تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




حقیقت انسانیت چیست؟ معیار آن کدام است؟ نظر اسلام درباره انسانیت چیست؟ زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:محسن عزیزی
آخرین ارسال:محسن عزیزی
پاسخ ها 3

حقیقت انسانیت چیست؟ معیار آن کدام است؟ نظر اسلام درباره انسانیت چیست؟

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    محسن عزیزی آواتار ها
    حقیقت انسانیت چیست؟ معیار انسانیّت کدام است؟ نظر اسلام درباره انسانیت چیست؟

    مطالب زیر برگرفته از کتاب «آزادی معنوی» اثر استاد متفکّر شهید مرتضی مطهرّی(ره) است.

    گرچه وقت من خیلی گرفته است و بیش از اندازه ظرفیت و توانایی ام برای خود کارهایی درست کرده ام یا شرایط بر من تحمیل کرده است. در عین حال وقتی دوستان از من تقاضای بحثی در این جا کردند،چاره ای جز این ندیدم که موافقت بکنم، برای این که نشستن و صحبت کردن و مسایل اسلامی را با شما دانشجویان عزیز در میان گذاشتن برای من از مهم ترین مسایل است.

    ترجیح می دهم که مسأله ای را طرح کنم که ذهن شما را برانگیزد تا درباره آن فکر کنید و با یکدیگر به مذاکره بپردازیم. لذا بحث من بیش تر جنبه طرح و سؤال دارد. موضوع بحث من معیار انسانیت است یعنی می خواهیم بدانیم معیار و میزان انسانیت چیست؟اگر از نظر زیست شناسی بخواهیم معیار انسانیت را به دست بدهیم.کار ساده و اساسی است.در زیست شناسی فقط جسم انسان مطرح است. در آن جا بحث می کنید که انسان در میان رده های مختلف حیوانات در چه رده ای است؟مثلا پستاندار است و...بالاخره یک نوع از انواع جانداران،را انسان می نامند در مقابل انواع دیگر جانداران نظیر پرندگان،خزندگان،چارپایان، حشرات و غیره. بامقیاس زیست شناسی همه افراد بشر که بر روی زمین هستند با دو پا راه می روند،پهن ناخن هستند،حرف می زنند،انسانند و با این مقیاس و معیار هیچ تفاوتی میان انسان ها در انسانیت زیست شناسی نیست. فی المثل با مقیاس زیست شناسی و یا با مقیاس پزشکی و حتی با مقیاس روان شناسی،موسی چمبه همان مقدار انسان است که لومومبا،یعنی از جنبه زیست شناسی از نظر یک پزشک و حتی از نظر یک روان شناسی که درباره جهارات بدنی یا جهازات روانی انسان گفت وگو می کنند، بین این دو نفر نمی توان فرقی گذاشت،هم چنان که میان امام حسین(ع)و یزید نمی توان فرقی گذاشت.

    هر دو از نظر زیست شناسی و پزشکی و حتی روان شناسی انسان هستند، ولی آیا انسانیت انسان و آن چه که شرافت و کمال انسانی می نامند به همین است؟

    در علوم انسانی می بینیم سخن از انسان کامل و انسان ناقص است. سخن از انسان پایین افتاده و انسان مترقی و متعالی است. آن انسانی که از نظر علوم انسانی،از نظر علوم اخلاقی،از نظر علوم اجتماعی ممکن است کامل باشد و ممکن است ناقص.قابل ستایش و تقدیر و تکریم باشد و یا به هیچ وجه قابل ستایش و تعظیم نباشد،بلکه شایسته تحقیر باشد،کدام انسان است؟

    معیار انسانیت چیست و در کجاست؟

    این چگونه است که میان مثلا چمبه و لوموما فرق می گذاریم؟چه چیز،یکی از انسان منحط قابل نکوهش و حتی مستحق اعدام قرار داده است و دیگری را انسانی قابل ستایش،با این که از جنبه های زیست شناسی اگر هر دو را کالبد شکافی بکنند، شبیه یکدیگرند،حتی جهازات روانی شان هم شبیه یکدیگر است. هر دو دارای قلب،سلسله اعصاب، کبد،کلیه،ماهیچه ها،معده و... هستند و چه بسا که اعضای بدن انسان قابل نکوهش از اعضای بدن انسان متعالی بهتر کار کند. پس چه چیز در این است و چه چیز در آن که باعث تفاوت این دو شده است؟این همان مسأله بسیار بسیار مهمی است که از قدیم در علوم انسانی و نیز در ادیان و مذاهب مطرح بوده است.مثلا قرآن انسان هایی را برتر و بالاتر از فرشته و شایسته سجودیت ملائک می داند.چنان که می گوید ما به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید.ولی در مورد انسان هایی نیز می گوید که چهارپایان بر این ها برتری دارند. چه مقیاس ها و معیارهایی است که این مقدار تفاوت را به وجود آورده است؟این حتی به دین و مذهب هم ارتباط ندارد و حتی مسأله انسان در سطحی قرار گرفته است که با موضوع خدا هم صددرصد بستگی ندارد،یعنی فیلسوفان مادی جهان هم که به خدا و دین و مذهب اعتقاد ندارند، باز مسأله انسان و انسانیت و مسأله انسان برتر و انسان فروتر را مطرح کرده اند.

    در این جا این سؤال مطرح می شود که از نظر مکاتب مادی، انسان برتر و انسان فروتر چگونه انسان هایی هستند؟ و ملاک برتری و ملاک فروتری چیست؟این سؤال بود،حال ببینیم جواب چیست.

    ان شاء الله ادامه خواهد داشت...
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  2. حقیقت انسانیت چیست؟ معیار آن کدام است؟ نظر اسلام درباره انسانیت چیست؟  سپاس شده توسط anahid,Far Zane,M.J.Azizi,mozhghan,nafasebahar,niloofarabi,samin s&s,samin66,sokut,مهدوی,مهرسا62,ماهتاب,ایزدی,حسینی,روشن,سلماء,ساجده,شبنم,شروین

  3. ارسال:2#
    خداوند انسان را آفرید و ا زروح خود در آن دمید. دوری و نزدیکی از آن روح پاک که ما فطرت مینامیم ملاک انسانیت به معنای عام است. در سرشت انسان خوبی و بدی قابل تفکیک است :
    "فالهمها فجورها و تقواها"
    یعنی این ملاک همراه با شروع آفرینش هر نوزاددر او سرشته میشود
    پاسخ با نقل و قول

  4. حقیقت انسانیت چیست؟ معیار آن کدام است؟ نظر اسلام درباره انسانیت چیست؟  سپاس شده توسط niloofarabi,مهرسا62,محسن عزیزی,ایزدی,شبنم

  5. ارسال:3#
    محسن عزیزی آواتار ها
    یا ما می توانیم علم را ملاک و معیار انسانیت قرار بدهیم و بگوییم که انسان ها از نظر زیست شناسی با یکدیگر مساوی هستند.

    ولی یک چیز هست که اکتسابی،یعنی به دست آوردنی است که با آن معیار، انسانیت با غیر انسانیت تفاوت می کند،مرزی است میان انسان برتر و انسان فروتر، و آن دانش است.

    هر اندازه که انسان آگاهی و دانش بیش تری پیدا کند، انسان تر است و هراندازه که از علم و دانش بی بهره تر باشد، از انسانیت بی بهره تر است. بنابراین دانش آموز کلاس اول از کسی که هنوز به مدرسه نرفته انسان تر است. دانش آموز کلاس دوم از دانش آموز کلاس اول انسان تر است و هیمن طور... در دوره دانشگاه هم دانشجویی که سال آخر را طی می کند از دانشجویی که سال ما قبل آخر را طی می کند، انسان تر است. بعد برویم سراغ علما و دانشمندان،هر کدامشان که معلوماتش بیش تر است،انسان تر است.

    آیا این که علم و دانش معیار انسانیت است و تنها معیار هم هست،می تواند مورد قبول واقع شود؟

    آیا شما، انسان ها را براساس دانششان ستایش یا نکوهش می کنید؟

    ابوذر را که شما ستایش می کنید.آیا به دلیل این است که دانش ابوذر از دانش شما و از دانش انسان های زمان خودش بیش تر بوده است؟این که معاویه مورد نکوهش و در مقابل ابوذر مورد ستایش شماست.

    آیا به این دلیل است که شما حساب کرده اید و دیده اید معلومات ابوذر از معلومات معاویه بیش تر است؟در مورد چمبه و لومومبا چه طور؟

    من گمان نمی کنم که تنها علم و دانش معیار انسانیت باشد و هرکه عالم تر بود، انسان تر باشد. با این مقیاس باید بگوییم که در زمان ما انیشتن که از همه دانشمندان عالم شرکش بیش تر است و واقعا هم شاید از همه دانشمندان عالم، عالم تر بود، انسان ترین انسان های زمان ما بوده است.

    ان شاء الله ادامه خواهد داشت...
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  6. حقیقت انسانیت چیست؟ معیار آن کدام است؟ نظر اسلام درباره انسانیت چیست؟  سپاس شده توسط niloofarabi,samin s&s,روشن,شروین

کاربران دعوت شده

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •