تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




علف های هرز تنفر (واکاوی موضوع خشم ) زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:niloofarabi
آخرین ارسال:niloofarabi
پاسخ ها 5

علف های هرز تنفر (واکاوی موضوع خشم )

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    niloofarabi آواتار ها
    چطور می توانیم از خشم و کینه و نفرت به بخشش و آرامش برسیم؟


    مرحله اول :پذیرش خشم


    اولین مرحله فرآیند بخشش این است که بپذیریم عصبانی هستیم. این مرحله و این پذیرش مهم است زیرا زمانی که متوجه عمق و شدت عصبانیت خود نشده ایم نمی توانیم ببخشیم و به آرامش برسیم. شاید بیان این نکته به نظر شما خنده دار باشد زیرا خیلی وقت ها خشم، تنها احساس و شفاف ترین و واضح ترین حسی است که ما هنگام دیدن بی عدالتی ها درون خودمان تجربه می کنیم اما بدانید که گاهی اوقات احساسی که نسبت به دیگران داریم، واقعی نیستند و در واقع مکانیسم هایی هستند که به آنها عادت کرده ایم. عادت هایی که به ما کمک می کنند خودمان را در برابر بی عدالتی ها و رنج ها محافظت کنیم. دیوارهایی که سال ها زحمت کشیده ایم و آنها را ساخته ایم تا محافظ ما باشند. بنابر این تغییر دادن و عوض کردن آنها به سادگی نیست و تا وقتی جایگزینی برای آنها پیدا نکنیم نمی توانیم یا نمی خواهیم آنها را تغییر دهیم. اما این دیوار ها و مکانیسم های دفاعی چیستند؟


    پنهان کاری


    گاهی اوقات با دیدن بدی و ظلم دیگران، سعی می کنیم خودمان را به کاری مشغول کنیم تا از احساس خشم و رنجشی که داریم ، رها شویم و به اصطلاح آن را فراموش کنیم.


    فراموشی انتخابی

    گاهی اوقات هم حادثه و ناراحتی ما آنقدر تکان دهنده است که ما آن خاطره را از ذهن خودآگاه بیرون می کنیم و به اصطلاح پس می زنیم. شاید بعضی از افراد بگویند که واپس زنی و فراموشی انتخابی ، گزینه مناسبی است زیرا با انتخاب فراموشی دیگر حادثه ای را به یاد نمی آوریم که بخواهد ما را ازار بدهد. اما حقیقت این است که فراموش کردن به معنای نابود شدن نیست. فراموش کردن به معنای ندیدن است. ندیدن چیزی که هر چند از زاویه دید و نگاه ما خارج شده اما از بین نرفته و در نتیجه آثار آن باقی است و ممکن است منشا ضربه ها و ناراحتی هایی شود که ما نفهمیدیم که از کجا آمده و چرا اینطور شده است؟!


    ادامه دارد ....


    منبع: هفته نامه زن روز، نویسنده : سمیرا میرزایی دانشجوی دکترای مشاوره خانواده
    پاسخ با نقل و قول

  2. علف های هرز تنفر (واکاوی موضوع خشم )  سپاس شده توسط A@92,m1392,piroo,محسن عزیزی,گلبرگ خانوم,سماء,سجاد صالحی

  3. ارسال:2#
    niloofarabi آواتار ها
    انکار

    "چیزی نیست"،" اتفاق مهمی نبود که به خاطرش خودم را ناراحت و کلافه کنم" ،" حالا که چیزی نشده و من هم زیاد ناراحت نیستم." ، این جملات برای شما اشنا نیست؟ من فکر میکنم که این جملات نه تنها برای شما بلکه برای همه ما اشنا و قریب است و ما خیلی وقت ها از این مکانیسم استفاده میکنیم و اصلا انکار می کنیم اتفاق بدی افتاده است و ما ناراحت هستیم.


    جایگزینی

    بسیاری افراد عادت کرده اند که وقتی از دست کسی یا حادثه ای عصبانی و ناراحت می شوند، بی دلیل سر دیگران داد بزنند و از کوچک ترین مساله ای عصبی و کلافه شوند. مثلا مردی که در کودکی ماردش زیاد او را کنترل می کرده و به همین دلیل از دست او عصبانی است ، ممکن است با هر سوال همسرش از کوره در برود و اور را به کنترل کردن خودش متهم کند و همسرش هم برای این که او را از دست ندهد به او چیزی نگوید و در عوض سعی کند فرزندش را کنترل کند و عصبانیتش را بع فرزند بی گناهش منتقل کنید.


    بازگشت به عقب

    اوقات تلخی ها، داد زدن ها، جیغ کشیدن ها ، قهر کردن ها و ... مثال هایی است که نشان می دهند ما حادثه ای را انکار نکرده ایم ولی برای حل کردن آن هم راه درست و عاقلانه ای در پیش نگرفته ایم.


    مکانیسم دفاعی شما چیست؟


    فکر می کنید شما معمولا از کدام یک از مکانیسم های دفاعی استفاده میکنید؟

    پاسخ یکی از مراجعان:
    " وقتی فکر میکنم ، می بینم من فقط از یک مکانیسم استفاده نکردم بلکه از مکانیسم های مختلفی برای درمان دردم استفاده کردم. برای مثال گاهی اوقات با خودم می گفتم: اتفاق خاصی نیفتاده و من بی خودی شلئغش کردم و گاهی هم آنقدر عصبانی می شدم که رفتارهای بچه گانه ای از خودم نشان می دادم و با دیگران اوقات تلخی می کردم و زمانی هم می شد که خودم را مشغول می کردم تا کمتر جزییات حادثه را مرور کنم و دچار عصبانیت شوم. "


    ادامه دارد....


    منبع: هفته نامه زن روز،
    نویسنده : سمیرا میرزایی دانشجوی دکترای مشاوره خانواده
    پاسخ با نقل و قول

  4. علف های هرز تنفر (واکاوی موضوع خشم )  سپاس شده توسط محسن عزیزی,گلبرگ خانوم,سماء,سجاد صالحی

  5. ارسال:3#
    niloofarabi آواتار ها
    ارزیابی خشم

    توصیه ای که در این مرحله به شما می کنم این است که به آن طرف دیوارها و حصارهای دفاعی خود نگاه کنید و تلاش کنید با خشم خودتان رو به رو شوید و آن را بپذیرید . وقتی خشم خودتان را شناختید ، عاقلانه آن را ارزیابی کنید و ببینید احساس خشمتان چقدر است ؟ آیا رنجشی خفیف دارید یا تنفری عمیق؟ سعی کنید میزان خشم خود را در یک مقیاس 1 تا 10 بسنجید و به یاد داشته باشید عصبانیت و ناراحتی به خاطر بدی و بی انصافی و ظلمی که در حق شما کرده اند، طبیعی است ولی وقتی به جای مبارزه کردن با خشمتان آن را فرو می دهید و اقدام به پنهان کاری یا سرکوب می کنید، دردتان درمان نمی شود و شفا پیدا نمیکنید.

    نامه ای که هرگز پست نمی شود

    پس از آن که خشمتان را ارزیابی کردید، نامه ای چند صفحه ای برای کسی بنویسید که به شما بدی کرده و در آن نامه برایش از علت و میزان خشم خود بنویسید و یادآور شوید که به علت بی انصافی او ، چه سختی هایی کشیده اید و چه رنج هایی را متحمل شده اید اما هرگز نامه را برای فرد خاطی پست نکنید و آن را نزد خودتان نگه دارید.


    ادامه ....


    منبع: قبلی
    پاسخ با نقل و قول

  6. علف های هرز تنفر (واکاوی موضوع خشم )  سپاس شده توسط A@92,محسن عزیزی,گلبرگ خانوم,سماء,سجاد صالحی

  7. ارسال:4#
    niloofarabi آواتار ها
    مواجهه عمیق با عمق خشم

    گاهی وقت ها که قربانی بی انصافی و نامهربانی دیگران می شویم ممکن است احساس شرمندگی و گناه کنیم. شرمندگی از این که دیگران بفهمند که بهترین دوستم در حق من چقدر بدی کرده است، چه فکری درباره من می کند؟ احساس گناه از این که شاید من هم تا حدی در این جریان مقصر بوده ام که اینطور مورد آزار قرار گرفته ام. چه احساسی دارید؟ آسا شما هم شرمسار هستید یا احساس گناه می کنید؟ اگر اینطور است ، چند سط در باره احساس شرم خود بنویسید و همانطور که خشمتان را ارزیابی کردید آن را بسنجید و از نمره 1 تا 10 به آن بدهید . انجام این تمرین به این دلیل است که اگر احساس شرم و گناه شما زیاد باشد ممکن است مانعی برای روبرو شدن با خشم و در نتیجه نزدیک تر شدن به بخشش باشد. بنابراین اگر احساس شرمتان زیاد است می توانید آن را نزد خودتان یا یک فرد مطمئن افشا کنید و در نتیجه از آثار مخرب آن رها شوید.برای مثال مراجعی در بیان این که آیا او هم احساس شرمساری کرده است یا نه؟ پاسخ داد: وقتی به این مساله فکر می کردم که دیگران درباره من چه فکری می کنند و با چه نگاهی مرا ازریابی می کنند، احساس شرمندگی می کردم و خجالت می کشیدم. وقتی دیگران که بعد از چند سال از آن قضیه ، هنوز به من شک داشتند و همین شک و تردیشان از توبه من باعث شد که به من اعتماد نداشته باشند و معرف من برای سازمان و موسسه ای نشوند، خیای ناراحت شدم و احساس سرخوردگی و سرافکندگی داشتم.

    پرده برداری از اثرات خشم


    مرحله بعدی این است که بفهمیم اقدماتی که تا الان انجام داده ایم و خشمی که تا الان درون خودمان و پشت دیوارهای عادتمان پنهان کردیم ، چه تاثیراتی در زندگی ما داشته و چه تاثیری در سلامتی ما دارد و هر روز چه میزان از انرژی ما را مصرف میکند؟ آیا افکار هر روز و رویای هر شب ما، بدون این که عمدی در کار باشد، درباره فرد خطاکار است؟ آسیب و ضربه ای که از دیگران دیده ایم، چه تغییراتی را در زندگی ما ایجاد کرده است؟ آیا بدی دیگران روی جهان بینی ما اثر گذاشته و آن را تغییر داده است؟


    ادامه ....


    منبع: هفته نامه زن روز،
    نویسنده : سمیرا میرزایی دانشجوی دکترای مشاوره خانواده
    پاسخ با نقل و قول

  8. علف های هرز تنفر (واکاوی موضوع خشم )  سپاس شده توسط A@92,گلبرگ خانوم,سماء,سجاد صالحی

  9. ارسال:5#
    niloofarabi آواتار ها
    چند واحد انرژی؟

    روزهای اولی که این اتفاق افتاده بود، دچار معده درد می شدم و گاهی اوقات هم با این که کار خاصی نکرده بودم، انرژی ام زود تحلیل می رفت و احساس خستگی می کردم و دوست داشتم کمی استراحت کنم. این توضیحی بود که مراجع ای در پاسخ به سوال "روزانه چه مقدار از انرژی خود را صرف واکنش های دفاعی یا افکار منفی می کنید؟ " " اگر میزان انرژی شما فقط ده واحد باشد، چه میزان از آن صرف ناراحتی و فکر کردن به فردی می کنید که شما را آزرده است؟" بیان کرد. شما هم می توانید این تمرین را انجام دهید تا مشخص کنید که خشم و ناراحتی چه تاثیری در سلامتی و انرژی روزانه شما داشته است.


    منبع: هفته نامه زن روز،

    نویسنده : سمیرا میرزایی دانشجوی دکترای مشاوره خانواده


    تمام
    ویرایش توسط niloofarabi : 2014_06_10 در ساعت 23:30
    پاسخ با نقل و قول

  10. علف های هرز تنفر (واکاوی موضوع خشم )  سپاس شده توسط A@92,گلبرگ خانوم,سماء,سجاد صالحی

کاربران دعوت شده

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •