تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




نظريه ذهن وكاربرد آن در مشاوره زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:niloofarabi
آخرین ارسال:niloofarabi
پاسخ ها 1

نظريه ذهن وكاربرد آن در مشاوره

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    niloofarabi آواتار ها
    دكتر فرحبخش

    اولين بار توسط پريماك مطرح شد. به نظر او اساس شناخت و رفتار اجتماعي رشد نظريه ي ذهن در ديگران است.نظريه ذهن توانايي درك حالات ذهني وهيجاني ديگران و توانايي خواندن ذهن ديگران براي پيش بيني رفتار ديگران است.نظريه علمي نيست كه كسي آن را ايجاد كرده بلكه نظريه ، نظريه ي ذهني است وفقط روانشناس نيست كه آن را ميداند بلكه همه ي مردم آن را مي دانند.تمام فلاسفه علاوه بر عينيت بر ذهنيت هم تاكيد داشتند.هركس به عنوان انسان داراي ذهنيت و برداشت است تا براساس آن رفتار كند. مردم با ذهن رفتار مي كنند. چه روانشناس وچه مردم باشيم بايد نظريه ذهن را بدانيم.هركس تصويري در ذهن خود از ديگري دارد و ارتباطات را تحت تاثير قرار مي دهد مثلا تصوير خشن از يك فرد ارتباط ما را با آن فرد كمرنگ مي كند .صفات شخصيتي افراد كه به آنها نسبت مي دهيم نشات گرفته از نظريه ي ذهني ماست.ازچه سني مي فهميم كه چيزي به اسم ذهن وجود دارد؟؟ از ابتداي تولد شروع مي شود و هر چه فرد بزرگتر مي شود نظريه ي ذهن او تقويت پيدا مي كند. ابتدا 4 سالگي را اوج رشد نظريه ذهن ميدانستند ولي بعد از مدتي 3 سالگي را و امروزه بعد از تحقيقات جديد معلوم شده نظريه ذهن حتي در 1 سالگي هم اتفاق مي افتد. مثلا وقتي از كودكي پرسيده شود (( احمد سگ دارد ولي آرش فكر مي كند سگ دارد. حالا كدام سگ را مي توان نوازش كرد ؟ )) اغلب بچه ها مي گويند: سگ احمد را. چون سگ آرش وجود ندارد و در خيال اوست. پس بچه ها نيز نظريه ذهن دارند.
    درك رابطه ي افكار مختلف نيز در دوره ي دبستان شكل مي گيرد. تقليد نيز مستلزم نظريه ذهني است كه از 1 ماهگي كودك آن را ياد مي گيرد.
    نظريه ي ذهن عامل توانايي هاي زير است:
    _زير بناي فعاليت اجتماعي .
    _خود تنظيمي .
    _حل مسئله.
    _خود پنداري .
    _تشخيص باز نمايي از واقعيت.
    _كفايت اجتماعي .
    _رفتار جامعه پسند.
    _همدلي وهمدردي.
    _تفسير و درك روابط مثبت ومنفي .
    _ قدرت مديريت ذهني ديگران.
    _مديريت ذهني خود در ذهن ديگران.
    _كمك به ديگران.
    _درك اصول اخلاقي.
    _گسترش روابط صميمانه.

    سه بعد مهم نظريه ي ذهني:
    اميال : اهداف و مقاصد فرد.
    باورها: تصوير فرد از جهان (مردم و دنيا و...)
    قصد : جدا سازي عمل عمدي از عمل غير عمدي . (وانمود سازي :چرا مردم آنگونه كه هستند عمل نمي كنند؟)

    زبان نقش مهمي در رشد نظريه ذهن دارد.
    گفتگوي مادر و كودك مثل قصه گويي و اجازه ي صحبت در جمع به رشد نظريه ذهني كودك كمك مي كند.
    رشد درون نگري باعث رشد نظريه ذهني مي شود.
    بازي هاي وانمودي مثل بازي خيالي موجب رشد كودك مي شود.
    كودكي كه نظريه ي ذهني ضعيفي دارد اتيسم يا عقب مانده ي ذهني است.
    در بزرگسالي نظريه ي ذهني كم موجب اسكيزوفرني مي شود.

    سلسله مراتب نظريه ي ذهني:

    ذهن ورفتار دو فرآيند متفاوت هستند.
    ذهن و رفتار با هم رابطه دارند.
    رفتار توسط ذهن كنترل مي شود.
    بين ذهن وهيجان رابطه وجود دارد.
    چرايي حالات ناراحتي و خوشحالي.
    تشخيص حالات هيجاني.
    مثبت سازي نظريه ي ذهن ديگران.

    سلول آينه اي:

    سلول آينه اي انعكاس دهنده ي رفتار ديگران است و مي توان ذهن ديگران را با آن خواند.
    معمولا اگر انسان فردي را ديد كه در حال انجام كاري است و سعي كند آن كار را انجام دهد همان سلول هايي كه حين ديدن طرف مقابل فعال شده بود هنگام انجام آن كار نيز همان سلول ها فعال مي شوند.
    اين سلول ها در پاسخ به فعاليت هاي پيوسته با اهداف و نيت ها ي مشخص فعال مي شوند. مغز انسان نرمال هنگام حرف زدن سلول بيشتري در گير مي شود ولي در اتيسم سلول كمتري فعال مي شود. يادگيري و تجربه در فعال سازي سلول آينه اي موثر است. مثلا پيانيستي كه فقط گوش مي دهد با كسي كه اصلا پيانو بلد نيست و فقط گوش مي دهد سلول بيشتري را فعال مي كند زيرا پيانو بلد است. از اين مطلب اين نتيجه را مي توان گرفت كه استعدادها ذاتي نيستند و قابليت يادگيري دارند.

    تبيين مشكلات بين فردي بر اساس نظريه ي ذهن:

    -مشكلات در مهارت هاي ارتباطي و بين فردي است.
    - درگيري اجتماعي .
    - تعارض زن و شوهر.(نوع ارتباط بد باعث مي شود فرد تصوير ذهني بدي از همسرش داشته باشد ومنجر به بيماري پارانوييد شود.)
    (مردي كه نظريه ذهني بالايي دارد مي داند كه باكار خوب يا بد خود جه نظريه ذهني در زن خود ايجاد مي كند.)
    - تربيت فرزندان.
    - مشكلات مديران وكاركنان.

    تفاوت نظريه اليس با نظريه ذهني:

    اليس سعي دارد باور هاي غير منطقي را تغيير دهد ولي نظريه ذهن سعي دارد فراتر رود و نظريه ذهن فرد را كاملا عوض كند.
    نظريه ذهني با دنياي كيفي گلاسر شباهت دارد.

    نظريه ذهني مشاوران و كار با مراجع:

    مشاور با دنياي ذهني انسان سروكار دارد.
    همدلي عامل مهم درمان است.
    درك محتواي ذهني وحالات هيجاني مهم است.
    تنظيم باور جديد به كنش جديد مي انجامد.

    فرق ذهن خواني با نظريه ي ذهن چيست؟

    درذهن خواني پيش داوري درباره ي ذهنيت ديگران وجود دارد. ذهن خواني در نظريه ي بك خطاي شناختي مشاور محسوب مي شود ولي در نظريه ي ذهن ذهن خواني يك امر طبيعي وعادي است.
    ذهن خواني وقتي منفي وغيرواقعي و با شواهد كم باشد مخرب است.
    بايد نظريه ذهني خودساخته شده را آنقدر امتحان وآزمايش كنيم تا اگر اشتباه بود آن را اصلاح كنيم.
    يك فرد بيمار (پارانوييد) نظريه ذهني قوي مي سازد وبه هيچ عنوان آن را تغيير نمي دهد وآزمايش نمي كند.

    تفاوت نظريه ي ذهن با فرا شناختي :

    فراشناخت بيشتر در باره ي خود تاكيد ميكند. ولي نظريه ذهن روي خود و ديگران تاكيد دارد.


    كاربردنظريه ذهن:


    براي كودكان عقب مانده ي ذهني بازي وانمود سازي باعث بهتر شدن آنها مي شود.
    در افراد اسكيزو فرني بازتواني به سلول آينه اي مي دهد.
    در بهبود روابط زناشويي.
    براي مديران براي ايجاد انگيزه در كارمندان.

    آيا مصرف دارو در اختلال نظريه ذهن تاثير دارد؟ بله سلول هاي مغزي را مختل مي كند.

    از كجا بدانيم كه نظريه ي ذهن مشاور با مراجع هماهنگي دارد؟؟ هراندازه كه مشاور نظريه هاي مختلف را بخواند براساس آن نظريه ي ذهني خود را ميسازد وبا مراجع رفتار مي كند. ولي بايد سعي كند نظريه ذهني مناسبي داشته باشد تا به بهبود مراجع كمك كند ولي مسلما با نظريه ي ذهني مراجع يكي نيست وتفاوت دارد.

    افرادي كه نمي توانند ذهنيت خود را تغيير دهند چه افرادي اند؟؟ اين افراد مقاومت مي كنند و انعطاف پذير نيستند. ونياز به كمك مشاور دارند ويا سعي كنند كتاب زياد مطالعه كند .وقتي فردي مي گويد ذهنيت من نيست و واقعيت است چه كمكي به او مي توان كرد؟؟ او نظريه ذهني ضعيفي دارد و در ذهن خود فكر مي كند كه واقعيت است نه تفكرات او.مشاور بايد سعي كند او را با تجربه هاي جديد رو به رو كند.


    منبع:
    ویرایش توسط niloofarabi : 2014_03_09 در ساعت 12:11
    پاسخ با نقل و قول

  2. نظريه ذهن وكاربرد آن در مشاوره  سپاس شده توسط سبز

کاربران دعوت شده

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •