محبت جنسى

مسألۀ محبت رابطه‌اى عميق با انگيزۀ جنسى دارد. چون محبّت در واقع باعث ادامۀ پيوند و هماهنگى و همكارى زن و شوهر مى‌شود و به همين دليل براى تداوم زندگى خانوادگى، كاملا ضرورت دارد.
وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ «و باز يكى از آيات لطف الهى آن است كه براى شما از جنس خودتان جفتى بيافريد كه به او آرامش يافته و با هم انس گيريد و ميان شما رأفت و مهربانى برقرار فرمود و در اين امر نيز براى مردم با فكرت ادلۀ علم و حكمت حق آشكار است.»  ٢ زُيِّنَ لِلنّٰاسِ حُبُّ اَلشَّهَوٰاتِ مِنَ اَلنِّسٰاءِ. . .


 ١ ) -حديث شمارۀ  ٢۴ . مأخذ فوق.
 ٢ ) -روم: ٢١ .

«مردم (ظاهربين دنياپرست كوته‌نظر) را آرايش حب شهوات نفسانى كه عبارتند از ميل به زنان و. . . در نظر زيبا و دل‌فريب است.»  ١ قرآن در جريان داستان يوسف عليه السّلام و زن عزيز مصر به محبت جنسى چنين اشاره مى‌كند:
وَ قٰالَ نِسْوَةٌ فِي اَلْمَدِينَةِ اِمْرَأَتُ اَلْعَزِيزِ تُرٰاوِدُ فَتٰاهٰا عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَهٰا حُبًّا إِنّٰا لَنَرٰاهٰا فِي ضَلاٰلٍ مُبِينٍ «و زنان شهر (مصر) زبان به ملامت گشودند كه زن عزيز (خاطر خواه يوسف شده است) و قصد مراوده با غلام خويش دارد و عشق يوسف او را شيفته و فريفته ساخته است و ما او را از فرط محبّت كاملا در ضلالت مى‌بينيم.»  ٢ قٰالَتْ فَذٰلِكُنَّ اَلَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ وَ لَقَدْ رٰاوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ وَ لَئِنْ لَمْ يَفْعَلْ مٰا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَ لَيَكُوناً مِنَ اَلصّٰاغِرِينَ قٰالَ رَبِّ اَلسِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمّٰا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَ إِلاّٰ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَ أَكُنْ مِنَ اَلْجٰاهِلِينَ «(زليخا) گفت اين است آن غلامى كه مرا در محبتش ملامت مى‌كرديد، آرى من خود از وى تقاضاى مراوده كردم و او عفت ورزيد و اگر از اين پس هم خواهش مرا ردّ كند البته زندانى شود و ذليل و خوار گردد. يوسف گفت اى خدا مرا رنج زندان خوش‌تر از اين كار زشتى است كه زنان از من تقاضا دارند، بارالها اگر تو حيلۀ اينان به لطف و عنايت خود از من دفع نفرمايى به آنها ميل كرده و از اهل جهالت و شقاوت گردم.»  ٣ 

 ١ ) -آل عمران: ١۴ .
 ٢ ) -يوسف: ٣٠ .
 ٣ ) -يوسف: ٣٢ ، ٣٣ .

ما در فصل گذشته كه به بررسى انگيزه‌هاى رفتار در قرآن اختصاص داشت، در جريان بحث دربارۀ انگيزۀ جنسى توضيح داديم كه اسلام به وجود انگيزۀ جنسى معترف است و منكر آن نيست و طبيعة عشق جنسى را كه همراه انگيزۀ جنسى است، قبول دارد زيرا محبت جنسى يك حالت انفعالى فطرى در وجود انسان است كه از نظر اسلام قابل انكار نمى‌باشد و در برابر آن از خود مقاومتى نشان نمى‌دهد و نيز آن را سركوب نمى‌كند و تنها مردم را به غلبه و حاكميت بر آن فرا مى‌خواند. ارضاى اين انگيزه از نظر اسلام، از طريق مشروع كه همان ازدواج است، امكان‌پذير مى‌باشد.

منبع: قرآن و روانشناسی
نویسنده: نجاتی، محمد عثمان؛ ترجمه عباس عرب
ناشر: بنياد پژوهشهای اسلامى آستان قدس رضوی
محل و سال نشر: مشهد مقدس ؛ ۱۳۸۱
منبع اینترنتی: کتابخانه دیجیتال نور: صفحه اصلی