همیاری ایران| برترین درمانگران را بشناسید 021222354282 02188422495 02122247100
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. روش های جدید تشخیص و درمان قطعی اضطراب بدون عوارض

روش های جدید تشخیص و درمان قطعی اضطراب بدون عوارض

نقشه مغزی فرد اضطرابی (2)
فهرست مطالب
درمان قطعی اضطراب بدون عوارض را تجربه کنید. دیگر از این همه دلشوره، فشار و آسیب خسته نشده اید؟ آیا نیاز به کمک تخصصی ندارید.

اضطراب چیست؟

تجربه گاه به گاه اضطراب بخشی طبیعی از زندگی است. با این حال، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی اغلب نگرانی و ترس شدید، بیش از حد و مداوم در مورد موقعیت های روزمره دارند(منبع).

اضطراب احساس ترس و ناراحتی است. اختلالات اضطرابی شرایطی هستند که در آن اضطرابی دارید که از بین نمی رود و به مرور زمان بدتر می شود. این علائم می تواند در فعالیت های روزانه مانند عملکرد شغلی، تکالیف مدرسه و روابط تداخل ایجاد کند(منبع). انواع مختلفی از جمله اختلال اضطراب فراگیر، فوبیای خاص و اختلال اضطراب اجتماعی وجود دارد(منبع).

اختلال اضطراب فراتر از عصبی بودن منظم، ترس خفیفی است که ممکن است هر از گاهی احساس کنید. اختلال اضطراب زمانی اتفاق می افتد که:

  • اضطراب در توانایی شما برای عملکرد اختلال ایجاد می کند
  • واکنش های شما اغلب نامتناسب با موقعیت ها هستند (واکنش های بیش از حد)
  • شما نمی توانید واکنش های خود را نسبت به موقعیت ها کنترل کنید(منبع).

درمان قطعی اضطراب

تشخیص و درمان 

علامت اصلی اختلالات اضطرابی ترس یا نگرانی بیش از حد است. اختلالات اضطرابی همچنین می تواند در تنفس، خوابیدن، ثابت ماندن و تمرکز اختلال ایجاد کنند. علائم خاص هر فرد با توجه به نوع اضطراب میتواند متفاوت باشد.

دلیل خاصی برای حالت های اضطرابی وجود ندارد اما میتواند به عوامل زیر بستگی داشته باشد:

  • ژنتیک اختلالات اضطرابی می تواند در خانواده ها ایجاد شود
  • شیمی مغز برخی تحقیقات نشان می دهد که اختلالات اضطرابی ممکن است با مدارهای معیوب در مغز که ترس و احساسات را کنترل می کنند، مرتبط باشد
  • استرس محیطی این به رویدادهای استرس زا اشاره دارد که شما دیده اید یا در آن زندگی کرده اید
  • ترک یا سوء استفاده از مواد مخدر یا الکل
  • شرایط پزشکی برخی از بیماری های قلبی، ریوی و تیروئید می توانند علائمی مشابه اختلالات اضطرابی ایجاد کنند یا علائم اضطراب را بدتر کنند(منبع).

درمان افسردگی1 (3) (1)

درمان اضطراب شدید بدون دارو

درمان سریع استرس و اضطراب با TMS

اضطراب در حال حاضر یکی از اصلی ترین تغییرات خلقی است و در صورت همراهی با سایر اختلالات عصبی یا روانپزشکی می تواند کیفیت زندگی فرد را مختل کند. TMS یک گزینه درمانی مناسب برای اختلالات عصب روانپزشکی با شیوع بالا است و برای درک فرآیندهای سازگاری پاتولوژیک و عصب روانشناختی مهم است(منبع).

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) روشی است که می تواند به درمان اضطراب کمک کند. یک سیم پیچ الکترومغناطیسی نزدیک به جمجمه، پالس های مغناطیسی را به مغز منتقل می کند. این پالس ها می توانند فعالیت سلول های عصبی را در مناطقی از مغز که در تنظیم خلق و خوی دخیل هستند، تغییر دهند، که این کار میتواند به بهبود اضطراب فرد کمک کند(منبع).

درمان اضطراب شدید با نوروفیدبک

اختلال اضطراب یک بیماری روانی است که شامل ترس یا نگرانی شدید است که می تواند تعادل مواد شیمیایی در مغز را تغییر دهد(منبع). هدف نوروفیدبک از بین بردن کامل اضطراب نیست، زیرا مقداری از اضطراب می تواند با هوشیاری در ارتباط باشد و این هوشیاری برای ما مفید باشد تا بهترین عملکرد را داشته باشیم. با این حال، نوروفیدبک به ما می آموزد که چگونه اضطراب را به حداقل برسانیم و مدیریت کنیم تا از کنترل خارج شدن آن جلوگیری کنیم(منبع).

نوروفیدبک که به عنوان نوروتراپی نیز شناخته می‌شود، یک تکنیک غیر تهاجمی و غیر دارویی است که در آن الکترودهای سطحی فعالیت عصبی را روی پوست سر ثبت می‌کنند و داده‌هایی که از طریق نمایش محرک‌های کامپیوتری به بیمار نشان داده می‌شوند(منبع). بسیاری از مطالعات نشان داده اند که آموزش نوروفیدبک منجر به کاهش اضطراب می شود(منبع).

معجزه نوروفیدبک (1)

روان درمانی با تکنیک CBT

CBT گفتگو درمانی یا مشاوره روانشناختی شناخته می شود، روان درمانی شامل کار با یک درمانگر برای کاهش علائم اضطراب شما است. می تواند یک درمان موثر برای کنترل اضطراب باشد.

درمان شناختی رفتاری (CBT) موثرترین شکل روان درمانی برای اختلالات اضطرابی است. به طور کلی یک درمان کوتاه مدت است. CBT بر آموزش مهارت های خاص برای بهبود علائم و بازگشت تدریجی به فعالیت هایی که به دلیل اضطراب از آن ها اجتناب کرده اید، تمرکز می کند.

CBT شامل مواجهه درمانی است، که در آن به تدریج با شی یا موقعیتی مواجه می شوید که باعث اضطراب شما می شود، بنابراین اعتماد به نفس ایجاد می کنید که می توانید موقعیت و علائم اضطرابی خود را مدیریت کنید(منبع).

دارو درمانی

بهترین داروی دلهره و اضطراب

دو دسته از داروها معمولاً برای درمان اضطراب استفاده می شوند: SSRI ها و بنزودیازپین ها.

SSRI ها (مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین) معمولاً اولین داروهایی هستند که پزشکان برای کمک به مدیریت اضطراب قبل از در نظر گرفتن گزینه های دیگر مانند بنزودیازپین ها تجویز می کنند. SSRI های رایج عبارتند از سرترالین (Zoloft)، فلوکستین (پروزاک)، سیتالوپرام (Celexa) و اسیتالوپرام (Lexapro). تاثیر می گذارند(منبع).

*مصرف هرگونه دارویی باید با تجویز پزشک متخصص صورت گیرد.

اضطراب

برای درمان استرس چه بخوریم

برخی از غذاها می توانند توانایی بدن شما را برای مقابله با استرس افزایش دهند و حاوی مواد مغذی ضروری برای تقویت وضعیت ذهنی شما هستند. سعی کنید برخی از این غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به طور طبیعی به کاهش استرس خود کمک کنید(منبع).

بسیاری از غذاهایی که ممکن است باعث تسکین اضطراب شوند، ویژگی های خاصی دارند، از جمله داشتن مقادیر زیاد:

  • اسیدهای چرب امگا 3
  • پروتئین
  • فیبر
  • ویتامین B12
  • منیزیم
  • پروبیوتیک ها
  • فیبر به کاهش التهاب در بدن کمک می کند، که ممکن است به نوبه خود به کاهش استرس کمک کند. غذاهایی که فیبر بالایی دارند عبارتند از:
  • میوه ها و سبزیجات
  • لوبیا
  • غلات کامل
  • آجیل
  • عدس(منبع)(منبع)

اضطراب

درمان قطعی استرس و اضطراب در طب سنتی

گیاهان مختلفی می توانند به روش های گوناگون بر بدن تأثیر بگذارند. همچون گل گاو زبان و استخدوس ولی استفاده زیاد آن سبب افسردگی می شود.

به عنوان مثال، مقداری آشواگاندا (گیلاس زمستانی) می تواند سطح هورمون استرس کورتیزول را در خون کاهش دهد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح بالای کورتیزول در گردش می تواند خطر ابتلا به اضطراب را در فرد افزایش دهد.

گیاهان دیگر می توانند با تغییر در پردازش سیگنال در مغز به آرامش کمک کنند. به عنوان مثال، عصاره ریشه سنبل الطیب ممکن است گیرنده های گاما آمینوبوتیریک اسید را در مغز تعدیل کند، که ممکن است آرامش را تقویت کند و احساسات اضطرابی را کاهش دهد(منبع).

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاه خود را درج کنید