تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




برخورد و تعارض انگیزه ها با هم زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:محسن عزیزی
آخرین ارسال:محسن عزیزی
پاسخ ها 3

برخورد و تعارض انگیزه ها با هم

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    محسن عزیزی آواتار ها
    برخورد انگيزه‌ها

    هرگاه در انسان برخى از انگيزه‌ها با هم درگير شوند، مثلا انگيزه‌اى انسان را به يك‌سو و انگيزه‌اى ديگر به سوى مقابل بكشاند در اين صورت به انسان حالتى دست مى‌دهد كه احساس سرگردانى و ترديد مى‌كند و از تصميم‌گيرى دربارۀ تعيين سمت حركت و شيوۀ عمل خود ناتوان مى‌شود. چنين حالتى را «درگيرى روانى» مى‌گويند.
    قرآن اين درگيرى روانى را كه اشخاصى كه در برابر ايمان موضعى مشكوك و ترديدآميز دارند از آن رنج مى‌برند، به خوبى تصوير مى‌كند. اين گونه افراد كسانى هستند كه نه كاملا به سوى ايمان مى‌آيند و نه به طور كامل به طرف كفر مى‌روند بلكه در انتخاب ايمان و كفر مرددند و نمى‌توانند در اين باره تصميم نهايى را اتخاذ كنند.

    قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اَللّٰهِ مٰا لاٰ يَنْفَعُنٰا وَ لاٰ يَضُرُّنٰا وَ نُرَدُّ عَلىٰ أَعْقٰابِنٰا بَعْدَ إِذْ هَدٰانَا اَللّٰهُ كَالَّذِي اِسْتَهْوَتْهُ اَلشَّيٰاطِينُ فِي اَلْأَرْضِ حَيْرٰانَ لَهُ أَصْحٰابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى اَلْهُدَى اِئْتِنٰا. . .
    «(اى پيامبر) بگو كه ما چرا خدا را رها كرده و چيزى را مانند بتان كه هيچ قادر بر نفع و ضرر ما نباشند به خدايى بخوانيم و باز به خوى جاهليت بعد از آن كه خدا

     ١ ) -مأخذ فوق، ص  ١٨٠ .

    ما را هدايت كرد، برگرديم، همانند كسى كه بر اثر وسوسه‌هاى شياطين راه را گم كرده و سرگردان مانده، در حالى كه يارانى هم دارد كه او را به هدايت دعوت مى‌كنند كه به سوى ما بيا. . .»  ١ در اين آيه حالت درگيرى روانى و سرگردانى و ترديد ناشى از آن، بدقت توصيف شده است. از يك طرف شياطين انسان را وسوسه مى‌كنند و به سوى گمراهى و كفر مى‌كشانند و از سوى ديگر دوستان مؤمنش او را به هدايت و ايمان مى‌خوانند و او در ميان اين دو كشش و جاذبه در حالتى از سرگردانى و پريشانى فكر و ترديد قرار دارد.
    قرآن همچنين حالت شك و سرگردانى و دودلى و اضطراب را كه از درگيرى روانى ميان كفر و ايمان ناشى مى‌شود، چنين توصيف مى‌كند:
    إِنَّمٰا يَسْتَأْذِنُكَ اَلَّذِينَ لاٰ يُؤْمِنُونَ بِاللّٰهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ وَ اِرْتٰابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ «تنها آنهايى كه ايمان به خدا و روز قيامت نياورده و دلهاشان در شك و ريب است از تو اجازۀ معافى از جهاد مى‌خواهند و آن منافقان پيوسته در تيرگى شك و ترديد خواهند ماند.»  ٢ إِنَّ اَلْمُنٰافِقِينَ يُخٰادِعُونَ اَللّٰهَ وَ هُوَ خٰادِعُهُمْ وَ إِذٰا قٰامُوا إِلَى اَلصَّلاٰةِ قٰامُوا كُسٰالىٰ يُرٰاؤُنَ اَلنّٰاسَ وَ لاٰ يَذْكُرُونَ اَللّٰهَ إِلاّٰ قَلِيلاً مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذٰلِكَ لاٰ إِلىٰ هٰؤُلاٰءِ وَ لاٰ إِلىٰ هٰؤُلاٰءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اَللّٰهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلاً «همانا منافقان با خدا مكر و حيله مى‌كنند و خدا نيز با آنها مكر مى‌كند (يعنى مكرشان را باطل مى‌سازد) و چون به نماز آيند با حال بى‌ميلى و كسالت و براى

     ١ ) -انعام: ٧١ .
     ٢ ) -توبه: ۴۵ .

    رياكارى آيند و ذكر خدا را جز اندك (آن هم به قصد ريا) نكنند. دودل و مردد باشند نه به سوى مؤمنان يكدل مى‌روند و نه به جانب كافران و هر كه را خدا گمراه كند (يعنى به اختيار خود راه ضلالت را بگزيند خدا او را به خود واگذارد تا گمراه شود) پس هرگز او را به راه راست نخواهى يافت.»  ١ قرآن همچنين حالت درگيرى روانى برخى افراد سرگردان و مردد را كه نمى‌دانستند آيا با مسلمانان بجنگند و يا با اقوام و خويشاوندان مشرك خود، و اين درگيرى روانى در آنها حالتى از سرگردانى و حيرت و مشكل ايجاد كرده بود، چنين توصيف مى‌كند:
    إِلاَّ اَلَّذِينَ يَصِلُونَ إِلىٰ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثٰاقٌ أَوْ جٰاؤُكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقٰاتِلُوكُمْ أَوْ يُقٰاتِلُوا قَوْمَهُمْ. . .
    «مگر آنان كه به قومى كه ميان شما و آنها عهد و پيمانى است در پيوسته باشند يا بر اين عهد نزد شما آيند كه از جنگ با شما و يا قوم خودشان كه دشمنان شما هستند هر دو خوددارى كنند و از جنگ دلتنگ باشند (با اين دو طايفه از كافران كه در حقيقت به شما پناهنده شده‌اند نبايد قتال كنيد) . . .»  ٢ 

     ١ ) -نساء: ١۴٢ ، ١۴٣ .
     ٢ ) -نساء: ٩٠ .




    منبع: قرآن و روانشناسی
    نویسنده: نجاتی، محمد عثمان؛ ترجمه عباس عرب

    ناشر: بنياد پژوهشهای اسلامى آستان قدس رضوی
    محل و سال نشر: مشهد مقدس ؛ ۱۳۸۱

    منبع اینترنتی: کتابخانه دیجیتال نور: صفحه اصلی



    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94

  2. برخورد و تعارض انگیزه ها با هم  سپاس شده توسط anahid,kobra,m1392,niloofarabi,rahe shab,ترنّم,سلماء

  3. ارسال:2#
    خوب راه حل؟

  4. ارسال:3#
    محسن عزیزی آواتار ها
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •