تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




روشهای بازی درمانی زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:محسن عزیزی
آخرین ارسال:محسن عزیزی
پاسخ ها 16

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

روشهای بازی درمانی

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    محسن عزیزی آواتار ها
    سلام دوستان

    به لطف خدا و همیاری ویژه خانم سارا جهانی(مشاور ارشد سابق تالار همیاری) که به دلیل درگیری های زیاد کاری کمتر فرصت حضور در سایت دارند، کارگاه بازی درمانی رو آغاز می کنیم.

    این کارگاه برگرفته از کتاب روشهای بازی درمانی نوشته خانم سارا جهانی هست که ایشون بزرگواری کردند و فایل کتاب رو در اختیار ما قرار دادند برای درج در سایت به شکل کارگاه

    من تصویری از کتاب خانم جهانی رو در نخستین ارسال قرار میدم. به دوستان هم پیشنهاد می کنیم این کتاب رو تهیه کنند و از مطالب خوبش بهره کافی رو ببرند.








    ان شا الله به زودی کارگاه آغاز خواهد شد.

    خیلی دوست داریم اگر خانم جهانی خودشون هم فرصت بکنند تشریف بیارن و همراهی کنند...
    ویرایش توسط محسن عزیزی : 2014_05_22 در ساعت 11:22
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  2. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط anahid,elnaz.t,m1392,nafasebahar,niloofarabi,parvane,rahaii,samanehg,ویونا شاکری,کوثر حبیبی,پریدخت,ایزدی,تیرا,راهله,سجاد صالحی

  3. ارسال:2#
    محسن عزیزی آواتار ها
    پیش‌گفتار

    اغلب ما زمانی با دیگران دچار مشکل می‌شویم که راه ارتباطی صحیحی جهت درک خواسته و ارائه پاسخی مطلوب را نمی‌دانیم.

    از آنجا که ارتباط سالم ارتباطی است که سه بخش گیرنده، پیام و فرستنده همه بی‌نقص هستند، لذا چنانچه ما نتوانیم پیام خود را به خوبی به فرد مقابل برسانیم، او نیز طبق برداشت غلط و ناقص خود به ما پاسخ خواهد داد. پاسخی که طبیعتاً دلخواه ما نخواهد بود.

    ارتباط والد- کودک نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد. عدم ابراز احساسات و بیان مشکلات توسط کودکان و عدم درک صحیح و به موقع ما از این احساسات می‌تواند تا اندازه‌ای خطرناک باشد که نه تنها روابط خانوادگی، دوستان و همسالان را در زمان کودکی خدشه‌دار کند، بلکه موجب به وجود آمدن مشکلات فردی و خانوادگی بیشتر نیز در آینده گردد.

    از آنجا که کودکان قبل از مراحل نوجوانی دارای تفکر عینی می‌باشند و نمی‌توانند تفکر انتزاعی داشته باشند، لذا صحبت در مورد احساسات و بروز آن‌ها برای آن‌ها قدری مشکل است. این امر موجب بلوکه شدن احساسات و در نتیجه ریشه رنج کودکان دلبندمان می‌گردد. اما از طریق بازی با کودکان می‌توان این مسیر معیوب را بسیار زیبا و لذت‌بخش نمود.

    پیشوایان اسلام، نیز به این امر مهم توجّه کامل داشته‌اند و درباره آن به مسلمانان سفارش نموده‌اند و بازی با کودکان را از مستحبات دینی شمرده‌اند. پیامبر صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید: آن کسی که نزد او کودکی است، باید در پرورش وی کودکانه رفتار کند.

    امام علی علیه‌السلام نیز می‌فرماید: کسی که کودکی دارد، باید در راه تربیت او خود را تا سر حد کودکی تنزّل دهد.


    kids-playing-300x232.jpg


    بازی وسیله‌ای برای نزدیکی عاطفی و اجتماعی به کودک است. بازی تمرین زندگی آینده کودک است. در بازی ذهن ما آزاد است که هر گونه بخواهد زندگی کند، پس بازی می‌تواند خلاقیت و سیالی ذهن را افزایش دهد.

    پیاژه روانشناس بزرگ 5 ضابطه برای بازی عنوان می‌کند:

    1 – بازی فعالیتی است که هدفش در خود آن نهفته است، درحالی‌که هدف کار در خارج آن قرار دارد.

    2- بازی فعالیتی است که انجام آن موجب خوشنودی و خوشحالی بازی‌کننده می‌گردد، حال آنکه کار ضرورتاً خوشایند نیست.

    3- بازی فعالیتی است که فرد آن را اختیار می‌کند، درحالی‌که کار، خاصیتی اجباری و الزامی دارد.

    4- بازی از قید سازمان آزاد و رهاست، درحالی‌که کار معمولاً با سازمان‌دهی همراه است.

    5- بازی از کشمکش و پرخاش به دور است، حال آن که ماهیت کار گرایش آشکاری به سوی کشمکش و پرخاش دارد.

    زمانی می‌توانیم به این اهداف برسیم که چند نکته را در اتاق بازی رعایت کنیم:

    ترغیب نکنیم
    حمایت نکنیم
    فشار وارد نکنیم
    کودک را در اتاق بازی کاملاً آزاد گذاریم
    در مواردی که کودک کارهای غلطی انجام می‌دهد سرزنش نشود، اما بداند که اینجا فقط آزاد است و مقررات بیرون متفاوت است.

    خواننده عزیز، کتابی(کارگاهی) که پیش رو دارید شما را در مسیر صحیح تربیت، شناخت و درمان مشکلات کودک دلبندتان یاری خواهد کرد.

    درمان: پرخاشگری، استرس و اضطراب، نافرمانی، نقص توجه و بیش‌فعالی، هماهنگی حركتي- بينايي، هماهنگی شنیداری – حرکتی.

    تشخیص و بیان احساسات: اندوه، ناامیدی، ترس، شجاعت، ناتوانی، فقدان، عدم تأیید و ...

    ارتقاء: خودآگاهی، اعتمادبه‌نفس، باورهای مثبت، روابط صحیح با خانواده، سازمان‌دهی به احساسات، کلمات ارزشی، همسویی با خانواده و دوستان، خود کنترلی، خلاقیت، پذیرش، آرام‌سازی و تنش‌زدایی، قانونمندی، رفتار اجتماعی مناسب، فعالیت‌های گروهی، تعامل والدین کودک، حس همکاری و اعتماد.

    این مجموعه بر اساس نظرات و اظهار نیاز والدین مراجعه‌کننده به درمانگاه مشاوره گردآوری گردیده است.

    سپاس بیکران نثار والدینی که به کودکان و زیباتر شدن دنیای عزیزانمان اهمیت داده و در این مسیر با نظرات سازنده‌شان مرا یاری می‌دهند.

    سارا جهانی
    تصاوير پيوست شده تصاوير پيوست شده
    ویرایش توسط محسن عزیزی : 2014_03_01 در ساعت 12:06
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  4. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط elnaz.t,nafasebahar,niloofarabi,rahaii,samanehg,نرگس,ویونا شاکری,کوثر حبیبی,تیرا,راهله

  5. ارسال:3#
    محسن عزیزی آواتار ها
    مقدمه:

    نوزاد انسان از بدو تولد بازی می‌کند. بازی با صدا، بازی با حرکت انگشتان، بازی با دنبال کردن نگاه. بازی با محیط منجر به اکتشاف آن و توانمندی کودک می‌گردد. فرایندی توأم با حرکت، فریاد، خنده، رقابت و وقت‌گذرانی است که همیشه با شادی توأم است. کودکان ابتدا انفرادی بازی می‌کنند پس از آن بازی‌های انفرادی شکل می‌گیرد و سپس بازی‌های گروهی جذاب‌ترین بازی‌ها خواهند بود. کودکان به تناسب هوش، شرایط فیزیکی و محیطی رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند و در صورت ناهماهنگی در هر کدام، فرایند رشد از سیر طبیعی خود خارج می‌شود و اختلالی شکل می‌گیرد. اختلالات رفتاری و عاطفی از جمله مهم‌ترین این اختلالات می‌باشند که خود دامنه بسیار وسیعی را در بر می‌گیرند. روانشناسان همواره در پی یافتن شیوه‌های جدید درمانی برای این گروه از کودکان می‌باشند. با گسترش امکانات محیطی، افزایش سواد و آگاهی خانواده‌ها و تغییر سبک زندگی در خانواده‌های جوان، درمان‌های قدیمی مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی پاسخگوی خوبی به اختلالات رایج در کودکان امروز نیست. از این رو تاکید بر درمان‌های جدیدتر و جذاب تر می‌باشد که خود کودک درگیر فرایند درمان خویش شده و نقش فعال و آگاهانه ­ای در درمان خود داشته باشند. بازی درمانی یکی از جدیدترین و موثرترین این درمان‌هاست که با تاکید بر یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌های مورد علاقه کودکان، یعنی بازی، به تشخیص، آموزش و درمان کودکان می‌پردازد. در بازی درمانی نوعی خلاقیت نهفته است که درمانگر بانو آوری خود و متناسب با اختلال کودک به ابداع بازی‌های جدید می‌پردازد. دنیای بازی زیبا، جذاب، پر تحرک و نامحدود است. بازی محدودیت سنی ندارد و هر انسانی در هر سنی می‌تواند از ورود به این دنیای جذاب لذت ببرد. آشنایی با این فن درمانی و روش‌های اجرای آن گام موثری در کمک به گروه بزرگی از کودکان خواهد بود که چشم‌انداز آن کودکانی سالم تر، شادتر و باهوش تر خواهند بود.


    دکتر نادره سهرابی

    استادیار گروه روانشناسی
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
    ویرایش توسط محسن عزیزی : 2014_03_01 در ساعت 17:18
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  6. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط elnaz.t,nafasebahar,niloofarabi,rahaii,samanehg,کوثر حبیبی,تیرا,راهله

  7. ارسال:4#
    محسن عزیزی آواتار ها
    اتفاق ناخوشایند


    etefagh nakhoshayand.jpg

    نوع بازی: خانوادگی

    اهداف:

    • جمع‌آوری اطلاعات در مورد خانواده به خصوص مسائل مربوط به خطر و امداد و نجات.
    • ایجاد یک فرصت برای بیان احساساتی مانند ترس، ناتوانی، ناامیدی، شجاعت و غیره
    • شناسایی راه‌هایی برای دسترسی به حمایت

    وسایل لازم:

    • ورق بزرگ کاغذ سفید
    • ماژیک یا مداد رنگی
    • کاغذ و مداد برای هر عضو خانواده

    پیش آماده سازی

    یک سطح صاف و بزرگ برای فعالیت‌های طراحی قرار دهید. یک ورق بزرگ از کاغذ و یا پوستر را برای تمام اعضای خانواده قرار دهید تا به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. صندلی‌ها را طوری مرتب کنید تا از حفظ شدن حریم خصوصی افراد در زمان کشیدن مطمئن شوید.

    شرح

    از افراد خانواده بخواهید که نقاشی صحنه‌ای را بکشند که در آن اتفاق ناخوشایندی برای اعضای خانواده رخ داده است. مثلاً زلزله، آتش‌سوزی، طوفان، تصادف، سیل و... اجزای اصلی آن اتفاق که تصویر آن در نقاشی لازم است را بیان کنید. مثلاً اجزاء آتش‌سوزی (آتش، تمام اعضای خانواده، خانه)، اجزای طوفان دریایی (دریا، قایق، اعضا). توصیه کنید آن‌ها برای کشیدن این نقاشی با یکدیگر صحبت نکنند و سکوت را رعایت کنند. بعد از اتمام نقاشی از هر کدام از اعضا بخواهید داستانی را در مورد آنچه که فکر می‌کنند قبل از اتفاق ناخوشایند، در حین آن و بعد از آن اتفاق افتاده است بنویسند. کودک خردسال می‌تواند داستان خود را به آرامی به راهنما بگوید.

    بعد از اینکه همه اعضا داستان‌های خود را با راهنما در میان گذاشتند، راهنما خانواده را در مورد ترس، نجات، خطر و اینکه چگونه می‌توان محیط حمایتی را زمانی که خانواده نیاز دارد ایجاد کرد، به صحبت می‌پردازد. در این پروسه راهنما انواع باورها و تجارب را در خانواده مورد پذیرش قرار می‌دهد.
    راهنما می‌تواند با بیان موارد زیر به خانواده کمک کند:

    1- وقتی با خانواده خود در اتفاقی شبیه به این باشید چه فکری می‌کنید؟
    2- چه کسی در طول این اتفاق بیشتر می‌توانست برای شما سودمند باشد؟
    3- آیا می‌توانید سه احساسی را که ممکن است در بدترین قسمت این اتفاق داشته باشید نام ببرید؟
    4- اگر شما باور دارید که نجات اتفاق خواهد افتاد فکر می‌کنید این قضیه به چه طریقی رخ می‌دهد؟
    5- در این اتفاق شما چگونه می‌توانید (به چه طریقی) درخواست کمک کنید؟

    بحث و گفتگو:

    ارزیابی این نقاشی از فعالیت‌های جذاب می‌باشد. طراحی آن یک نگاه اجمالی در مورد دنیای درونی هر کدام از اعضای خانواده از جمله صفت‌ها، نگرش‌ها، رفتارها نقاط قوت و ضعف شخصیت‌ها فراهم می‌کند.

    مخصوصاً این نقاشی باعث می‌شود راهنما بتواند به اعضای خانواده چیزهایی را برای کسانی که به خوش‌بینی تمایل دارند یا کسانی که در خانواده ممکن است بدبینی بیشتری داشته باشند آموزش دهد.

    همچنین این داستان می‌تواند توانایی اتحاد اعضای خانواده و توانایی دسترسی به حمایت‌های بیرونی را در هنگام مواجهه با خطر و درگیری آشکار کند.
    این نقاشی خانواده برای راهنما و شرکت‌کنندگان ابزاری جهت اکتشاف فراهم می‌کند. در طول فاز ارزیابی نقاشی برای خانواده تمرکز بر روی تعاملات اجتماعی را فراهم می‌کند. این فن در ابتدا از طریق مشاهده روند و سپس از طریق محتوای نقاشی الگوهای ارتباطی را نشان می‌دهد. چرا که از لحظه‌ای که خانواده شروع به کشیدن می‌کند هر عملی یا رفتاری از افراد ثبت می‌شود.

    بنابراین علت و معلول‌ها قابل‌مشاهده هستند. که این موضوع راهنما را به ارزیابی و بررسی نقاط قوت و ضعف کل خانواده و اعضای آن قادر می‌کند.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  8. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط elnaz.t,nafasebahar,niloofarabi,rahaii,samanehg,کوثر حبیبی,تیرا

  9. ارسال:5#
    محسن عزیزی آواتار ها
    دوست گِلی من


    doostegeli.jpg

    نوع بازی:
    فردی

    اهداف:

    ایجاد یک محیط مثبت و طبل بزرگ

    شناسایی و بیان احساسات

    تشخیص زمینه‌هایی که در جلسات بعدی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    افزایش خودآگاهی



    وسایل لازم:

    گل رس یا خمیر بازی رنگی

    کاغذ

    مداد یا خودکار



    شرح

    در ابتدا از کودک بخواهید که با گل رس مجسمه‌ای بسازد. سپس کودک از زبان مجسمه در مورد خودش، چیزهایی که دوست دارد و چیزهایی که می‌خواهد شما در مورد او (کودک) بدانید صحبت کند. اگر راهنما نیز هم زمان با کودک مجسمه‌ای بسازد بهتر است، زیرا کودک احساس نمی‌کند تحت نظارت است.

    مهم نیست که مجسمه کودک مجسمه واقعی یا خیالی باشد. رنگ‌های انتخابی او می‌توانند احساسات آن را نشان بدهند؛ اما تا پایان کار در مورد احساساتش به او اطلاع‌رسانی نکنید. هنگامی که مجسمه کامل شد، سؤالات زیر را از کودک بپرسید و جواب‌ها را یادداشت کنید. جواب‌ها طوری یادداشت کنید که به صورت شعر در بیاید. کودک هنوز نمی‌داند که او در حال خلق یک شعر است. زبانی را که او برای بیان شعر انتخاب می‌کنید باید یک لحن شاعرانه طناز باشد.

    میخوای اینو چی صدا کنی؟
    بپرسید هر رنگ چه احساسی را نشان می‌دهد؟
    هر پاسخ خط دیگری از شعر است.

    صرف‌نظر از اینکه آنچه او ساخته شی است یا شخص است، بپرسید که او به مادرش، پدرش، خواهر و برادرش، پدربزرگ و مادربزرگش، بهترین دوستش (هرکس دیگری در زندگی‌اش) چه می‌خواهد بگوید. هر جایی که کودک صحبت می‌کند او را با تأیید حرف‌هایش تقویت کنید؛ زیرا این مجسمه می‌تواند احساسات کودک را بدون بیان نگرانی در مورد عکس‌العمل و احساسات افراد بیان کند.

    غذای مورد علاقه مجسمه چیست؟
    چه کسی/ چه چیزی را دوست دارد؟ چرا؟
    چه چیزی در جهان هست که می‌خواهی در مورد آن بدانی؟

    هر موضوع را در پایان به صورت شعر بیان کنید.

    هر سؤال مربوط دیگری که به ذهن می‌رسد را بپرسید و جواب‌ها را یادداشت کنید.

    از بالا تا پایین مطالب را بنویسید و در پایان تکرار کنید.

    می‌توانید این شعر را با ریتم آهنگ زیبای «عروسک قشنگ من» بخوانید:

    عروسک قشنگ من اسمش نگینه (علیه)
    اون یه لباس خوشکله بنفش پوشیده
    اینقده مهربونه...همه رو خیلی دوس داره
    مامان، بابا، معلما و دوستاش
    اون عاشق بستنی و کلوچست
    ...
    در اینکه چگونه شعری با فضای زیبا بسازید خلاق باشید و در پایان تمرینات به کودک بگویید که او به تنهایی شعری را ساخته است. کودک از اینکه شعری را ساخته هیجان‌زده و شگفت‌زده می‌شود. شعر را برای کودک بخوانید و لذت بردن کودک را وقتی که او متوجه می‌شود کاری مخصوص و منحصربه‌فرد را انجام داده است، تماشا کنید.

    کودک می‌تواند مجسمه‌ای را که شعرش از او الهام گرفته را پیش خود نگه دارد.

    این تمرین می‌تواند در جلسات آینده برای ارزیابی تغییر و پیشرفت تکرار گردد.

    بحث و گفتگو:

    خیلی از کودکان به خصوص در مراحل اولیه نمی‌خواهند یا نمی‌دانند چگونه احساساتشان را بیان کنند. آن‌ها برای ایجاد یک رابطه درمانی و اعتماد متقابلی که اجازه بدهد به طور مستقیم در مورد احساساتشان صحبت کنند نیاز به زمان‌دارند. این تمرین به صورت فرافکن، احساسات کودک را به شیء بیرونی نسبت می‌دهد و اجازه می‌دهد کودک احساساتش را از طریق آن شیء بیان کند.

    این روش یک راه مطمئن برای درمانگر هست که برخی موضوعات کلیدی را در جلسه عنوان کند.

    مجسمه به عنوان یک نمایش عینی احساسات درونی کودک عمل می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از هنر خلاق یک گفتگو برای بیان احساسات استفاده کنند.
    ویرایش توسط محسن عزیزی : 2014_03_05 در ساعت 14:26
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  10. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط nafasebahar,niloofarabi,rahaii,کوثر حبیبی,تیرا

  11. ارسال:6#
    محسن عزیزی آواتار ها
    کدوم یکی شبیه منه؟

    نوع بازی: فردی

    اهداف:

    • بررسی اعتمادبه‌نفس کودک و دیدگاه او
    • کشف باورهای مثبت و منفی او نسبت به خودش
    • افزایش کلمات دارای بار ارزشی برای کودک (حرکت از تفکر عینی به سمت تفکر انتزاعی)

    وسایل لازم:

    • بسته‌ی کارت تأیید برای کودکان (یک سری کارت که شامل برخی ویژگی‌های شخصیتی می‌باشد)

    شرح:

    درمانگر کارت‌ها را به کودک نشان می‌دهد و با پرسش از او کارت‌ها را در سه قسمت مرتب می‌کند:
    مرتب کردن بر اساس ویژگی‌هایی که کودک می‌داند آن ویژگی‌ها را داراست.
    مرتب کردن بر اساس ویژگی‌هایی که کودک فکر می‌کند آن ویژگی‌ها را داراست.
    مرتب کردن بر اساس ویژگی‌هایی که کودک فکر می‌کند آن ویژگی‌ها را ندارد.

    کودک ممکن است در مورد اینکه چطور کارت‌ها را در سه قسمت قرار دهد گیج شود. راهنما می‌تواند برای راهنمایی او سؤالی نظیر این را مطرح کند:
    من در مورد اینکه تو چطور کارت‌ها را در سه قسمت مرتب کردی کنجکاو شده‌ام. به من بگو چطور این کار را کردی؟

    این سؤال کودک را به دقت وامی‌دارد، در ضمن ممکن است کودک بگوید: «نمیدانم ممکن است مرا راهنمایی کنید؟»، در این لحظه راهنما برای او توضیحاتی را ارائه می‌کند.

    در آخر هر گاه خصوصیات خوبی که کودک داراست از خصوصیات بد او بیشتر شد به او جایزه بدهید و به او بگویید که 10 روز فرصت دارد کارت‌های خوبش را بیشتر کند تا باز جایزه بگیرد. هر ده روز یک بار این بازی را انجام دهید.

    بحث و گفتگو:

    این فعالیت به کودک اجازه می‌دهد که او در یک محیط امن بیان کند چگونه دیدگاهی نسبت به خود دارد.
    این اطلاعات می‌تواند درمانگر را به وسیله ساختن نقاط قوت درک کودک و تمرکز بر مناطق رشد شخصی در آینده راهنمایی کند.
    نمونه‌ای از کارت‌های بازی جهت استفاده در ادامه آمده است. برخی از آن‌ها تصویری و برخی نوشتاری است. راهنما می‌تواند تعداد زیادی از این کارت‌ها را درست کند.

    نمونه کارتها را در پیوست دریافت نمایید...
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده
    • نوع فایل: pdf Kartha.pdf (213.8 کیلو بایت, 14 نمايش)
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  12. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط nafasebahar,niloofarabi,rahaii,samanehg,مهرسا62,تیرا

  13. ارسال:7#
    محسن عزیزی آواتار ها
    دنیای وارونه کلمات

    نوع بازی: گروهی، خانوادگی

    اهداف:

    افزایش هوش کلامی

    افزایش دقت و تمرکز

    شرح:

    اعضای گروه یا اعضای خانواده گرد هم می‌نشینند و در مورد هر موضوعی که دوست دارند به نوبت از هم سؤال می‌پرسند. سؤالاتی که جواب بلی و خیر دارند. سؤالات بایستی متناسب با سن اعضاء باشد. می‌توان ابتدا سؤالات ساده و کم‌کم سؤالات پیچیده‌تر را مطرح کرد.

    پاسخگو بایستی سؤالان را به صورت بلعکس پاسخ دهد. مثلاً: لباس علی آبیه؟ نه آبی نیست. موز بوته داره؟ آره. سعی کنید سوالها را طوری انتخاب کنید که باعث خنده کودک شود.

    فرد باهر جواب درست یک امتیاز می‌گیرد و هر جواب اشتباه یک امتیاز قبلی را از دست می‌دهد. هر پاسخی که فرد نمی‌دانست یا اشتباه کرد به عنوان جریمه بایستی اطلاعاتی در مورد آن از راهنمای بازی بپرسد یا از اینترنت و ... به دست آورد و برای اعضا توضیح بدهد تا امتیازش برگردد.

    بحث و گفتگو:

    این فعالیت به دلیل اینکه نیاز به تمرکز و دقت زیادی دارد دامنه توجه کودک را افزایش می‌دهد و برای کودکان adhd می‌تواند مناسب باشد. از طرفی اطلاعاتی که گروه در این بازی رد و بدل می‌کنند موجب افزایش هوش کلامی کودک می‌شود.


    نمونه سؤالات:

    لباست پارست؟
    تو کتاب رو برای نهار می‌خوری؟
    گوجه‌فرنگی درخت داره؟
    زمین مثلث هست؟
    کرم شب تاب چراغ‌قوه داره؟
    ماهی توی آسمون پرواز می کنه؟
    پروانه اول کرمه؟
    زمستون درختا سبز میشن؟
    شب‌ها روی درخت می‌خوابی؟
    پشت سرت قاب عکسه؟
    الآن نشستی؟
    پدرت همیشه عصبانیه؟
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  14. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط mozhghan,nafasebahar,rahaii,تیرا

  15. ارسال:8#
    محسن عزیزی آواتار ها
    خط زندگی

    line.png

    نوع بازی: فردی

    اهداف:

    • یادگیری بیشتر در مورد زندگی کودک از طریق دیدگاه کودک در مورد آینده
    • افزایش توانایی کودک برای سازمان‌دهی به احساساتش
    • گسترش توانایی کودک برای بیان احساساتش در مورد خودش، وقایع زندگی و افراد مهم زندگی‌اش
    • افزایش آگاهی کودک جهت انتخاب‌هایش در خلق آینده

    وسایل لازم:


    • یک کاغذ بزرگ
    • ماژیک
    • قیچی
    • چسب
    • روزنامه
    • ضایعاتی که می‌تواند برای کاردستی مناسب باشد

    شرح:

    راهنما از کودک برای شرکت در یک فعالیت در مورد زندگی‌اش دعوت می‌کند. این فعالیت شامل ترسیم زندگی کودک بر روی یک تکه کاغذ است. قدم اول این است که راهنما تکه بزرگی از کاغذ را به کودک بدهد و از او بخواهد تا یک خط افقی در میان کاغذ رسم کند. در یکی از دو انتهای خط تاریخ تولد کودک را بنویسد و در انتهای دیگر تاریخی که کودک پیش‌بینی می‌کند تا آن زمان زندگی کند. مثلاً کودکی متولد 1383 می‌باشد و تخمین میزند 85 سال زندگی می‌کند، در یک انتهای خط تاریخ 1383 و در انتهای دیگر خط 1468 نوشته می‌شود.
    راهنما خط زندگی را به 4 قسمت و سپس به 8 قسمت و سپس به 16 قسمت تقسیم می‌کند. به این ترتیب هر بخش تقریباً 5 سال از زندگی کودک را نشان می‌دهد. سپس راهنما خط دیگری را به طول همان به اندازه سن کودک رسم می‌کند. این خط از تاریخ تولد کودک شروع می‌شود تا سن فعلی او (مثلاً 10 سال). این خط فضای بیشتری برای بیان جزییات زندگی کودک ایجاد می‌کند.
    سپس کودک با نوشتن کلمات، کشیدن عکس، درست کردن کلاژ، چسباندن عکس‌های اشخاص، وقایع مهم زندگی خودش را نشان می‌دهد.
    راهنما می‌تواند این روند را با پرسیدن سوالهایی در مورد رخ دادهای مهم، نقاط عطف و افراد مهم در زندگی کودک، تسهیل کند. به این ترتیب کودک کم‌کم می‌تواند رخ دادهایی مانند سالگردهای تولدش، پیش‌دبستانی، تولد خواهر و برادرهایش و وقایع دشوار را به یاد آورد.
    راهنما با پرسش‌هایی در مورد رخ دادها، بیان احساسات، افراد مهم پردازش می‌کند و در خط زندگی مشخص می‌کند. راهنما باید کودک را تشویق کند تا جزییات بیشتری از احساساتش را در اختیار او بگذارد. بررسی ادراکات و احساسات کودک درباره گذشته و ادغام آن‌ها در زمان حال بسیار مهم است. برای مثال: وقتی این اتفاق افتاد تو چه احساسی داشتی؟ الآن چه احساسی در مورد آن قضیه داری؟ آیا در احساساتت تفاوتی وجود دارد؟
    سؤالات دیگری از این قبیل نیز می‌تواند مفید باشد: اگر امکان تغییر برخی چیزها در گذشته وجود داشت، برای بهبود اوضاعت در امروز چه کاری انجام می‌دادی؟
    یکی دیگر از جنبه‌های این فعالیت این است که نگاه کنیم به اینکه چه مقدار از خط زندگی کودک پر نشده باقی‌مانده است. برای مثال اگر کودک 10 ساله باشد و خط زندگی خود را برای 85 سال پیش‌بینی کرده است، پس 75 سال پیش رو دارد. این سال‌ها می‌تواند با تخیلات، امیدها و انتظارات کودک پر شوند. برای مثال: رفتن به دانشگاه، نوشتن اولین رمان در 30 سالگی، یادگیری رانندگی، مسافرت به دور دنیا، ازدواج کردن، بازنشستگی و... .
    اگر کودک تجسم آینده‌اش برایش مشکل بود، راهنما می‌تواند با پرسش‌های فوری او را هدایت کند؛ مانند:
    انتظارداری وقتی بزرگ شدی چه شغلی داشته باشی؟
    چه مدرسه‌ای باید بروی برای رسیدن به هدفی که در شغل آینده‌ات داری؟
    خودت را در آینده می‌بینی که ازدواج‌کرده‌ای یا مجردی؟
    آیا دوست داری بچه‌دار شوی؟
    کجاهای دنیا رو دوست داری ببینی؟
    وقتی کاری نداری برای تفریح دوست داری چه کاری انجام بدهی؟
    چه چیزهایی رو در آینده می‌خواهی داشته باشی که با پول نمی‌توان آن‌ها را خرید؟
    بزرگ‌ترین دستاورد زندگی تو در آینده چه چیز خواهد بود؟

    بحث و گفتگو:

    این فعالیت به کودک کمک می‌کند که درک کند زندگی‌اش منحصربه‌فرد است و هر کودکی داستان متفاوتی از زندگی‌اش دارد. این فعالیت کودک را به تأمل در مورد فرایند رشد و تغییرات برمی‌انگیزد. این فعالیت همچنین کودک را به خلق یک انسجام تحریک می‌کند که می‌تواند برای او حمایتی در مقابل ترومای گذشته و چالش‌ها و دستاوردهای حاضر باشد.
    به این طریق کودک می‌تواند دیدگاه منسجمی نسبت به گذشته داشته باشد و برای آینده خود برنامه‌ریزی کند.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  16. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط nafasebahar,niloofarabi,rahaii,samanehg,تیرا

  17. ارسال:9#
    محسن عزیزی آواتار ها
    کلید جادویی

    فایل پیوست 730


    نوع بازی: فردی، گروهی

    اهداف:

    • تشخیص موضوعات کلیدی برای تشخیص و درمان
    • افزایش آگاهی از فقدان، به خصوص تأیید نشدن، یا غم و اندوه محرومیت
    • گسترش دیالوگ های درمانی در مورد موضوعاتی که برای کودک مهم است.

    وسایل لازم:

    • کاغذ
    • ماژیک
    • مداد یا مداد رنگی
    • مداد شمعی


    شرح:

    داستان زیر را برای کودک بخوانید:

    تصور کن به تو یک کلید جادویی داده شده است که درب یک اتاق را در یک قلعه عظیم را باز می‌کند. قلعه 4 طبقه دارد و از آنجایی که قلعه خیلی بزرگ هست در آن اتاق‌های زیادی در هر طبقه‌اش وجود دارد اما کلید جادویی تو فقط می‌تواند یکی از این همه در را باز کند. فکر کن تو اتاق به اتاق، طبقه به طبقه می‌روی و کلید جادویی را در هر دری امتحان می‌کنی تا اینکه نهایتاً به دری می‌رسی که کلید تو آن را باز کند. کلیدت را می‌چرخانی و در باز می‌شود. چرا که به تو کلید جادویی داده شده است که فقط این در را باز می‌کند.

    آنچه تو می‌بینی چیزی هست که نمی‌توان آن را با پول خرید برای اینکه تو همیشه به وسیله آن شادباشی. می‌توانی بگویی آن چیست؟
    فرض کن در اتاق در حال جستجو هستی. چه چیزی می‌بینی؟
    چه چیزی در اتاق پنهان است که تو فکر می‌کنی یافتنش می‌تواند تو را خوشحال کند؟

    هر زمان که احساس کردی تصویر روشنی از این اتفاق داری، لطفاً تا آنجا که می‌توانی به بهترین نحو آن را بکش.

    بحث و گفتگو:

    استراتژی نقاشی فرافکنانه و قصه‌گویی به همراه بازی درمانی با استفاده از سمبل ها به عنوان ابزاری در درمان کودکان و نوجوانان استفاده می‌شوند. کلید جادویی یک راهبرد فرافکن است که برای بیرون کشیدن موضوعات فقدان، اشتیاق، کمبودها در زندگی کودکان گسترش یافته است.
    در نسخه‌های اولیه این استراتژی عبارت «با پول نمی‌توان آن را خرید» در دستورالعمل وجود نداشت و عجیب نیست که در فرهنگ مصرف گرای امروزی بسیاری از کودکان تلویزیونی با صفحه بزرگ یا آخرین مدل دستگاه بازی را بکشند.

    با وجود این بعضی از کودکان فقدان والدین فوت‌شده یا خانه‌ای امن که هرگز آن را تجربه نکردند یا خانواده‌ای آرام که پدر و مادر در آن بحث نمی‌کنند را می‌کشیدند. با اضافه کردن عبارت «با پول نمی‌توان آن را خرید» این راهبرد به طور اساسی بر نیازهای هیجانی که برآورده نشده است یا فقدان‌های اساسی و مهمی که کودک از آن رنج می‌برد تمرکز می‌کند نه آخرین ابزار الکترونیکی یا اسباب‌بازی!

    راهبرد ترسیم فرافکن مخصوصاً برای کودکانی که زندگی مملو از فقدان دارند مفید است. بسیاری از کودکان پرخاشگر رنج عمیق و فقدان‌های متعدی را تحمل کرده‌اند این استراتژی یکی از راه‌های دسترسی به این احساسات کودکان است وقتی که کودکان با هیجانات احساس‌های خود قطع ارتباط می‌کنند یا مشکل زیادی در بیان عاطفه دردناکشان دارند.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  18. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط iraniboy,nafasebahar,تیرا

  19. ارسال:10#
    محسن عزیزی آواتار ها
    آینه

    نوع بازی: فردی، خانوادگی

    اهداف:

    • افزایش همسویی بین دو یا چند نفر
    • بهبود خود کنترلی
    • بهبود توانایی دنبال کردن دستورالعمل از افراد دیگر

    شرح:

    فعالیت را به طریق زیر برای کودک توضیح دهید:
    من می‌خواهم که تو مقابل من بایستی، درست اینجا (اشاره‌کنید به نقطه‌ای در حدود 2 متر دور تر از راهنما). تو میشی آینه من. هر کاری من انجام می‌دهم سعی کن آن را تکرار کنی اما ترفند مهم این است که دقیقاً همان زمانی که من این کار را انجام می‌دهم تو هم آن را انجام دهی.
    من به آرامی حرکات را انجام می‌دهم بنابراین تو این فرصت را داری که آن کار را دقیقاً در همان زمان انجام بدهی. ما نباید به یکدیگر دست بزنیم. اول من و بعد تو. حاضری؟ بریم شروع کنیم.

    بحث و گفتگو:

    یکی از تأثیرات شگفت‌آور این فعالیت ایجاد همسویی بین دو یا چند نفر است (اگر افراد یک خانواده باهم آن را کار کنند). شرکت‌کنندگان مجبورند به طور کامل به یکدیگر توجه کنند، نسبت به حرکات یکدیگر حساس باشند و باهم مشغول شوند.
    این فعالیت همچنین انگیزه‌ای برای افراد می‌شود که با یکدیگر همکاری کنند. اگر فرد پیشرو سریع حرکت کرد راهنما باید حرکات فرد پیشرو را اصلاح کند زیرا افراد دنباله رو باید قادر به تقلید حرکات (چند ثانیه بعد در کپی کردن حرکات) باشند و مثل آینه واقعی آنچه را که فرد پیشرو انجام می‌دهد تکرار کنند.
    اگر فرد پیشرو شروع کرد به انجام حرکات سخت با بدن یا دستانش راهنما می‌تواند خواهش کند که آن را به صورت ساده‌تر انجام بدهد به طوری که بقیه افراد بتوانند در همان زمان آن را مثل آینه واقعی تکرار کنند.
    راهنما می‌تواند پیشنهاد بدهد که فرد پیشرو در ابتدا تنها دست‌هایش را تکان بدهد.
    این یک فعالیت موثر برای افزایش همسویی بین والدین و کودک، خواهر و برادران یا همسالان است و برای زوج‌درمانی نیز استفاده می‌شود.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  20. روشهای بازی درمانی  سپاس شده توسط nafasebahar,نرگس,تیرا,راهله

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کاربران دعوت شده

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •