توانایی |
عوامل زمینهای |
معنای احتمالی نمرههای بالا |
معنای احتمالی نمرههای پایین |
توصیههای آموزشی |
مقیاس كلـی |
هوش كلی، استعداد تحصیلی، آمادگی برای یادگیری و پیشرفت در برنامه آموزشی |
استعداد طبیعی، غنای محیط اولیه، طول مدت تحصیل، فرصتهای فرهنگی، علایق، پشتكار، سرعت فعالیت حركتی، هوشیاری، سازمان دیداری - حركتی |
هوش عمومی خوب، استعداد تحصیلی خوب، آمادگی برای گذراندن برنامه آموزشی |
هوش عمومی ضعیف، استعداد تحصیلی ضعیف، عدم آمادگی برای گذراندن برنامه آموزشی |
به رشد زبان توجه كنید، به فعالیتهای یادگیری دیداری توجه كنید، مهارتهای مفهومسازی را پرورش دهید، پشتكار آزمودنی را تقویت كنید. |
مقیاس كلامـی یا عامل درك و فهم كلامی |
درك و فهم كلامی، به كار بستن مهارتهای كلامی و اطلاعات در حل مسایل جدید، توانایی كلامی، توانایی پردازش، اطلاعات كلامی، توانایی اندیشیدن با كلمات |
استعداد طبیعی، غنای محیط اولیه، طول دورههای تحصیلی، فرصتهای فرهنگی، علایق |
درك و فهم كلامی خوب، استعداد تحصیلی خوب، برخورداری از دانش مربوط به محیط فرهنگی، مفهومسازی خوب، آمادگی برای یادگیری و پیشرفت در برنامه پیشرفتگرایی |
درك و فهم كلامی ضعیف، استعداد تحصیلی ضعیف، شناخت و درك نابسنده از محیط فرهنگی، ضعف در مفهوم سازی آموزشگاهی، دو زبانی بودن خانواده، خانواده خارجیتبار، آمادگی برای گذراندن برنامه آموزشی، پیشرفتگرایی ضعیف |
فعالیتهای رشد و پرورش زبان را مورد تأكید قرار دهید، فعالیتهای غنای كلامی را به كار ببندید، رویدادهای خارجی را مورد توجه قرار دهید، تمرینهایی در مورد مفهومسازی را به كار ببندید. |
مقیاس عملی برای عامل سازمان ادراكی |
سازمان ادراكی، توانایی اندیشیدن با تصاویر ذهنی دیداری و دستكاری آنها با سیالی، انعطافپذیری و سرعت نسبی، توانایی تفسیر یا سازماندهی ادراكهای دیداری در محدودیت زمانی، توانایی غیركلامی، توانایی ساختن مفاهیم و روابط نسبتا انتزاعی بدون استفاده از كلمات |
استعداد طبیعی، میزان فعالیتهای حركتی،
پشتكار،
سازمان دیداری-حركتی، هوشیاری |
سازمان ادراكی خوب، هوشیاری كافی در مورد جزئیات، توانایی استدلال غیر كلامی خوب، برخورداری از پشتكار كافی، توانایی خوب برای كار كردن سریع و اثربخش، توانایی درك فضایی خوب |
سازمان ادراكی ضعیف، ضعف هوشیاری نسبت به جزئیات، استدلال غیر كلامی ضعیف، پشتكار محدود، توانایی ضعیف برای كار كردن سریع و اثربخش، توانایی فضایی ضعیف |
فعالیتهای یادگیری دیداری را مورد تأكید قرار دهید، به روابط بین جزء و كل تأكید كنید، از تكالیف فضایی- دیداری استفاده كنید، فعالیت های كوشش و خطا را مورد تشویق قرار دهید، پشتكار را تشویق كنید، به فعالیتهای طرحریزی دیداری تأكید كنید، فنون مرور و وارسی را بهبود بخشید. |
رهایی از حواسپرتی |
توانایی نگهداری دقت، حافظه كوتاه مدت، توانایی عددی، توانایی رمز گردانی، توانایی به كار بستن راهبردهای تمرین و یادگیری، توانایی تغییر عملیات ذهنی در جهت مواد و مطالب نمادی توانایی، خود- بازبینی |
استعداد طبیعی توانایی دریافت محرك به صورت نافعال |
توانایی خوب برای نگهداری دقت، حافظه كوتاه مدت خوب، توانایی عددی خوب، توانایی رمز گردانی خوب، استفاده خوب از راهبردهای تمرین و یادگیری، توانایی خوب در تغییر عملیات ذهنی در جهت مواد و مطالب نمادی، توانایی خوب در
خود- بازبینی |
اشكال در حفظ و نگهداری دقت، حواسپرتی، اضطراب، نارسایی در نگهداری مطالب در حافظه كوتاه مدت، اشكال در رمز گردانی، ضعف در راهبردهای تمرین و یادگیری، اشكال در تغییر سریع عملیات ذهنی در جهت مواد و مطالب نمادی، مهارت نابسنده در
خود- بازبینی |
مهارت در دقت و توجه را پرورش دهید،
مهارت تمركز حواس را پرورش دهید،
به واحدهای آموزشی كوچك و با معنا تأكید كنید. |