همیاری ایران| برترین درمانگران را بشناسید 021222354282 02188422495 02122247100
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. درمان فوبیا سگ و گربه با تجهیزات نوین VR

درمان فوبیا سگ و گربه با تجهیزات نوین VR

فهرست مطالب

ترس از گربه چیست؟ راه های از بین بردن ترس از گربه

ترس از گربه

مردم معمولاً از گربه‌ها به دو دلیل می‌ترسند:

  • از آسیب فیزیکی که ممکن است ایجاد کنند می‌ترسند
  • یا آن‌ها را با بدشانسی، جادوگری یا شر مرتبط می‌دانند(منبع).

ترس از گربه ها از نظر علمی به عنوان آیلوروفوبیا شناخته می شود. همه فوبیاها، صرف نظر از اینکه شی یا موقعیتی که می ترسد چیست، برای فرد مبتلا اضطراب و استرس ایجاد می کند(منبع).

آیلوروفوبیا یا ترس از گربه، افراد مبتلا به این فوبیای خاص وقتی به یک گربه فکر می کنند، یک گربه یا تصاویری از یک گربه را می بینند یا صدا یک گربه را می شنوند، احساس اضطراب می کنند. بسیاری از افراد مبتلا به فوبیا گربه تجربیات منفی با گربه ها داشته اند(منبع).

در برخی افراد، ترس از گربه به قدری قوی است که هنگام فکر کردن به گربه یا بچه گربه یا شنیدن یک خرخر ترس ایجاد می شود. هنگامی که تحریک می شوند، واکنش های مختلفی ممکن است. یکی از واضح‌ترین واکنش‌ها، پاسخ «جنگ یا گریز» است فرد به سرعت در جهت دیگر می‌دود. بعضی افراد ممکن است دچار حمله پانیک شوند. اجتناب نیز رایج است، که در آن فرد هر کاری ممکن است انجام دهد تا با گربه برخورد نکند، چه در زندگی واقعی و چه در موارد شدیدتر در تلویزیون(منبع).

چگونه ترس از گربه را از بین ببریم

1- درمان ترس از گربه با هیپنوتیزم

استفاده از درمان‌های هیپنوتیزم به عنوان پایه‌ای برای غلبه بر ترس از گربه‌ها، مزایای قوی دارد که از اثربخشی هیپنوتیزم در رفع بسیاری از انواع ترس‌ها شروع می‌شود. درمان های هیپنوتیزم ترس را از بین می برد تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید(منبع).

هیپنوتیزم درمانی با پرداختن به افکار و احساسات اساسی مرتبط با ترس شما به تغییر شکل ادراک شما کمک می کند و به شما امکان می دهد با آرامش و اطمینان به ترس از گربه ها پاسخ دهید. از طریق تکنیک‌های آرامش‌بخشی و تصاویر هدایت‌شده، به تدریج یاد می‌گیرید که تجربیات مثبت را با گربه‌ها مرتبط کنید و واکنش‌تان را به راحتی به جای اضطراب تبدیل کنید(منبع).

در جلسه هیپنوتراپی با استفاده از آرامش عمیق، جلسه به راحتی واکنش‌های شما به گربه‌ها تغییر می‌کند تا ضمیر ناخودآگاه شما بداند که آنها تهدیدی نیستند و پس از دیدن گربه‌ها دیگر واکنش اضطرابی یا فرار را نداشته باشید(منبع).

هیچ عارضه جانبی ناخواسته ای از درمان های هیپنوتیزمی وجود ندارد و هیچ دارویی استفاده نمی شود که ممکن است عملکردهای ذهنی شما را مهار کند. هیپنوتیزم بی خطر است و می توان از آن به طور مکرر برای کاهش ترس استفاده کرد(منبع).

2-درمان با CBT و مواجهه درمانی

از مواجهه درمانی برای کاهش تدریجی واکنش‌پذیری فرد نسبت به محرک‌ها استفاده می شود(منبع). تکمیل مواجهه درمانی با درمان شناختی رفتاری (CBT) بسیار موثر است. CBT به شما کمک می کند تا افکار و باورهای غیرمنطقی در مورد فوبیای خاص خود را شناسایی و به چالش بکشید و به درمانگر این فرصت را می دهد که به شما کمک کند آنها را با دیدگاهی واقع بینانه و مثبت جایگزین کنید(منبع).

در CBT، شما یاد خواهید گرفت که چگونه الگوهای فکری را که باعث پریشانی می‌شوند شناسایی کرده و آنها را اصلاح کنید. CBT برای آلوروفوبیا احتمالاً هنوز هم شامل قرار گرفتن در معرض گربه ها خواهد بود، اما در آن مرحله شما به خوبی از قبل با تکنیک های مقابله ای آشنا خواهید شد(منبع).

3-درمان فوبیا گربه با واقعیت مجازی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی میتوان از شیوه های درمانی مدرن مانند واقعیت مجازی (VR)  برای درمان انواع فوبیا از جمله فوبیا گربه استفاده کرد.

در این نوع درمان با کمک شبیه سازی واقعیت به کمک کامپیوتر مراجع میتواند به صورت کنترل شده و در یک محیط امن با ترس خود (گربه) مواجه شود  تا بتواند در محیط واقعی با اعتماد به نفس بیشتری با ترس خود (ترس از گربه) رو به رو شود و تعاملات اجتماعی بهتری داشته باشد(منبع).

درمان با یک شبیه سازی در VR ممکن است به افراد کمک کند تا به تدریج به موضوع ترس خود عادت کنند و یاد بگیرند که این یک تهدید نیست. به این ترتیب، VR ممکن است به پر کردن شکاف بین درمان و دنیای واقعی کمک کند(منبع).

4-روش ترکیبی توسط روانشناسان باتجربه

در این روش تمامی این روشها با هم ترکیب شده و بیشترین اثربخشی را به همراه دارد. جلسات شامل هیپنوتراپی، مواجه درمانی، واقعیت درمانی با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و روشهای تثبیت کننده است. تا کنون افراد زیادی با این روش درمانی ترکیبی درمان شده اند.

درمان در این روش به صورتی رخ می دهد که نیاز مراجع پاسخ داده شود و حتی در برخی موارد مراجع بعد از درمان به خرید و نگهداری حیوانات خانگی و گربه و سگ اقدام کرده است.

به دلیل هزینه بر بودن دستگاه ها، برنامه نویسی و تخصص، فقط در کلینیک های محدودی این روشهای نوین علمی صورت می گیرد.

کلینیک درمان فوبیا حیوانات

برای آگاهی از مراکز درمان فوبیا در تهران و روانشناس خوب برای درمان فوبیا با صفحه دکتر محسن دادخواه و یا کلینیک ستاره ایرانیان مراجعه کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاه خود را درج کنید