تالار روانشناسی و مشاوره آنلاین ازدواج، خانواده، تحصیلی همیاری
زمان کنونی:  مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

تالار همیاری نسبت به محتویات تبلیغات مسئولیتی ندارد.

کانال رسمی همیاری در تلگرام ads مشاوره قبل از ازداج مشاوره قبل از ازدواج




وسواس در زمینه علم و دانش زمان کنونی: 
کاربران در حال بازدید این موضوع: برای دسترسی به این بخش باید ورود کنید
نویسنده:----ستایش----
آخرین ارسال:----ستایش----
پاسخ ها 50

صفحه‌ها (5): صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

وسواس در زمینه علم و دانش

حالت موضوعی | حالت خطی
  1. ارسال:21#
    ----ستایش---- آواتار ها
    سلام ؛شما می فرمایید که اهمیت نداره دانستن اینکه چه چیزهایی شامل میشه و چه چیز هایی شامل نمیشه اما اگر مثلا خود شما همین نوشته رو بخونید و بخواهید در زندگی روزمره ازش استفاده کنید ایا براتون سوال پیش نمیاد که مثلا چای که خوردنش باعث کم بود اهن میشه ایا مثلا من که فقر اهن دارم به طور مثال باید خوردن هر نوع چای جلوگیری کنم ؟
    یا اینکه من به عنوان خواننده این مطلب چه برداشتی باید داشته باشم؟
    پاسخ با نقل و قول

  2. ارسال:22#
    محسن عزیزی آواتار ها
    سلام

    بابت توضیحاتتون ممنونم

    برای اینکه بتوانیم در راستای حل مساله گام برداریم، لازمه که مساله برای شما روشن بشه که چیه، بعد برای حلش اقدام کنیم.

    دقت کنید: مساله شما این نیست که برای شما در حین مطالعه یک متن علمی(به طور مثال) سوالاتی پیش می آید؛ بلکه مساله شما اولا این است که تصور می کنید یک متن علمی که شما می خوانید باید ریز جزئیات را توضیح داده باشد، به گونه ای که کمترین ابهامی برای شما باقی نماند، و ثانیا تنش و اضطرابی که در شما تا زمان برطرف نشدن ابهام باقی است.

    باز هم دقت: خود این فکر که برای رفع ابهام باید تلاش کرد، مخرّب نیست، و بلکه می تواند بسیار سازنده باشد؛ اما مساله اضطراب و تنشی است که روند کاری و زندگی شما را مختل می کند، و نیز نوع ابهام است.

    نکته ای که در ابتدا درباره تفکیک مسائل ضروری و غیرضروری بیان کردم به همین خاطر بود.

    مساله ای که به عنوان نمونه مربوط به حیطه ای مهم(مثل سلامت) می شود، می تواند حائز اهمیت تلقی شود.

    اما مساله ای مثل این مورد که خودتان بیان کردید: «دوستانی که با هم به کوه رفتند» دانستنش هیچ ضرورتی ندارد.

    مایلم در این باره نظر شما را جویا شوم.

    از دیدگاه شما، چه مسائلی ارزش بررسی بیشتر را دارند، و کدام مسائل ارزش ندارند؟
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  3. وسواس در زمینه علم و دانش  سپاس شده توسط niloofarabi

  4. ارسال:23#
    ----ستایش---- آواتار ها
    بله درسته
    اما حقیقش برای من هیچ تفاوتی نداره یعنی این جور نیست که من نسبت به سلامت حساسیت داشته باشم
    من فقط در فهم جزییات یک موضوع مشکل دارم و همیشه فکر می کنم باید تا اخرین نقطه مطلب مورد نظر مشخص شده باشه
    چرا باید مطلب روشن و واضح نباشه؟
    چرا باید برداشت ها متفاوت باشه و حقیقت پنهان؟
    پاسخ با نقل و قول

  5. ارسال:24#
    محسن عزیزی آواتار ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrnoosh نمایش پست ها
    بله درسته
    اما حقیقش برای من هیچ تفاوتی نداره یعنی این جور نیست که من نسبت به سلامت حساسیت داشته باشم
    من فقط در فهم جزییات یک موضوع مشکل دارم و همیشه فکر می کنم باید تا اخرین نقطه مطلب مورد نظر مشخص شده باشه
    چرا باید مطلب روشن و واضح نباشه؟
    چرا باید برداشت ها متفاوت باشه و حقیقت پنهان؟
    بسیارخوب

    با توجه به اینکه این طرز فکر که «مطالب باید روشن و واضح باشند و نباید برداشت ها متفاوت باشد» در شما ایجاد اضطراب و تنش می کند، و معایبی که برشمردید یعنی:

    وقتم رو می گیره ؛کلا زندگی ام رو مختل می کنه؛جلو پیشرفتم رو می گیره
    رو در پی داره و مزیتش هم از دید خودون اینه که:

    شاید مزایایی داشته اما خیلی مهم نبوده گاهی باعث شده مطالبی رو بفهمم که هم دانشجویی های من نفهمیدن اما در کل خیلی مهم نبوده
    ما در صدد این هستیم که فکری رو جایگزین کنیم که بتونه در عین داشتن مزایای فکر قبلی، معایب اون رو نداشته باشه

    نظر شما چیه اگر ما از فکر اول، کلمه «باید» رو برداریم و به جای آن «بهتر است» رو جایگزین کنیم؟

    به نظر شما این فکر جدید چه تفاوت هایی رو میتونه با فکر قبلی داشته باشه؟
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  6. وسواس در زمینه علم و دانش  سپاس شده توسط niloofarabi

  7. ارسال:25#
    ----ستایش---- آواتار ها
    اینکه بهتر است مطالب واضح و روشن باشند ؛خوب به نظر میاد اما سوال من اینکه تمام افرادی که تحصیل کردن و تنها منبع ان ها همین کتب بود چطور به کار گرفتن و ازش استفاده کردند؟خود شما به نظرتون با خوندن همون جمله ای که عرض کردم چه برداشتی داشته باشم؟
    پاسخ با نقل و قول

  8. ارسال:26#
    ----ستایش---- آواتار ها
    براتون به طور دقیق احساسم رو نسبت به نمونه هایی از درگیری های ذهنی ام می نویسم :
    1-چای باعث کمبود اهن در بدن می شود
    خب ،من این جمله رو می خونم ؛بعد سوالم اینکه ایا یک پزشک اگر بخواد این مطلب رو بخونه و بعد به بیمارش توضیح بده و سوال بیمار این باشه که ایا مثلا چای سبز هم مشکل ایجاد می کنه و ...؟چطور باید بهش پاسخ بده
    خود ما انواع مختلفی چای داریم و اینجا دو حالت برای من پیش میاد
    ممکنه که منظور از چای بارزترین اون یعنی همون چیزی که روزانه مصرف می کنیم باشه؟یا اینکه ممکنه چون چای انواع مختلفی داره و اینجا اشاره نکرده چه نوع چای پس همه انواع اون بوده باشه؟
    خود شما اگر این مطلب رو بخونید برداشتتون چی هست؟
    2-مریم با دوستانش به گردش رفت از جمله رویا و سحر و ذهره
    خود کلمه از جمله یعنی چی؟برخی گفتند که یعنی بعضی موارد و برخی هم گفتن همه موارد
    اگر کسی از شما سوال بپرسه که اینجا ایا کسی دیگر هم بوده جواب شما چیه؟
    درسته که اهمیت نداره اما پرا یک چیز مشخص شده ای نیست؟
    3-گازهایی مثل کربن و بخار اب باعث تولید گرما در کارخانه می شود
    اگر قرارباشه یه مقاله از این کتاب نوشته بشه چرا من نبایددقیقا تسلط داشته باشم و بگم در کارخانه فقط از گاز کربن و بخار اب استفاده میشه در صورتی که استادم خیالی راحت این رو میگه
    پاسخ با نقل و قول

  9. ارسال:27#
    ----ستایش---- آواتار ها
    خداوند رو سپاس که این موهبت رو به من ارزانی داشته تا از راهنمایی های شما استفاده کنم
    لطف عالی زیاد
    پاسخ با نقل و قول

  10. وسواس در زمینه علم و دانش  سپاس شده توسط niloofarabi

  11. ارسال:28#
    محسن عزیزی آواتار ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrnoosh نمایش پست ها
    اینکه بهتر است مطالب واضح و روشن باشند ؛خوب به نظر میاد اما سوال من اینکه تمام افرادی که تحصیل کردن و تنها منبع ان ها همین کتب بود چطور به کار گرفتن و ازش استفاده کردند؟خود شما به نظرتون با خوندن همون جمله ای که عرض کردم چه برداشتی داشته باشم؟
    خب

    وظیفه من این نیست که به شما بگم چه برداشتی داشته باشید، یا اینکه مطمئنا این آگاهی را ندارم که دیگرانی که تنها منبعشان این متن بوده چگونه با آن تعامل کرده اند. در واقع به آن فکر نمی کنم.

    اما می توانم به عنوان یک مخاطب برداشت خودم را مطرح کنم. برداشت شخصی من:

    چای می تواند مانع جذب آهن شود. بنابراین اگر کسی مشکل فقر آهن دارد، می تواند چای نخورد، یا کمتر مصرف کند، یا پس از حدود یک ساعت و نیم که از زمان غذا خوردنش گذشته چای مصرف کند تا آهن جذب بدن شود، و یا اگر فردی است که خیلی به چای علاقه دارد، می تواند با روشهای دیگر و مکمل های غذایی دیگر میزان آهن مورد نیاز بدنش را جذب کند. اگر جایی متن علمی دیدم که برخی انواع چای(مثل چای سبز) این خاصیت را ندارند، می توانم پیشنهاد دهم چای سبز مصرف کند.

    اگر کسی از من سوالی کرد و من اطلاع نداشتم، خیلی راحت می گویم:«نمی دانم.»

    این صرفا یک مثال بود از برداشت شخصی من، نه اینکه بخواهم بگویم شما باید اینچنین با موضوع برخورد کنید. می بینید که برای شخص من، این مساله به همین راحتی حل می شود، اما من موظف نیستم(و بلکه نباید) به شما بگویم چگونه با موضوع برخورد کنید. بلکه وظیفه من این است که به شما کمک کنم، با مشکلی که مطرح نموده اید(یعنی اضطراب و تنشی که در نتیجه این طرز تفکر زندگی شما را مختل کرده) مقابله کنید و آن را برطرف نمایید. بدین منظور ان شاء الله راهکارهایی را ارائه خواهم داد.

    خوبه؟
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  12. وسواس در زمینه علم و دانش  سپاس شده توسط niloofarabi

  13. ارسال:29#
    ----ستایش---- آواتار ها
    بسیار عالی ؛توکل به خدا ...
    اما همین موضوع اگر کسی از شما پرسید منظور از چای چی هست شما چی می فرمایید ایا میگید چایی که روزانه مصرف می کنید یا اینکه هر چیزی که چای نامیده بشه
    پاسخ با نقل و قول

  14. ارسال:30#
    محسن عزیزی آواتار ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrnoosh نمایش پست ها
    بسیار عالی ؛توکل به خدا ...
    اما همین موضوع اگر کسی از شما پرسید منظور از چای چی هست شما چی می فرمایید ایا میگید چایی که روزانه مصرف می کنید یا اینکه هر چیزی که چای نامیده بشه
    به نظر شما کسی در فهم معنای کلمه «چای» مشکلی دارد؟

    از نظر من کسی چنین سوالی را مطرح نمی کند. صرفا ممکن است برایش سوال پیش بیاید که مثلا چای سبز هم همینطور است یا نه؟(که این سوال هم معمولا بر مبنای اطلاعاتی است که به او رسیده و در او ابهام ایجاد کرده)

    سه حالت دارد:

    1. شما نمی دانید که آیا چای سبز هم چنین خاصیتی دارد یا نه.

    2. شما می دانید که برخی چای ها مثل چای سبز این خاصیت را ندارد.

    3. شما شک دارید که چای سبز(یا برخی دیگر از انواع چای که ناشناخته اند) این خاصیت را دارند یا نه.

    در حالت اول به راحتی به گفتن «نمی دانم» مساله برطرف می شود. در حالت دوم، اطلاعات لازم را می دهید؛ مثلا می گویید چای سبز اینگونه نیست. در حالت سوم، می توانید بگویید مطمئن نیستم.

    فرد مقابل شما هم معمولا فردی عاقل و بالغ و منطقی است. وقتی اطلاعات لازم را دریافت کرد، بر مبنای آنها عمل می کند. در حالات اول و سوم اگر تردید کرد یا ندانست، باز هم سوال می کند و اگر تردیدش برطرف نشد، نهایتش این است که احتیاط می کند و هیچ نوع چای را مصرف نمی کند(در صورتی که مثلا فقر آهن دارد یا به هر حالت این مساله برای سلامتی اش مهم است)؛ و در حالت دوم هم با دانستن این موضوع که چای سبز این خاصیت را ندارد، اگر خواست چای سبز مصرف می کند و اگر نخواست مصرف نمی کند؛ و به همین سادگی مساله حل می شود.

    آنچه در ذهن شما ابهام است، لزوما در ذهن دیگران نیست.
    از امام علی علیه السّلام پرسيدند «خير» چيست؟ فرمود:

    خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردبارى تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشى، پس اگر كار نيكى انجام دهى شكر خدا به جاى آورى، و اگر بد كردى از خدا آمرزش خواهى. در دنيا جز براى دو كس خير نيست: يكى گناهكارى كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكارى كه در كارهاى نيكو شتاب ورزد.


    نهج البلاغه، حکمت 94
    پاسخ با نقل و قول

  15. وسواس در زمینه علم و دانش  سپاس شده توسط niloofarabi,ترنّم

صفحه‌ها (5): صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

کاربران دعوت شده

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •