَاء نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ» (نساء، 32)

    دختران شعیب در صحنه كار و اجتماع

    «وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأتَیْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِی حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعَاء وَأَبُونَا شَیْخٌ كَبِیرٌ-- فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ-- فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوكَ لِیَجْزِیَكَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءهُ وَقَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ-- قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ» (قصص،
    26-23).

    مادر و خواهر موسی(ع) نزدیك كاخ فرعون

    «وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَن جُنُبٍ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ» (قصص، 11)

    امر به معروف و نهی از منكر، وظیفه فردی و اجتماعی زنان

    وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَیُقِیمُونَ
    الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَیُطِیعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ» (توبه،71)


    حضور زن در مباهله

    « فَمَنْ حَآجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِینَ» (آل عمران، 61)

    خب، اینها فقط برخی موارد بودند. یکی از محورهای مهم بحث ما همینه که آیا دین مخالف حضور زن در اجتماع هست؟ که مختصرا توضیح دادم. اگر لازمه مفصل تر بیان کنم.

    حتی با وجود لباس های خنک و پیشرفت علم و چادرهای نازک و غیره تابستون ها بخصوص کار کردن با وجود حجاب یک شکنجه واقعیه شما می فرمایین اهواز و 60 درجه دما و ماه رمضان و بنده عرض میکنم همین تهران خودمون و دمای حدودا 40 درجه و خارج از ماه رمضون خودم تجربه های زیادی داشتم چه واسه دانشگاه و چه سرکار رفتن و واقعا با وجود مقنعه و مانتو احساس خفگی می کردم. قشنگ شاهد بودم همیشه تو اتوبوس خانم ها غر میزدن که اقای راننده زودتر راه بیافته درحالیکه اقایون همیشه تو سکوت محض روی صندلی اتوبوس نشسته بودند. اینها واسه من صحنه هایی تکراری و معمولی هستن دکتر عزیزی!! من از کره مریخ نیومدم خودم یک دختر جوون هستم که تو همین مملکت درس خوندم و این حجاب رو دائم دارم تحمل میکنم که متاسفانه فقط محدودیت داشته واسم و یک ذره بمن و بقیه دوستام مصونیت نداد.

    اینکه خانمهایی معترض میشن به حرکت اتوبوسها رو بنده هم دیدم. اتفاقا همین سفر خودم پیش از عید شاهد چنین صحنه ای بودم. درست در صندلی رو به روی بنده یک خانم محترمی معترض شدند و می گفتند خیلی گرممه. اما آیا ایشون خانمی محجبه بودند؟ نخیر، هیچیک از خانمهای محجبه اعتراضی نکردند، و این خانم حداقل پوشش رو داشتند!!

    با این حال من فکر میکنم مشکلی که مطرح نمودید خیلی راحت قابل حله: اتوبوسهای کولردار، وسیله نقلیه شخصی، استفاده از لباسهای خنک کننده.

    در مورد مصونیت هم بحثش گذشت.


    در مورد علم که گفتین شواهد نشون میده که ایران قبل از اسلام مملو از شکوفایی علمی بودش ولی خوب حمله اعراب بخش عمده ای از تمدن ما رو ویران کرد و اونها وحشیانه کتابخونه ها رو اتیش زدن و به تمدن ما رحم نکردن. ما در 2500 سال پیش توی جیرفت لوله کشی آب داشتیم. 5000 سال پیش توی ایران جراحی مغز روی یک دختر نوجوون مبتلا به هیدروسفالی انجام شد که اون 6 ماه بعد از این جراحی زنده مونده بود. اینها کم نیستن اقای دکتر!! اینها فوق العاده هستن. البته شکی نیست که حضرت محمد هم خیلی اعراب رو به کسب علم توصیه کردن.

    بله ما منکر پیشرفت های ایران باستان نشدیم. پیشنهاد میکنم کتب تاریخ علم رو مطالعه کنید. ما گفتیم که پیشرفت علمی ایران در دوره ورود اسلام، بسیار چشمگیر هست و دلایلش هم مختصرا بیان شد.

    بله در مورد تفاوت دین تقلیدی و تحقیقی حق با شماست. رفتار شخص شما نشون میده که مسلمون ها هم بلد هستن تحمل داشته باشن.

    متشکرم

    بله یک بیمار یکسان به عوامل مختلف واکنش های مختلف نشون میده ولی در نهایت اون بیمار باید دنبال معالجه خودش باشه و بقول خود شما سیب زمینی سرخ کرده چیز بدی نیستش ولی خب برای اون بیمار ضرر داره و خودش باید شعورش برسه که نخوره یا حداقل خیلی کم بخوره و بهترین کار اینه که بره و خودشو درمان کنه.

    باز هم متشکرم

    نوع پوشش یک نفر ادم چه مرد و چه زن ممکنه به طرف مقابلش علامت بده ولی نه اینکه اگر کسی پوشش اسلامی نداشت حتما ظاهرش علامت دهنده هست!! اگه ترکیب رنگ ها متناسب باشه و از علائم خاص استفاده نشه( مثلا گردنبندهایی که نماد همجنسبازان هستن و یا رنگ های فوق تیره لاک ناخن و رژ لب که فقط توی مهمونی های شبانه قابل قبول هستن و یا مواردی ازین نظیر) هیچ وقت هیچ وقت هیچ وقت یک زن ظاهرش برای مردها علامت دهنده نیست چه حدود اسلامی رو رعایت کنه و چه رعایت نکنه.

    بهتره در این باره نظر آقایون رو هم جویا بشید.

    همکلاسی شما فرد نرمالی بوده ولی خب حرکت زشت اون دختر باعث شد تا ایشون هم مثل خیلی دیگه از ادم ها بخاطر سن کم و جوونی یه لحظه دچار لغزش بشه. ما انسان ها در زندگی روزمره مون در معرض انواع و اقسام لغزش ها هستیم که لغزش جنسی یکی از اون موارد هستش. 

    دلیلش رو عرض کردم قبلا.

    در مورد تحریک شدن مردها عرض کردم که زن ها هم دقیقا همونجوری تحریک میشن. 

    بله. این رو هم در ابتدای همین پست پاسخ دادم.

    در مورد کنترل غرایز جنسی نیازی نیست یک انسانی خیلی روی خودش کار کنه و خودسازی کنه تا دیگه دیدن صورت و موی باز یک زن حواسش رو پرت نکنه. من مثال های عینی اش رو توی فامیل پدری و مادری خودم و همینطور همسایه هامون که فامیل شلوغی هستن و ما 15 سال میشه که میشناسیمشون به عینه دیدم همه مردهاشون اهل کار و تلاش هستن( نمیگم انسانهای بی نظیری هستن اصلا خیلی معمولی هستن اتفاقا) سربراه هستن به نسبت علم و سوادشون(کم یا زیاد) بازدهی خوبی دارن تابحال به هیچ دختری غریبه و اشنا دست درازی نکردن که خب اگه ازینکارها میکردن توی فامیل صداش می پیچید و اتفاقا همه شون با همدیگه راحت هستن توی پوشیدن لباس های باز، دست دادن زن با مرد، عروسی های مختلط و..... اگه فرمایش شما مصداق عینی توی جامعه داشت الان باید اثرات فاجعه امیزی روی اقوام ما بجا میگذاشت که نگذاشت.

    خب، حرف بنده اینه که تردیدی نیست که رعایت پوشش بیشتر، منجر به تحریک کمتری میشه. لزوما نباید یک فاجعه رخ بده تا ما متوجه اهمیت مساله بشیم. ضمن اینکه ما همگی موارد بسیاری رو دیده و شنیده ایم که در اونها، یک دختر و پسر با هم ابتدا روابطی رو آغاز کردند. کم کم نزدیکی بیشتر شده، و کم کم شما تبدیل به تو شده، پس از اون تدریجا تماسهای ابتدایی شکل گرفته، کم کم قبح اینها ریخته شده و بغل کردن و بوسیدن اومده جلو، و همینطور تا آخر... . پس باید دانست که فرایند شکل گیری یک فاجعه میتونه زمان بر باشه.

    متاسفانه وحی برا من استدلال عقلانی نداره. درین مورد بنده با شما اختلاف نظر جدی دارم. ولی نمیخوام با ابراز نظرم باعث کدورت خاطر دوستان عزیزم بشم. 

    خب اینکه ما نمیتونیم کیفیات وحی رو درک کنیم امر درستی میتونه باشه. خب، ما وحی رو درک نکردیم که بخواهیم کیفیتش رو بدانیم. وحی مختص پیامبران الهی بوده. اما اگر بتوانیم استدلال عقلانی کنیم که قرآن توسط خدا نازل شده و بدون تحریف هست، اونوقت میتونیم نتیجه بگیریم که وحی هم حقه. امروزه بر همگان روشن هست که انسانها دو بعد مادی و روحانی دارند. همچنین مشخص هست که عقل و حس نمی توانند منابع یقینی برای ما باشند. منبع دیگر ما وحی هست. گرچه ممکنه نشه کیفیت وحی رو توصیف کرد، ولی میشه عقلا اسنتاج کرد که وحی وجود داره. بحثی جداگانه می طلبه

    در مورد اینکه دین حاصل چه چیزی هستش گفتم که من فقط از ایشون شنیدم و خودم نظری قطعی و قاطع ندارم براش. اگه ایشون فرصت زندگی رو پیدا کنن شاید بخودم جرات بدم که بهشون پیشنهاد بدم نقد مطالب رو هم مطالعه کنن. البته ایشون تاجایی که من دیدم همیشه در پی مطالعه و تحقیق بیشتر بودن.

    خوبه که اهل تحقیق بودند. امیدوارم شما هم منابعی که دادم رو مطالعه کنید و البته سایر منابع

    مشروعیت مشکل اصلی اکثریت مردم هستش چون همین مشروعیت هستش که زندگی ادم ها رو از جاده طبیعی خودش خارج کرده و همین مشروعیت هستش که گرفتاری های بی دلیل ایجاد میکنه برا همه( نه فقط مردم ایران بلکه مسلمون های همه جای دنیا).

    ممنون میشم توضیح بیشتری بدید.

    بله اکثریت مردم ایران مسلمون هستن ولی نه مسلمون پایبند به احکام. این ظلم و زوره که بگن در ماه رمضان نباید توی خیابون چیزی بخوریم و یا اینکه مجبوریم حجاب رو بر اساس ایات قرآن رعایت کنیم. بنظر بنده این ظلم و زور و اجحاف هستش.

    اینکه پایبند هستند یا نیستند ربطی به اصل دین نداره. البته باید بگم نوع برخورد با بی حجابی و ... بحث دیگریه. بله ممکنه نوع برخورد عده ای با بدحجابی خیلی بد باشه و مورد تایید هم نیست. اما بحث بر سر اصل رعایت هست. اینکه میگین ظلم هست، به نظرتون آیا عدم رعایت حجاب در سطح جامعه، ظلم به اکثریت معتقد به حجاب نیست؟

    اون اقا بهم گفته بودن که این از فرهنگ مشمئز کننده مسلمون ها برمیاد که زن رو داخل یک مشت پارچه زندانی میکنن!! بنظرم حرف ایشون کاملا عقلانی و صحیح بودش.

    خب ما درباره نظرات شخصی کسی بحث نمی کنیم. اینهمه استدلال نیاوردیم که اینچنین نظرات بی مبنایی رو بشنویم!

    در مورد تجارب کاری و تخصص شما خب بله همش درست و ما هم حرفی نداریم. ولی واقعیتش هر انسانی اعتقادات خودش رو توی حرفه خودش دخالت میده. یکی از دوستام که 24 سالش بود پیش یک دکتر روانشناس رفته بود برا مشاوره و اون اقای دکتر به ایشون توصیه کرده بود برای بهتر شدن روحیه اش دوست پسر پیدا کنه و خیلی هم با استدلال حرف زده بود. خوب اون اقای دکتر هم احتمالا هم تراز و هم موقعیت جنابعالی بودن ولی خب اعتقادات خودشون رو توی حرفه شون دخیل میکردن همونطور که شما هم همینکار رو میکنین البته از زوایه نگاه خودتون.

    بله اعتقادات مشاوران میتونه در نظراتشون تاثیرگذار باشه. یکی از آموزه های دینی ارزشمند ما اینه که به نظر نگاه کنیم و نه به صاحب نظر. امام علی(ع) میفرمایند: انظر الی ما قال، و لا تنظر الی من قال. شاید برای اینکه تعصب رو از ما دور نگه دارند و ذهنمون رو ازاد کنند چنین توصیه ارزشمندی کرده اند.

    و اما درباره تاثیر حجاب مجددا ذکر میکنم:

    پسرها به خودشون اجازه نمیدن به یک دختر محجبه حتی نگاهی طولانی بکنند! قطعا این در خیانت تاثیرگذاره

    اما به دخترهای بدحجاب با دید دیگری نگاه می کنند...

  9. ارسال:89#
    من یه ایراد از محسن بگیرم

    وحی مختص پیامبران الهی بوده

    نخیر!!! وحی عالی ترین درجش مخصوص پیامبران بوده... ولی خیلیای دیگه هم وحی داشتن والان هم دارن

     

  10. ارسال:90#
    محسن عزیزی آواتار ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط 'M.J.Azizi' pid='1093' dateline='1364584972'
    من یه ایراد از محسن بگیرم

    وحی مختص پیامبران الهی بوده

    نخیر!!! وحی عالی ترین درجش مخصوص پیامبران بوده... ولی خیلیای دیگه هم وحی داشتن والان هم دارن

     

     
    محمدجواد، دلبندم

    اون الهام هست نه وحی. دقت کن

صفحه‌ها (18): صفحه 9 از 18 نخستنخست ... 7891011 ... آخرینآخرین

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •