چگونه با افکار منفی مبارزه کنم؟ شیوه هایی جهت مدیریت و کنترل افکار منفی

یکی از راه های مبارزه با افکار منفی، چگونگی به مبارزه طلبیدن آنهاست. برخی از روش های مبارزه طلبی، منطقی هستند؛ برخی دلسوزانه هستند؛ و برخی مبتنی بر شیوه های حلّ مساله می باشند.

بر اساس این سه مبنای کلی، تعدادی سوال را برای به چالش کشیدن افکار مزاحم و منفی از خود می پرسیم.

پرسش های عقلانی و منطقی

چه شواهدی ممکن است از باور من حمایت کند و چه شواهدی از آن حمایت نمی کنند؟

اگر افسرده نبودم، این امر را چگونه می دیدم؟ این نوع شیوه تفکر تا چه اندازه حالت خلق و خوی مرا بیش از آنچه که واقعا هست، منعکس می کند؟

چه گزینه های دیگری ممکن است برای این نوع دیدگاه وجود داشته باشد؟

چه تبیین های دیگری ممکن است برای این رویداد وجود داشته باشد؟

در حال حاضر چه نوع افکاری می تواند برای سازش با این رویداد به من کمک کند؟

در سه ماه یا شش ماه آینده چگونه ممکن است این رویداد را توجیه کنم؟

محاسن و معایب این شیوه تفکر در قبال این مشکل چیست؟

محاسن و معایب تغییر شیوه تفکر من چیست؟

اگر بتوانم بر افسردگی ام غلبه پیدا کنم، ممکن است چطور قضیه را نگاه کنم؟

از طریق تغییر افکار منفی خود ممکن است چه چیزی یاد بگیرم؟

پرسش های دلسوزانه

اگر یکی از دوستانم در وضعیتی شبیه موقعیت من قرار داشت، چه کمکی می توانستم به او بکنم تا با مشکل خود برخورد کند؟

فرد مهربانی که به من کمک می کرد تا با مشکل خود کنار بیایم، چگونه به نظر می رسد؟

تا چه حد فردی را که به من اهمیت می دهد و کمکم می کند تا این مشکل را به گونه متفاوتی در نظر بگیرم، دوست خواهم داشت؟

اگر افکار من همدردانه و گرم و دلسوزانه بودند، به چه صورت می بودند و من چه احساسی می داشتم؟

پرسش های مربوط به حل مساله

چگونه می توانم این مشکل بزرگ را به اجزای کوچکتر تجزیه کنم؟

آیا بخش های از این مشکل به گونه ای نیست که من بتوانم با آن مبارزه کنم؟

چگونه می توانم روش گام به گام را در حل این مشکل به کار ببرم؟

آیا می توانم کسی را پیدا کنم که در این زمینه به من کمک کند؟

آیا می توانم از کمک و حمایت آنها برخوردار شوم یا می توانم از آنها درخواست کمک و حمایت کنم؟

ان شاء الله ادامه خواهد داشت...

منبع: غلبه بر افسردگی، پاول گیلبرت، ترجمه سیاوش جمالفر

اختصاصی همیاری