تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




اختلال رشد ذهنی زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:niloofarabi
آخرین ارسال:niloofarabi
پاسخ ها 3

اختلال رشد ذهنی

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    niloofarabi آواتار ها
    در DSM4 از اصطلاح mental retardation(عقب ماندگی ذهنی) استفاده می شد، اما dsm-5 اصطلاح intellectual disability (اختلال رشد ذهنی ، یا با ترجمه صحیح تر ، اختلال رشدی ذهن1)را به کار می برد.در dsm 4 اولین معیار اصلی و تشخیصی این ناتوانی، عملکرد هوشی بسیار کمتر از متوسط بود که با ضریب هوشی کمتر از 70 نشان داده میشد(دو انحراف استاندارد کمتر از هنجار). اما در dsm 5 معیار ضریب هوشی یا IQ حذف شده است و این یک تغییر و تحول مهم است. حذف معیار IQ باعث می شود کانون توجه بیشتر روی سطح عملکرد سازگارانه فرد متمرکز شود و اصطلاح رشدی (developmental) در اختلال رشد ذهنی نیز معنای خاصی دارد (رشدی یعنی در طول رشد یا مرتبط با رشد). برای یک کودک زیر 18 سال ممکن است به خاطر تصادف اتومبیل به همان اختلالاتی که عملکرد سازگارانه (adaptive function) (مهارت سازگاری،adaptive skills) دچار شود که یک کودک مبتلا به معلولیت ذهنی آنها را تجربه می کند. یا یک کودک ممکن است در یک ازمون IQ آنقدر ناتوانی نشان دهد که به نظر برسد هوش بهر او به دلیلی آنقدر پایین آمده است که می توان او را در حوزه معلولیت ذهنی قرار داد. عنصر رشدی در اخنلال رشدی ذهنی بخ روانشناسان کمک می کند تا بتوانند یک کار مهم انجام دهند:
    تفکیک معلولیت ذهنی واقعی از ناتوانی هایی که ممکن است با اختلال دیگری مرتبط باشند و احتمالا به درمان ها و حمایت های مناسبتر نیاز داشته باشند.
    مساله IQ نیز ممکن است باعث شود که در حق بسیاری از افراد ، از این لحاظ که چه کسی از حمایت های اجتماعی و آموزشی و سایر حمایت ها برخوردار خواهد شد،احجاف شود، مخصوصا در مورد کسانی که هوشبهرشان پایین تر از 70 است. این افراد در مرز قرار دارند و تنها به دلیل یک یا دو نمره هوشبهر (مثلا 71 یا 72) از خدمات مختلف محروم می شوند. معیار هوشبهر یا IQ گاهی مانع دریافت خدمات ویژه می گردد و این موضوع باعث می شود بسیاری از افراد مبتلا به ناتوانی های ذهنی دچار مشکلات بیشتری شوند. DSM_5 معیار هوشبهر را حذف کرده است و در عوض بر اهمیت بیشتر معیار مهارت های زندگی یا عملکرد سازگارانه تاکید می کند. به این ترتیب تفاوت های فردی افراد مبتلا به ناتوانی های ذهنی و میزان توانایی آنها در انجام دادن کارهای روزمره خود و استقلال شخصی (مثلا برقرای ارتباط با دیگران ، تعامل اجتماعی ، عملکرد خوب در مدرسه یا محل کار) اهمیت بیشتری یافته است.
    همچنین معیار رشدی در معیارهای جدید DSM_5 نشان میدهد که همه ناتوانی های ذهنی باید قبل از 18 سالگی یعنی در دوران رشد روی داده باشد. فردی 19 یا 38 ساله را که به هر علتی دچار ناتوانی ذهنی میشود ، نمی توان مبتلا به معلولیت ذهنی دانست.
    در طول سالیان متوالی تلاش های زیادی انجام شده است تا معلولیت ذهنی طبقه بندی شود. اکثر طبقه بندی ها بر اساس شدت نقص یا بر اساس بالاترین سطح توانایی متناسب با مرحله رشدی فرد انجام می گرفتند اما هر چند وقت یک بار روانشنناسان مجبور می شدند اصطلاحات را عوض کنند زیرا در جامعه معنای بد و تحقیر کننده ای پیدا کرده بودند. یکی از قدیمی ترین طبقه بندی ها ،شدت ناتوانی های ذهنی را با کلمات moron ,imbecile و idiot نشان می داد (سه اصطلاح که روانشناسان ایرانی برای آنها معادلات بسیار متنوعی در نظر گرفته اند. مثلا moron ابله ، احمق ، کم عقل ، سبک مغز ، imbecilic احمق، کودن ، سفیه ، و idiot خرفت ، کودن ، بی شعور ، احمق ترجمه شده است. ) وقتی روانشناسان آمریکایی از این سه اصطلاح را شروع کردند، هر سه آنها خنثی و بدون بار هیجانی (عاطفی) بودند و صرفا شدت نقص ذهنی و رشدی فرد را نشان می دادند.اما به مرور زمان ، و هنگامی که مردم عادی به استفاده از آنها پرداختند ، بار منفی به خود گرفتند و امروزه به صورت توهین و ناسزا به کار می روند. با توهین آمیز شدن این اصطلاحات ، روانشناسان مجبور شدند آنها را به عنوان سه نوع طبقه بندی کنار بگذارند و مجموعه جدیدی از عناوین یا لیبل ها را انتخاب کنند. یکی از جدیدترین طبقه بندی ها ، سطح نیاز افراد مبتلا به ناتوانی های ذهنی به حمایت یا ساپورت است. به عبارت دیگر سطح معلولیت ذهنی فرد را میزان نیاز او به کمک تعیین می کند.

    ادامه ....




    منبع:آسیب شناسی روانی بر اساس DSM5 جلد دوم، مترجم و مولف مهدی گنجی، ویراستار دکتر حمزه گنجی

    Intellectual disability (intellectual developmental disorder)
    پاسخ با نقل و قول

  2. اختلال رشد ذهنی  سپاس شده توسط golpesar,محسن عزیزی,کوثر حبیبی

  3. ارسال:2#
    niloofarabi آواتار ها
    معیار های dsm5 برای اختلال رشدی ذهنی


    معلولیت ذهنی (اختلال رشدی ذهنی،اختلال رشدی ذهنی) اختلالی است که در طول دوره رشدی شروع می شود و شامل نقص هایی هم در عملکرد ذهنی و هم در عملکرد سازگارانه در زمینه های مفهومی،اجتماعی،و عملی است. سه معیار زیر باید برآورده شوند:

    1 - نقص در عملکرد ذهنی ، استدلال ، حل مسئله ، برنامه ریزی، تفکر انتزاعی، قضاوت ، یادگیری آکادمیک و یادگیری از روی تجربه. این نقص ها را هم سنجش بالینی و هم آزمون های استاتدارد شده و فردی باید تایید کنند.

    2 - نقص در عملکرد سازگارانه که به ناتوانی در رسیدن به استاندارد های رشدی و اجتماعی - فرهنگی برای استقلال شخصی و مسئولیت اجتماعی منجر می شود. بدون حمایت مداوم ، نقص های موجود در عملکرد سازگارانه باعث می شوند فرد در یک یا چند فعالیت زندگی روزمره (مثلا ارتباط برقرار کردن با دیگران ، شرکت در فعالیت های اجتماعی و زندگی مستقل) و در چند محیط (مثلا خانه ، مدرسه ، کار ، جامعه) محدودیت عملکرد داشته باشد.

    3 - آغاز نقص های ذهنی و ناسازگارانه در طول دوره رشد.


    ادامه ...
    ویرایش توسط niloofarabi : 2014_06_04 در ساعت 22:19
    پاسخ با نقل و قول

  4. اختلال رشد ذهنی  سپاس شده توسط elnaz.t,golpesar,محسن عزیزی,کوثر حبیبی

  5. ارسال:3#
    niloofarabi آواتار ها
    درجه بندی معلولیت ذهنی در DSM-5

    در DSM-5 معلولیت ذهنی بر اساس شدت آن و توانایی های فرد در زمینه اجتماعی و عملی به چهار گروه (اسپیسیفایر) تقسیم میشود:

    1 – معلولیت ذهنی خفیف .(mid) این افراد معمولا مهارت های اجتماعی و ارتباطی را به اندازه کافی کسب می کنند و در بزرگسالی می توانند مهارت های اجتماعی و شغلی کافی به دست آورند تا حداقل خودکفایی را داشته باشند.

    2 – معلولیت ذهنی متوسط .(moderate) افراد مبتلا به معلولیت ذهنی متوسط به گفتگوهای ساده می پردازند و با حمایت و نظارت دیگران می توانند شغل های کوچکی به دست بگیرند و خود را سرگرم کنند.

    3 – معلولیت ذهنی شدید.(severe) افراد مبتلا به معلولیت شدید زبان را به خوبی یاد نمی گیرند و در مهارت های خودگرانی مشکل دارند. افراد این گروه معمولا به نظارت بسیار زیاد نیاز دارند اما می توانند کارهای ساده را یاد بگیرند.

    4 – معلولیت ذهنی عمیق. (profound) اکثر این افراد سمپتوم نورولوژیک شناخته شده دارند که علت اصلی ناتوانی آنهاست. آنها به بعضی دستورات ساده واکنش نشان می دهند ولی هیچ گونه توانایی کلامی ندارند یا توانایی کلامی آنها بسیار اندک است.آنها معمولا در سازمان های مخصوص ، به صورت شبانه روزی و دایمی نگهداری می شوند.

    نظریه های جدید معلولیت ذهنی در مورد تشخیص و تمرکز روی محدودیت ها ، نقص ها و ناتوانی های فرد، به جای آنکه رویکرد منفی پیش بگیرند؛ به عواملی اهمیت میدهند که عملکرد ذهنی سازگارانه را تسهیل می کنند. این افراد از لحاظ شدت ناتوانی های خود با یکدیگربسیار تفاوت دارند. بعضی از آنها تقریبا بدون آنکه کسی متوجه ناتوانی ذهنی آنها شود زندگی می کنند و بعضی دیگر به نظارت و مراقبت دایم نیاز دارند. این افراد از لحاظ شخصیتی نیز تفاوت دارند. بعضی ارام ، مطیع ومهربان و بعضی دیگر پرخاشگر و غیرقابل پیش بینی هستند. این افراد از لحاظ نیازها با دیگران تفاوت دارند. انجمن ناتوانی های ذهنی و رشدی آمریکا (AAIDD)، به جای آنکه صرفا به طبقه بندی نقص های ذهنی و سازگارانه بپردازد،سنجش "فردی" مهارت ها و نیازهای فرد را مورد توجه قرا می دهد . این رویکرد تاکید می کند که دارندگان توانایی ها و ناتوانی ها ، طوری باید توصیف شوند که مردم و سازمان های اجتماعی بدانند که چگونه می توانند از آنها حمایت کنند. یعنی این رویکرد به جای آنکه افراد را درون طبقات تشخیصی قرار دهد، نیازهای ویژه هر فرد را ارزیابی می کند و می گوید که چه نوع درمان ها،خدمات و حمایت های اجتماعی می توانند عملکرد او را بهتر کنند. منظور از حمایت ها (supports) منابع ،توانایی ها ، امکانات و استراتژی های فردی است که برای بهبود رشد ،آموزش ،منافع و رفاه شخصی فرد مبتلا به اختلالات ذهنی الزامی است . والدین ،دوستان،معلمان،روانشناسان ،پزشکان و هر فرد صلاحیت دار دیگری می تواند این حمایت ها را ارائه دهد.
    افراد مبتلا به معلولیت ذهنی معمولا بدنام می شوند (استیگما) و مردم با آنها با پیش داوری و سوگیری برخورد می کنند. این افراد در شکوفایی استعدادهای خود معمولا با موانع جدی روبرو می شوند.اما رویکردهای انجمن ناتوانی های ذهنی و رشدی آمریکا(AAIDD) برای این طراحی شده است که افراد مبتلا به معلولیت ذهنی را قادر سازند تا استعدادهای بالقوه خود را شکوفا کنند.
    پاسخ با نقل و قول

  6. اختلال رشد ذهنی  سپاس شده توسط elnaz.t,golpesar,محسن عزیزی,کوثر حبیبی

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •