تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




عدم استقلال در درس خواندن کودک کلاس سوم زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:saadat-1379
آخرین ارسال:saadat-1379
پاسخ ها 8

عدم استقلال در درس خواندن کودک کلاس سوم

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    سلام
    دختر 8سال ونیمه کلاس سوم دارم که از نظر هوشی مشکلی نداره بسیار به زیبایی وخوش لباس بودنش اهمیت میده و.... درسش خیلی خوبه من ازش انتظار دارم در آزمونهای ماهانه در مدرسه از نفر سوم پایین تر نیاد متاسفانه بسیار در موقع درس خوندن به خصوص ریاضی به من وابسته است هر کاری می کنم که به اتاقش بره ودرس بخونه دوست نداره ومی خواد که کنار من بشینه .براش زمان مشخص میکنم که تو این تایم برو اتاقت وتست ها رو بزن مدام بیرون میاد
    مامان یه راهنمایی کوچیه
    مامان فقط این یه سوال
    اینو بپرسم میرم تو اتاقم
    چرا توی هال درس نخونم
    اگه براش تعیین نکنم خودش رو رها میکنه درس بی درس. مثلا بهش گفتم تو زحمتت رو کشیدی هر چی شد اشکالی نداره ، اومده میگه خودت گفتی اشکالی نداره سوال های ریاضی سخت بود حل نکردم نمیدونم چکار کنم که مستقل درس بخونه وفقط به اجبار من 20 تگیره .ممنون میشم کمکم کنید
    ویرایش توسط محسن عزیزی : 2014_11_23 در ساعت 22:56 دلیل: تغییر متن بولد
    پاسخ با نقل و قول

  2. ارسال:2#
    niloofarabi آواتار ها
    سلام

    انتظار دارم در آزمونهای ماهانه در مدرسه از نفر سوم پایین تر نیاد
    فقط به اجبار من 20 تگیره
    این دوتا جمله رو ببنید. اگه مخاین با علاقه انگیزه بیشتری ؛ هم ریاضی و هم سایر درس هاشو خودش بخونه و به شما یا معلمش وابستگی مطلق نداشته باشه؛ بهتره سطح توقعتون رو یه مقدار در حال نرمال بیارید و فراتر از توانایی فرزندتون ازش توقعی نداشته باشد. با اجبار و توقع بالا تر از حد توانایی کم کم ممکنه فرزندتون علاقه اش رو نه تنها به درس ریاضی بلکه همه درس ها از دست بده.

    نکته بعدی اینکه آیا در مورد سایر درس ها هم به شما وابستگی دارن یا فقط درس ریاضی هست؟
    میانگین نمراتش در درس ریاضی چه مقدار هست؟
    پاسخ با نقل و قول

  3. عدم استقلال در درس خواندن کودک کلاس سوم  سپاس شده توسط saadat-1379,محسن عزیزی

  4. ارسال:3#
    محسن عزیزی آواتار ها
    سلام

    به همیاری خوش آمدید

    نقش والدین در تکالیف فرزندان، به صورت حمایتی و نظارتی مفید فایده هست و در پیشرفت تحصیلی و افزایش انگیزه شون مؤثره. اما اگر این نقش، تبدیل به نقش عملکردی بشه و انجام تکالیفش رو بر عهده بگیرید، مضر میشه

    دو نکته مهم در خصوص روابط شما دیده میشه که باید بهش توجه کنید.

    1. انتظارات شما از فرزندتان

    2. برنامه ریزی های درسی از جانب شما و کمک های غیرمعمول

    زمانی که انتظارات شما از فرزندتان بالا باشد، او سعی می کند انتظاراتتان را برآورده کند تا نزد شما مقبول افتد. بنابراین، سعی می کند به هر طریقی که شده برای جلب محبت و توجه بیشتر شما، به این مهم دست یابد. این امر، چندین ضرر دارد. یکی اینکه استرس فرزند بالا می رود که مبادا نتواند توقعات شما را برآورده کند. دوم اینکه خود و عزت نفس و ارزشمندی اش را مساوی با موفقیت تحصیلی مورد انتظار والدین می بیند. سوم اینکه ممکن است به راههای غیرمعمول(مثل تقلب) روی بیاورد تا انتظاراتتان را برآورده کند. چهارم اینکه برای اینکه مطمئن شود نزد شما ارزشمند است، مدام پیش شما بیاید و بررسی کند که دیدتان نسبت به او چگونه است.

    پس، بهتره که به جای انتظار موفقیت داشتن، بیشتر برای تلاش و پشتکار ارزش قائل بشید و فرزندتون رو سوای عملکرد تحصیلی اش دوست بدارید و این دوست داشتن رو به او منتقل کنید.

    اما در خصوص برنامه ریزی های شما. این برنامه ریزی ها اولا باعث میشه کودک به شما وابسته بشه. دوم اینکه خودش شیوه برنامه ریزی متناسب با ویژگی های خود رو یاد نگیره. سوم اینکه این انتظار در او شکل بگیره که والدین موظف هستند برایش تعیین تکلیف کنند و اگر نکردند معنایش این است که تکلیفی ندارد.

    بنابراین، رویه مناسب اینه که تدریجا برنامه ریزی رو به خودش واگذار کنید. منتها دقت داشته باشید که نمیشه به یکباره برنامه ریزی رو به خودش واگذار کرد. این کار مثل از شیرگرفتن کودک میمونه که باید تدریجی صورت بپذیره. کم کم ابتدا با مشارکت همدیگر. در اوایل سهم شما بیشتر است و تدریجا کمتر می شود تا فرزندتان خودش مستقلانه بتواند برای خود هدف بنویسد، پیشرفتش را ارزیابی کند، برای خودش پاداش و تنبیه تعیین کند و ... .

    تاپیک زیر را مطالعه کنید:

    آموزش خودنظم دهی به کمک برنامه تغییر شناختی-رفتاری

    تدریجا کودک می تواند خودنظم دهی را یاد بگیرد.

    در مورد سوال پرسیدن های مکرر، به همراه فرزندتان قواعدی تعیین کنید. مثلا یک قاعده مفید می تواند این باشد که کودکتان سوال های خود را در دفتری جداگانه یادداشت کند و پس از اتمام مطالعه در اتاقش، آنها را از شما بپرسد.

    می توانید برای انگیزه دادن بیشتر به او، مطالعه مشارکتی را هم تقویت کنید. یعنی با حضور یکی از دوستان نزدیکش، با هم درس بخوانند که در صورت لزوم شیوه اش را بیان خواهم کرد.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  5. عدم استقلال در درس خواندن کودک کلاس سوم  سپاس شده توسط niloofarabi,saadat-1379

  6. ارسال:4#
    ممنون از پاسختون بسیار کاربردی بود .به اون دو تا جمله دقت کردم مرسی از یادآوری شما
    اگه لطف کنین و مطالعه مشارکتی رو توضیح بدین ممنون میشم
    پاسخ با نقل و قول

  7. ارسال:5#
    سلام مرسی از لطفتون
    تقریبا در همه دروس ولی اصلا ریاضی رو تنهایی نمیتونه بخونه سر جلسه امتحان بسیار سوال می پرسه
    کلا زیاد حرف میزنه
    پاسخ با نقل و قول

  8. عدم استقلال در درس خواندن کودک کلاس سوم  سپاس شده توسط niloofarabi

  9. ارسال:6#
    با عرض معذرت از اساتید
    منم چون دختر کلاس چهارمی دارم نظرم رو میگم. امیدوارم کمکی باشه... دختر منم هوش بسیار بالایی داره ولی از کلاس اول یکم بازیگوش و حواس پرت بود مثلا همیشه یچیزی رو فراموش میکرد ببره مدرسه یا سر کلاس حواسش به بازی پرت میشد. من روشی که پیش گرفتم و حتی با تذکر معلمهاش هم زیر بار نرفتم این بود که من هرگز براش کیفش یا مشقهاش یا وسایلش رو چک نکردم. برام ممهم این بود که اگر اشتباهی میکنه خودش در مدرسه تاوانش رو ببینه و بخاطر خودش و اینکه دیگه فردا سرزنش نشه کیف وجامدادیش رو چک کنه و تکالیفش رو بهتر بنویسه.که خدارو شکر روشم بسیار موثر بوده . البته برای نمره و ... هم هیچوقت اصلا ازش نپرسیدم که کی امتحان داری یا نمرت چند شد .خدارو شکر تا الان هم بهترین دانش آموز (از لحاظ درس)بوده. حتی بندرت که ازمن سوالی میپرسه اگربدونم میتونه خودش به جواب برسه ،با اینکه بلدم ولی مستقیم جواب رونمیگم یا میگم نظر خودت چیه؟ یا مثلا برو بشین فکرکن که تقریبا همیشه موثر بوده. ولی اگر احیانا بلد نباشه بعد از چند ساعت که مستاصل شد !!! جوابش رو میدم. اینطوری مستقل بار میاد و روی پای خودش می ایسته. اینکه مشقهاش بی غلط باشه مهم نیست. مهم اینه که بدونه خودش مسئول غلطها یا کم کاری هاشه
    من حتی چند بار رفتم مدرسه و این نکته رو به معلمهاش گفتم که بدونن روش من چی هست و گفتم میخوام شما باتنبه و تشویق باهاش برخورد کنین ولی بدونین توی خونه کمک زیادی نداره.
    بنظر من با همکاری معلم ها و با طرح هدفتون برای اونهانقش خودتون رو کم کم به اونها منتقل کنید و چون اونها همیشه نیستند خودبخود بچه مستقل تر میشه. شما بیشتر نقش مشوق رو باجایزه و خوشحالیتون و... براش بازی کنید که بدونه برای شما خیلی خیلی پیشرفتهاش باارزشه و عملکردش مهمه

    درضمن یادتون باشه خود نظم دهی و استقلال و پذیرفتن عواقب کارها و مسئولیت پذیری و..... خیلی خیلی میراث باارزشتری خواهد بود برای آیندش نسبت به اینکه شاید یکمی هم تو این راه آهسته تر جلو بره و بقول معروف تاتی تاتی کنه ولی راه رفتن رو یادبگیره

    درمورد زیاد حرف زدن هم همونطور که خودتون میدونید مال استرس هست (البته یکمیش خوبه که بچه سر امتحان هم بتونه کمک بگیره)
    ولی استرس هم با تغییر رویه شما آروم آروم ازبین میره.
    این نظر و تجربه شخصی من بود اگر اساتید قبول داشته باشند البته....

    ببخشید زیاد حرف زدم و جسارت کردم
    پاسخ با نقل و قول

  10. عدم استقلال در درس خواندن کودک کلاس سوم  سپاس شده توسط niloofarabi

  11. ارسال:7#
    محسن عزیزی آواتار ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط saadat-1379 نمایش پست ها
    ممنون از پاسختون بسیار کاربردی بود .به اون دو تا جمله دقت کردم مرسی از یادآوری شما
    اگه لطف کنین و مطالعه مشارکتی رو توضیح بدین ممنون میشم
    خواهش میکنم. سلامت باشید

    این هم توضیح روش مطالعه مشارکتی

    ابتدا يكي از دو نفر يادگيرنده نقش توضيح دهنده را به عهده مي گيرند و نفر دوم وظيفه اش گوش دادن است، و در نوبت بعد نفر دوم توضيح مي دهد و نفر اول گوش مي كند مراحل روش مطالعه ي مشاركتي به شرح زير است:

    1- به صورت تصادفي ، مثلاً به وسيله ي بالا انداختن يك سكه ، تصميم بگيريد كه ابتدا چه كسي توضيح دهنده و چه كسي گوش دهنده باشد بعد شروع به مطالعه بكنيد.

    2- پس از اين كه مطالعه ي قسمتي از متن ( حدود 500تا 600) كلمه را به پايان رسانديد ، خواندن را متوقف كنيد.

    3- توضيح دهنده خلاصه ي متني را كه خوانده است، با صداي بلند براي دوستش توضيح مي دهد، و اين كار را بدون نگاه كردن به متن انجام مي دهد در اين خلاصه بايد تمامي نكات و مفاهيم مهم و اساسي گنجانده شوند.

    4- پس از آن كه توضيح دهنده كار خلاصه كردن را به پايان رسانيد، گوش دهنده با نگاه كردن به متن اقدامات زير را انجام مي دهد:

    الف ) نكات مهمي را كه در خلاصه ي ارائه شده جا افتاده اند بيان مي كند و اشكالات و كج فهمي ها را بر طرف مي نمايد.

    ب) به كمك ربط دادن مطالب جديد مطالبي كه قبلاً يادگرفته است به ياد آوري و درك مطالب كمك مي كند هم چنين در صورت لزوم از شكل و طرح ورسم نيز مي تواند سود ببرد.

    5- توضيح دهنده مي تواند به گوش دهنده در تصحيح و ياد آوري خلاصة مطالب كمك كند.

    6- پس از اينكه خلاصه ي اولين بخش كامل شد، نقش خود را عوض كنيد و اين بار نفر دوم به خلاصه كردن متن بپردازد، مراحل فوق را تكرار كنيد با اين تغيير نقش به مطالعه ادامه بدهيد تا اين كه همة متن خوانده و فهميده شود. پژوهش هايي كه در بارة اثر بخشي روش مطالعة مشاركتي انجام گرفته ( از جمله مك ونالدو همكاران 1985، به نقل اسلاوين ، 1991) نشان داده اند دانش آموزان و دانشجوياني كه به اين طريق مطالعه مي كنند از كساني كه مطالب را براي خودشان خلاصه مي كنند يا صرفاً به مطالعه مطالب مــــي پردازند بيشتر مي آموزند و آموخته ها را براي مدت طولاني تری در ياد نگه مي دارند روش مطالعه ي مشاركتي براي دو نفر شركت كننده مؤثر است اما جالب اين جا است كه همواره سهم توضيح دهنده از يادگيري بيشتر از سهم گوش دهنده است.

    منبع اینترنتی
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  12. عدم استقلال در درس خواندن کودک کلاس سوم  سپاس شده توسط niloofarabi,ماهتاب

  13. ارسال:8#
    بسیار استفاده بردم از این به بعد هم از راهنمایی هایتان استفاده خواهم کرد.
    پاسخ با نقل و قول

کاربران دعوت شده

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •