آموزش مدیریت خشم برای کودکان با استفاده از بازی درمانی

بازی انفجار خشم




نوع بازی: فردی، خانوادگی

اهداف:

• یادگیری، تمرین و اجرای راهبردهایی برای بیان خشم
• یادگیری اینکه چگونه نگه‌داشتن خشم در درون می‌تواند منجر به مشکل شود

وسایل لازم:

• بادکنک (به تعداد کسانی که در بازی شرکت می‌کنند).
• ورق کاغذ بزرگ
• ماژیک
• عینک ایمنی

شرح:

به هر شرکت‌کننده بادکنکی بدهید. توصیه کنید بهتر است عینک ایمنی به چشم بزنند زیرا بادکنک منفجر خواهد شد). سپس از آن‌ها بخواهید که در مورد موقعیت‌هایی که آن‌ها را عصبانی کرده است فکر کنند (فقط فکر کنند نه اینکه در موردش صحبتی کنند). هر بار که در مورد یک موقعیتی که آن‌ها را عصبانی کرده فکر می‌کنند به اندازه احساس خشمی که داشتند در بادکنک فوت کنند. آن‌قدر این کار را ادامه دهند تا بادکنک منفجر شود.

از شرکت‌کننده‌ها بپرسید: چه اتفاقی افتاد وقتی که احساسات عصبانیت و خشم خود را برای مدتی طولانی در بادکنک فوت کردید؟

حال به هر کدام از شرکت‌کنندگان یک بادکنک دیگر بدهید و از آن‌ها بخواهید همان کار را تکرار کنند اما تا زمانی ادامه دهند که بادکنک پر از باد شود ولی منفجر نشود. در این زمان شرکت‌کنندگان باید در مورد احساس عصبانیت خود صحبت کنند و هر دفعه که در مورد احساس خود صحبت می‌کنند یک مقدار کوچک از باد درون بادکنک را خارج کنند. وقتی این کار انجام شد از شرکت‌کنندگان بپرسید این دفعه چه تفاوتی با دفعه قبل داشت؟ راهنما می‌گوید: این بار چون هر بار مقداری از باد بادکنک خارج شد منفجر نشد. زمانی که ما هم پر از احساس عصبانیت و خشم باشیم منفجر می‌شویم داد می‌زنیم،جیغ می‌کشیم و ممکن است چیزها را پرتاب کنیم و ...

حالا از شرکت‌کنندگان بپرسید وقتی عصبانی هستند چگونه می‌توانند خودشان را از انفجار حفظ کنند؟ جواب‌ها را روی یک صفحه کاغذ بنویسند، تا لیستی از مهارت‌های مقابله با خشم تهیه شود. اگر برای شرکت‌کننده‌ها سخت بود که پاسخ دهند می‌توانید پیشنهاد‌هایی را به آن‌ها ارائه دهید:

صحبت کردن باکسی در مورد احساسی که دارید.
به طور معکوس به آرامی از 10 تا 1 بشمارید.
تنفس عمیق و آرام تا زمانی که بدن شما ریلکس شود.
فکر کردن به خاطرات شاد
تجسم یک نشانه توقف
پیاده‌روی
دور شدن از محیطی که باعث آشفتگی شده
ضربه زدن بر روی چیزی مثل طبل، کیسه بوکس (بی‌خطر باشد)
با صدای بلند آواز خواندن
و....

زمانی که لیست آماده شد شرکت‌کنندگان به استراتژی مورد علاقه خودرأی می‌دهند و سپس شرکت‌کنندگان در همان جلسه به تمرین استراتژی مورد علاقه خود می‌پردازند تا مطمئن شوند در موقعی که عصبانی می‌شوند به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

در جلسه بعد در مورد سؤالات زیر صحبت کنید (این سؤالات را زمانی مطرح کنید که از زمان آموزش مدتی گذشته باشد):

می‌توانی به من بگویی حالا که این راهکارها را یاد گرفتی، زمانی که عصبانی شدی کدام یک را به کاربردی که احساس عصبانیتت کمتر بشود؟
کدام یک از استراتژی‎هایی که در لیست وجود دارد را دوست داری که دفعه بعد امتحان کنی؟
برای جلوگیری از انفجار بیشتر در آینده چه کار دیگری را می‌توان انجام داد؟

بحث و گفتگو:

بسیاری از افراد در بیان احساسات ناخوشایند خود به طریق صحیح مقاومت می‌کنند. برخی افراد خشم خود را به صورت کلامی یا فیزیکی بروز می‌دهند و برخی دیگر عصبانیت خود را با حالت‌های انزوا، قهر، جداسازی، در خود فرورفتگی نشان می‌دهند. درحالی‌که هیچ‌کدام از این استراتژی ها مناسب نمی‌باشد. این فعالیت(Kaduson,1997) به طریقی جذاب نشان می‌دهد که چگونه یک راه ناصحیح ممکن است آسیب‌رسان و خطرناک باشد. این فن مهارت مدیریت خشم را آموزش می‌دهد.

منبع: بازی درمانی سارا جهانی

اختصاصی همیاری