همیاری ایران| برترین درمانگران را بشناسید 021222354282 02188422495 02122247100
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. میخوام خودکشی کنم چه روشی بهتره؟! یه دلیل بیار نمیرم

میخوام خودکشی کنم چه روشی بهتره؟! یه دلیل بیار نمیرم

فهرست مطالب

میخوام خودکشی کنم؟ چگونه به خودم کمک کنم؟

 

دلایل خودکشی

احساسات خودکشی می تواند بر هر کسی، با هر سن، جنسیت یا پیش زمینه، در هر زمانی تاثیر بگذارد. اگر احساس خودکشی می کنید، احتمالاً برای مدتی به طور فزاینده ای احساس ناامیدی و بی ارزشی کرده اید. ممکن است ندانید که چه چیزی باعث این احساس در شما شده است، اما اغلب ترکیبی از عوامل زیر است:

  • مشکلات سلامت روان
  • تعصب یا انگ، مانند مربوط به نژاد، جنسیت، ناتوانی یا هویت جنسی شما
  • انواع مختلف آزار، از جمله آزار خانگی، جنسی یا فیزیکی
  • سوگ، از جمله از دست دادن یکی از عزیزان به دلیل خودکشی
  • پایان یک رابطه
  • درد یا بیماری فیزیکی طولانی مدت
  • تطبیق با یک تغییر بزرگ، مانند بازنشستگی یا اخراج
  • مشکلات مالی
  • مشکلات مسکن از جمله بی خانمانی
  • انزوا یا تنهایی
  • در زندان بودن
  • احساس بی کفایتی یا شکست
  • اعتیاد یا سوء مصرف مواد
  • بارداری، زایمان یا افسردگی پس از زایمان
  • شک در مورد هویت جنسی یا جنسیتی خود
  • فشار فرهنگی مانند ازدواج اجباری
  • انتظارات جامعه، به عنوان مثال برای انجام یک روش خاص یا دستیابی به چیزهای خاص
  • سایر اختلالت روان(منبع)

خودکشی اختلال شخصیت مرزی

تحقیقات نشان داده است که حدود 75 درصد از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) حداقل یک بار در طول زندگی خود اقدام به خودکشی می کنند و بسیاری از آنها چندین بار اقدام به خودکشی می کنند.

احتمال خودکشی کامل افراد مبتلا به بای پولار نیز بیشتر از افراد مبتلا به هر اختلال روانپزشکی دیگری است. تخمین زده می شود که 3 تا 10 درصد از افراد مبتلا به BPD خودکشی کامل می کنند که بیش از 50 برابر میزان خودکشی در جمعیت عمومی است(منبع).

خودکشی و بی انگیزگی در اختلال افسردگی

میزان مرگ و میر مرتبط با افسردگی دشوار است، اما مرگ و میر افسردگی شکل قابل اندازه گیری خودکشی کامل را به خود می گیرد، یازدهمین علت اصلی مرگ و میر گزارش شده در ایالات متحده در سال 2021، با 48183 مرگ(منبع).

افسردگی می تواند طولانی مدت و فراگیر باشد. ممکن است بر توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزانه تأثیر بگذارد و منجر به افکار و رفتارهای خودکشی شود(منبع).

افسردگی می تواند از نظر شدت احساس متفاوت باشد، بنابراین متخصصان سلامت روان معمولاً آن را به سه نوع طبقه بندی می کنند: خفیف، متوسط ​​یا شدید. زمانی که افسردگی متوسط ​​یا شدید باشد، می تواند منجر به آسیب رساندن به خود، افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی شود. اگر افکار خودکشی را تجربه می کنید یا متوجه شده اید که فردی که دوستش دارید تغییر ناگهانی و نگران کننده ای در رفتار خود نشان می دهد، توجه کنید و از مشاور کمک بگیرید(منبع).

خودکشی انتقام از دیگران

میل یک فرد برای انتقام از این تصور ناشی می شود که به او ظلم شده و می خواهد به شخصی که به او آسیب رسانده آسیب برساند. آنچه که یک اشتباه درک شده را تشکیل می دهد، تابع هنجارهای اجتماعی و عدم تعادل قدرت بین قربانی و متخلف است به این ترتیب، عمل انتقام‌جویی را می‌توان نوعی تنبیه در نظر گرفت که یا هنجارهای اجتماعی را به اطلاع می‌رساند یا رنج فیزیکی یا عاطفی را بر متخلف تحمیل می‌کند (به عنوان مثال، خودکشی و آسیب رساندن به خود). میل به انتقام، جایی که مجازات به سمت خود هدایت می شود (مانند خودکشی و خودآزاری غیرخودکش) به عنوان وسیله ای برای «بازگشت» به یک متخلف است(منبع).

 

خودکشی به دلیل جلب توجه والدین

به عنوان یک مسئله جدی بهداشت عمومی جهانی، خودکشی چهارمین علت اصلی مرگ و میر در نوجوانان 15 تا 19 ساله است. افکار خودکشی به عنوان افکاری در مورد درگیر شدن در رفتار خودکشی تعریف می شود که خطر اقدام به خودکشی و خودکشی کامل را ایجاد می کند. میزان افکار خودکشی در اوایل نوجوانی افزایش می یابد و در اواسط نوجوانی به اوج خود می رسد. افکار خودکشی در نوجوانی علاوه بر کمک به پیامد مرگ و میر، می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد که تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. نوجوانانی که افکار خودکشی را گزارش کرده اند، احتمال بیشتری برای اختلالات روانپزشکی، رفتارهای مشکل ساز و عملکرد ضعیف دارند. بنابراین، درک بهتر عواملی که نوجوانان را به فکر کردن به خودکشی وادار می کند، بسیار مهم است(منبع).

خودکشی نمایشی برای حفظ رابطه

خودکشی تلاشی ناامیدانه برای فرار از رنجی است که غیرقابل تحمل شده است. یک فرد خودکشی که از احساس بیزاری از خود، ناامیدی و انزوا کور شده است، هیچ راهی برای تسکین یافتن جز از طریق مرگ نمی تواند ببیند. اما علیرغم تمایل آنها برای پایان دادن به درد، بیشتر افراد خودکشی در مورد پایان دادن به زندگی خود عمیقاً دچار تعارض هستند. آنها آرزو می کنند که جایگزینی برای خودکشی وجود داشته باشد، اما نمی توانند آن را ببینند(منبع).

روش های درمان افسردگی

دارویی

انواع مختلفی از داروها برای افسردگی وجود دارد.

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)
  • مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI)
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و چهار حلقه ای
  • داروهای ضد افسردگی غیر معمول
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)
  • آنتاگونیست N-متیل D-آسپارتات (NMDA).
  • استروئید عصبی گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) – تعدیل کننده مثبت گیرنده

مانند همه داروها، داروهای افسردگی نیز ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. بدون مشورت با پزشک خود، مصرف دارو را قطع نکنید. در مورد مشکلاتی که دارید، از جمله افکار خودکشی، با پزشک و مشاور خود صحبت کنید آنها به شما کمک می کنند بهترین دارو را پیدا کنید(منبع).

روانکاوی

روان‌درمانی از نظریه‌ها و شیوه‌های روانکاوی فرویدی نشأت گرفت. روانکاوی بر این ایده استوار است که رفتار فرد تحت تأثیر ضمیر ناخودآگاه و تجربیات گذشته است. روانکاوی شامل کاوش شدید و بی پایان از احساسات بیمار است که اغلب با جلسات متعدد یکبار در هفته انجام می شود. این جلسات شامل بررسی احساساتی است که بیمار از آنها آگاه است و احساساتی که بیمار قبل از شروع درمان از آنها بی خبر است(منبع).

نوروتراپی

شواهد قانع کننده نشان می دهد که پس از استفاده از پروتکل های نوروفیدبک که به طور خاص برای کاهش حساسیت نسبت به احساسات منفی ایجاد شده اند، تغییرات افسردگی نه تنها معکوس شد، بلکه در پایان درمان نیز حفظ شد. علاوه بر این، این پیشرفت های قابل توجه در پیگیری های 1 تا 5 ساله پس از پایان درمان ادامه یافت. این امر به ویژه در مقایسه با درمان‌های دارویی مرتبط است، زیرا بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که بیمارانی که از دارو استفاده می‌کنند، پس از قطع دارو، تمایل به عود بیماری دارند.

در افسردگی اغلب نواحی پیشانی راست و چپ مغز به یک اندازه فعال نمی‌شوند. نام دیگر این “عدم تقارن” است. به این فکر کنید که سعی کنید ماشین خود را با لاستیک‌های یک طرف رانندگی کنید که به میزان قابل توجهی کم باد هستند. نگه داشتن ماشین خود در مسیر دشوار خواهد بود. ممکن است احساس کنید که مدام به این طرف یا آن طرف کشیده می شوید. به دلیل عدم تقارن در فعالیت مغز، افراد افسرده بیشتر با احساسات منفی خود در تماس هستند. این نتیجه فعالیت بیشتر در نیمکره راست مغز نسبت به نیمکره چپ است. بدتر از همه، هنگامی که رویدادهای منفی زندگی برای فردی رخ می دهد که الگوی امواج مغزی عدم تقارن آلفای پیشانی دارد (مثلاً امواج مغزی آلفا در یک طرف بیشتر از طرف دیگر)، احتمال ابتلا به افسردگی بسیار بیشتر است(منبع).

تنها دلیل که خوکشی نکنید

خودکشی نکن چون منحصر به فرد است هستی و مشابه تو در کل هستی وجود ندارد. با مراجعه به روانشناس می توانید سخت ترین مشکلات را حل کنید و روزی دیگر بار سنگین آن ها را به دوش نمی کشید.

خود تو تنها دلیل خودکشی نکردنت هستی.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاه خود را درج کنید