تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




سوالات 8 تا 13: اطلاعاتی درباره اضطراب کودکان و چگونگی مواجهه با آن و درمان زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:محسن عزیزی
آخرین ارسال:محسن عزیزی
پاسخ ها 1

سوالات 8 تا 13: اطلاعاتی درباره اضطراب کودکان و چگونگی مواجهه با آن و درمان

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:1#
    محسن عزیزی آواتار ها
    8 ـ چه لزومی دارد اضطراب شدید کودکان از بین برود؟

    اگر اضطراب شدید کودکان از بین برود و به حد مطلوب برسد، [1] میزان خودباوری آنان بیشتر خواهد شد و کودکانی که خودباوری و اعتماد به نفس افزون‏ تری دارند، استعدادهایشان شکوفا خواهد شد و اگر استعدادها شکوفا شود، به طور قطع بیشتر رشد می‏ کنند و برای جامعه مفیدتر خواهند بود.

    9 ـ برای پیشگیری از اضطراب شدید و نامطلوب کودکان چه کنیم؟

    1. آگاهی دادن: یکی از علل مهم اضطراب شدید کودکان، عدم آگاهی از ماهیت اضطراب است. اگر در سنی قرار دارد که می‏تواند «سیستم عصبی سمپاتیک» (ر.ک: پرسش 7) را درک کند، او را از آن آگاه کنید.

    2. تقویت روحیه‏ ی دینی: به طور معمول، کودکانی که دارای اعتقادات دینی و مذهبی قوی‏ تری هستند، اضطراب کمتری دارند. استرس ‏ها و فشارهای روحی در جوامع دینی، بسیار کمتر از جوامع غیر دینی است. این نتیجه‏ ای است که امیل دورکیم (Emil Durkheim) در کتاب خودکشی بدان دست یافته است.
    باید به کودک، یاد خدا را بیاموزیم (الا بذکر الله تطمئن القلوب) [2] و برای او تبیین کنیم که یاد خدا، دل را آرام می‏ کند. یونگ (Unge)، روان‏شناس شهیر غربی معتقد است که اعتقاد به مذهب، جلو نگرانی‏ ها را می ‏گیرد. دلهره، زهر، و پادزهر آن، اعتقاد به خدا است.

    3. ارتباط گسترده‏ ی فامیلی: ارتباط گسترده ‏ی فامیلی، سبب ایجاد امنیت روحی ـ روانی می‏ شود؛ زیرا کودک احساس می‏ کند در تنگناهای زندگی، نزدیکانش به او کمک خواهند کرد و پشتیبان او خواهند بود. به طور معمول کسانی که با نزدیکان خود ارتباط بیشتری دارند، شاداب‏ ترند. تنهایی و غربت، نشاط انسان را از بین می ‏برد؛ پس بی‏ علت نیست که امامان معصوم : به مسأله‏ ی «صله‏ ی رحم» توجه بسیاری داشته ‏اند.
    یکی از مهم‏ترین عوامل کمرنگ شدن روابط خویشاوندی، تشریفات و تکلف‏ هایی است که گریبان مردم را گرفته که با کاستن از آن‏ها می‏توان روابط را بیشتر کرد. ارتباط خویشاوندی لازم نیست دراز مدت باشد؛ بلکه نفس ارتباط، گرچه کوتاه مدت، مهم است.
    در روایات آمده است: صلوا ارحامکم ولو بالتسلیم. [3] با نزدیکان خود ارتباط برقرار کنید؛ اگر چه با سلام باشد.
    نکته ‏ی مهم در ایجاد ارتباط با نزدیکان، بدآموزی‏ هایی است که پدید می ‏آید؛ پس توصیه می‏کنم با نزدیکانی ارتباط داشته باشید که در دیانت آنان و سلامت روحی و معنوی فرزندانشان تردیدی ندارید.

    4. تقویت جسم: به طور معمول، کودکانی که بدنی قوی و سالم دارند، در برابر عوامل اضطراب مقاوم‏ترند.

    10 ـ آیا ممکن است خود کودک باعث اضطراب خویش بشود؟

    گاهی دیگران (اولیای خانه، مدرسه، رسانه‏ ها و...) سبب اضطراب کودک می ‏شوند و گاهی عامل اضطراب، خود کودک است.

    1. بی ‏برنامگی: در روز جمعه یا یک روز تعطیل، کودک از صبح بازی کرده؛ تلویزیون دیده و به دیگر فعالیت‏های جنبی پرداخته و اکنون که روز به پایان رسیده است، تکالیف مدرسه مانده؛ برای امتحان روز بعد مطالعه نکرده؛
    به نظافت شخصی (استحمام، ناخن گرفتن، کوتاه کردن مو و...) نرسیده و وظایفی را که در منزل به عهده دارد (خرید نان، سبزی و...) انجام نداده است؛ بدین سبب دچار اضطراب می‏ شود؛ زیرا باید در خانه و مدرسه پاسخگو باشد.
    برای پیشگیری از چنین حالتی، والدین باید در فرصت‏ های مناسب، با بیانی نرم و حساب شده، برنامه‏ های او را به وی گوشزد کنند و اگر کودک با این موقعیت مواجه شد، در انجام کارهای عقب مانده به او کمک کنند تا این اضطراب از بین برود.
    پیشنهاد می‏ شود با کمک خود کودک، تمام کارهایی را که باید انجام شود، براساس اولویت فهرست کنید و کارهایی را که اگر آن روز انجام نشوند، اشکال چندانی ایجاد نمی‏ کنند، در پایان فهرست قرار دهید و از فرزند خود بخواهید، از ساده ‏ترین کارها آغاز کند. طبیعی است که با انجام یک کار، روحیه می‏ گیرد؛ سردرگمی ‏اش کمتر می‏ شود و با انجام هر کار، از اضطراب او کاسته خواهد شد.

    2. مسؤولیت پذیری: گاهی کودک با پذیرفتن مسؤولیت، زمینه‏ ی اضطراب خود را فراهم می ‏سازد. نگرانی او بدین جهت است که نمی‏ داند موفق خواهد شد یا نه. در چنین حالتی، اولیای خانه و مدرسه می‏توانند با برخورد سنجیده، در تخفیف اضطراب او مؤثر باشند؛ بدین گونه که برایش تبیین کنند مسؤولیتش تمرینی است و انتظار توفیق کامل او را ندارند.
    والدین می‏توانند با نقل خاطره ‏های دوران کودکی خود و عدم کامیابی در مسؤولیت‏ ها یا توفیق تدریجی آنان، در کاهش اضطراب کودک مؤثر باشند. گفتن جمله‏ هایی از قبیل این که «مطمئن هستم در کارت موفق خواهی شد»، اضطراب‏ آور است.

    11 ـ برای از بین بردن اضطراب کودکان، بهتر است به روان‏شناس مراجعه کنیم یا روان‏پزشک؟

    روان‏شناس با روانکاوی، و روان‏پزشک با دارو، اضطراب را درمان می‏ کنند.
    با توجه به آثار منفی داروهای شیمیایی، توصیه می‏کنم ابتدا به روان‏شناس مراجعه کنید و اگر روان‏شناس تشخیص دهد برای درمان اضطراب، به روان‏پزشک نیاز است، بیمار را به او ارجاع خواهد داد.
    روان‏شناس، افزون بر روانکاوی، از روش‏های درمان طبیعی در برابر درمان شیمیایی برای از بین بردن اضطراب استفاده می ‏کنند؛ از جمله «آروماتراپی» (Aromatherapy) که استفاده از روغن‏ های مخصوص و ماساژ روی پوست است. «هیپنوتراپی» (Hypnotherapy)، تمرکز روی یک تصویر ذهنی تسکین بخش است. «رفلکسولوژی» (Reflexology) که از نقاط فشار در پاها استفاده می‏ شود، و «شیاتزو» (Shiatsu) که با نقاط سوزنی سر و کار دارد.

    12 ـ آیا عکس العمل کودکان در مقابل عوامل اضطراب یکنواخت است؟

    عکس العمل کودکان در برابر عوامل اضطراب، یکنواخت نیست؛ زیرا میزان تحمل آنان تفاوت دارد (در تربیت کودکان، به تفاوت‏های فردی آنان توجه داشته باشید). ملاک در میزان تحمل کودکان، سن آنان نیز نیست و چه بسا هنگام ایجاد عوامل اضطراب، کودک کوچک‏تر کمتر مضطرب شود و فرزند بزرگ‏تر را اضطراب شدیدتری فرا گیرد.
    در چنین موقعیتی، فرزند بزرگ‏تر را سرزنش نکنید و آرامش فرزند کوچک را به رخش نکشید و آن دو را با هم مقایسه نکنید.

    13 ـ آیا استفاده از آرام ‏بخش‏ها برای درمان اضطراب کودکان مفید است؟

    روان‏پزشک، برای درمان اضطراب از آرام‏ بخش‏هایی چون دیازپام، هالوپری‏دول و... استفاده می ‏کند که به شکل قرص، قطره و شربت وجود دارند. استفاده ی کوتاه مدت و گاه گاه آرام‏بخش‏ها اشکالی ندارد؛ اما اگر در مصرف آن‏ها زیاده‏ روی شود، آثار سویی دارد؛ از جمله، بدن در مقابل این داروها مقاوم می‏ شود و دیگر تأثیر چندانی نخواهد داشت. ممکن است آثار سوء گوارشی نیز داشته باشد یا هوش را پایین بیاورد.
    در صورت تمایل خانواده به استفاده از آرام‏بخش، حتما باید با تجویز روان‏پزشک باشد.


    [1] ـ اضطراب در حد پایین، مطلوب است و سبب رشد کودک می‏ شود. پدری به فرزند خود می‏ گوید: این ده مهره را از فاصله‏ ی پنج متری داخل جعبه بینداز، کسی بر کار تو نظارت نمی‏ کند و به اندازه ‏ی کافی هم فرصت داری. طبیعی است که در چنین حالتی، کودک، هیچ گونه اضطرابی نخواهد داشت؛ اما مهره ‏ها را هم با دقت داخل جعبه نمی ‏اندازد؛ زیرا انگیزه ‏ای ندارد. پدر دیگری می‏گوید: این مهره ‏ها را داخل جعبه بینداز و اگر موفق نشوی، به ازای هر مهره، یکی از بهترین وسایلت (دوچرخه، رایانه، و...) را از تو خواهم گرفت. در این حالت، دنیایی اضطراب وجود او را فرا می‏گیرد و به پرتاب مهره ‏ها موفق نخواهد شد. پدر سومی می‏ گوید: این مهره‏ها را داخل جعبه بینداز و اگر موفق شوی، در برابر هر مهره، یکی از وسایلی را که دوست داری برایت می‏خرم. در این حالت، اضطراب اندکی وجود او را فرا می‏گیرد؛ اما مانع کامیابی او هم نخواهد شد. این اضطراب اندک در او انگیزه ایجاد می‏کند و همان اضطراب مطلوب است.

    [2] ـ رعد ، 28.

    [3] ـ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 21، ص 539.

    نسیم مهر، حسین دهنوی
    ویرایش توسط محسن عزیزی : 2015_02_03 در ساعت 10:00
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  2. سوالات 8 تا 13: اطلاعاتی درباره اضطراب کودکان و چگونگی مواجهه با آن و درمان  سپاس شده توسط nafasebahar,niloofarabi,ساراا

کاربران دعوت شده

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •