همیاری ایران| برترین درمانگران را بشناسید 021222354282 02188422495 02122247100
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. چیکار کنم وقتی برنامه هام روی هم انباشته شده و هدفی ندارم

چیکار کنم وقتی برنامه هام روی هم انباشته شده و هدفی ندارم

فهرست مطالب

چیکار کنم که بتوانم با وجود بی حالی، حرکت کنم. چگونه با وجود سردرگمی راه خود را پیدا کنم؟ چگونه زندگی خود را در مسیر اهداف و برنامه ها قرار دهم؟

برنامه ریزی چیست؟

نمیدونم چیکار کنم و چه اهداف و برنامه هایی داشته باشم.

برنامه ریزی یک مهارت شناختی اساسی است که بخشی از عملکردهای اجرایی ما را تشکیل می دهد. برنامه ریزی را می توان به عنوان توانایی «فکر کردن درباره آینده» یا پیش بینی ذهنی راه درست برای انجام یک کار یا رسیدن به یک هدف خاص تعریف کرد.

برنامه ریزی فرآیند ذهنی است که به ما امکان می دهد اقدامات لازم را برای رسیدن به هدف انتخاب کنیم، ترتیب درستی را تعیین کنیم، هر کار را به منابع شناختی مناسب محول کنیم و برنامه عملی را تنظیم کنیم.

با وجود اینکه همه افراد توانایی برنامه ریزی را دارند، برخی افراد آن را به روشی متفاوت انجام می دهند. این عملکرد اجرایی به عناصری مانند پلاستیسیته مغز یا نوروپلاستیسیته، میلینیزاسیون، ایجاد مسیرهای جدید یا ارتباطات سیناپسی و غیره بستگی دارد. برای برنامه ریزی کارآمد، به اطلاعات لازم نیاز دارید، اما همچنین باید بتوانید از نظر ذهنی سنتز مناسبی از همه موارد ایجاد کنید.

زوال یا تغییر در توانایی برنامه ریزی برخی از کارها را دشوارتر می کند، برای مثال، سازماندهی یک رویداد یا فعالیت، خرید، پیروی از دستورالعمل ها، تکمیل یک کار، بستن کوله پشتی برای مدرسه و غیره.

خبر خوب این است که فرآیندهای ذهنی مورد استفاده در برنامه ریزی (ایجاد اهداف، برنامه ریزی و …) با تحریک شناختی و سبک زندگی سالم قابل آموزش و بهبود هستند. تمرینات شناختی میتواند با ارائه محرک های شناختی برای این مهارت مفید باشد(منبع).

 

هیچ هدفی ندارم چیکار کنم

می تواند ناشی از عدم آشنایی با برنامه ریزی و یا افسردگی شدید باشد. علائم افسردگی:

  • کم خلقی مداوم یا غمگینی
  • احساس ناامیدی و درماندگی
  • داشتن عزت نفس پایین
  • احساس گریه کردن
  • احساس گناه
  • احساس تحریک پذیری و عدم تحمل دیگران
  • نداشتن انگیزه یا علاقه به چیزها
  • تصمیم گیری برای آنها دشوار است
  • هیچ لذتی از زندگی نگرفتن
  • احساس اضطراب یا نگرانی
  • داشتن افکار خودکشی یا افکار آسیب رساندن به خود(منبع)

چیکار کنم با زندگیم

موفقیت و لذت بردن از زندگی نیازمند برنامه ریزی و درمان اختلالات روان و شخصیت شناسی است.

برنامه ریزی زندگی فرآیندی است برای ایجاد یک راهنمای کلی از هدف زندگی شما، آنچه را که امیدوارید به آن دست یابید، و چگونه برای رسیدن به آن اهداف تلاش کنید. برنامه ریزی زندگی به حفظ اولویت های شما کمک می کند و به عنوان انگیزه عمل می کند(منبع).

اختلالات سلامت روان، مانند افسردگی یا اضطراب، بر نحوه تفکر، احساس و رفتار ما تأثیر می گذارد. بیش از 200 نوع بیماری روانی وجود دارد. علائم اختلالات سلامت روان معمولاً با درمان بهبود می یابند که ممکن است شامل دارو درمانی، روان درمانی، درمان های جایگزین یا درمان تحریک مغز باشد(منبع).

ویژگی‌های شخصیتی واقعاً افراد را به روش‌های معنی‌داری متمایز می‌کند، باید به تفاوت‌های دیگر بین افراد نیز مرتبط باشد از جمله اینکه چگونه آنها در زندگی، چه خوب یا بد، چگونه عمل می‌کنند. و این دقیقاً همان چیزی است که دانشمندانی که شخصیت را مطالعه می کنند دریافتند(منبع).

تکنیک های برنامه ریزی

  • ابتدا باید بفهمید که چه می‌خواهید و این شامل آنچه می‌خواهید تغییر دهید نیز می‌شود.
  • ارزش وتوانایی های خود را فهرست کنید
  • به آینده نگاه کنید
  • اهداف خود را به هدف های کوچیک تر تقسیم کنید
  • مسیری که دارید در آن حرکت میکنید را بررسی کنید
  • سعی کنید با گذاشتن یک سری از قوانین به اهداف خود پایبند باشید. به عنوان مثال برای شروع ورزش در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید تا در روزهایی هم که حوصله ورزش کردن ندارید بابت هزینه ای که پرداخت کرده اید به باشگاه بروید(منبع).

خدایا دیگه نمیدونم چیکار کنم | شکست پایان راه نیست

ما نمی گوییم چیزی به نام شکست وجود ندارد. شکست بسیار واقعی است، اما یک مقصد نهایی نیست  این یک رویداد دیگر در مسیر زندگی است. تجربه یک شکست یا 100 شکست، شما را به یک شکست خورده تبدیل نمی کند. شکست یک رویداد بیرونی است که اتفاق می افتد. این یک ویژگی شخصیتی نیست. کسی که خیلی شکست می خورد، می توان گفت، ریسک های زیادی می کند. مهم است که شکست ها را از ویژگی شخصی شکست خورده بودن جدا کنیم.

شکست فرصتی برای یادگیری است. وقتی احساس شخصی خود از ارزش‌گذاری خود را با موفقیت اشتباه می‌گیریم، توانایی خود را برای یادگیری محدود می‌کنیم زیرا نفس ما عامل دیگری در این معادله می‌شود(منبع).

 

سردرگمم نمیدونم چیکار کنم | نداشتن هدف و رسیدن به ناکجا آبادها!

درمورد اهمیت اهداف در زندگی بدانید:

هدف، امید و خوش بینی را تقویت می کند و افراد هدفمند تمایل به سلامت و طول عمر بهتری دارند. افراد مسن‌تری که هدف بیشتری در زندگی گزارش می‌کنند، افت عملکردی کمتری (مانند قدرت گرفتن ضعیف)، اختلال شناختی و حافظه کمتر و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمتر را تجربه می‌کنند(منبع).

اهداف جهت دار، انگیزه و احساس هدف را در زندگی ما فراهم می کنند. آنها به ما کمک می کنند تا به جلو برویم، به نتایج دلخواه خود برسیم و بهره وری کلی خود را بهبود بخشیم(منبع).

چیکار کنم خدا| معنی توکل

توکل به چه معنی است؟ آیا توکل در کنار تلاش معنا نمی شود؟

توکل به خدا صرفاً این است که باور داشته باشید که او شما را دوست دارد و دانستن اینکه او خوب است، او قدرت کمک به شما را دارد و می خواهد به شما کمک کند(منبع).

در حالی که ما اغلب برنامه‌های خود را ایجاد می‌کنیم تا احساس کنیم در کنترل هستیم، فقط خدا می‌داند چه چیزی برای ما بهتر است و می‌تواند ما را به سمت برنامه‌ای هدایت کند که با اراده او همسو باشد. با دعا و در میان گذاشتن امیدها، رویاها و اشتیاق خود با خدا، از او دعوت می کنیم تا نقشه خود را برای زندگی ما آشکار کند.

تسلیم شدن در برابر اراده خدا به ما این امکان را می دهد که مسیر معنادارتر و کامل تری را تجربه کنیم که به تنهایی نتوانستیم به آن دست یابیم.

اعتماد به برنامه خدا منجر به احساس هدف و تحقق بیشتر می شود(منبع).

 

چیکار کنم که موفق شوم؟

نکات مهم برای موفق شدن

موفقیت اغلب به عنوان توانایی برای رسیدن به اهداف خود در زندگی، هر چه که باشد، تعریف می شود. از برخی جهات، یک کلمه بهتر برای موفقیت ممکن است دستیابی، موفقیت یا پیشرفت باشد. این لزوماً یک مقصد نیست، بلکه سفری است که به توسعه مهارت‌ها و منابعی که برای پیشرفت نیاز دارید کمک می‌کند.

  • باور کنید که تلاش و سخت کوشی شما در موفق شدن اهمیت دارد
  • یادگیری مهارت های جدید
  • به شکست ها به عنوان تجربه های یادگیری نگاه کنید(منبع).

راهکارهای درمانی برای افسردگی، کاهش انرژی و انگیزه

درمان دارویی

داروهای ضد افسردگی داروهای تجویزی هستند که به درمان افسردگی کمک می کنند. پزشکان آنها را برای درمان سایر بیماری ها نیز تجویز می کنند.

افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه به چیزها و فعالیت هایی می شود که زمانی از آنها لذت می بردید. همچنین می تواند باعث ایجاد مشکل در تفکر، حافظه، انگیزه، خوردن و خواب شود(منبع).

درمان های بدون دارو

این درمان ها به وسیله دستگاه های نوین صورت گرفته و عوارضی به همراه ندارد، این روشها به شما “قدرت اقدام اولیه کارها”، انگیزه، انرژی، شادابی و کاهش افسردگی را هدیه می دهد.

دستگاه های نوین مانند:

نوروفیدبک: افسردگی با فعالیت غیرطبیعی مغز در مناطق خاصی از مغز، از جمله قشر جلوی مغز، آمیگدال و هیپوکامپ مرتبط است. نوروفیدبک به تنظیم فعالیت مغز در این مناطق کمک می کند، که میتواند علائم افسردگی را بهبود بخشد(منبع).

tdcs: تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) یک روش غیر تهاجمی تحریک مغز است که نتایج امیدوارکننده‌ای در درمان اختلال افسردگی اساسی داشته است(منبع).

tms: در طول یک جلسه rTMS برای افسردگی، یک کویل الکترومغناطیسی در برابر پوست سر قرار می گیرد. این کویل پالس های مغناطیسی را ارسال می کند که سلول های عصبی در ناحیه ای از مغز که در کنترل خلق و خو و افسردگی نقش دارند را تحریک می کند. در این درمان نواحی از مغز را فعال میشود که در طول افسردگی فعالیتشان کاهش یافته است(منبع).

روان درمانی

روان درمانی  یا “گفتار درمانی”  یک درمان موثر برای افسردگی بالینی است. ممکن است به تنهایی برای درمان افسردگی شدید کافی نباشد. اما در صورت استفاده با سایر درمان ها می تواند نقش مهمی ایفا کند.

بسیاری از مطالعات از این ایده حمایت می کنند که این درمان می تواند یک درمان قدرتمند برای افسردگی باشد. برخی نیز دریافته اند که ترکیب داروی افسردگی با این روش درمانی می تواند بسیار موثرتر باشد(منبع).

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاه خود را درج کنید