تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




ترسو بودن زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:فرناز70
آخرین ارسال:محسن عزیزی
پاسخ ها 15

صفحه‌ها (2): صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

ترسو بودن

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:11#
    محسن عزیزی آواتار ها
    خواهش میکنم

    ایرادی نداره. اگر مرتبط با دانشگاه هست، فعلا درباره دو مثال اخیرتون این تمرین رو اجرا کنید و بعد در صورتی که در دانشگاه مورد جدیدی پیش اومد، با این روش پیش برید.

    توضیح مواردی که گفتید:

    در ستون اول، افکار منفی خودتون رو بنویسید، و با توجه به شدت باورتون برای هر کدام از این افکار، نمره ای از صفر تا صد در نظر بگیرید.

    مثال:

    فکر خودکار منفی: اگر دوستم بره به پسره بگه، اونوقت ممکنه اون پسره ازم بدش بیاد و بعد پاپیچم بشه و در نهایت اسیدپاشی کنه_میزان باور 90

    و در ستون سوم، واکنش های منطقی به هر تفکر منفی رو بنویسید و بر حسب شدت باورتون به این واکنشهای منفی عددی از صفر تا صد بدید.

    یک ویرایش در این بند باید صورت بگیره. آخرش رو به جای واکنش منفی باید منطقی مینوشتم که اصلاح میکنم.

    مثال:

    مطمئن نیستم دوستم چنین کاری انجام دهد. میتوانم به او بگویم که این حرف بین خودمان باشد. حتی اگر چنین حرفی بزند، نهایتا از آن پسر عذرخواهی میکنم. حتی اگر عذرخواهی نکنم، مطمئن نیستم که او پسری باشد که بخواهد برایم مزاحمت ایجاد کند. اگر خواست مزاحمتی ایجاد کند، در صدد جلب حمایت از مسئولین دانشگاه یا خانواده ام بر می آیم و بنابراین او نمی تواند به من آسیبی وارد کند. ضمن اینکه اسیدپاشی مساله نادری است و کسیکه چنین کاری میکند، فرد بهنجاری نیست و اکثر افراد حاضر در دانشگاه اینقدر نابهنجار نیستند. میزان باور 95

    دقت کنید که واکنشهای منطقی که در این ستون مینویسید، در جهت عکس و مقابل( و در جهت نشان دادن کذب افکار اتوماتیک منفی) باشند.

    این بند هم یعنی مشابه مثالی که الان نوشتم. یعنی این فکر منطقی باید ارتباط داشته باشه با فکر منفی تون و اون فکر منفی(مثلا ایجاد مزاحمت یا اسیدپاشی) رو نقض کنه
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  2. ترسو بودن  سپاس شده توسط elnaz.t,nafasebahar,فرناز70

  3. ارسال:12#
    آقای دکتر من تمریناتی که گفته بودین برای اون دومورد انجام دادم نتیجه رو نمیدونم باید جزئی براتون گزارش بدم یا نه؟ اما به صورت کلی بخوام بگم دیدم افکار و احساسات منفی من که شامل نگرانی و اضطراب و پشیمانی هست مربوط میشه به " نتیجه گیری شتابزده و ذهن خوانی و پیشگویی" و یه کم هم مربوط میشه به " بایدها " .... من نباید اینو میگفتم ... من نباید اینکارو میکردم ... وهم چنین درصد کمی از خطای شناختی برچسب زدن : من نباید اینو میگفتم --> من خیلی بیشعورم ، اشتباه کردم
    ولی بخش عظیمش مربوط به همون " نتیجه گیری شتابزده و ذهن خوانی و پیشگویی" هست و اولش که به افکار و احساسات منفیم نمره دادم به طور میانگین در حد 60 تا 80 بود ولی در اخر تمرین که گفته بودین دوباره افکارمو بنویسم و نمره بدم و با اولی مقایسش کنم خیلی نمره هام کمتر شد به حدود 30 تا 40 رسید مثلا یه نمونه برای اضطراب من اول نمره 80 رو در نظر گرفتم ولی بعدش شد 20... برای نگرانی، اولیه 65 ولی ثانویه 40
    و یه کار دیگه که خودم انجام دادم در اول کار از خودم پرسیدم که به طور کلی ، در حال حاضر این مساله چقدر برات اهمیت داره ؟ جوابم 90 بود و در اخر تمرینات با خودم گفتم حالا چی؟ و جوابم 50 بود
    و خیلی آرومتر شدم خیلی ممنون
    حالا دیگه باید چی کار کنم تا کلا نرمال بشم و افکار منفیه بیخودی به سراغم نیاد؟
    ویرایش توسط فرناز70 : 2014_03_19 در ساعت 17:39
    هرکی پاک تره ... تنها تره
    پاسخ با نقل و قول

  4. ترسو بودن  سپاس شده توسط nafasebahar,محسن عزیزی

  5. ارسال:13#
    محسن عزیزی آواتار ها
    سلام

    آفرین فرناز خانم. پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتید

    حالا که این روش رو یاد گرفتید، سعی کنید مدام تمرین کنید تا ملکه ذهنتون بشه. سرّ این روش در عمل کردن و تمرین کردن هست. اگر تمرین عملی رها بشه، باز ممکنه همون افکار با همون شدت بازگردند. پس، این روش رو تمرین کنید تا نتایجش رو در بلندمدت ببینید.

    اما سایر راهکارها رو در پست اولم نوشته بودم.

    میتونید اونها رو هم تمرین کنید.

    مثلا در راهکار شماره دو، شما به جای اینکه افکار منفی تون رو بپذیرید، به دنبال شواهدی برای تایید اون فرضیات می گردید. میتونید از افکار منفی که در گذشته داشتید و به اون نتیجه ای که فکر میکردید، منتهی نشده استفاده کنید.

    در روش سوم، باید اینگونه فرض کنید که یکی از دوستان شما کاری مشابه شما انجام داده. مثلا دوستتون اون حرفها رو به دوستش زده. اگر این دوست بیاد و با شما دردودل کنه، آیا شما همانگونه که خودتون رو سرزنش می کنید، دوستتون رو هم سرزنش می کنید، یا اینکه رویه دیگری در پیش می گیرید؟
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  6. ترسو بودن  سپاس شده توسط elnaz.t,فرناز70

  7. ارسال:14#
    سلام آقای دکتر
    من یه سوال برام پیش اومد اما اول خواستم قبلش دوباره از شما تشکر کنم اون تمریناتی که داده بودین خیلی خوب بود به طوری که دوباره یه اس ام اس اشتباهی برام اومد ( من چون شمارم رنده از این جور اشتباهات پیش میاد ) اما این بار یه کم ترسیدم و یه کم دستام شروع کرد لرزیدن اما خیلی خیلی بهتر بود و سریع خودمو کنترل کردم و یاد اون تمرینات و فکر های منطقی که افکار منفیم رو باطل میکرد افتادم و سریع حالم خوب شد یعنی خلاصه بخوام بگم قبلا اگه 80 تا میترسیدم این دفعه 20-25 تا ترسیدم
    حالا سوال من اینه ... برای چیزای دیگه ( هرکدوم از اون ده خطای شناختی ) هم میتونم از اون تمرینات استفاده کنم مثلا همون 3 ستونی ؟
    مثلا من خیلی از موقع ها احساس نا امیدی و خودکم بینی بهم دست میده
    و یه نمونش با خودم میگم نه من خوب نیستم و هر کی با من ازدواج کنه پشیمون میشه (با اینکه ته دلم میدونم من خوبی هایی دارم و از خیلی های دیگه بهترم اما باز احساس خودکم بینی بهم غلبه میکنه)
    و یا با خودم میگم اگه من کارآموزی برم شرکت دایی ام نکنه باعث خجالت دایی بشم و اون از وجود من خجالت بکشه ...
    در حالی که تعریف نباشه ولی همیشه فامیل و دوستان از ما تعریف میکنن اما میدونید چیه من یه خواهر بزرگتر دارم (که همیشه مورد تعریف فامیل و آشنایان بوده ) که من فکر میکنم اگه من از لحاظ خوبی مثلا 50 باشم اون 70-80 هست بخاطر همین مقایسه ی همیشگی با اون باعث شده احساس کنم اون خیلی بهتر از منه (در حالی که بعضی وقتا با خودم میگم خب نه هرکسی یه توانایی هایی داره همه که مثل هم نیستن اما باز دوباره نا امیدی بهم غلبه میکنه)
    حالا طولانیش نکنم در رابطه با این موضوع هم میتونم از اون تمرینات استفاده کنم؟
    ویرایش توسط فرناز70 : 2014_04_03 در ساعت 18:21
    هرکی پاک تره ... تنها تره
    پاسخ با نقل و قول

  8. ترسو بودن  سپاس شده توسط محسن عزیزی

  9. ارسال:15#
    محسن عزیزی آواتار ها
    سلام

    خواهش میکنم

    زندگی کردن بر اساس متر دیگران، عاقبت خوشی نخواهد داشت.

    تعریف دیگران اصلا و ابدا ملاک خوبی برای قضاوت درباره خود و دیگران نیست. بنگریم که چه زیبا مولایمان امام علی(ع) در برابر تعریف و ستایش دیگران واکنش نشان دادند:

    (آنگاه كه گروهى او را ستايش كردند)، فرمود:

    بار خدايا تو مرا از خودم بهتر مى شناسى، و من خود را بيشتر از آنان مى شناسم؛ خدايا مرا از آنچه اينان مى پندارند، نيكوتر قرار ده، و آنچه را نمى دانند بيامرز.

    اگر ما هم چنین رویه ای را در پیش بگیریم، آنگاه برای ستایش دیگران ارزشی قائل نخواهیم شد، و اگر به چنین مقامی برسیم، متر ارزیابی ما از خودمان بر مبنای نظرات دیگران نخواهد بود که اگر از ما تعریف کردند خوشحال شویم، و اگر تعریف نکردند، ناراحت شویم. بلکه معیار درونی ما باعث می شود که شادی و ناراحتی ما از درون بجوشد و نه از بیرون

    مقایسه های نادرست و منفی آسیبهای فراوانی در پی داره.

    یکی از آسیبهای مقایسه اینه که حس شادی رو از خودمون میگیریم. دیگر آسیبش ایجاد حس بی کفایتی هست. دیگر پیامدش ایجاد حس ناامنی هست. از پیامدهای منفی دیگرش، احساس تبعیض و برافروخته شدن حس حسادت(به شکل پنهان یا آشکار) هست.

    راه مقابله با مقایسه، علاوه بر روشهایی که قبلا بیان شده:

    1. به دست گرفتن کنترل افکار:
    به محض اینکه علائم مقایسه ذهنی رو در خود مشاهده کردید، کنترل افکار رو به دست بگیرید. چرخش از افکار منفی به سمت افکار مثبت. به داشتنی های خودتون فکر کنید و شکرگزار خدا باشید و سعی کنید مسئولیتی که بر عهده تون هست(در برابر تمامی داشتنی هایی که خدا بهتون داده) بشناسید و بهش عمل کنید.

    2. زاویه دیدتون رو تغییر بدید: صادقانه پیش خودتون قضاوت کنید که ستایش و تحسین برای شما بهتره یا انتقاد سازنده؟

    اگر کسی از ما انتقاد میکنه، طبق روایات اسلامی، اون رو یک هدیه بدانیم. هدیه ای که به ما کمک میکنه خودمون رو رشد بدیم. بر خلاف تصور، تحسین و ستایش زیاد، کاملا مخرّب هست.

    3. اگر مقایسه ها یا تعاریف دیگران از فرد(یا افرادی) منجر به ایجاد حس حسادت(آشکار یا پنهانی) نسبت به فرد یا افرادی میشه، این موارد رو در قبال آنها رعایت کنید که برگرفته شده از کتاب قلب سلیم آیت الله دستغیب هستند:

    الف. بدیده خوش بینی به رفتار و گفتار مردم بنگر و تا یقین به فساد نکنی همه را حمل بر صحت بنما.

    ب. باید زبان خود را از بدگوئی نگاه داری و به جای ذکر عیب شخص مقابل، فضیلت هایی که از او سراغ دار بگویی و او را به فضیلت بشناسی و لغزش هایش را نادیده انگاشته، و به جای انتقام جویی، عفو و گذشت را شعار خود سازی و به سخن چینی نگرایی.

    پ. بر خلاف خواسته نفس و شیطان، با او متواضع باش و خوش رفتاری کن، گشاده رو باش و در سلام مقدم شو؛ به دیدنش برو و به او احترام کن.

    ت. باید از سرزنش و شماتت بپرهیزی و در مصیبت ها با او همدردی کنی.

    ث. او را دوست بداری و رابطه ایمانی خود را با او برقرار کن و علاقه خود را به او افزایش ده.

    ج. هر خاطره ناروائی را که بر دل بگذرد باید فورا خود را از آن بازداری کنی و به خاطره های حق سرگرم سازی، مانند تدبّر در بزرگی جهان آفرینش.

    4. بر خودتون متمرکز بشید و اجتناب نکنید: تا زمانی که بر دیگران تمرکز کنید، نگاه اونها برای شما مهم باشه، و منتظر تعریف اونها از خودتون باشید، اوضاع پیشرفتی نمیکنه و بلکه روز به روز بدتر هم میشه. پس، جهت تمرکز رو روی خودتون بگذارید و به جای اجتناب از فعالیتهای مختلفی که با احتمال فراوان توانایی انجام اونها رو هم دارید، عرصه رو بر خودتون تنگ نکنید. مثلا به جای این فکر که «من با رفتنم باعث آبروریزی دایی ام خواهم شد» که خطاهای شناختی هم در اون نمایان هست، به گونه مثبت فکر کنید و با عمل کردن و آزمودن این فکر منفی، عملا به خودتون نشون بدید که اینطور نیست.

    5. به یاد داشته باشید که شما یک انسان منحصر به فرد هستید: هیچ لزومی نداره که شما مثل دیگران باشید. شما فردی هستید با ویژگیها و استعدادهای مشخص. حقوق و مسئولیتهایی رو خدا برای شما در نظر گرفته. با شناسایی این موارد، مسیر زندگی تون رو رقم بزنید.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  10. ترسو بودن  سپاس شده توسط elnaz.t,فرناز70

صفحه‌ها (2): صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

کاربران دعوت شده

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •