تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




روشهای بازی درمانی زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:محسن عزیزی
آخرین ارسال:محسن عزیزی
پاسخ ها 16

صفحه‌ها (2): صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

روشهای بازی درمانی

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:11#
    محسن عزیزی آواتار ها
    دنیای شنی


    فایل پیوست 776


    نوع بازی: فردی

    اهداف:

    • کاهش نقص توجه و بیش‌فعالی

    وسایل لازم:

    • جعبه به ابعاد 60 در 170 سانتي متر با عمق 10 سانتي متر. ديوارها و كف اين جعبه با رنگ آبي، رنگ‌آمیزی شده و با شن تا عمق 5 سانتي متر پر شده.
    • عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های كوچك شامل:
    • عروسک‌های انسان (پدر، مادر، پسربچه، دختربچه، پزشك، پرستار، انسان عصر حجر)
    • عروسک‌های فانتزي (سوپرمن،، شرك، ميكي موس)
    • عروسك سرباز و وسايل جنگي (تانك، سنگر، پرچم)‌
    • حيوانات اهلي (سگ)، گربه، پرنده و حيوانات وحشي (شير، پلنگ، زرافه، ببر، مار، عقاب)
    • خانه بزرگ با وسايل و لوازم داخل آن و يك خانه كوچك با وسايل و لوازم داخل
    • وسايل نقليه گوناگون: هواپيما، قایق‌ها، هلي كوپتر، ماشین‌های مسابقه‌ای، جيپ، اتوبوس، ماشين پليس، آمبولانس، كاميون، تريلي، لودر و ماشين آتش‌نشانی
    • علائم راهنمایی و رانندگي:، ورود ممنوع، سرعت مجاز و غيره
    • درخت‌ها و سنگ و...

    دستورالعمل اجرا:

    در ابتدای جلسه بدین صورت بیان می‌گردد: «ما اينجا يك جعبه شن و تعدادي اسباب‌بازی‌های متفاوت داريم من از تو می‌خواهم كه با دقت به اسباب‌بازی‌ها نگاه كني و با كمك آن‌ها در اين جعبه براي من يك تصوير بسازي. می‌تواني از تمامي اين اسباب‌بازی‌ها استفاده كني مثلاً می‌تواني از حيوانات در تصويرت استفاده كني (راهنما، خودش يكي يا دو تا از حيوانات را در جعبه جاي گذاري كرده و دوباره برمی‌دارد) و يا اينكه می‌تواني تصويرهايت را با خانه‌ها بسازي (اين بار نيز راهنما، خانه‌ها را جايگزين می‌کند و دوباره آن‌ها را از جعبه شن خارج می‌سازد). تو می‌تواني هر تصويري كه دوست داري بسازي و از هر كدام از اين اسباب‌بازی‌ها كه بخواهي می‌تواني استفاده كني. اگر شن‌ها را کنار بزني خواهي ديد كه كف جعبه آبي است، اين می‌تواند به منزله آب يا دريا و درياچه باشد (آزمونگر شن‌ها را با دست كنار مي زند) و اگر هم دوست نداشتي می‌تواني اين كار را نكني (راهنما دوباره شن‌ها را به حالت اوليه برمی‌گرداند). خوب، وقت تو از الآن شروع می‌شود، تو 30 دقيقه وقت داري تا تصويرت را بسازي و در پايان هم بايد براي تصويرت يك اسم انتخاب كرده و در مورد آن براي من توضيح بدهي. من اينجا به كارهايم می‌پردازم، اگر سؤالي داشتي می‌تواني بپرسي وگرنه وقتي تصويرت را ساختي و تمام شد به من اعلام كن»

    این روش در 10 جلسه اجرا می‌شود.

    بحث و گفتگو:

    اثربخشی شن بازی درمانی بر کاهش نقص توجه کودکان، یکی از مداخلاتی که می‌تواند جهت بهبود مشکلات کودکان مبتلا به adhd مورد استفاده قرار گیرد، از آنجایی که شن بازی درمانی نیاز به توجه پایدار و انتخابی دارد باعث کاهش نقص توجه کودکان مبتلا می‌گردد. همچنین حدود فیزیکی جعبه شن عاملی در جهت افزایش دقت و تمرکز می‌باشد.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  2. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط niloofarabi,مهرسا62

  3. ارسال:12#
    محسن عزیزی آواتار ها
    دنیای شنی (2)

    اهداف:

    • رشد ادراك حركتي- بينايي

    روش اجرا:

    به کودک بگویید: تو 45 دقيقه وقت داري كه بازي كني «. از آن جا كه گروه مورد اين درمان را كودكان ناتوان ذهني آموزش پذير تشكيل می‌دهند و احتمال آن می‌رود كه به خصوص در جلسات اول ندانند كه چگونه به فعاليت بپردازند، لذا 15 دقيقه اول راهنما و کودک روي کف‌پوش روبروي هم نشسته و به بازي مشغول می‌شوند. ضمن آن كه راهنما در هر جلسه يك سري اهداف را در نظر گرفته و آن‌ها را آموزش می‌دهد.

    براي مثال آموزش‌ها شامل تشخيص شكل از زمينه، طبقه‌بندی اجسام بر حسب شكل و اندازه، توجه به محرك خاص، فهم ارتباط فضايي اجسام (چيدن اشكال مشابه در يك رديف)، توانايي پرو خالي كردن شن‌ها به كمك ابزارهاي مرتبط، ترسيم اشكال هندسي در محوطه‌های شني، توانايي تميز بين اشكال هندسي ترسیم‌شده و ... می‌باشد.

    در 15 دقيقه دوم راهنما به كودك می‌گوید: «تو می‌تواني هر تصويري را كه دوست داري بسازي و هر كدام از اين اسباب باز يها را كه بخواهي، استفاده كني. اگر شن‌ها را كنار بزني، مي بيني كه كف سینی‌ها به رنگ آبي است، اين می‌تواند به منزله آب، دریاچه و يا آسمان باشد. اگر هم دوست نداشتي می‌تواني اين كار را نكني (راهنما دوباره شن‌ها را به حالت اوليه بر می‌گرداند)».

    سپس به كودك گفته می‌شود: «من اين جا پشت ميز نشسته‌ام و به كارهاي خود می‌پردازم، هر سؤالي داشتي می‌توانی از من بپرسي». راهنما به مشاهده طبيعي رفتار كودك حين بازي و ثبت مشاهدات خود می‌پردازد.

    در 15 دقيقه سوم، راهنما نزد كودك می‌رود و در مورد آن چه كه انجام داده و تصاويري كه ساخته می‌پرسید.

    همچنين فعالیت‌های 30 دقيقه گذشته را باهم مرور می‌کنند و بعد از اتمام جلسه درمانگر مشاهدات خود را يادداشت می‌کند.

    این روش را در 10 جلسه بکار ببرید.

    بحث و نتیجه‌گیری:

    تمامي كودكاني كه از محوطه شني استفاده کرده‌اند، بيان می‌دارند كه نسبت به تصاوير خلق كرده و آن چه كه در آن جلسات انجام داده‌اند، احساس خوبي دارند. كودكان بعد از يك جلسه درماني اغلب احساس بهتري داشته، نسبت به جهان مينياتوري كه خلق کرده‌اند، احساس شگفت‌انگیزی دارند.
    شايد می‌توان اظهار داشت كه شن بازي روش مداخله‌ای است كه خطر آن كم و موفقيت آن زياد است. همچنين فرايند ساختن يك محوطه شني براي كودكان جذاب است و بيان غیرمستقیمی را بدون نياز به صحبت كردن در بر می‌گیرد. تمركز بر فرايندهاي خلاق و غیرکلامی و به فعل در آوردن توانایی‌های بالقوه فرد، موجب تقويت نيمكره راست مغز می‌شود كه مربوط به فرايندهاي ادراكي، حافظه تصويري، تجسم سازي، خیال‌پردازی، تخيل و احساسات است. مداخله به كمك شن بازي يكي از روش‌های درماني است كه شايد موجب رشد ادراك حركتي- بينايي كودكان ناتوان ذهني آموزش پذير می‌شود. استفاده از شن و ماسه سابقه بسیار طولانی در فرايند درمان و التیام بخشي داشته است.

    محوطه‌های شني پيش از اين و اكنون از نظر بسياري از فرهنگ‌ها داراي خصوصيات جادويي و حفاظت كننده می‌باشند.

    شن بازي درماني يك روش مداخله‌ای است كه می‌تواند به كساني كمك کند که مشكلات اضطرابي و يا مشكل در بيان خود و ابراز وجود دارند. تحقيقات نشان می‌دهد كه بيان غیرکلامی احساسات و اعمال، تأثيري آن نسبت به استفاده از كلمات دارد و می‌تواند از طريق مداخلات حسي فعال گردد.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  4. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط niloofarabi,مهرسا62

  5. ارسال:13#
    محسن عزیزی آواتار ها
    خانواده آقای رُسی



    نوع بازی: فردی

    اهداف:

    • شناسایی مشکلات کودک در خانواده

    وسایل لازم:

    • گل رُس
    • رنگ گواش
    • قالب
    • ابزار مجسمه‌سازی

    شرح:

    به کودک بگویید امروز می‌خواهیم با گل رس یک خانواده درست کنیم. اسم آن‌ها را می‌گذاریم خانواده آقای رُسی!
    به نظر تو این خانواده چند نفر باشند؟ کدام یک را اول درست کنیم؟
    توجه داشته باشید که به هیچ عنوان شما کودک را راهنمایی نکنید که خانواده چند نفرند و چگونه‌اند.
    خب حالا شروع کن.
    راهنما باید هر چیزی که کودک می‌گوید و انجام می‌دهد را یادداشت یا در ذهن بسپارد. چرا که کودک خانواده آرمانی خود را در این بازی فرافکنی می‌کند. زمانی که خانواده کامل شد حالا از کودک بخواهید داستان این خانواده را برای شما بازگو کند.

    بحث و گفتگو:

    در این فعالیت همان‌گونه که گفته شد کودک خانواده و روابط آرمانی خود با اعضا را فرافکنی می‌کند بنابراین می‌توان به راحتی و بدون مقاومت کودک، تشخیص داد که کودک چه چیز را در خود پنهان می‌کند که ممکن است موجب آزار او شده باشد.
    کودکان کسانی را که دوست دارند ارزنده سازی می‌کنند. ارزنده سازی برخی خصوصیات زیر را دارد:
    اولین، بزرگ‌ترین، زیباترین، دارای جزییات بیشتر (کلاه، روبان، دسته گل و ...) اما کسانی را که دوست ندارند نا ارزنده سازی می‌کنند؛ که خصوصیاتی مانند موارد زیر دارد:
    حذف قسمتی از آن‌ها (مثل پاها یا لب‌ها)،، کوچک و آخر از همه، ابتدایی و بدون جزییات، حذف کامل (این خانواده پدر ندارد) و ...
    باید از کودک پرسید تو دوست داشتی جای کدامیک باشی؟ پاسخ این سؤال مشخص می‌کند که کودک با چه همسان‌سازی می‌کند گاهی با نوزاد که نشان می‌دهد نیازمند توجه است، گاهی با پدر که نیازمند قدرت است، گاهی با حیوان خانگی مثل گربه که می‌تواند نماد پرخاشگری او باشد.
    از کودک بپرسید اگر خانواده بخواهند به مسافرت بروند و جای یکی نباشد چه کسی باید در خانه بماند؟ جواب این سؤال نشان می‌دهد رابطه آن فرد با کودک زیاد خوب نیست.
    البته تفسیر این پاسخ‌ها کلیشه‌ای نیست و حتماً باید توسط مشاور بررسی شوند.
    راهنما می‌تواند خود خلاقانه سؤالاتی بپرسد تا از طریق پاسخ‌ها حالات روحی کودک را به خوبی درک کند.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  6. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط مهرسا62

  7. ارسال:14#
    محسن عزیزی آواتار ها
    دستورالعمل طبخ موفقیت




    نوع بازی
    : خانوادگی

    اهداف:

    • افزایش خودآگاهی مربوط به نیازهای شخصی و خانوادگی
    • تشخیص نقاط قوت و ضعف در خانواده
    • تشخیص اهداف برای جلسات درمانی آینده

    وسایل لازم:

    • قلم و کاغذ برای یادداشت‌برداری
    • لوازم کلاه و روپوش آشپزی برای هر عضو خانواده (اختیاری)

    از خانواده بخواهید تا در ارائه دستورالعملی برای موفقیت همکاری کند. دستورالعملی که شامل مواد لازم برای موفقیت و شادی خانواده است. آن شامل مواد، مقدار و دستورالعمل پخت و پز هست. این دستورالعمل نباید مستقیماً با غذا ارتباط داشته باشد بلکه به احساسات، فکر، هیجانات و رفتارها مربوط می‌شود. برای مثال یک خانواده شامل بخش‌های تشکیلی دهنده‌ای مانند عشق، زمان سرگرمی و تفریح، اعتماد، احترام و آغوش است. برای اضافه کردن و تجدیدنظر این دستورالعمل هر کدام از اعضای خانواده می‌تواند یک کلاه و روپوش آشپزی استفاده کند.

    هنگامی که خانواده مواردی را مربوط به دستورالعمل عنوان کرد سؤالات زیر را بپرسید:

    فرایند چگونگی تشکیل دستورالعمل را توصیف کنید. چه کسی و چه عناصری کمک کرد؟
    وقتی داشتید دستورالعمل را تهیه می‌کردید چه افکاری در ذهن شما پدید آمد؟
    وقتی داشتید دستورالعمل را تهیه می‌کردید چه احساساتی به وجود آمد؟
    آیا از مواد تشکیل‌دهنده چیزی بود که شما را شگفت‌زده کند؟ اگر چنین است به چه طریق این اتفاق افتاد؟
    فرایند تولید پخت و پز را توضیح دهید؟ مهم‌ترین قدم چه چیزی است؟ کدام کمتر مهم تر یا بیشتر قابل‌تغییر است؟
    تصمیم نهایی دستورالعمل ساخت بر طبق مواد تشکیل‌دهنده و فرایند تولید دستورالعمل چه بود؟
    هر کدام از اعضای خانواده چه کاری می‌توانند انجام دهند تا مطمئن شوند که دستورالعمل پخت نهایتاً غذای خوبی تولید می‌کند؟
    مشاور چه کاری به عنوان کمک آشپز می‌تواند انجام دهد تا دستورالعمل پخت به ثمر برسد؟
    زمانی که کار پردازش شد، از خانواده بخواهید که توضیح دهند آن‌ها دستورالعمل را چگونه می‌بینند؟ خانواده چه مواد تشکیل‌دهنده‌ای را می‌خواهند افزایش یا کاهش دهند؟ چه مواد تشکیل‌دهنده‌ای را خانواده می‌خواهند اضافه کنند یا به طور کامل حذف کنند؟ چه اقداماتی را دوست دارند برای تغییر بردارند؟ در مورد چیزهای تشکیل‌دهنده دستورالعمل و مراحل جدید و کامل کردن ظروف بحث کنید.

    بعد از آنکه دستور غذا کامل شد فرایند باقی‌مانده را با دستورات زیر کامل کنید:

    1- چه کس دیگری این دستور پخت غذا می‌شناسد؟ با چه کسی و تحت چه شرایطی این دستور پخت را به اشتراک می‌گذارید؟
    2- چه ظروف جانبی با این دستور پخت ممکن است استفاده شود؟
    3- چگونه می‌فهمید چه زمانی نیاز به اضافه کردن فردی دیگر یا تغییر دستورالعمل دارید؟
    4- در چه صورتی شما مقدار بیشتری از................ (یک عنصر خاص مثل عشق) ممکنه به زندگی خانوادگی‌تان اضافه کنید.
    5- برای کامل کردن دستورالعمل غذا شما ممکنه به چه ابزارهایی نیاز داشته باشید؟



    بحث و گفتگو:

    این فعالیت به افراد خانواده در درک و فهم اینکه خودشان را چگونه می‌بینند و برای درمانگر به شناسایی موضوعاتی برای بررسی در درمان کمک می‌کند.

    یادداشت‌برداری به عنوان یک یادآور تصویری اهداف، برای رسیدن به درمان می‌تواند کمک کننده باشد. راهنما بایستی پیشنهادهایی را جهت کامل کردن دستورالعمل به اعضا بدهد.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  8. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط مهرسا62

  9. ارسال:15#
    محسن عزیزی آواتار ها
    حقه‌های جادویی

    نوع بازی: فردی، گروهی

    اهداف:

    • ایجاد یک محیط درمانی ایمن
    • ارائه بینش در مورد تغییر رفتار
    • تشویق امیدواری در مراجع
    • مهارت حل مسئله

    وسایل لازم

    • نوار لاستیکی
    • سیب‌زمینی خام
    • نی محکم (می‌توانید از نی خودکار استفاده کنید)
    1. سیب‌زمینی را روی میز قرار دهید و روشی را بیابید که بدون کمک از ابزاری دیگر، نی در سیب‌زمینی فروبرید.
    2. ابتدا سعی کنید بدون گرفتن سر بالایی نی، بر سیب‌زمینی ضربه بزنید. آیا نی در سیب‌زمینی فرو می رود؟
    3. سپس انگشت شست خود را بر روی سوراخ در بالای نی نگه‌دارید و دوباره سعی کنید با نی به سیب‌زمینی ضربه بزنید. چه اتفاقی می‌افتد؟



    ترفند دوم:

    1- نوار لاستیکی را روی انگشت اشاره خود قرار دهید
    2- با دست دیگرتان آن را نگه‌دارید و پشت انگشت میانی خود بکشید.
    3- آن را بر روی انگشت میانی بکشید و سپس دوباره آن را دور انگشت اشاره حلقه کنید. هم اکنون به کسی بگویی که می‌خواهید نوار لاستیکی را از انگشت سبابه به انگشت وسطی حرکت دهید و از کسی بخواهید نوک انگشتتان را نگه دارد. نوک انگشت که به طرف پایین کشیده شود نوار به سمت انگشت میانی می‌پرد.






    بحث و نتیجه‌گیری:

    تعداد زیادی از مراجعان به دلایل مختلف در جلسات مشاوره دچار نوعی مقاومت هستند. از آنجایی که اغلب مردم یک رابطه مثبت و کنجکاوی در مورد جادو دارند، این فن اغلب برای به حداقل رساندن مقاومت، تعامل با مراجع، ایجاد یک رابطه دوستانه کمک می‌کند. حتی منفی‌ترین مراجع ها به کار شگفت‌انگیز راهنما کنجکاوانه نگاه می‌کنند. این حقه‌ها بیان می‌کند که هر چیزی که ظاهر پیچیده‌ای دارد و به نظر غیرقابل حل می‌آید با افزودن دانش می‌تواند قابل حل شود. اگر چه ممکن است مراجع احساس تثبیت‌شده‌ای در الگوی رفتاری خود داشته باشد اما درمانگر می‌تواند به او کمک کند که مهارت حل مسئله خلاق را بیاموزد.

    برای سیاری از کودکان لج باز که تنها به همان ظاهری که می‌بینند اکتفا می‌کنند و بینش عمیق ندارند کمک می‌کند که متوجه شوند به گونه‌ی دیگر نیز می‌توانند به مسئله نگاه کنند.

    علاوه بر این، فن‌های دیگر از این قبیل می‌توانند برای تشویق ابراز وجود، یاددهی مهارت‌های زندگی، تقویت رفتار مناسب، به عنوان ابزاری تشخیصی، افزایش اعتمادبه‌نفس، درمان لذت‌بخش استفاده کرد.

    در استفاده از فن‌های این‌چنینی در نظر گرفتن سن مراجع اهمیت دارد. راهنما باید فن‌هایی را استفاده کند که متناسب با سن مراجع باشد.

    همچنان مهم است که استفاده از این فن تعامل بین مراجع و مشاور را تسهیل کند. از مواد خطرناک و آسیب‌زننده مثل کبریت یا مواد محترقه نباید در این فن استفاده شود. از مواد ایمنی که به راحتی در دسترس همه افراد است استفاده کنید. همچنین نباید در آن از حقه بازی استفاده کرد مثل کف دوجداره که در آن چیزها پنهان می‌شوند یا کارت‌های جعلی و ... باید ترفند به گونه‌ای باشد که مراجع به راحتی آن را یاد گیرد.

    سال‌ها پیش کارل یونگ چنین گفت: دست‌ها می‌دانند چگونه مسئله‌ای را حل کنند درحالی‌که عقل با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
    کمک به مراجع برای استفاده از دست‌هایش در انجام ترفندها یک فرایند بسیار تسهیل ساز است.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  10. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط مهرسا62

  11. ارسال:16#
    محسن عزیزی آواتار ها
    توپ نخی احساس من






    نوع درمان: شخصی، خانوادگی

    اهداف:
    • تشخیص و ابراز احساسات
    اضطراب یا نگرانی
    • تشخیص راهبردهای مقابله‌ای که هدف آن کاهش شدت و فراوانی اضطراب است
    • کاهش شدت و فراوانی و تعداد نگرانی‌های تجربه‌شده توسط مراجع

    مواد لازم:

    • توپ نخی
    • قیچی
    • کاغذ
    • ماژیک

    با گفتن این جمله به کودک شروع کنید: هر کدام از ما نگرانی‌هایی دارد که گاهی اوقات باید آن‌ها را از درونمان بیرون بکشیم. گاهی اوقات سخت است که درباره آن‌ها با دیگران صحبت کنیم. خیلی اوقات در خود احساس نگرانی و اضطراب داریم بدون اینکه بدانیم چرا؟!

    امروز می‌خواهیم این نگرانی‌ها را حل کنیم و از گیر و گره دربیاوریم. در نظر بگیرید که این گلوله نخ انبوه نگرانی‌های در هم تنیده‌ی توست.

    شروع کنید یک نگرانی خود را بیرون بکشید (یک نخ) و آن را نام‌گذاری کنید. در اینجا راهنما (مشاور) مثالی از یک نگرانی کوچک و یک نگرانی بزرگ میزند. مثلاً او می‌تواند بگوید «که من امروز به خاطر اینکه از آنچه نیاز داشتم (شیر) مقدار کمی در فروشگاه داشت نگران شدم، ولی میدانستم که میتوانم از فروشگاهی دیگر مقدار بیشتری از آن را خریداری کنم». سپس راهنما (مشاور) کمی نخ از گلوله نخی، برای نشان دادن اندازه نگرانیش بیرون بکشد. سپس بگوید: «من به اندازه‌این نخ نگران بودم». در مرحله بعد بگوید: «به نظر من اینقدر نگرانی در مورد خرید شیر لازم نیست، پس بهتره مقداری از آن را کوتاه کنم».

    به کودک (مراجع) کمک کنید که لیستی از 5 یا 6 مورد از نگرانی‌های خود را بنویسد. بعضی از آن‌ها ممکن است به اندازه نخی کوچک و برخی از آن‌ها ممکن است به اندازه نخی به طول چند متر باشند. زمانی که کودک بخشی از نخ را برید (طول نخ منعکس‌کننده اندازه نگرانی کودک است)، با ماژیک، آن نگرانی را روی یک تکه کاغذ بنویسید و نخ را دورش بپیچید (این کار به ترسیم نگرانی از یک موضوع برای دیگران کمک می‌کند).

    بعد از اینکه مراجع در مورد نگرانی‌هایش گفت و نخ‌ها را به اندازه نگرانی‌هایش جدا کرد با نخ‌ها چیزی شبیه تار عنکبوت در اتاق درست کنید. بگذارید مراجع نحوه شکل‌گیری و درهم شدن نگرانی‌ها را در ذهنش ببیند.

    زمانی که این قضیه برای کودک تجسم پیدا کرد حالا می‌توانید در مورد راه‌هایی که این نگرانی‌ها را از بین می‌برد (نخ‌ها را کوتاه و کوتاه‌تر می‌کند) صحبت کنید.
    راه‌های کاهش اضطراب و استرس می‌تواند شامل: تمرین تنفس عمیق، تمرین تنش‌زدایی و رهاسازی عضلات، تصویرسازی مثبت، توقف فکر و فن‌های جایگزین باشد. هر زمان که کودک یکی از راهبردها را استفاده کرد مشاور قسمتی از نخ‌ها را جدا می‌کند تا زمانی که نخ‌ها کاملاً ناپدید شوند.

    بحث و گفتگو:

    بیان کردن احساساتی مانند اضطراب حتی در بزرگ‌سالی نیز مشکل است. بایستی در تشخیص و دست به گریبان شدن با احساسات مبهم درونی و بیرون آوردن آن‌ها به کودکان کمک کنیم. اغلب والدین با دیدن این تار عنکبوت که نمایی سه بعدی از نگرانی‌های فرزندشان است یکه می‌خورند.

    در پایان جلسه وظیفه کودک این است که یاد بگیرد هر زمانی که اضطراب و نگرانی داشت تکه‌ای از نخ را به والدین خود بدهد. این تکه نخ علامت غیر گفتاری اضطراب است و نشان می‌دهد که «من اضطراب دارم و به مداخلات شما نیازمندم».
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  12. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط مهرسا62

صفحه‌ها (2): صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

کاربران دعوت شده

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •