تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




کمال گرایی چیست؟ زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:محسن عزیزی
آخرین ارسال:محسن عزیزی
پاسخ ها 12

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کمال گرایی چیست؟

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    محسن عزیزی آواتار ها
    انسان معمولاً آرزو دارد تمام فعالیتها و وظایف خویش را به طور کامل و بی عیب و نقص انجام دهد یکی ازنکات تربیتی که والدین در برخی فرهنگها به فرزندان خود آموزش می دهند آن است که برای انجام هر کاری، تمام نیرو و تلاش خود را به کار بگیرند و آن را بدون عیب و نقص انجام دهند . اصولاً گرایش به کمال و کمال گرایی در نهادهای انسان ها وجود دارد و در حکم خصیصه ای مثبت تلقی می شود. زیرا انرژی را پدید می آورد که منجر به پیشرفت و موفقیت فرد می شود. اصرار و مداومتی که هنرمندان بزرگ در خلق آثارشان به خرج می دهند و مداومتی که در این راه نشان می دهند ازکمال گرایی آنان نشأت می گیرد. اما روند دستیابی به کمال در همه¬ی انسانها به طور مثبت پیش نمی رود. می توان گفت کمال گرایی تا زمانی به نفع فرداست که در ارتباط با خودش و به منظور به فعالیت در آوردن همه ظرفیتها و استعداد هایش صورت گیرد. هنگامی که گرایش به کمال، با رقابت و پیشی گرفتن از دیگران و صرفاً به منظور کسب تأیید و رضایت خاطر آنان صورت گیرد جنبه منفی و به عبارت دیگر نا بهنجار پیدا می کند( حسینی، 1389).

    برخی از محققین مخصوصاً کسانی که با سازه کمال گرایی و تحقیق در این حوزه آشنایی ندارند به اشتباه کمال گرایی را معادل بیماری وسواس فکری عملی می دانند که با تفکرات غیر قابل کنترل و رفتار وسواسی همراه است . در این رابطه هولندر (1978) چنین نقل می کند:

    رفتار کمال گرایانه بر خلاف رفتار وسواسی، شامل انواع رفتارهایی که بارها و بارها تکرار می شوند نیست بلکه به حالتی اشاره می کند که در آن رفتاری انجام می شود، رفتار معمولاً مناسب است اما با افراط انجام می شود در مقابل رفتار وسواسی هدف محور است. فرد کمال گرا به این نکته توجه نمی کند که آنچه انجام دهد غیر منطقی است با این حال در برخی زمان ها آرزو می کند که کمتر سختگیر باشد. همچنین یک تمایز انگیزشی مهم بین رفتار کمال گرایی و رفتار وسواسی وجود دارد. " رفتار وسواسی فرد برای حمایت از عدم تأیید انجام می شود اما رفتار کمال گرایی برای دستیابی به تأیید انجام می شود" ." بنابراین انگیزه نخستین در رفتار وسواسی حمایت از ارزیابی منفی برخی افراد مهم می باشد در حالی که انگیزه نخستین در رفتار کمال گرایانه به دست آوردن تأیید از افراد مهم زندگی است"(نقل از بیاس، 1998).

    تعاریف کمال گرایی

    کمال گرایی چیست؟

    در ظاهر پاسخ به این سؤال مشکل به نظر نمی آید. کمال گرایی تلاش برای رفع نواقص می باشد و کمال گرایان افرادی هستند که می خواهند درهمه ابعاد زندگی افراد کاملی باشند و یا ویژگی هایی همچون تلاش فزاینده برای بی نقص بودن و تعیین کردن استاندارهای افراطی به طور مدام برای خود همراه با تمایل برای ارزیابی انتقادی بالا برای رفتارشان مشخص می شوند( استوبر و یانگ، 2010).

    ولی اگر از چندین پژوهشگر درخواست شود این واژه را تعریف کنند، احتمالاً پاسخ های آنها مطابق با چگونگی دید آنها از کمال گرایی و عاملهای مورد نظرشان متفاوت خواهد بود. در واقع تاکنون تعریفی رسمی و مورد توافق همه از اصطلاح کمال گرایی داده نشده است و محققین از تعاریف گوناگونی برای کمال گرایی استفاده میکنند( کلارک و کوکر، 2009). اگرچه توجه روز افزون به این سازه، منجر به فهم بیشترش گردیده است، ولی پژوهشگران تازه وارد در این زمینه با مفاهیم و تعاریف مختلفی که ممکن است منجر به سردر گمی آنها گردد، رو به رو می شوند. بنابراین ذکر تعریف مفهوم کمال گرایی از دیدگاه محققان ضروری می نماید.

    شافران، کوپر و فایربم ( 2002؛نقل از هانگ، 2008؛ به نقل از کاظمی ، 1389) کمال گرایی را به عنوان سازه ای که شامل اجزای شناختی رفتاری است تعریف کرده اند، وابستگی شدید به ارزیابی از خود، خود تحمیلی و استانداردهای بسیار بالا، آنها عقیده دارند که کمال گرایی توسط چرخه ای از تفکرات غیر منطقی و رفتارهایی که آنها را همیشگی و دائمی می کنند ابقا می شود. کمال گرایان مجموعه ای از استانداردهای سطح بالا را برای خود تدوین نموده و سپس برای رسیدن به آنها تلاش می کنند و یا از ترس شکست در تکالیف از آن اجتناب می کنند. اگر وی از تکالیف اجتناب کرده و آنان را به تعویق بیندازد و در رسیدن به اهدافش شکست بخورد به این شکست با خود انتقادگری پاسخ می دهد. علاوه بر این رفتارهای کمال گرایانه باقی می مانند زیرا رسیدن به نتایج مثبت و دستیابی به اهداف تقویت کننده مثبت برای تصورات غیرمنطقی همراه با کمال گرایی است.

    آلبرت الیس نخستین نظریه پرداز شناختی بود که کمال گرایی را شرح داد. او کمال گرایی را به عنوان یکی از دوازده باور غیر منطقی اساسی تعریف کرد که منجر به پریشانی روانشناختی می شود. الیس کمال گرایی را چنین شرح داده است: پذیرش این باور که فرد باید کاملاً با هوش، لایق و شایسته بوده و در تمام امور ممکن پیشرو باشد به جای این باور که خود را به عنوان فردی ناسالم بپذیرد. یعنی موجودی که با محدودیت های عمومی انسان رو به روست و جایز الخطاست( الیس، 1958؛ به نقل از خسروی و علیزاده صحرایی، 1388). الیس معتقد است باورهای غیر منطقی بر این اساس است که یک راه حل دقیق و کامل برای هر کاری وجود دارد و چنانچه این راه پیدا نشود فاجعه است. از لحاظ تاریخی مفهوم کمال گرایی به عنوان روانشناختی و شخصیتی مورد توجه عده زیادی از روانشناسان مانند فروید ، آدلر ، و هورنای قرار گرفته است. با این حال مدت زیادی در محاق فراموشی بود. اما در دو دهه پایانی قرن بیستم توجه روانشناسان به این مقوله و نقش آسیب زای آن معطوف گردید. همچنین در همین زمان بود که کمال گرایی از حالت تک بعدی خارج گردید و به عنوان سازه ای چند بعدی مطرح شد( فراست و همکاران ، 1990؛ هویت و فلت، 1991) .

    فروید (1959؛ به نقل از محمودی، 1382) با توجه به نقش آسیب زای کمال گرایی، این سازه را تمایل پایدار فرد به وضع معیارهای کامل و دست نیافتنی، تعریف کرده است و آن را نوعی خود شیفتگی می داند که در قلمرو اختلالات نوروتیک قرار می گیرد.
    فروید( 1975؛ به نقل از وردی، 1378) در توصیف افراد کمال گرا بیان می کند: محرک اصلی در زندگی این افراد، رسیدن به خوشبختی نیست بلکه تکامل و برتری یافتن است، آنها باید در هر کاری به حد کمال برسند و به بهترین نحو آن را انجام دهند وگرنه راضی نخواهند شد. نرسیدن به کمال، آنها را دچار اضطراب، افسردگی و احساس گناه شدید می کند.

    هورنای(1950؛ به نقل از شافران و منسل ، 2001) کمال گرایی را به عنوان " استبداد بایدها " تعریف کرده است و به ارتباط عمیق آن با طیف وسیعی از مشکلات آسیب شناختی اشاره کرده است. وی فهرستی مشتمل بر ده نیاز را که در همه افراد کم و بیش وجود دارد نام می برد.یکی از این نیاز ها میل به کمال و انتقاد پذیری است. دارنده این نیاز پیوسته بیمناک است که مبادا مرتکب اشتباهی شود و مورد انتقاد قرار گیرد. چنین فردی می کوشد هیچ نقطه ضعفی از خود نشان ندهد و برای اینکه نقایص و معایب خود را به طور کامل از میان ببرد یا از نظر دیگران مخفی بدارد، بی اندازه به انتقاد و ایراد حساس است و کمال مطلوب را جستجو می کند. البته تمایل انسان با حفظ ظاهر و نیاز او به کامل بودن امری طبیعی است، ولی آنچه در شخص روان رنجور مورد بحث و قابل توجه است، این است که تظاهر به قدری اغراق آمیز می شود که همه شخصیت او مبدل به یک ماسک می شود، به طوری که احتیاجات واقعی او تحت الشعاع میل او قرار می گیرد. به عقیده هورنای(1950 شوایتزر و همیلتون، 2002) نظم دهی موشکافانه و دقیق ، خرده گیریها و عیب جوئیهای مدام و دیگر رفتارهایی از این قبیل که جنبه های مصنوعی و غیر مصنوعی از نیاز به کسب بالاترین درجه از برتری را نشان می دهد، از نشانه¬های عمده کمال گرایان است. علاوه بر اینها گاهی کمال گرائی در سطوح عمیق تر، فقط احساس برتری را در بر نمی ن نمی گیرد، بلکه روشی برای کنترل زندگی است.

    هلندر (1978؛ نقل از شافران و منسل،2001) نیز از اولین کسانی بود که به تعریف کمال گرائی پرداخت، و آن را به عنوان تلاش توان فرسا برای رسیدن به بالاترین کیفیت در عملکرد، بیش از آنچه در یک موقعیت مورد نیاز است، تعریف کرده است. برنز (1980؛ به نقل از شافران و منسل، 2001) تحلیل گسترده ای از این مفهوم ارائه داد. از دید وی کمال گرایی عبارت است از "شبکه ای از شناختها " که شامل انتظارات، تغییر حوادث زندگی، ارزیابی از خود می باشد. وی در توصیف افراد کمال گرا بیان می کند: آنها کسانی هستند که معیارهای غیرمنطقی و بالایی برای خود در نظر گرفته اند، به طور وسواس گون به سوی اهداف ناممکن درتلاش اند و ارزش خود را معادل درجه ای از آن معیارها که کسب کرده اند، می دانند . تعریف برنز در حقیقت کامل کننده اندیشه باورهای غیر منطقی الیس است.

    به طور کلی در تعریف کمال گرایی، هلندر و الیس بر جنبه های منفی و ترس از شکست در آن تأکید کرده اند(الیس، 1963؛ به نقل از عباسپور، 1385).

    برنز(1980؛ به نقل از محمودی، 1382) در تعریف خود از کمال گرایی اضافه می کند: تفکر کمال گرایان به شیوه همه یا هیچ است که با تفکر افسرده ها درنظریه بک (1976) همخوانی دارد. کمال گرایان معتقدند عملکرد باید کامل باشد وگرنه ارزشی ندارد و اشتباهات کوچک برابر با شکست است.

    فراست و همکاران(1990) کمال گرایی را مجموعه ای از معیارهای بسیار بالا در عملکرد تعریف کردند که با خودارزیابی انتقادی افراطی همراه است. ترس از شکست ممکن است مؤلفه های رفتاری کمال گرایی را که هدف آنها به فرد برای رسیدن به معیارهای غیر معقول و بالای اوست؛ برانگیزند. برای مثال وارسی دقیق،جستجوی اطمینان ، ارزیابی مداوم دیگران، و توجه افراطی قبل از تصمیم گیری، نمونه هایی از این رفتارها می باشد (ملانی و مکاکی، 2009).

    علاوه برآن افراد با کمال گرایی نابهنجار، ممکن است از موقعیت هایی که به تلاش فرد برای رسیدن به معیارهای کمال گرایانه اش نیاز دارد، دوری کنند و یا به عبارتی دچار به تعویق انداختن کارها شوند آنها تمایل شدید در به تأخیر انداختن کارها دارند، زیرا میل به کامل و بدون عیب انجام دادن کارها، آنها را ناخوشایند می کند. گاه ممکن است به دلیل احتمال عدم دسترسی به معیارهای کمال گرایانه، کارها را به طور ناقص رها کنند( فراست و همکاران،1990).

    بر اساس تعاریف بالا، کمال گرایی نابهنجار خود شکست دهنده و اختلال زاست و افراد کمال گرا هرگز نمی توانند از عملکرد خود احساس رضایت کنند. فرهنگ وبستر ، کمال گرایی را عقیده و باوری می داند که بر اساس آن اصلاح آرمانی منش اخلاقی، هدف اصلی تلاشهای اخلاقی است. کمال گرایی در حکمت الهی به معنی این است که معصوم بودن درزندگی امکان پذیر است (مهرابی زاده هنرمند، وردی،1382).

    کمال گرایی مجموعه ای از تفکرات و رفتارهای خودشکن قلمداد می شود که [فرد کمال گرا ] قصد رسیدن به اهداف غیر عملی فوق العاده بالا را دارد( هویت و فلت 1991؛ به نقل از باسکو،1998). در تعریف دیگر کمال گرایان به عنوان کسانی که به گوئه نوروتیک در حال تلاش برای قالب ریزی خود در داخل یک تصویر ایده آلی و دارای عزت نفس پایین هستند توصیف می شود(هورنای 1950؛ به نقل از اشبی و رایس، 2002؛ به نقل از استادی قاضیانی، 1389).

    همچنین در تعریف دیگری در بعد نوروتیک و نرمال برای کمال گرایی در نظر گرفته شده است. کمال گرایان نرمال، استانداردهای بالایی برای خود تنظیم می کنند، در عین حال در برابر موقعیت احساس آزادی می کنند، به خود اجازه ی اشتباه کردن می دهند، احساس خوبی در بهره¬ی عملکرد خود دارند و به نسبت اشتباهات خود را می پذیرند.اما کمال گرایان نوروتیک استانداردهای بالائی در هر موقعیت تدوین می کنند و هرگز عملکرد خود را تأیید نمی کنند( می سیل دین،1963؛ به نقل از رایس و پروسه ، 2002).

    کمال گرایان نوروتیک در مورد اشتباه کردن نگران هستند، به عملکرد صحیح توجه ندارند و آن را تأیید نمی کنند. در حالی که عده¬ای معتقدند کمال گرایان نرمال نسبت به کار و عملکرد خود رضایت کسب می کنند و عزت نفس خود را تقویت می کنند( فراست و همکاران، 1990؛ به نقل از شیر افکن، 87).

    کمال گرایی به منزله¬ی تمایل پایدار فرد به وضع معیارهای کامل و دست یافتنی و تلاش برای تحقق آنهاست ( برنز،1980؛ به نقل از بشارت، 1381) که با خود ارزشیابیهای انتقادی از عملکرد شخصی همراه می باشد( فروست، مارتن، لهارت و رزتیلت، 1990؛ به نقل از بشارت،1381).

    تفاوتهای میان محققان و روشهای آنان برای مفهوم سازی کمال گرایی بستگی به چگونگی ساخته شدن مفهوم کمال گرایی دارد.از این وجه تمایزها این است که آیا کمال گرایی را سازه¬ای تک بعدی در نظر می گیریم یا چند بعدی( هانگ، 2008؛ به نقل از کاظمی،1389). الیس( نقل از هانگ،2008) کمال گرایی را به صورت زیر تعریف کرده است: این تصور که فرد باید شایسته، لایق، مؤثر، باهوش باشد به جای این تصور که فرد برای انجام دادن کارها باید به سختی تلاش کند و خود را به عنوان فردی ناکامل و جایز الخطاء و دارای محدودیت های قابل قبول انسانی بپذیرد. این دیدگاه تک بعدی درباره¬ی کمال گرایی با دیدگاه برنز (1980) همسوست. برنز عقیده داشت که کمال گرایان کسانی هستند که استانداردهای غیر واقعی برای خود در نظر می گیرند، به سختی تلاش می کنند تا به آن اهداف غیر ممکن برسند و کسانی هستند که درباره¬ ارزش کلی خودشان بر پایه شایستگی و کمال قضاوت می کنند.

    منبع: پایان نامه بررسی و مقایسه رابطه بین ابعادکمال گرایی، حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان با سطوح بالا و پایین فرسودگی تحصیلی دانشگاه علامه طباطبایی افشین شه بخش
    ویرایش توسط محسن عزیزی : 2014_04_11 در ساعت 21:34
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  2. کمال گرایی چیست؟  سپاس شده توسط nafasebahar,niloofarabi,samin66,کوثر حبیبی

  3. ارسال:2#
    محسن عزیزی آواتار ها
    ابعاد کمال گرایی

    این حقیقت که تمایلات کمال گرایانه با درماندگی های روان شناختی متعددی ارتباط دارند، طی مطالعات و پژوهشهای فراوان به اثبات رسیده است( به شافران و مانسل ،2001 رجوع شود؛ نقل از اکانرواکانر ،2003).

    پاچت (1984) معتقد است کوشش برای کمال، که دست نیافتنی است، مشکلات روان شناختی متعددی ایجاد می کند، و گرچه افراد کمال گرا قادرند با ارضاء استانداردهای سطح بالای خود از نا امیدی اجتناب ورزند اما به ندرت از نتایج فعالیتهای خویش احساس رضایت می کنند. با وجود این، طی پژوهشهای متعدد این نکته به اثبات رسیده که سازه کمال گرایی متشکل از بخش¬هایی است که ریسک آسیب شناسی روانی را افزایش می دهند.
    اولین کوشش برای اندزه گیری کمال گرایی به خرده مقیاس کمال گرایی متعلق به مقیاس های نگرش های مختل(das ، ویستن وبک ، 1987) و تنظیم آن توسط بک(1980) بر می گردد. این مقیاس ها، هر دو، کمال گرایی را سازه ای تک بعدی در نظر گرفتند. خرده مقیاس "موفقیت – کمال گرایی " متعلق به das ماده هایی را شامل می شد که به تعیین رابطه میان خود ارزیابی های به عمل آمده در مورد دستاوردها و موفقیت ها می پرداختند. به عنوان مثال، "اگر در کارم شکست بخورم، فرد شکست خورده ای محسوب می شوم" ( شافران و همکاران، 2002). ابزار مشابه تک بعدی دیگر، برای اندازه گیری سازه کمال گرایی توسط گارنر، اولمستد و پولیوی (1983) تهیه گردید که یکی از خرده مقیاس های پرسشنامه معروف و پر استفاده اختلالات خوردن است ( بشارت، 1382).

    در اوایل دهه 1990 بود که کمال گرایی به عنوان سازه ای چند بعدی در نظر گرفته شد. این تغییر در دو دیدگاه به دو دلیل صورت گرفت: اول اینکه، تحقیقات انجام شده درباره افراد کمال گرا، آنان را افرادی توصیف می نمودند که در مورد اشتباهات خود، اشتغالات ذهنی و نگرانی های بسیاری دارند، در مورد کیفیت اعمال خود مردد هستند، برای انتظارات والدین ارزش قابل ملاحظه ای قائلند، تأکید بیش از حد به اعمال نظر و قانون بر فعالیتهایشان دارند.دوم اینکه، مشاهدات مستقل بالینی، دیدگاهی را موجب گردید که طبق آن کمال گرایی نیز جنبه های میان فردی خاص خود را دارد و این جنبه ها هر یک به نوبه خود در بروز مشکل اهمیت دارندهویت و فلت،1991).

    از این رو، برای تشخیص و اندازه گیری جنبه ها، یا به عبارتی ابعاد مختلف کمال گرایی ابزارهایی ساخته شد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.

    ابعاد دو گانه کمال گرایی

    شیوه دوم نگاه به کمال گرایی به عنوان سازه ای چند بعدی است. در دهه¬ی 1990 یک پارادایم تغییر در مفهوم کمال گرایی رخ داد که طی آن به اجزاء بهنجار کمال گرایی توجه بیشتری شد. این عقیده که کمال گرایی میتواند ارزش های مثبتی داشته باشد برای اولین بار توسط هاماچک (1978) مطرح شد وی پیشنهاد کرد که کمال گرایی می تواند به عنوان دو سازه مجزا اما مرتبط با هم در نظر گرفته شود : کمال گرایی بهنجار طبیعی) و نابهنجار ( مرضی )( هانگ، 2008). کمال گرایان بهنجار خود پنداری به خوبی رشد یافته ای دارند، از مهارت هایشان به وجد می آیند و زمانی که کار را به خوبی انجام می دهند از خودشان به خوبی قدردانی می کنند. بنا به نظر هاماچک(1978؛ به نقل از بیاس، 1998) ویژگی شخصیتی بسیار مهم کمال گرایان طبیعی این است که آنها از خودشان تقاضاهای قابل دستیابی و واقعی دارند. کمال گرایان طبیعی اغلب قادرند به هدف هایی که تنظیم می کنند دست یابند و در نتیجه با احتمال بیشتری طعم رضایتی که ناشی از انجام دادن هدف های واقعی است می چشند. به احتمال زیاد افراد دارای سلامت روان هستند. نقاط قوت و ضعف خود را می دانند و بر طبق آنها تلاششان را هماهنگ می کنند. در مقابل کمال گرایان نابهنجار هدف های غیر واقعی تنظیم می کنند و از خودشان عملکردهایی را انتظار دارند که قابل دسترسی نیست. آنها درباره کمبودهایشان نگران هستند و به جای تمرکز بر روی چگونگی بهتر انجام دادن تکالیف و وظایف، بر این تمرکز می کنند که چگونه از اشتباه جلوگیری نمایند. چنین افرادی عصبی، تعلل کار، سردر گم، مضطرب و از لحاظ هیجانی حتی قبل از شروع تکالیف خسته هستند. همچنین آنها برای رضایت حاصل از بهبود و پیشرفت بر انگیخته نمی شوند بلکه انگیزه اصلی آن ها ترس از شکست است. هاماچک(1978؛ به نقل از بشارت و همکاران ، 1387) معتقد است که کمال گرائی نابهنجار در کودکانی به وجود می آید که والدین آنان معیارهای بالا و غیر واقع بینانه برای کودک وضع می کنند.انتظارهای بالایی دارند، سخت گیر و انتقادگر هستند. اما هرگز از پیشرفتهای کودک راضی نمی شوند.بر عکس کمال گرائی بهنجار در کودکانی به وجود می آید که والدینشان معیارهای بالا را با انعطاف پذیری وضع می کنند و می توانند رضایت و خشنودی خود را از عملکرد کودک نشان دهند. برنز(1980؛ به نقل از بیاس،1998) بیان می کند که کمال گرایان نابهنجار کسانی هستند که استانداردهایشان فراتر از سطح دستیابی است، به شدت و به طور پیوسته برای رسیدن به اهداف غیر ممکن تلاش می کنند و خود ارزشمندی خود را با دستاوردهای و سودمندی آنان ارزیابی می کنند.فراست(1990؛ به نقل از حسینی، 1389) پیشنهاد کرد که ارزیابی و انتقاد شدید از عملکرد شخصی و یا پیشرفت، عاملی است که بین کمال گرایان بهنجار تفاوت می گذارد. وی همچنین معتقد است که "آنچه بین این دو کمال گرایی تفاوت می گذارد همین انتقاد گری ها است نه معیارهای افراطی شخصی".
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  4. کمال گرایی چیست؟  سپاس شده توسط samin66,کوثر حبیبی

  5. ارسال:3#
    محسن عزیزی آواتار ها
    ابعاد سه گانه کمال گرایی، هویت وفلت

    مقیاس کمال گرایی چند بعد، هویت وفلت(1991) ( ( mps یکی از وسیع ترین و پر کاربرد ترین مقیاس اندازه گیری کمالگرایی چند بعدی می باشد، استوبر و یانگ(2010) این مقیاس کمال گرایی را به عنوان سازه¬ای در نظر گرفته است که به شناخت خود هدایت یافته محدود نمی شود بلکه یک جز بین فردی مرتبط با کمال گرایی نیز توصیف شده است.ابعاد سه گانه کمال گرایی که توسط آنان معرفی شده است عبارت است از:

    کمال گرایی خویشتن مدار : این مؤلفه¬ی کمال گرایی عبارت است از تمایل به وضع معیارهای غیر واقع بینانه برای خود و ارزیابی سخت گیرانه از رفتار بر اساس آن معیارها.در واقع کمال گرایان خویشتن مدار جهد و تلاش کمال گرایانه و استانداردهای خود تحمیل شده دارند و عقیده شخصی دارند که بسیار مهم است تا فردی کامل و بی نقص باشند( استوبر و یانگ ، 2010؛ به نقل از حسینی، 1389).

    کمال گرایی خویشتن مدار یک مؤلفه¬ی انگیزشی است که از یک طرف تلاش فرد برای دستیابی به کمال و از طرف دیگر اجتناب از شکست را در بر می گیرد در حقیقت این مؤلفه بامشخصه های مثبت تلاش، رقابت برای پیشرفت و خود شکوفایی از یک طرف و مشخصه های منفی خود سرزنش گری، خود انتقاد گری، خود شیفتگی از طرف دیگر ارتباط دارد . ماده هایی مانند « من تلاش می کنم در هر کاری که انجام می دهم، بهترین باشم» در مقیاس هویت و فلت(1991) این مؤلفه را می سنجد (حسینی، 1389).

    این بعد از کمال گرایی از درون سرچشمه می گیرد و فرد در آن از انگیزه های قوی برای کامل بودن و ایجاد حالتی برتر در میان افراد همسان خود برخوردار است. وی در چنین حالتی از وسواس بیهوده و حفظ استانداردهای شخصی و خود ساخته رنج می برد( گنجی، 1383).

    کمال گرایی دیگر مدار :این مؤلفه تمایل فرد به در نظر گرفتن معیارهای افراطی برای رفتار دیگران و ارزیابی سخت گیرانه از عملکرد آنان را در بر می گیرد. افراد کمال گرا این مؤلفه ها را برای فرد یا افرادی که در زندگیشان اهمیت بیشتری دارند وضع می کنند. مانند انتظارات کمال گرایانه والدین برای فرزندانشان. این مؤلفه منجر به سرزنش دیگران و احساس عدم اعتماد و خصومت نسبت به دیگران می شود. افراد کمال گرای دیگر مدار، بیش از دیگران دچار هراس، تنهایی، پارانویا و مشکلات زناشویی و خانوادگی می شوند( هویت و فلت، 1991) از گویه هایی که در مقیاس مذکور این مؤلفه را می سنجد عبارت است از: "هر چیز که دیگران انجام دهند باید در بالاترین سطح کیفیت باشد ".

    کمال گرایی جامعه مدار :
    باور به اینکه دیگران معیارهای افراطی و غیر قابل قبول برای فرد در نظر گرفته اند بیانگر این کمال گرایی است. افراد کمال گرای جامعه مدار خود را ملزم به رعایت این معیار ها و برآورده شدن معیارهای القا شده ازطرف افراد دیگر می دانند.در حقیقت این افراد عقیده دارند که فشارهای زیادی از سوی دیگران(خانواده و جامعه) بر آنها برای کامل بودن وارد می شود و کسب تأیید دیگران مشروط به کامل و بی نقص بودن آنهاست( استوبر و یانگ، 2010؛ به نقل از حسینی، 1389). "مردم از من انتظار دارند در هر کاری کامل باشم " از جمله گویه هایی است که این مؤلفه را می سنجد. شواهد روشنی وجود دارد که این بعد از کمال گرایی با اضطراب، خشم و افسردگی و رضایت از زندگی پایین در ارتباط است. زیرا معیارهای مورد نظر را تحمیلی، افراطی و غیر قابل کنترل می دانند( ورنر، فایلون و گودرئو، 2010 ).

    از دیدگاه شناختی، این نوع کمال گرایی بیشتر ممکن است این باورها را در فرد ایجاد کند که او نمی تواند دیگران را راضی کند، انتظارات دیگران غیر معقول است و اطرافیان وی را منفی ارزیابی می کنند. کمال گرایی جامعه مدار با نیاز به تأیید دیگران، کانون مهار بیرونی، انتقاد ازخود، بیش تعمیم دهی شکست، سرزنش دیگران و ارزیابی منفی توسط آنها، حساسیت بین فردی بالا، ناهمسازی روان شناختی و ویژگیهای شخصیت موذی و پرخاشگری نا فعال مرتبط می باشد(هویت و فلت، 1991).

    عامل مهمی که این ابعاد کمال گرایی را متمایز می سازد، ادراک توانایی کنترل است. کمال گرایی خویشتن مدار و دیگر مدار تحت کنترل فرد هستند و بر عکس کمال گرایی جامعه مدار از ادراک انتظارات تحمیلی افراد دیگر ناشی می شود(حسینی، 1389).
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  6. کمال گرایی چیست؟  سپاس شده توسط samin66,کوثر حبیبی

  7. ارسال:4#
    محسن عزیزی آواتار ها
    ابعاد چهارگانه کمال گرایی دیکسون ، لپسلی و هنچون

    دیکسون، لپسلی و هنچون ( 2004؛ به نقل از حسینی، 1389) در تحلیل خوشه ای نتایج مطالعه خود بر روی کمال گرایی محتوایی کودکان تیز هوش، چهار تیپ کمال گرایی را شناسایی و به شرح زیر معرفی کردند:

    1-ترکیبی – سازش یافته : افراد کمال گرایی ترکیبی – سازش یافته، سازمان یافته اند و کمتر در مورد توانایی خود برای کامل کردن وظایف شک و تردید به خود راه می دهند، استانداردهای بالایی برای خود در نظر می گیرند و در پاسخ دادن به اشتباهات خود به صورت افراطی و منفی پاسخ نمی دهند، والدینشان انتظارات بالایی از آنها ندارند و شدید انتقاد گر نیستند.

    2-فراگیر : افراد دارای کمال گرایی فراگیر سازمان یافته اند اما در توانایی خود برای انجام تکالیف محوله شک وتردید زیادی به خود راه می دهند، استانداردهای بالایی برای خود در نظر می گیرند و در پاسخ دادن به اشتباهات خود به صورت منفی و افراطی پاسخ می دهند، والدینشان انتظارات بالاییی از آنان دارند و شدیداً انتقاد گر هستند.

    3- غیر کمال گرا : افراد غیر کمال گرا، به توانایی خود در تکمیل کردن وظایف اعتماد دارند اما کمتر برای سازماندهی و نظم و ترتیب اهمیت قائلند، استانداردهای بالایی برای خود در نظر نمی گیرند و به اشتباهاتشان به صورت منفی پاسخ نمی دهند، والدینشان انتظارات بالایی ندارند و انتقاد گر نیستند.

    1- ترکیبی – سازش نایافته 5: افراد کمال گرای ترکیبی سازش نایافته، بیش از حد به اشتباهات خود توجه نموده و در مورد توانایی خود به کامل کردن موفقیت آمیز وظایف شک و تردید بسیار دارند، استانداردهای نسبتاً پایین تری برای خود در نظر می گیرند و برای سازمان دهی و نظم و ترتیب ترجیح کمی قائلند والدین انتظارات بالایی از آنها دارند و شدیداً انتقادگر هستند.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  8. کمال گرایی چیست؟  سپاس شده توسط samin66,کوثر حبیبی

  9. ارسال:5#
    محسن عزیزی آواتار ها
    ابعاد شش گانه کمال گرایی فراست و همکاران

    فراست و همکاران(1990؛ به نقل از هانگ، 2008) در مقیاس کمال گرایی چند بعدی خود (fmps)، شش حوزه را مشخص نموده اند:
    1-تمرکز بیش از حد روی اشتباهات
    2-استانداردهای شخصی بالا
    3-مشاهده انتظارات بالای والدین
    4-انتقاد والدین
    5- تردید به عملکرد خود
    6- اولویت دادن به نظم و ترتیب

    وی عقیده داشت که کمال گرایی را باید از رویکردی چند بعدی مورد توجه قرار داد زیرا در حالی که برخی جنبه های کمال گرایی به آسیب های روانی مربوط می شوند(مثل تأکید بیش از حد روی اشتباهات و تردید درباره عملکرد شخصی)، جنبه های دیگر ایده ساز بهنجار می باشند(مثل تدوین استانداردهای بالا).
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  10. کمال گرایی چیست؟  سپاس شده توسط کوثر حبیبی

  11. ارسال:6#
    محسن عزیزی آواتار ها
    ابعاد هشت گانه کمال گرایی هیل و همکاران

    هیل و همکاران(1995؛ به نقل از مهرابی زاده وردی و هنرمند،1382) مقیاس جدیدی تهیه نموده اند که بیشتر رویکردهای پیشین کمال گرایی را در بر می گرفت. مقیاس مذکور با تعاریف تک بعدی اولیه از کمال گرایی، تعریف کمال گرایی به عنوان سازه ای دو بعدی و تعاریف چند بعدی از کمال گرایی که در اغلب صورت بندیهای جدید کمال گرایی به چشم می خورد هماهنگ است. به اعتقاد آنان کمال گرایی مشتمل بر ابعاد هشت گانه زیر است:

    1-تمرکز بر اشتباهات؛ پریشانی و نگرانی از اشتباه کردن
    2-معیارهای بالا برای دیگران؛ انتظار عملکرد درست و کامل از دیگران
    3-نیاز به تأیید؛ تمایل به جستجوی تأیید و توجه از سوی دیگران و حساس به انتقاد
    4-نظم و سازمان دهی، تمایل به مرتب و منظم بودن
    5-ادراک فشار از سوی والدین، احساس نیاز به عملکرد کامل و بی نقص جهت جلب توجه و تأیید والدین
    6- هدفمندی، برنامه ریزی قبلی و تعمق در تصمیم گیری ها و پرهیز از عملکرد تکانشی
    7- نشخوار فکری، تفکر وسواس گونه و مداوم در باره اشتباهاتی که در آینده رخ خواهد داد
    8- تلاش برای عالی بودن، تمایل به کسب نتایج کامل و دستیابی به معیارهای بالا و عالی


    منبع: پایان نامه بررسی و مقایسه رابطه بین ابعادکمال گرایی، حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان با سطوح بالا و پایین فرسودگی تحصیلی دانشگاه علامه طباطبایی افشین شه بخش

    اختصاصی تالار روانشناسی و مشاوره همیاری
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  12. کمال گرایی چیست؟  سپاس شده توسط samin66,کوثر حبیبی

  13. ارسال:7#
    محسن عزیزی آواتار ها
    دور معیوب در روند کمال گرایی

    نگرش کمال گرایانه یک دور معیوب را به وجود می آورد. افراد کمال گرا نخست مجموعه ای از اهداف غیر قابل دسترسی را فراهم می آورند. در گام بعدی در راه رسیدن به آن اهداف شکست می خورند زیرا دسترسی به آن اهداف غیر ممکن می باشد. در گام بعدی زیر فشار میل به کمال و ناکامی مزمن غیر قابل اجتناب ناشی از آن، خلاقیت و کارآمدی آنان کاهش می یابد و بالاخره این روند افراد کمالگرا را به انتقاد از خود و خود سرزنشی هدایت می کند که نتیجه این روند عزت نفس پایین است. این مسائل احتمالاً اضطراب و افسردگی را به همراه خواهد داشت. در این موقعیت افراد کمال گرا به این باور می رسند که«تنها اگر سخت تر کار کنم موفق می شوم» چنین افکاری مجدداً منجر به یک دور کامل معیوب می گردد. چنین دور معیوبی با نگاهی به نحوه بین فردی افراد کمال گر می تواند قابل تشریح باشد. افراد کمال گرا معمولاً عدم پذیرش و طرد شدن از سوی دیگران را پیش بینی و از آن می ترسند . با این ترس آنها درمقابل انتقاد دیگران حالت دفاعی به خود گرفته و از این طریق دیگران را از خود دور می سازند. کمال گرایان بدون اینکه توجهی به این موضوع داشته باشند معیارهای به شدت غیر واقع بینانه خود را از دیگران نیز انتظار داشته و درنتیجه نسبت به دیگران متوقع و منتقد می گردند. در نهایت ممکن است افراد کمال گرا به دیگران اجازه ندهند شاهد اشتباهات آنان باشند. آنها این نکته را در نظر نمی گیرند که خود افشایی این فرصت را به آنان می دهد که دیگران آنان را به چشم یک انسان نگاه کرده و دوستشان بدارند. به دلیل وجود این دور معیوب افراد کمال گرا غالباً در داشتن روابط نزدیک با افراد دیگر دچار مشکل هستند و به همین خاطر رضایت کمتری از روابط بین فردی خود دارند(عباس قربانی، 1387).

    منبع: پایان نامه “بررسی و مقایسه رابطه بین ابعادکمال گرایی، حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان با سطوح بالا و پایین فرسودگی تحصیلی دانشگاه علامه طباطبایی“ افشین شه بخش

    اختصاصی تالار روانشناسی و مشاوره همیاری
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  14. کمال گرایی چیست؟  سپاس شده توسط samin66,کوثر حبیبی

  15. ارسال:8#
    کوثر حبیبی آواتار ها
    سلام

    واقعا ممنون آقای عزیزی مطالب بسیار کامل و مفیدی بود

    میشه منابع آخر متنی این مطالب رو که در پایان نامه هست رو هم برامون بذارید

    سپاس
    بسم الله الرحمن الرحیم

    و هرگز در زمین به کبر و ناز راه مرو( و غرور و نخوت مفروش) که به نیرو زمین را نتوانی شکافت و به کوه در سربلندی نخواهی رسید.


    آیه ی 37 سوره ی اسراء
    پاسخ با نقل و قول

  16. ارسال:9#
    محسن عزیزی آواتار ها
    سلام

    خواهش میکنم

    منوط به اجازه نویسنده پایان نامه هست و البته نمیشه بدین صورت در معرض عموم قرار داد.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  17. ارسال:10#
    کوثر حبیبی آواتار ها
    میشه من داشته باشمش؟

    برا پروژه ام میخوام
    بسم الله الرحمن الرحیم

    و هرگز در زمین به کبر و ناز راه مرو( و غرور و نخوت مفروش) که به نیرو زمین را نتوانی شکافت و به کوه در سربلندی نخواهی رسید.


    آیه ی 37 سوره ی اسراء
    پاسخ با نقل و قول

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کاربران دعوت شده

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •