تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




ایمان و تنبلی من زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:گلبرگ خانوم
آخرین ارسال:گلبرگ خانوم
پاسخ ها 11

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

ایمان و تنبلی من

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    گلبرگ خانوم آواتار ها
    سلام
    طاعاتتون قبول
    راستش مشکل من اینه که همیشه تصمیم می گیرم به خدا نزدیک شم اما نمی تونم
    و واقعا خسته شدم از خودم از این که بار ها توبه کردم و باز دوباره شدم مثل اولم
    شاید بهتره اول یکم از خودم بگم من 25 سالمه و تو خانوادم کسی نماز نمیخونه بابا و مامانم جونی هاشون میخوندند الان نمی خونند نه اینکه خدا رو قبول نداشته باشند نه ولی نماز خون نیستند
    اما من میدونم باید بخونم و وظیفمه اما روحیاته من اینطوریه که حتی تو کارمم 1 روز خیلی قوی و پر انرژی کار میکنم و روز بعد حال ندارم
    یا موقع درس خوندن زیاد نمیخونم و همه چیو میذارم آخر وقت و اینکه کلا درس رو وقتی خوب میخونم از همه عالی ترم اما زیاد حوصله درس خوندن و 1 جا نشستن ندارم.
    خلاصه اینکه من آدمی ام که هر روز نمیتونم یه کار و 1 برنامه رو انجام بدم و توان جسمی هم ندارم که خیلی زیاد کار کنم
    اما میدونم خدا خیلی چیزا بهم داده و باید بهش نزدیک شم وقتی دور میشم خیلی اذیت میشم اما باز هم تنبلیم میاد ظهرا سرکار نمازمو میخونم البته می ترسم باز نماز ظهرمم قبول نباشه چون شاید خدا بگه تو ریاکاری که فقط سرکار میخونی اما نه اینطور نیست چون وقت برای نمازو ناهار هست و همه میخونند منم میخونم اما شب ها نمیخونم پارسالم همین مشکلو داشتمو دو ماه خوندم بعد هی عقب اوفتاد مثلا عروسی بخواهیم بریم یا مهمونی نماز من تعطیل میشه.الانم روزه یک روزم نگرفتم خوب چون توانشو ندارم اما چون چادری ام و با حجاب همه فک یکنند روزه می گیرم و وقتی فهمیدن نمیگیرم تعجب میکردند.اینارو گفتم بشناسیدم واقعا چکار کنم ؟من خیلی اراده کمی دارم.پشت کارم کمه البته واسه کنکور پشتکار خوبی داشتم اما کلا پشتکار ندارم.
    راستی حدود یک ماه هست قرص سیتولوپرام 20 شبی نصفی و آنزالین هم نصفی میخورم یکی از دوستام که مثل منه رفته بود پیش مشاور اینا رو بهش داده بود منم خوردم و الان چاق تر شدم و کمتر عصبی میشم و متمرکز تر شدم نمیدونم اما فک میکنم کار خوبی کردم قرصا رو خوردم یک ماه دیگه میخورم بعد میذارم کنار

    در کل الان عذاب وجدان دارم اما بازم تصمیم بگیرم نمازبخونم میدونم یک ماه دیگه نمیخونم
    احترام به پدر و مادر = خوشبختي
    پاسخ با نقل و قول

  2. ایمان و تنبلی من  سپاس شده توسط golpesar,عاشقانه

  3. ارسال:2#
    elnaz.t آواتار ها
    سلام اجی سحر
    عزیزم ببین همون جورهم که خودت توی حرفات گفتی ارادت ضعیفه
    اما:
    وقتی واسه یه چیزی که میدونی نتیجش واست خوبه دیگه مورداذیت قرارنمیگیری چراانجامش ندی؟
    اگرهمین روبه عنوان هدفت بهش نگاه کنی وجزوهدف هات بذاری ممکنه دیگه این حالت بهت دست نده
    امایه روش خوب:
    یه جدول واسه خودت تهیه کن وروزای هفته رومشخص کن وتایم های نمازهروقت خوندی واسه خودت یه علامت مثبت بذارتوی این موردنمیشه گفت که علامت های منفی رونذارعلامت های منفی روهم بذارتاتلاشت روواسه به دست آوردن علامت مثبت بیشترکنی
    اماهروقت احساس سستی کردی ذهنتووفکرت ورتااونجایی پیش ببرکه به نتیجه نهایی نمازخوندن ویاححالاهرهدف دیگه ای که نتیجه دنیوی واخرویش باعث پیشرفتت میشه نگاه کنی
    منظوراین هست که افق نگاهت روتادوردست هاببری نتیجه دلخواه شماتوی مثلاشرکت هرچقدرکه زحمت بکشی وبیشترکارامدباشی وبازدهی بیشتری داشته باشی مسلماترفیع میگیری تاجایی که بتونی مستقل خودت یه جارواداره کنی واسه نمازویاهزعمل نیک دیگه هم همین طورهست توهرچقدرکه بیشترانجامشون بدی مقامت نزدخداوندبالاترمیره وهمین جوردرجه بهشت بالاترمیره واست نه تنهاتوبلکه هرکسی تلاش و کوششش روبذاره واسه انجام دادن کارایی که انسان روبه خدای مهربون نزدیک میکنه
    اینکه میگیمیدونم که بعدازیک ماه بازم نمیخونم روکاملااشتباه هست تلقینات منفی خودآگاه یاناخودآگاه روازخودت دورکن کاری کن که حرف وعمل ضمیرخودآگاه وناخودآگاهت نزدیک به هم باشه
    پس سعی کن که تامیتونی به نتیجه عملت فکرکنی تابتونی به اون درجه ای که دلت میخوادومیپسندی برسی
    اگه سوالی مونددرخدمتم
    موفق باشی عزیزم
    دلیل تنهاییم راتازه فهمیدم!
    وقتی محبت کردم وتنهاشدم
    وقتی دوست داشتم وتنهاماندم
    دانستم بایدتنهاشدوتنهاماندتا\"خدا\"رافهمید...

    پاسخ با نقل و قول

  4. ایمان و تنبلی من  سپاس شده توسط javadhz,m1392,گلبرگ خانوم,عاشقانه

  5. ارسال:3#
    گلبرگ خانوم آواتار ها
    مرسی الناز جان سعی میکنم ولی تنبلم
    کاش خانوادمم ماز خون بودند و منم مثل اونا میشدم
    خوشبحال دوستم پدر مادرش نماز میخونند اونم میخونه و اصلا نماز قضا نمیشه خدا هم خیلی کمکش کرده همسرشم نماز خونه ولی من هیچی اصلا روحیه نماز خوندن ندارند پاکند خیلی پاک اما واسه خدا وقتی نمیذارند و منم معلومه از پدر مادر یاد میگیرم نمیدونمم اینا بهونه نیست اما سخته ...هر روز میگم از فردا الانم میگم از فردا
    احترام به پدر و مادر = خوشبختي
    پاسخ با نقل و قول

  6. ایمان و تنبلی من  سپاس شده توسط عاشقانه

  7. ارسال:4#
    javadhz آواتار ها
    سلام
    منم مثل شما بودم، تحقیق کردم. به شما هم پیشنهاد می کنم اگه انجام بدین جواب میده.
    واسه اینکه برای نماز صبح زود بیدار بشین که قضا نشه هر شب موقع خواب آیه آخر سوره کهف رو بخونین. بعد از نماز صبح سوره یاسین و بعد از نماز مغرب و عشا سوره واقعه رو حتما بخونین.
    انشاء الله خدا خودش کمکتون میکنه.
    من مشاوره ندادم ، فقط راه دینیش رو براتون گفتم.
    هرکه آید گوید :
          گریه کن ، تسکین است
                      گریه آرام دل غمگین است
                                               چند سالی است که من میگریم
                                        در پی تسکینم
                          ولی ای کاش کسی می دانست
                                                            چند دریا بین ما فاصله است
                                        من و آرام دل غمگینم . . .
    پاسخ با نقل و قول

  8. ایمان و تنبلی من  سپاس شده توسط elnaz.t,golpesar,m1392,samin66,گلبرگ خانوم,عاشقانه

  9. ارسال:5#
    elnaz.t آواتار ها
    سلام سحرجون
    ببین عزیزم وقتی عزمتوهمونطورکه واسه کنکورت جزم کردی واسه نمازتم جزم کنی همون میشه
    سحرعزیزم فقط بایدهمت کنی
    اگرهمونجورکه گفتم به نتیجه کاری که میخوای انجام بدی فکرکنی مطمئناخوب میشه ومیتونی کارت روبه خوبی انجام بدی
    سحرجون عزیزم اینکه خانواده نمازنمیخونن دلیل نمیشه که شماهم بگی منم ازپدرومادرم یادمیگیرم نمیگم داری بهونه میاری نه ولی هرکسی راهوروش ومنش خودش روداره شمابه دوستت نگاه کن که نمازمیخونه وداره نتیجشومیبینه نه به این که موانعی باعث سست شدن توبشه
    پس یه مدت اون راهی روکه گفتم انجام بده ببین چه نتیجه ای ازش میگیری امامحکم باش ونذارچیزی مانعت بشه
    اقای جوادهم راه خوبی روپیشنهادکردن درکنارهم این دوراه حتمامیتونه کمکت کنه عزیزم
    پس نتیجه:
    1.راه هاروعملی کن
    2.اجازه نده موانع سدراهت بشه
    3.به اون چیزی که فکرمیکنی درسته عمل کن
    4.به این نگاه کن که دوستت چقدرموفقه وهیچ چیزرودلیل واسه نخوندن نمازت قرارنده
    5.به نتیجه کاروهدفی که داری فکرکن عزیزم
    دلیل تنهاییم راتازه فهمیدم!
    وقتی محبت کردم وتنهاشدم
    وقتی دوست داشتم وتنهاماندم
    دانستم بایدتنهاشدوتنهاماندتا\"خدا\"رافهمید...

    پاسخ با نقل و قول

  10. ایمان و تنبلی من  سپاس شده توسط m1392,گلبرگ خانوم,عاشقانه

  11. ارسال:6#
    سلام
    اصلا مهم نیست که دیروز چطوری بودی و فردا چطور خواهی شد
    فقط هر موقع که صدای اذان رو شنیدی همون لحظه بدون حتی یک دقیقه تعلل بلند شو برو نمازتو بخون. حتی یک دقیقه هم معطل نکن. موقع اذان معمولا به آدم حال عبادت دست میده ازش استفاده کن اگه صبر کنی دوباره رفتن به طرفش برات سخت میشه
    اگه هم چشمت به ساعت افتاد و دیدی نزدیک اذانه همون موقع برو وضو بگیر و برای نماز آماده شو (حتی اگه فرصت بود یه نماز قضا هم تو ان فاصله بخون)
    اصلا به اینکه تا وعده بعدی نماز چقدر این حالت پایدار میمونه فکر نکن. این فکرا فقط آدمو سرد میکنه.
    اگه هم موقع نماز مهمونی بودید وسط مهمونی برو نمازتو بخون، صبر نکن تا برگردید خونه (حداقل اگه تا موقع برگشت به خونه بیشتر از یک ساعت از اذان گذشته باشه) از نماز خوندن توی مهمونی هم خجالت نکش و بدون هر فکری که بخواد از نمازت دورت کنه احتمالا وسوسه و القای شیطانه
    پاسخ با نقل و قول

  12. ایمان و تنبلی من  سپاس شده توسط elnaz.t,javadhz,m1392,niloofarabi,گلبرگ خانوم,عاشقانه

  13. ارسال:7#
    samin66 آواتار ها
    سلام
    چه بسیار کسانی هستند که در محیطی کاملا غیرمذهبی بزرگ میشن ولی خودشون به معنای کامل اهل خدا و نماز هستند. سحر عزیز شیطان هر کسی رو از راه خودش گول میزنه، هیچ وقت به یکی مثل تو نمیگه برو برفرض شراب بخور. چون میدونه هیچ وقت اینجوری گول نمیخوری. پس میاد یه جور دیگه تو رو توجیه میکنه. میگه ببین مامان بابا نماز نمیخونن، تو رو هم اونا بزرگ کردن. پس تقصیر خودشونه. تو اون جهان هم هر کی ازت پرسید علت بی نمازیت رو، بنداز گردن مامان بابا. این هست ترفند شیطان. اما آیا این درسته؟ ما انسان ها آزاد آفریده شدیم و خداوند به ما عقل و قدرت تجزیه تحلیل داده.پس این بهونه ها قابل قبول نزد پیشگاه خداوند نیست. چه بسیار افرادی هستند که در سرزمین کفر بزرگ شدند و پدر و مادرانی بی دین داشتند. اما خودشان نماد واقعی شیعه هستند. نمیتونیم منکر چنین چیزهایی بشیم.
    دوست خوبم؛ تو بهترین شرایط رو داری. کسانی هستند که حتی پدر و مادرشان اجازه نماز خوندن بهشون نمیدن. تو در چنین موردی تو خونه آزاد هستی. تو جامعه آزاد هستی. کسی نیست که مثل دوران مولامون علی (ع) خنجر مقابلت بگیره و بگه نماز بخونی میکشمت. مردم دوران مولامون علی، آنقدر بی نماز و کافر بودند و آنقدر علی (ع) رو اذیت میکردند که مولامون علی دعا کرد: خدایا من را از این مردم بگیر و بدتر از من را جایگزین کن. شرایط سختی بود برای مسلمانان. اما الان در جامعه کنونی ایران چی؟ نمیگم راحته، ولی لااقل مثل گذشته نیست. نباید به شیطان فرصت گول زدن بدهیم. باید با شیطان درون بجنگیم و ناامید نشیم.
    ماه رمضان فرصت دوباره است، فرصت بلند شدن. فرصت قوی کردن ایمان. معلوم نیست که تا سال بعد و رمضان دیگه زنده باشیم یا نه. باید از فرصتها استفاده کرد.
    بعد یک عمر زندگی و تجربه تازه دارم درک میکنم،
    توجه به علائقم و برای خودم زندگی کردن یعنی چی!!!!!
    پاسخ با نقل و قول

  14. ایمان و تنبلی من  سپاس شده توسط elnaz.t,m1392,niloofarabi,گلبرگ خانوم,عاشقانه

  15. ارسال:8#
    در مورد ترك نماز بايد گفت: ترك نماز چند قسم است:
    1. ترك نماز به طور كلي از روي انكار؛ يعني نماز را واجب نمي داند و به جا آوردنش را بر خود حتم نمي بيند. در اين صورت منكر ضروري دين شده و كافر است و به عذاب ابدي دچار مي گردد.
    2- ترك نماز به دليل مسامحه كاري و كم اعتنايي به امور اخروي و اشتغال به سرگرمي هاي دنيوي. اين قسم از ترك نماز موجب فسق است و گناه كبيره شمرده مي شود.
    3. ترك نماز در برخي اوقات: گاهي فردي در اثر ضعف ايمان و كم اعتنايي به امر آخرت گاهي نماز مي خواند و گاهي ترك مي كند و يا در اثر اهميت ندادن به اوقات نماز، گاهي آن را در وقتش ترك مي كند به خيال آن كه در خارج وقت آن را قضا كند.
    اين قسم سوم هر چند مانند دو قسم قبل نيست ولي چنين فردي از ضايع كنندگان نماز و سبك شمارندگان آن است و در روايات آمده است كه چنين كسي مشمول شفاعت اهل بيت(ع) قرار نمي گيرد و به شفاعت محمد و آل محمد(ع) نائل نمي گردد هر چند تارك الصلاه شمرده نمي شود و از سبك شمرندگان نماز به حساب مي آيند.
    ديدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستى، انسان، معاد و... امورى است كه داراى نتيجه مستقيم بر عملكرد فرد است.
    پس بايد به تقويت و اصلاح اين مبانى كوشيد. نماز، عملى است كه در مجموعه عقيده توحيدى، داراى معنا و فلسفه است.
    پس در آغاز بايستى اين مجموعه شناخته شود تا نماز جايگاه خود را در ذهن و انديشه فرد باز نمايد. در بينش توحيدى اسلام و ديگر اديان الهى، انسان موجودى است كه به سوى كمال و لقاى پروردگار در حركت است. «انا للّه و انا اليه راجعون ؛ از خدائيم و به سوى او باز مى گرديم». حال در اين مسير، ابزارهايى به مدد انسان مى آيد، تا او را از فراموش كردن مسير و هدف باز دارد كه از مهم ترين آنها «نماز» است.
    «اقم الصلوة لذكرى ؛ نماز را براى ياد من بپا دار». انسان متدين بيش از هر چيزي براي حركت در مسير تكاملي خود، به نيروي ايمان نياز دارد و نماز بهترين عامل تقويت ايمان انسان است. آدمى بدون نماز از نظر قدرت ايماني ضعيف خواهد شد و راه را گم خواهد كرد.
    نمازهاى پنج گانه همانند چراغ هاى برق هستند كه مسيرى طولانى و پر خطر را روشن كرده به انسان توان حركت مي دهند و كمك مي كنند تا كسى راه را گم نكند و به بيراهه و سقوط كشانده نشود. آنچه كه موجب مى گردد و برخى از نماز، رويگردان باشند و يا نسبت به آن تساهل كنند، ندانستن فلسفه نماز و يا دركى غلط از آن است.
    برخى چنين مى پندارند كه نماز انسان، نيازى را از خداوند برطرف مى كند كه البته خيالى واهى است. خداوند نيازى به هيچ مخلوقى ندارد. ازاين رو آنچه كه به عنوان عبادات بر آن تأكيد شده، جملگى در جهت كمال انسان است.
    عبوديت و پرستش يکي از نيازهاي معنوي انسان به سوي خداوند است. تمامي انسان ها از ابتدا تا کنون به شکلي پرستش داشته اند. روح انسان نياز به عبادت و پرستش دارد. هيچ چيزي جاي آن را پر نمي کند، و خداوند تنها موجودي است که لائق پرستش است
    اهل عرفان گفته اند: براي رسيدن به عرفان الهي و شناخت خود و خدا مراحلي بايد طي شود. مرحلة اوّل، شريعت است. براي پيمودن اين مرحله بايد به سراغ عبادت پروردگار رفت و با استعانت و کمک از عبادت وارد مرحلة دوم يعني طريقت شد، آن گاه از طريقت عبور کرده و به حقيقت پيوست که پيوستن قطره به دريا است.
    هر کدام از مکتب ها و آيين ها اَشکالي براي عبادت دارند امّا همه به دنبال پرستش و عبادت اند، حتي موجودات ديگر نيز به عبادت و پرستش مشغولند. قرآن مي فرمايد: «کلّ قدعلم صلوته و تسبيحه؛1تمامي موجودات نماز و تسبيح خدا را مي دانند». در جاي ديگر مي فرمايد: «إنْ مِن شيء إلاّ يسبّح بحمده و لکن لا تفقهون تسبيحهم؛2 هر موجودي با حمد، خدا را تسبيح مي گويد، ليکن شما تسبيح آنان را نمي فهميد».
    جمله ذرات عالم در نهان با تو مي گويند روزان وشبان
    ماسميعيم و بصيريم وهشيم با شما نامحرمان ما خا موشيم
    گر شما سوي جمادي مي رويد محرم جان جمادان کي شويد.
    از منابع و مآخذ اسلامي به دست مي آيد که براي رسيدن به حق و شاداب کردن روح عرفاني انسان، هيچ راهي بهتر از نماز يافت نمي شود. براي روح انسان شيفته هيچ غذايي سازگارتر و سرشارتر از نماز وجود ندارد، زيرا چه کسي بهتر از خداوند (که براي رسيدن به هر هدفي، ترکيب راه خاصي را مشخص فرموده است) مي تواند مَرْکب و معجوني براي رشد و ارتقاي انسان ها پديد آورد؟
    نماز سفره اي است گسترده که خداوند آن را در پنج نوبت در شبانه روز براي بندگانش باز مي کند و بر سر اين سفره انواع و اقسام غذاهاي لذيذ وجود دارد و هر کس مطابق استعداد و تعالي خود از آن بهره مند مي شود.
    هشام بن حکم از امام صادق(ع) پرسيد: چرا نماز واجب شد، در حالي که هم وقت مي گيرد و هم انسان را به زحمت مي اندازد؟ امام فرمود: «پيامبراني آمدند و مردم را به آيين خود دعوت نمودند. عده اي هم دين آنان را پذيرفتند، امّا با مرگ آن پيامبران، نام و دين و ياد آن ها از ميان رفت. خداوند اراده فرمود که اسلام و نام پيامبر اسلام(ص) زنده بماند و اين از
    طريق نماز امکان پذير است»، (3)يعني علاوه بر آن که نماز عبادت پروردگار است، موجب طراوت مکتب و احياي دين هم هست هم چنين نماز رابطه بنده با خداست و طبيعي است که بنده آن را به جا مي آورد که خواسته خداوند و معبود اوست و اصولاهدف اصلي از خلقت انسان بندگي است و نماز بهترين شيوه اظهار بندگي است شکل نماز هم قشنگ است، هم معارف بلند اسلامي در آن وجود دارد، هم تسبيح و تقديس لفظي است و هم تقديس عملي مي باشد.
    رکوع و سجود و تسبيح و تحميد و دعا و تکبير و سلام و خلاصه همة زيبايي ها در نماز است. با اين همه اگر نماز به طور صحيح و کامل با حفظ شرايط و آداب خوانده شود، جلوي بسياري از مفاسد اجتماعي را مي گيرد: «إنّ الصلاة
    تنهي عن الفحشاء والمنکر و لذکرالله اکبر(4) نماز اگر با مقدمات و تعقيبات همراه باشد، انسان را به اوج معنويت مي رساند. اذان با آن محتواي زيبا دل را مي نوازد. نماز جماعت مخصوصاً در مساجد بزرگ مانند مسجد الحرام و مسجد النّبي(ص) زيباترين جلوة عبادت و همدلي و يکرنگي و صفا و صميميت است. پيامبر(ص) فرمود: «نماز نور چشم من است.(5) در آيات قرآن و از طريق پيامبر و پيشوايان دينى نيز تنها بخشى از آثار و حکمت هاى نماز و
    عبادت بيان شده است. با توجه به آيات و روايات در اين زمينه، برخى از آثار و حکمت ها چنين است:
    1 - قرب معنوى
    يکى از آثار بسيار مهم نماز قرب به خداوند است. اين اثر روح عبادت و نماز را تشکيل مى دهد و يکى از آيات قرآن هدف آفرينش انسان عبادت بيان شده است (6) که حکايت گر بعد معنوى نماز و اهميت آن است، امام على(ع) فرمود: «الصلوة قربان لکل تقى (7)، نماز وسيله تقرب هر پرهيز کارى به خداوند است». در برخى از روايات از نماز به عنوان
    معراج مؤمن ياد شده که اشاره به آثار معنوى آن مى باشد.
    انسان مومن از طريق نماز با خداي بزرگ انس مي گيرد و هر چه انس اش به خداوند قوي تر مي شود از دنيا و لذت هاي آن فاصله مي گيرد و از بدي ها دور و به خداوند كه منبع تمام خوبي ها است نزديك مي گردد. تمامي انبياي الهي آمده اند تا از طريق عبادت به انسان كمك كنند كه با خداوند انس بگيرد و فريب دنيا و شيطان را نخورد و اسير لذت هاي دنيوي نشود.
    2 - ياد خدا و آرامش روانى
    در قرآن آمده است: «اقم الصلوة لذکرى(8)، نماز را بر پا دار تا به ياد من باشى».
    يکى از نويسندگان در تفسير اين آيه مى نويسد: «روح واساس و هدف و پايه و مقدمه و نتيجه و بالاخره فلسفه نماز همان ياد خدا است. همان «ذکر اللَّه» است که در آيه فوق به عنوان برترين نتيجه بيان شده است»(9) ذکر و ياد خداوند نقش تعيين کننده در آرامش روانى دارد.
    نماز به عنوان ذکر خدا به انسان هاى نماز گذار آرامش مى دهد، «ألا بذکر اللَّه تطمئن القلوب(10)، آگاه باشيد ياد خدا مايه اطمينان است».
    3 - عامل باز دارنده از گناه
    يکى از آثار مهم نماز جلوگير از گناه است: «إنّ الصلوة تنهى عن الفحشا و المنکر»(11).
    طبيعت نماز از آن جا که انسان را به ياد خدا نيرومندترين عامل بازدارنده يعنى اعتقاد به مبدأ و معاد مى اندازد، داراى اثر بازدارندگى از فحشا و منکر است. انسان که به نماز مى ايستد و تکبير مى گويد، خدا را از همه چيز بالاتر مى شمرد... بدون شک در قلب و روح چنين انسانى، جنبشى به سوى حق و حرکت به سوى پاکى و جهشى به سوى تقوا پيدا مى شود...»(12)
    4 - گناه زدايى
    يکى از آثار بسيار مهم نماز گناه زدايى است. نماز وسيله شستشو از گناهان و مغفرت و أمرزش الهى است(13). پيامبر(ص) از ياران خود سؤال کرد: اگر بر در خانه يکى از شما نهرى از آب صاف و پاکيزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهيد، آيا چيزى از آلودگى و کثافت در بدن او مى ماند؟ در پاسخ عرض کردند،نه. حضرت فرمود:
    نماز درست هماننداين آب جارى است. هر زمان که انسان نماز مى خواند، گناهانى که در ميان دو نماز انجام شده است، از بين مى رود.»(14)
    5 - غفلت زدايى
    بزرگ ترين مصيبت براى رهروان راه حق آن است که هدف آفرينش خود را فراموش کند. و غرق در زندگى مادى و لذائذ زودگذر گردند، اما نماز به حکم اين که در فواصل مختلف در هر شبانه روز پنج بار انجام مى شود، مرتباً به انسان اخطار مى کند و هشدار مى دهد و هدف آفرينش او را خاطر نشان مى سازد... و اين نعمت بزرگى است که انسان وسيله اى در اختيار داشته باشد که در هر شبانه روز چند مرتبه به او بيدار باش گويد.(15)
    6 - تکبر زدايى
    يکى از عوامل مهم تکبر زدايى نماز است، زيرا انسان در هر شبانه روز هفده رکعت و در هر رکعت دو بار پيشانى بر خاک در برابر خدا مى گذارد و خود را ذره کوچکى در برابر عظمت او مى بيند، از اين رو پرده هاى غرور و خودخواهى را کنار مى زند. از اين رو على(ع) بعد از بيان فلسفه عبادت، يکى از آثار نماز 1 - تکبر زدايى بيان نمود: «خداوند
    ايمان را براى پاکسازى انسان هااز شرک واجب کرده است و نماز را براى پاکسازى از کبر»(16).
    7 - عامل پرورش فضائل اخلاقى
    نماز روح اخلاص و خداباورى را در انسان افزايش مى دهد و نتيجه آن پرورش فضايل اخلاقى است، انسان با نماز خواندن خود را از جهان محدود ماده و چهار ديوار طبيعت بيرون مى برد و به ملکوت آسمان ها دعوت مى کند و با فرشتگان همصدا مى شود و خدا را درهمه حال حاضر و ناظر مى داند.
    8 - همگرايى
    علاوه بر آثار مذکور که معمولاً آثار خودى نماز محسوب مى شودند، يکى از آثار مهم اجتماعى و سياسى نماز، همگرايى است، برگزارى نماز جمعه و جماعت، وحدت مسلمانان را به نمايش مى گذارد زيرا مسلمانان با صفوف فشرده در کنار هم قرار گرفته و با اوضاع سياسى و اجتماعى جهان آگاهى پيدا مى کنند
    پيامبر اسلام(ص) فرمود: «خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده است هر کس آن را در حيات من يا بعد از وفات من از روى استخفاف يا انکار ترک کند، خداوند او را پريشان مى کند و به کار او برکت نمى دهد. بدانيد نماز او قبول نمى شود، بدانيد زکات او قبول نمى شود، بدانيد حج او قبول نمى شود،..، تا از اين کار توبه کند...»(18).
    9 - نفى طاغوت و ايستاگى در مقابل ستم
    انسانى که فقط خداوند را عبادت نمايد در مقابل او سر تعظيم و تسليم فرود آورد، هر چه غير خداوند است، براى او حقير و کوچک مى شود و کسى نمى تواند با ظلم و ستم بر او چيره شود.
    و در مقابل گردنکشان و ظالمان سر تسليم فرود نمى آورد و با طاغوت کنار نمى آيد. خداوند اين مسئله را يکى از اهداف بعثت پيامبر(ص) دانسته است: «و در ميان هر امتى، پيامبرى را مبعوث کرديم تا خداوند را عبادت نماييد و از طاغوت (هر چه در مقابل خدا است) پرهيز کنيد.(19)
    در مورد سبك شمردن نماز گفتني است:
    1. مراد از استخفاف به نماز مي تواند هر كاري باشد كه بي اهميتي نماز را برساند مانند سروقت نماز نخواندن، در وضو و مقدمات آن دقت نكردن، اعمال نماز را صحيح انجام ندادن(مانند قرائت ذكر ركوع و سجده، آرامش) در حد بالاتر متوجه نماز نبودن و ... .
    2. مضمون حديث فوق از پيامبر اكرم(ص) نيز نقل شده است كه فرمود: لا ينال شفاعتي من استخف بصلاته، شفاعت من به كسي كه نمازش را سبك شمارد نمي رسد.(محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، دارالحديث، ج5، ص117) چنان كه امام صادق(ع) فرمود: شفاعت ما(خانواده) به كسي كه نماز را سبك شمارد، نمي شود.(محمد بن يعقوب كليني، كافي، ج2، ص270 و محمدي ري شهري، منتخب ميزان الحكمه،سيد حميد حسيني، دوم، 1382، قم، درالحديث، ص302، حديث3649)
    3. اهميت نماز: از اين كه اگر نسبت به نماز استخفاف شود انسان از شفاعت محروم مي شود اين است كه از نظر اسلام نماز اهميت بس عظيمي دارد در روايات به اين تعبيرات بر مي خوريم:
    1- نماز ستون و پايه استوار دين است.
    2- چهره و شكل دين است.
    3- نماز انسان را به خدا نزديك مي كند.
    4- نماز محبوبترين عمل است نزد خداوند.
    5. امام صادق(ع) فرمود: اولين عملي كه از انسان محاسبه مي شود نماز اوست و اگر درست بود به مابقي اعمال او نظر مي شود و اگر نه به مابقي اعمال او نگاه نمي شود. و امام باقر(ع) فرمود: اولين چيزي كه(در روز قيامت) محاسبه مي شود نماز است اگر پذيرفته شد مابقي اعمال را مي پذيرند(و گرنه پذيرفته نمي شود).(منبع روايت فوق، منتخب الميزان، همان، ص298 روايت 3591-3604)
    به خاطر اهميت فوق اگر انسان به نمازش اهميت ندهد از شفاعت محروم مي شود البته ممكن است برخي اعمال ديگر نيز باعث محروميت انسان از شفاعت شود كه در جاي خود بيان شده است.
    دوم: غير از ائمه و شهدا (اولياي خدا) هم مي توانند شفاعت كنند؟
    توجه داشته باشيد، شفاعت همان رحمت خاص الهي است كه از مجراي پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) و برخي اولياء شامل بندگاني كه شرايط شفاعت را دارا باشند، مي شود. اما چه كساني مي توانند شفاعت كنند، بايد گفت هر واسطه اي(اين بخش را از پرسش و پاسخ، محمد رضا كاشفي، دفتر نشر معارف، اول، 83، شماره 12، ص152-153 بهره برده ايم.) كه در دنيا يا در عروج از دنيا از هنگام مرگ تا برزخ و از ورود به عالم حشر تا لقاي خداوند سبحان- باعث آمرزش گناهان يا قرب به درگاه الهي شود و او را هدايت به صراط مستقيم رهنمون گردد شفاعت گر و واسطه ميان حضرت حق و انسان خواهد بود.
    رواياتي كه در اين باب وارد شده است بسيار مفيد و باوربخش است به شرط اين كه مطالعه آنها استمرار داشته باشد و فكر كردن در آنها نيز هر روز باشد هر چند مختصر و كم. مثلا به اين دو روايت دقت شود: عن الصادق(ع) قال قال رسول الله(ص): «ليس مني من استخف بالصلوه لايرد علي الحوض لا والله ; امام صادق(ع) فرمود كه رسول اكرم(ص) فرموده است : به خدا قسم از من نيست كسي كه نماز را سبك بشمارد و در حوض کوثر بر من وارد نمي شود» (سفينه البحار, شيخ عباس قمي, ماده صلاه).
    تأخير انداختن نماز مصداق بارز سبك شمردن نماز است. عن النبي(ص): «ما من عبد اهتم بمواقيت الصلوه و مواضع الشمس الا ضمنت له الروح عند الموت و انقطاع الهموم و الاحزان و النجاه من النار; هيچ بنده اي نيست كه به وقت هاي نماز (اول وقت ) و حرکت هاي خورشيد براي نماز اهتمام ورزد مگر اين كه من سه چيز را برايش ضمانت مي كنم : 1- نشاطي آرامش بخش هنگام مردن, 2- جدايي از ناراحتي ها و اندوه ها, 3- نجات از آتش. در اين باب پيوسته بايد بخواند, بگويد, بشنود و بينديشد تا رفته رفته اعتقاد به باور بدل گردد».
    2- اراده و تصميم : باور كردن اهميت نماز اول وقت خود زمينه ساز اراده و تصميم مي شود اما با اراده و تصميم فاصله دارد زيرا ممكن است يك چيزي باور قلبي باشد ولي اراده و تصميم انسان به آن تعلق نگيرد. مثلا مسلمان روزه دار تشنه باور قلبي دارد كه آب او را از تشنگي مي رهاند ولي هرگز آب نمي آشامد تا روزه اش باطل نشود, اينجا اراده و تصميم بر آشاميدن آب تعلق نگرفته گرچه باور قلبي هست كه آب رفع تشنگي مي كند. اگر كسي نسبت به اهميت نماز اول وقت باور قلبي پيدا كرد ممكن است به خاطر موانعي اراده و تصميمش به خواندن نماز اول وقت تعلق نگيرد, هر چند آن موانع، غيرموجه باشد, بنابراين بعد از باور قلبي بايد اراده و تصميم بگيرد و تمامي موانع خواندن نماز اول وقت را كنار بزند.
    3- مداومت تا سر حد ملكه شدن : پس از طي آن دو مرحله گذشته بايد در مقام عمل آن قدر نماز اول وقت خواندن را ادامه دهد تا عادت و ملكه گردد اين مداومت عملي در ابتداي كار, امري دشوار و سخت مي باشد ولي پس از گذشت يك سال يا دو سال و يا حتي كمتر از اين مدت , امري عادي و آسان مي گردد, (نگا: نماز اول وقت , محمد حسين رجايي خراساني).
    البته بايد توجه داشته باشيد که در رسيدن به اين هدف بايد سياست تدريج را پيش گيريد؛ يعني کسي که عادت به خواندن نماز در اول وقت نداشته نبايد انتظار داشته باشد يک دفعه و در مدتي کوتاه بتواند به راحتي و سهولت در اول وقت نماز بخواند بلکه بايد در اين راه با آهستگي و تدريج پيش رود. يعني بايد سعي کند مثلا در طول يک هفته حداقل يک روز نمازش را در اول وقت بخواند و اين کار را يک ماه ادامه دهد و بعد اين يک روز را به دو روز تبديل کند و در اين راه استقامت و پايداري نمايد يعني هيچ کار غيرضروري و غير لازمي او را از نماز در اول وقت منصرف ننمايد و همين طور به تدريج بر تعداد روزهايي که در آنها نماز اول وقت مي خواند بيفزايد تا تمام طول هفته اش را در بر بگيرد و همه نمازها را در اول وقتش بخواند.
    براي حل مشكل خود بايد با مطالعه كتاب هايي درباره اهميت و نقش نماز و ترك نماز و سستي در نماز ايجاد انگيزه كنيد. ضمنا براي ايجاد انگيزه بايد به اين امر توجه كنيد كه ما انسان ها براي كامل شدن و براي شكوفايي استعداد هاي وجودي بايد به نيازهاي متعالي و معنوي خود توجه كنيم و بدانيم كه تنها راه ارضاء اين نيازها عمل به آموزه هاي ديني است و هيچ راه ديگري ندارد با اين نگاه به دين و احكام دين قطعا تلقي ما نسبت به دين و نماز كه يكي از احكام آن است تغيير مي كند و در ما تحولي ايجاد مي شود.
    پى نوشت ها:
    1- نور (24) آيه 41.
    2- اسراء (17) آية 44.
    3پ- غلامعلي نعيم آبادي، نماز زيباترين الگويپرستش، ص 35، به نقل از علل الشرايع، ج 2، ص 10.
    4 - عنکبوت (29) آية 45.
    5- بحارالانوار، ج 73، ص 141
    6- - ذاريات(51)، آيه 56.
    7- نهج البلاغه، کلمات قصار، جمله 136، با اقتباس از: تفسير نمونه، ج 16، ص 292.
    8 - طه(20)، آيه 14.
    9 - تفسير نمونه، ج 16، ص 289.
    10 - رعد(13)، آيه 28.
    11- عنکبوت (29)، آيه 45.
    12 - تفسير نمونه، ج 16، ص 284.
    13 - همان، ص 290.
    14 - وسايل الشيعه، ج 3، ص 7.
    15 - تفسير نمونه، ج 16، ص 290 - 291.
    16 - نهج البلاغه، کلمات قصار 252.
    17 - جمعه (62) آيه ى 9، تفسير نمونه، ج 24، ص 125 به بعد.
    18 - وسايل الشيعه، ج 5، ص 7.
    19 - نحل (16)، آيه 36.
    چرا نماز یکی از بهترین راههای عبادت خدا است؟ | مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني

    براى مطالعه بيشتر ر.ك:
    - پرتوى از اسرار نماز، محسن قرائتى
    - اسرار الصلوة، ملكى تبريزى
    - راز نماز، محسن قرائتى
    - راز نماز، بى آزار شيرازى
    - پرواز در ملكوت، امام خمينى
    - از ژرفاى نماز، سيد على خامنه اى
    - گفتار رمضان (طنطاوى)، ترجمه احمد آرام
    - اين است نقش عبادات، محمد باقر صدر
    پاسخ با نقل و قول

  16. ایمان و تنبلی من  سپاس شده توسط elnaz.t,niloofarabi,گلبرگ خانوم,عاشقانه

  17. ارسال:9#
    گلبرگ خانوم آواتار ها
    سلام ممنونم از همتون وقتی این جملاتی که نوشتید و خوندم یگه جدا روم نشد بگم از فردا میخونم و رفتم و نماز ظهرمو خوندم
    اما بازم میترسم نخونم باید چند وقت یکبار بیام این چیزایی که نوشتیدو بخونم تا نمازمو بخونم خیلی جملاتتون کامل بود دعا کنید خدا نمازمو قبول کنه و منم نماز برام بشه عادت و همیشگی بخونم
    خدا هم ایشالا کمکم کنه
    خوشحالم دوستانی مثل شما دارم و حسرت میخورم به کسانی که نمازشون به موقع است...
    توکل به خدا
    احترام به پدر و مادر = خوشبختي
    پاسخ با نقل و قول

  18. ایمان و تنبلی من  سپاس شده توسط elnaz.t,niloofarabi,عاشقانه

  19. ارسال:10#
    عاشقانه آواتار ها
    سلام
    امیدوارم سلامت باشین
    سحرخانم یه تجربه در مورد نماز خوندن رو خدمتتون عرض میکنم
    سعی کنین نماز رو همون اول وقت و اول اذان بخونین
    اگه چند روز مداومت کنین، کم کم براتون همیشگی میشه و بعد از یه مدت نماز اول وقتتون ترک نمیشه چه برسه به اینکه بخواد قضا بشه
    پس برنامتون از امروز این باشه که تا صدای اذان رو شنیدین، تمام کارهاتون رو رها کنین وبرین سراغ نماز
    در ضمن سعی کنین که نماز رو سخت و خسته کننده نکنین
    نمازتون رو کوتاه وسبک بخونین و برا خودتون سخت نکنین
    من هر رکعت از نمازمو با رعایت شرایطش که باید صحیح خونده بشه ، تو یک دقیقه میخونم
    یعنی مثلا نماز ظهر و عصر تقریبا 8 دقیقه طول میکشه
    با عجله و ناصحیح منظورم نیستا، کوتاه اما صحیح
    هر وقت حال بیشتری داشته باشم بیشتر طول میدم و بیشتر لذت میبرم
    پس سعی کنین حداقل به مدت 40 روز نمازتون رو اول وقت و به صورتی که خسته نشین بخونین
    خودتون میبینین که بعد از چند روز براتون تبدیل به ملکه و یه عادت مثبت و خوب میشه
    سحر خانم این موضوع هم مد نظرتون باشه که باید با القاء نفس و ابلیس هم مبارزه کنیم
    نفسمون هی میگه الان وقت داری بابا،نیم ساعت دیگه بخون، یه ساعت دیگه بخون، کلی وقت هست
    شما هم بگو من میخوام همین الان با خداجونم ، آفرینندم ، پروردگارم حرف بزنم
    پس هر وقت نمازتون رو خوندین بدونین که تونستین نفستون رو شکست بدین و از این بابت خدا رو شکر کنین
    اما راجع به روزه و سایر عبادات هم راهکارهای زیادی وجود داره
    و یه بحث دیگه هم در مورد تقویت اراده هستش که سعی میکنم راجع بهش تو فرصت بعدی یه توضیح کوچولو بدم
    پس تصمیمتون رو بگیرین و با انرژی مثبت برین جلو
    خدا کمکمون میکنه و همیشه باهامونه
    سحر خانم از تجربه ی موفقتون بهمون خبر بدین
    منتظریم
    عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست
    پاسخ با نقل و قول

  20. ایمان و تنبلی من  سپاس شده توسط elnaz.t,samin66

صفحه‌ها (2): صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •