تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




وسواس روانیم کرده زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:آلاء
آخرین ارسال:مالارد
پاسخ ها 32

صفحه‌ها (4): صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

وسواس روانیم کرده

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    سلام.من وسواس برنامه نویسی و درس خوندن دارم اونقدر تکرار این عملم زیاده که دیوونم کرده حتی شب امتحان به جای درس خوندن دارم همش برنامه مینویسم و درگیرم یا اگه ننویسم ذهنم درگیره یا مرتب با وجود عالی بودن از هرنظر اونو دوباره چک میکنم و به جای مرور درسام اون تو ذهنم مرور میشه باوجود حافظه ی خوبی که دارم وسریعم یاد میگیرم اما استرس برنامه و وسواس شدیدم مانع درس خوندنم شده حدودا 6 سالی میشه هرروز دارم بدتر میشم تا جاییکه 3ترمه پشت هم مشروط میشم وهمه درسامم افتادم وازدرس کلا زده شدم . خواهش میکنم اگه کسی میتونه راهنماییم کنه همه کار برا ترکش کردم اما انگارنمیتونم بی خیال برنامه بشم چه بنویسم چه ننویسم همش درگیرم و مورد دیگه خود درس خوندنمه که اصلا نمیتونم اطمینان پیدا کنم مطلبیویادش گرفتم و حتی یک صفحه از جزومم نمیخونم و پیش نمیرم و تو همون خط اول میمونم ،از کتاب مثلا 100 صفحه ای بیشتر از یک خط اونم با کلی درگیری با خودم و تشنج و سردرد بیشتر نمیخونم


    قبلا فکر میکردم به خاطر استرس و وقت کم داشتنه که وسواس گرفتم و برنامه مینویسم اما بعدش تو ترمای بعد که سعی کردم زوتر شروع کنم و شاید از یک ماه قبلش یا دو سه هفته قبلش که واقعا براش کافی بود شروع میکردم اما بازم برنامه مینوشتم و اینبار برا تعداد دور و مرور برنامه مینوشتما مرتب حساب میکردم تا جاییکه تمام وقتمو بازم از دست میدادمو بازم همون میشد و حتی یک خطم نمیخوندم
    البته اینم بگم من هرروز داره به وسواسام اضافه میشه تو موارد مختلف (شستشو،کنترل،شمارش، فکری،عملی و....(هم تعدادی هم شدتی) تو هرچیزی که فکرشو بکنید.مثلا چندساله مرتب موهامواز ریشه میگیرمو میکشم طوری که خودم اصلا متوجه نیستم و به تازگی خونوادم زیاد بهم گوشزد میکنند یا مورد غسل کردن یا چک کردن قفلو خیلی موارد دیگه که اگه بخام بگم اینجا جاشون نمیشه .من واقعا دارم عذاب میکشم و هرروز دارم بدتر میشم.تو رو خدا کمکم کنین
    پاسخ با نقل و قول

  2. وسواس روانیم کرده  سپاس شده توسط nafasebahar

  3. ارسال:2#
    یادم رفت بگم، وسواس خوندنم اول فقط منتهی به جزوه و کتابای درسیم بود اما الان هرجا هرنوشته ی کوتاهو بلندی ببینم و بخام بخونم حتی اگه در حد یک جمله هم باشه اونم همینطور شدم و واقعا اعصابمو شدید بهم میریزه طوری که از همه چی دیگه خسته شده ام .
    پاسخ با نقل و قول

  4. ارسال:3#
    موج آبی آواتار ها
    سلام آیا اتفاقی قبل از اینکه به این مسئله دچار بشید افتاده یعنی چیزی که باعث بشه حساس بشید یایک دفعه پیش اومده
    در سجده هنوز با تو سرسنگینیم
    دلبسته ی این زندگی رنگینیم
    دیوار وضوخانه پر از آیینه است
    این است که در نماز هم خودبینیم
    پاسخ با نقل و قول

  5. ارسال:4#
    PARSABARZEGAR آواتار ها
    سلام
    دوست عزیز چه کسی باعث شده که شما نتوانید درس بخوانید و تمرکز کنید؟؟

    در دوره های تحصیل خود چه خاطره ای دارید؟؟
    آنکه با زندگی میسازد، میبازد

    با زندگی نساز ، آن را بساز
    پاسخ با نقل و قول

  6. ارسال:5#
    راستش حساسیتم اونقدر زیاده که حتی تایپیک زدن یا جواب دادن اینجام برام عذاب آوره،
    با وجودی که برام قابل فهمه ولی مرتب روش کلیک میکنمو تکرار میکنم و بازم فکر میکنم دارم جا میندازم یا درست نفهمیدم یعنی آخه دقت تا این حد،والا دیوونه کنندست!!!

    خب خودمم درست نمیدونم چی شد اینطور شدم اما از اونجاییکه یادم میاد فکر میکنم از زمان کنکور بود کم کم حساسیتم شروع شد یعنی سال اول پشت کنکور تا حدی اینگونه شده بودم اما سال دوم که پشت کنکور موندم شدید اینطوری شدم و تاجاییکه رتبم از سال قبلم بدتر شدو آخرم رفتم دانشگاه آزاد....تو دانشگاهم ترمای اول تا 5 اینا یکم بهتر شدم اما دوباره از اون موقع تا الان هرترم حساسیتهام و این عاداتم بدترو بدتر شد.خب من سال اول که پشت کنکور موندم زیاد برا خودم رویا پردازی میکردم یعنی رویاهامم دست یافتنی بود و درحد توانم یا آرزوهایی که نداشتنش یا کمبودش تا اون موقع اذیتم میکرد و کم کم اینا برام تبدیل به وسواسای فکری شد و هرروز شدیدتر تا جاییکه برا آزاد شدن فکرم که بتونم درس بخونم مرتب رو کاغذ اونا رو مینوشتمو حساب میکردمو خط میزدم و بعدش این خط خطیها به جزوات و کتابهامم رسیدو ذهنمو مخدوش ولی نمیدونم چی شد وسواسم به برنامه نوشتنو درس خوندنو ...و... رسید یعنی نمیتونم ربطشو بفهمم.مورد دیگه ای فعلا یادم نیست.....
    پاسخ با نقل و قول

  7. ارسال:6#
    آقای برزگر منظورتون از چه کسی رقابته ؟؟ خب تمام شرایط ایده آل برا درس خوندنو داشتم به جز موجای منفی و کلفت گوییهایی از طرف پدرم و خب سعی میکردم رقیب دوستای درس خونم باشم چون دوران ابتدایی تا اول دبیرستان شاگرد ممتاز بودم اما بعدش دیگه رغبتی به درس نداشتم و افت کردمو براهمین کلاس کنکور میرفتم تا رقیب داشته باشم اما رقیب خاصی نداشتم و یا اینکه فکر کنین مقایسه میشدم.......از دوران تحصیلمم خاطرات خوبی ندارم یعنی همش انزوا و استرسو تنهایی،نمیتونستم با بچه ها قاطی بشم یا خودم باشم و...
    پاسخ با نقل و قول

  8. ارسال:7#
    PARSABARZEGAR آواتار ها
    سلام
    اوهوم پدر شما برای درس خواندن شما را زیاد بررسی میکرد و شما ازین حرف‌های پدرتون ناراحت میشید..

    شما دنبال یه رقیب بودین تو درس خوندن و کسی نبود اما الان درس خواندنتون زیاد خوب نیست و استرس دارید. و بنظر م. همکلاسیهای شما با شما رقابتی ندارند
    خوب شما تو دانشگاه الان با دوستانتون همکلاسیها در مورد در درس خواندن چطورید؟

    همکلاسیهای سما چطورند؟
    ویرایش توسط PARSABARZEGAR : 2014_03_31 در ساعت 14:39
    آنکه با زندگی میسازد، میبازد

    با زندگی نساز ، آن را بساز
    پاسخ با نقل و قول

  9. ارسال:8#
    خب راستش پدرم اخلاقشه که بهم همیشه حتی بی دلیل نیشو کنایه بیادو موج منفی بده بعضی موقا زیاد از حرفاش جوش میارمو عصبی میشم اما اون موقع خب به خاطر موقعیتم بیشتر حساسیت نشون میدادم ولی با اینحال فکر نمیکنم زیاد ربطی به مشکلم داشته باشه چون به خودم قبولوندم پدرم اخلاقشه

    راستش تموم همکلاسیهام دوسه ترمه که تموم کردندو فارغ التحصیل شدنو رفتند،قبلشم چون کلاسامون با هم ،همخوانی نداشت زیاد به هم کاری نداشتیم و هرکی برا خودش درس میخوند...ولی درکل اکثرشون خیلی درسخون بودند...

    آقای برزگر من زیاد حالو حوصله ی سین جیم شدن ندارم اگه ممکنه بهم یه راه حل بدین....
    پاسخ با نقل و قول

  10. ارسال:9#
    موج آبی آواتار ها
    اصول مواجهه وجلوگيري از پاسخ در اختلال وسواس –اجبار رامي توان به سادگي اين گونه بيان كرد :
    1- تا آنجا كه مي توانيد, باچيزهايي كه باعث ترستان مي شود روبرو شويد
    2- اگر احساس اجبار مي كنيد كه از چيزي اجتناب كنيد ,آن كار را انجام ندهيد .
    3- اگر احساس اجبار مي كنيد به آدابي بپردازيد كه احساس بهتري را در شما بر مي انگيزد از آن اجتناب ورزيد .
    4- گام هاي 1,2,3 راتا هر زماني كه برايتان امكان پذير باشد ادامه دهيد. (بائر ,محمدي,1382)
    شيوه هاي مواجهه
    از جمله شيوه هاي مواجهه شيوه كاهش اضطراب يعني حساسيت زدايي منظم ,مستلزم همراه كردن حالت آراميدگي با ارائه مختصر (به اندازه يك دقيقه ) موارد برانگيزاننده اضطراب است كه بر حسب اضطرا ب برانگيزيشان مرتب مي شوند . حساسيت زدايي به شيوه واقعي (به صورت عيني ) منجر به بهبودي زيادي شده است .يكي ديگر از رويكردهاب مواجهه قصد تناقضي است كه مستلزم آموزش دادن درمانجويان است تا به طور عمدي افكار واعمال وسواسي مشكل آفرين را ,اغلب همراه با شوخ طبعي فراخواني كنند (براي مثال درمانجو ممكن است بگويد بزرگترين اشتباه را در دنيا مرتكب شده ام . از جمله شيوه هاي ديگر مواجهه طولاني مدت كه به روش اشباع يا سيري معروف است از درمانجويان خواسته مي شود نشخوار هاي خودرا با صداي بلند تكرار كنند, بنويسند يا به نوار هاي شنيداري به مدت يك ساعت يا بيشتر گوش دهند(استکتی ،توزنده جانی ،1376 ) .
    نحوه استفاده از نواربه این صورت است که از بیمار خواسته می شود که افکار مزاحم ویا یک رشته از فکری ثابت را به مدت 30 ثانیه ،ضبط کند.مثلا ممکن است بیمار این فکر را ضبط کند که (ممکن است به پسرش آسیبی برسانم.ممکن است چاقوی آشپزخانه را به شکم اوفرو ببرم واورا به قتل برسانم ).بسیار مهم است که هیچ نوع فکر خنثی سازی نباید در نوار ضبط شود .بنابراین ،کاست دوره ای ،مرتب افکار مزاحم را در چرخه ای 30 ثانیه ای تکرار خواهد کرد . از بیمار خواسته می شود که از فاصله ی هر چه نزدیکتر به نوار گوش دهد ،بدون اینکه افکار خنثی ساز داشته باشد . از او خواسته می شود که ده بار این کار را انجام دهد . پس از هر بار ناراحتی وتمایل برای خنثی سازی ،در مقیاس صفر تا 100 درجه بندی می شود.پس از هر بار گوش دادن به نوار هر نوع تمایلی برای اجتناب یا خنثی سازی به تفصیل مورد بحث قرار می گیرد .اگر هر نوع اجتناب یا خنثی سازی در خلال گوش دادن به نوار ویا پس از آن اتفاق بیافتد ،چگونگی جلوگیری از آن مورد بحث قرار می گیرد ودر جلسه بعدی مورد وارسی قرار می گیرد تا زمانی که هنگام گوش دادن ،اجتناب یا خنثی سازی صورت نگیرد .از بیمار خواسته می شود که حداقل روزی دو بار و هر بار به مدت یک ساعت نوار را گوش دهد.وقتی بیمار توانست بدون خنثی سازی وبا حداقل اضطراب به نوار گوش دهد ،فکر ضبط شده بر روی نوار تغییر می یابد واین روش در مورد فکر جدید تکرار می شود (هاوتون ،قاسم زاده ،1376 )
    روش انسداد فکر
    در مدل شناختی – رفتاری ،پیش بینی می شود که افکار وسواسی بر اثر خنثی سازی و اجتناب تداوم می یابد .بنابراین در استفاده از روش انسداد فکر ،سعی می شود برنامه ای نیز در جهت حذف خنثی سازی (از آن جمله حذف کسب اطمینان وخاطر جمعی )و اجتناب تنظیم شود .پس از ارزیابی ،در مانگر وبیمار فهرستی تهیه می کنند که در آن حداکثر چهار مورد فکر وسواسی مشخص می شود وفهرست طولانی تری تنظیم می کنند که در آن به موقعیت های بر انگیزاننده اشاره شده است .علاوه بر آن ،فهرستی از چهار فکر آرامش بخش ویا جالبی تهیه می شود :مانند یادآوری یک گردش لذت بخش ،ویا صحنه خاصی از یک فیلم . کاملا متوجه باشیم که در هیچ یک از این فهرست ها نباید افکار خنثی ساز نقشی داشته باشند .در نخستین جلسه ،روشی نمایش داده می شود تا بیمار متوجه شود که می توان به سرعت افکار وسواسی را کنار گذاشت .آن گاه در مانگر یک صحنه نمونه وار برانگیزاننده را توصیف می کند ودر صورت لزوم ،فکر وسواسی را توضیح می دهد .به محض آن که بیمار دستش را بلند می کند درمانگر با صدای بلند می گوید ( بس کن )و بعد از بیمار می پرسد که چه اتفاقی در مورد فکر وسواسی افتاد .باید ناپدید شده باشد . در مانگر خاطر نشان می کند که نمی توان بس کن را در جمع با صدای بلند ادا کرد.اما می توان به تدریج کلمه ی بس کن را با توقف فکر در ارتباط قرار داد.این روش به وسیله ی در مانگر چند بار تکرار می شود ودرمانگر ،صحنه آشکار ساز وفکر وسواسی ناشی ازآن را برای بیمار توضیح می دهد .وقتی بیمار دستش را بلند می کند درمانگر با صدای محکمی می گوید بس کن واز بیمار می خواهد که به جزئیات این صحنه فکر کند وهر وقت فکر یا تصویر روشنی در ذهنش پیدا می شود ،دست خود را بلند کند .وآن گاه میزان ناراحتی بیمار ومیزان روشنی صحنه را در ارتباط با فکر وسواسی ،به وسیله بیمار درحه بندی می شود .درمانگر وارسی می کند تا ببیند که آیا فکر وسواسی از ذهن بیمار دور شده است وآیا اوتوانسته است صحنه ی دیگری با جزئیات در ذهن خود تحسم کند یا نه .همچنین باید درباره ی خنثی سازی ناآشکار نیز از بیمار سوال شود واهمیت جلوگیری از پاسخ مورد تاکید قرار می گیرد (هاوتون ،قاسم زاده ،1376 ) .
    طول مدت رفتار درماني
    پاسخ به اين سؤال به دو عامل بستگي دارد : يك اين كه چه مقدار به تمرين مواجهه وجلوگيري از پاسخ مي پردازد واين كه شدت علايم اختلال وسواس – اجبار شما به چه اندازه است (بائر ,محمدي,1382) روش هاي رفتاري معمولاده تا بيست جلسه در طي چهار تا دوازده هفته برگزار مي شود .بنابراين افزايش تعداد جلسات ,از دو تا پنج جلسه در هر هفته در اين درمان متداول است (استکتی ،توزنده جانی ،1377)
    فنوني كه مواجهه وجلوگيري از پاسخ كمك مي كند :
    1- تمرين ها را بايك فرد حامي انجام دهيد .
    2- با اضطراب مقابله كنيد :ازجمله راه هاي مقابله با اضطراب گفتن اين جمله است كه اين اضطراب موقتي است وبه محض سازگار شدن بدن باآن از بين مي رود ,دوم استفاده از روش هاي آراميدگي است دراين جا لازم به ذكر بعضي نشانه هاي اضطراب مؤثر خواهد بود (احساس درد وناراحتي در قفسه سينه ,احساس خفگي ,احساس بي قراري ,احساس سرما يا گرما , احساس ضعف لرزش, ترس از مردن , ترس از ديوانه شدن .
    3- برگه هاي يادآور را در دسترس قرار دهيد :افراد مي توانند كلمات وگفته هاي يادآوري كننده وترغيب كننده خاص خود را روي كارت هايي ياداشت كنيد مثلا نوشتن اين جمله اگر وارسي نكنم هيچ اتفاق وحشتناكي نمي افتد .
    4- به خودتان پاداش دهيد :پس از دستيابي به يك هدف تمريني پاداشي براي خود در نظر بگيريد
    5- اهداف بلند مدت خود را در ذهن تصور كنيد :مثلا به هدف بلند مدت دزندگي كردن بدون كمك ديگران وبر گشتن به كار فكر كنيد .
    6- از روش توقف فكر استفاده كنيد :اين روش به اين صورت است كه وقتي چنين افكاري در طول روز به ذهن شما خطور مي كند به آنان بگوييد نه (بائر ،محمدی ،1382).
    درمان شناختي
    از جمله اشتباهات شناختي وعقايد غير منطقي كه در مورد وسواس وجود دارد موارد زير است :
    1-خطر كردن وآسيب ديدن : بيش از حد به فكر خطر بودن يا از آسيب ترسيدن بطوري كه فرد نخست آسيب ناشي از يك اقدام را ارزيابي مي كند و درنتيجه پيوسته از خطر كردن اجتناب مي كند .
    2- شك وترديد , عدم اطمينان وتصميم گيري , دودل بودن ودر ترديد به سر بردن , نياز به اطمينان داشتن ,,ناتواني در تصميم گرفتن , تميز دادن وجدا كردن مقوله ها از هم .
    3- كمال طلبي ونگرش هاي كمال گرايانه
    4- احساس گناه , مسئوليت پذيري وشرمساري, بشدت احساس مسئوليت كردن , احساس گناه يا شرمساري درباره افكار يا رفتارها .
    5- انعطاف نا پذيري :داشتن نگرش هاي جزمي و اعتقاد به اصولي خشك و انعطا ناپذير .
    اگرچه اين فهرست تمام ويژگي هاي شناختي احتمالي همراه با ocdرا شامل نمي شود ,اما با سازمان دهي اطلاعات بيشتر درباره عقايد ونگرش هاي افرادي كه دچار اين اختلال هستند كمك مي كند ( استکتی ،توزنده جانی ،1377 ).
    درمان شناختي ocd درمان منطقي هيجاني ناميده مي شود . در اين روش درمانگر بايد رويكرد غير انتقادي نسبت به اعمال وسواسي داشته باشد .او بايد مراجع را تشويق كند تا اين اعمال را به طور كامل شرح دهد وبگويد كه كه چگونه عمل كمي كند ,اجزاي كليدي آن اعمال كدامند است ,انجام دادن آن اعمال را تا چه اندازه ضروري مي داند وتا چه اندازه خوب است ولي ضروري نيست .از جمله نمونه سوال هایی که از بیمار پرسیده می شود این است که «آیا افکار ،تمایلات ویا تصاویر ذهنی شما بدون خواست واراده شما به ذهنتان می آیند ؟»،«اینها چه نوع افکاری هستند ؟»،«آیا می توانید آخرین باری را که دچار این افکار شدید برایم توضیح دهید ؟» «یا همین الان یکی از این فکر ها به سراغتان آمد؟»،« در آن لحظه چه چیزی به ذهن تان رسید ؟»وبعد در مانگر وارد جزئیات مسئله می شود 0(استكتي ,توزنده جاني ,1377 ).
    روان درماني سنتي :
    بيشتر افراد هرگاه با كلمه « رو ان درماني » مواجهه مي شوند ,بي درنگ به ياد اشكال سنتي روان درماني مي افتند (كه درمان هاي محاوره اي نيز خوانده مي شوند ) .از جمله اين درمان ها مي توان به روان كاوي (روان تحليل گري)فرويد اشاره كرد كه در آن , بيماران در باره رؤيا ها وخاطره هاي خود از كودكي به صحبت مي پردازند . روان درماني مبتني بر روان تحليل گري در اواخر دهه1960 ,يعني در نبود درمان هاي مؤثر ديگر براي اختلال وسواس شايعترين درمان به حساب مي آمد تا آن هنگام ,اختلال وسواس را روان آزردگي وسواس مي ناميدند واعتقاد بر اين بود كه در مقايسه با ساير اختلالات ,فرد مبتلا از ضعيف ترين پيش آگهي برخوردار است .(استكتي ,توزنده جاني ,1377 )
    یکی دیگر از روشهای درمانی:
    عصاره آبی گل گاوزبان دارویی موثر و بی خطر برای درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواسی اجباری است. مهدی سیاح برگرد ، دستیار روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و حاتم بوستانی استادیار گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و همکارانشان در تحقیقی به بررسی اثر بخشی و سلامت مصرف عصاره آبی گل گاوزبان با دور ثابت در درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواسی اجباری در یک دوره شش هفته ای پرداختند. پژوهشگران با استناد به یافته های این تحقیق تاکید کرده اند که عصاره آبی گل گاوزبان ، دارویی موثر و بی خطر برای درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواسی اجباری است ، اگر چه مطالعات بیشتر برای تایید آن لازم است.
    در سجده هنوز با تو سرسنگینیم
    دلبسته ی این زندگی رنگینیم
    دیوار وضوخانه پر از آیینه است
    این است که در نماز هم خودبینیم
    پاسخ با نقل و قول

  11. وسواس روانیم کرده  سپاس شده توسط nafasebahar

  12. ارسال:10#
    ----------موج آبی---------

    کارایی که گفتین خیلیشو انجام دادم اما یا روم تاثیری نداره یا تازه بدتر شدم یعنی اونا هم اضافه شد حتی دکتر هم قبلا رفتم اما نتیجه ای نداشت هم دارو درمانی هم رواندرمانی... الانم فعلا شرایط مراجعه دوباره را ندارم......
    من نمیدونم باید با این وسواس شدیدی که پیدا کردم چیکار کنم واقعا.دارم دیوونه میشم...حتی اگه تموم وسواسامو تو تموم زمینه ها نادیده بگیرم اما این وسواس درس خوندن منو از زندگی عقب انداخته .حتی به تازگی دارم خودمو وادار میکنم برنامه ننویسم یعنی اصلا بهش فکر نکنم و زودتر کارامو شروع کنم انجام بدم اما خود درس خوندن هم برام عذاب آور شده ،وقتی بشینم بخام درس بخونم باز با اینکه سریع یاد میگیرم اما نمیتونم مطلبو رد کنم و حتی با اینکه بلد شدم اما این اطمینانو نمیتونم پیدا کنم و جزوم همش میمونه و امتحانامو همش میفتم ...

    ----------موج آبی---------
    یه روش ساده که بشه اونو عملی کرد درمورد من بهم بگین.....یعنی هیچ راهی نیست..؟

    پاسخ با نقل و قول

صفحه‌ها (4): صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

کاربران دعوت شده

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •