تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




نقش معلم از دیدگاه مکتب ایدئالیسم زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:محسن عزیزی
آخرین ارسال:محسن عزیزی
پاسخ ها 1

نقش معلم از دیدگاه مکتب ایدئالیسم

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    محسن عزیزی آواتار ها
    مطالعه ی تطبیقی نقش و جایگاه معلم از دیدگاه مکاتب مختلف

    مقدمه


    از ميان تمامي عوامل آموزشي و تربيتي، نقش معلم به ‌عنوان مهمترين عامل نظام تعليم و تربيت، جايگاه و اهميت بسزايي دارد. معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان ، نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌کند. تمامي فعاليت‌هاي معلم، مانند شناخت فرآيند رشد کودکان و نوجوانان، شيوه‌هاي تدريس و علاقه‌مندي به رشته تدريس خود ، از عواملي هستند که در آموزش و پرورش دانش‌آموزان ، دخالت زيادي دارند.

    از سوی دیگر معلمی که بخواهد در شغل خود به راستی متبحر گردد ، بایستی درباره ی نقش خویش به تامل پرداخته و درباره ی نظریه ای که قوام و دوام عمل تربیت به آن وابسته است ، تفکر نماید.

    نحوه برخورد معلم با دانش آموزان به طرز تصور وی از ماهیت انسان وابسته است. همچنین ، موضوع آموزش ، یا مهارت است و یا معرفت. و دیدگاهی که معلم درباره واقعیت دارد ، درک او را از واقعیت تعین می بخشد. بنابراین از آنجاییکه معلم باید مفهوم واقعیت و ماهیت انسان و جامعه را مورد تامل قرار دهد ، باید فیلسوفانه بیاندیشد و این جز با شناخت معلم از دیدگاه های مختلف فلسفی و آرا نظریه پردازان امکان پذیر نمی باشد.

    بطور کلي بايد گفت معلم مهمترين عامل نظام آموزشي است و نقش تربيتي و آموزشي او در هدايت دانش‌آموزان ، بسيار بارز و قابل توجه است. به همين دليل در طول تاريخ مکاتب گوناگون فلسفی ، دانشمندان ، فيلسوفان و مربيان بزرگ ، ديدگاه‌ها و نظرات بسيار مهمي درباره نقش و جایگاه معلم مطرح کرده‌اند که در این نوشته قصد داریم ، مروری هر چند مختصر بر نقش و جایگاه معلم از نظر دیدگاه های مختلف فلسفی و همچنین از دیدگاه فیلسوفان و مربیان بزرگ داشته باشیم.


    الف- نقش معلم از دیدگاه مکاتب مختلف فلسفی

    ایدئالیسم

    ایده آلیست ها به معلم و مربی بیشتر توجه دارند و معتقدند مربی باید از نظر عقلی و اخلاقی برتر و سرمشق دانش آموزان باشند و محیط خاص را برای کودک فراهم کند و وظیفه ی مربی راهنمایی او به سوی حقیقت است. اصولاً از دیدگاه معلم پیرو مکتب ایده آلیسم : انسان چیزی را یاد نمی گیرد بلکه آن را به خاطر می آورد، یادگیری فقط یادآوری مطالب است.

    در این دیدگاه بر نقش محوری و حساس معلم تاکید زیادی می شود. وی باید برای خود به دیدگاهی فرهنگی دست یافته باشد. باید شخصی باشد که نقش های گوناگونی را در مجموعه ای از ارزش هایی هماهنگ تلفیق داده باشد. معلم نباید در شخصیت متعلم تصرف کند. ماهیت و شخصیت روحانی متعلم دارای ارزش والایی است. به این ترتیب ، معلم باید برای متعلم احترام قائل شود و او را یاری دهد تا به تحقق کامل ترین حد شخصیت خویش نایل شود. چون معلم الگو و نماینده پخته فرهنگ است ، گزینش او کمال اهمیت را دارد. معلمان علاوه بر بهره مندی از آموزش و پرورش همگانی ، باید در تربیت دانش آموزان متخصص باشند. معلمان باید بيشتر بر فعاليت كودكان تاكيد كنند . زماني كه معلم بر موضوع اشراف دارد مي تواند دياليكتيك را بعنوان روش تدريس اجرا كند . و همچنين روش درونگري ، روش شهودي ، بينش و بصيرت ، الگو سازي و سخنراني ، بحث و گفتگو ، پرسش و پاسخ و روش اكتشافي را بكار برد.

    از سویی اگرچه معلم را باید بر اساس صلاحیت او در موضوع درسی و فن تربیت برگزید ، برای آنکه شایسته سرمشق گیری دانش آموزان گردد ، باید از ذوق زیبایی شناسی نیز بهره مند باشد. معلم باید مظهر ارزش ها باشد ، دانش آموزان او را دوست بدارند و شخصی با انگیزه و پر شور باشد ، باید در فن خود متخصص باشد و معلومات کافی در مورد دانش آموزان خود داشته باشد و روح یا ذهن را که عالیترین صورت وجود در جهان است کامل سازد. وی عامل انتقال میراث معنوی است. او باید بتواند با دانش آموزان تفاهم و ارتباط برقرار کند و روح دموکراسی را در شاگردان رسوخ دهد و در کلاس آنرا اجرا نماید. معلم باید به تدریج خود را فراموش کند و به شخصیت شاگردان اهمیت دهد. به تولد دوباره فرهنگ طی هر نسلی کمک کند و علاقه به یادگیری را در شاگردان بیدار کند. یک معلم آرامانگرا دارای خصوصیات زیر می باشد:

    معتقد است که باید از لحاظ معرفت و بینش، برتر از دیگران باشد.
    نیازها و توانهای همه محصلانش را به خوبی می شناسد .
    می کوشد فرصت ها و مو قعیتهای فعالیتهای اکتشافی ، تحلیلی و ترکیبی و کابرد معرفت و معلومات آموخته در زندگی را برای همه محصلانش فراهم کند و آنها را خلاق بار آورد.
    محصلان را به تقلید از اشخاص بزرگ و برجسته تشویق می کند.
    روی اهمیت اخلاقی و روانی موضوعات مورد بحث تاکید می کند.
    می کوشد خصایص مطلوب را برای دانش آموزان الگو نماید .
    تفکر مستقل را با هدایت بحث کلاس در دانش آموزان تشویق می کند .
    رعایت ارزشهای ثابت را در تصمیم گیری مورد تاکید قرار می دهد.


    منبع: مطالعه ی تطبیقی نقش و جایگاه معلم از دیدگاه مکاتب مختلف، علی چیناوی

    اختصاصی تالار همیاری
    ویرایش توسط محسن عزیزی : 2014_10_26 در ساعت 21:44
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  2. نقش معلم از دیدگاه مکتب ایدئالیسم  سپاس شده توسط Far Zane,niloofarabi,مهرسا62,کوثر حبیبی,سلماء

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •