تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




نظریه ذهن و کودک اتیسم زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:niloofarabi
آخرین ارسال:niloofarabi
پاسخ ها 1

نظریه ذهن و کودک اتیسم

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    niloofarabi آواتار ها
    تصور کنید که در راهرو دانشگاه ایستاده اید و متوجه می شوید دختر دانشجویی ناگهان از کلاس بیرون می آید. او به سرعت از کلاس خارج می شود ، در را پشت سر خود می بندد، سرش را به دیوار تکیه می دهد و شروع به فریاد زدن می کند. چه اتفاقی افتاده است؟ بر اساس مشاهدات ، باید استنباط کنید که دانشجو در یک امتحان مهم نمره کم گرفته یا استاد در جلو کلاس او را سرزنش کرده است. در هر صورت، احتمال دارد که برای او تاسف بخورید و ممکن است او را آرام کنید.

    بنابراین ، توانایی ما برای واکنش نشان دادن به شیوه همدلانه به دو توانایی اجتماعی وابسته است. نخست، باید بفهمیم که حالت روانی شخص (مثلا افکار ، بارورها و احساسات ) رفتار او را برانگیخته است. با فهمیدن حالت روانی آن دانشجو می توانی استنباط کنیم که او در امتحان نمره کم گرفته یا در جلوی کلاس تحقیر شده است. دوم ، باید در مقابل جیغ کشیدن او واکنش هیجانی مناسبی داشته باشیم. احتمالا در مقابل این رویداد احساس ناراحتی کنیم و بخواهیم ، به شیوه مناسب ، درصدد کمک برآییم. توانایی همدلی به ما امکان میدهد تا موقعیت های اجتماعی را به درستی تعبیر کنیم و به شیوه دلسوزانه و مناسب پاسخ دهیم.

    گاهی در طول سال های پیش از مدرسه ، بیشتر کودکان به تدریج می فهمند که افکار،باورها،نیت ها و میل های مردم رفتار آنها را بر می انگیزد. افزون بر این ، کودکان درک می کنند که افکار و اهداف دیگران با افکار و اهداف خود آنها تفاوت دارد. به وطر خلاصه ، کودکان چیزی را به دست می آورند که روانشناسان شناختی آن را نظریه ذهن یا ذهن خوانی می نامند.
    روانشناسان رشد ، نظریه ذهن را با استفاده از آزمایشی به نام عملکرد باور نادرست (باور کاذب) اندازه می گیرند. در یکی از تحقیقات ، روانشناس ، کودکان پیش دبستانی را با عروسک خیمه شب بازی به نام سالی آشنا می کنند. سالی اسباب بازی را در سبد گردی پنهان میکند و بعد اتاق را ترک میکند. وقتی سالی بیرون است، عروسک خیمه شب بازی دیگری آنی اسباب بازی را به درون سبد معکبی شکل دیگری انتقال میدهد. از کودکان پرسیده میشود که اگر سالی برگردد، اسباب بازی خود را در کجا جستجو خواهد کرد.

    کودکان کم سال، فاقد نظریه ذهن ،پاسخ میدهند که سالی اسباب بازی خود را در درون سبد معکبی جستجو خواهد کرد، زیرا اسباب بازی به آنجا انتقال داده شده است. این کودکان درک نمی کنند که رفتار سلی ، با باورهای متفاوت از باورهای آنها ، برانگیخته خواهد شد. کودکان بزرگتر ، دارای نظریه ذهن ، به کار باور نادرست پاسخ میدهند: آنها میگویند که سالی اسباب بازی را در سبد گرد جستجو خواهد کرد ، زیرا اشتباها باور دارد که اسباب بازی هنوز در جای اولیه اش قرار دارد.


    sally-anne false belief test

    نظریه ذهن در کودکانی که رشد عادی دارند گاهی بین سه تا پنج سالگی نمایان می شود. اما کودکان اتیسم اسیب دیدگی خاصی را نشان میدهند. چرا کمبود نظریه ذهن برای درک اتیسم مهم است؟ پاسخ این است که ذهن خوب رشد کرده، برای بیشتر تعامل های اجتماعی پیچیده ضروری است. کودکان اتیسم اغلب کوری ذهن را به نمایش می گذارند ؛ یعنی آنها اغلب نمی توانند درک کنند که دیگران حالت های روانی دارند و این حالت ها اعمال آنها را بر می انگیزد و هدایت میکنند. اگر کودک اوتیست مشاهده کند دانشجویی ناگهان کلاس را ترک میکند و داد می زند ، احتمال دارد که در درک رفتار او دشواری داشته باشد. بویژه ، او در درک اینکه برخی رویداد های پیشبین و حالت روانی (مثلا رد شدن در امتحان، احساس شرمندگی) اعمال دانشجو برانگیخته است ، مشکل دارد. چون نمی تواند حالت روانی دانشجو را استنباط کند، ممکن است به شیوه مناسبی به موقعیت پاسخ ندهد.
    کودکان اتیسم اغلب از عهده کار باور نادرست بر نمی آیند، اما کودکان سالم و کودکان سندرم داون معمولا از عهده این کار بر می آیند. کودکان مبتلا به اتیسم در نظریه ذهن ، یعنی در فهمیدن نیت ها و انگیزه های دیگران مشکل دارند.



    Theory of Mind

    false belief

    نظريه ذهن
    " اصطلاحی است كه به توانايی پيش بينی و شرح دادن رفتار با رجوع به حالات ذهنی اشاره دارد و به بدنه منسجم دانش در مورد ذهن انسان كه ما به طور عادی آن را كسب مي كنيم و برای پيش بينی و شرح دادن رفتار خودمان و ديگران از آن استفاده
    گفته مي شود ."

    باور كاذب" يعني اينكه كودک برای پيش بيني واستدلال در مورد رفتار ديگران صرفا بر اميال خودتكيه مي كند و باورهای ديگران را در نظر نمی گيرد .


    منبع:
    روانشناسی مرضی کودک و نوجوان ، روبرت ویس
    http://wheredidthebirdgo.com/2013/11...e-belief-test/

    صرفا در همیاری ذکر منبع شود لطفا.
    ویرایش توسط niloofarabi : 2014_10_26 در ساعت 15:25
    پاسخ با نقل و قول

  2. نظریه ذهن و کودک اتیسم  سپاس شده توسط مهدوی,محسن عزیزی

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •