نقش معلم در جامعه چیست؟
معلمان اعضای ضروری جامعه ما هستند. آنها ستونهای دانش هستند که آینده بچههای ما را شکل میدهند آنها مربیان، راهنماها و الهامبخشها هستند.
معلم بودن بیش از یک شغل است. این یک فراخوان است شما تشویق میکنید، رهبری میکنید، آموزش میدهید و راهنمایی میکنید و اثری ماندگار در زندگی هر کودکی به جا میگذارید.
فراتر از دیوارهای کلاس، نفوذ مربیان در جامعه ما گسترش می یابد. معلمان از طریق شکل دادن به ذهنهای جوان و القای ارزشهای ضروری، به ایجاد شهروندانی با مهارت و مجهز برای عبور از چالشهای اجتماعی کمک میکنند(منبع).
جایگاه معلم در اسلام
در اسلام به نقش معلمان ارجمند است. آنها حافظان دانش و راهنمایانی هستند که رشد اخلاقی، معنوی و فکری افراد را شکل می دهند. معلمان در اسلام مورد احترام و احترام عمیق هستند. از حضرت محمد(ص) نقل شده است که فرمود: «من فقط به عنوان معلم مبعوث شده ام» (ابن ماجه). این امر نشان دهنده جایگاه والای معلم در جامعه اسلامی است. قرآن نیز بر اهمیت علم تأکید می کند و می فرماید: «آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابرند؟». این آیه به طور ضمنی به مقام والای صاحبان علم و دانش میپردازد(منبع).
نگاه اسلامی به نقش معلم کار سختی نیست، بلکه باید تلاش و توانمندی را در جهت هدف مورد نظر به کار گرفت و آماده سازی معلم برای نقش خود دیگر بر اساس حدس و گمان نیست. ، تقلید و تبعیت است، بلکه مستلزم آماده سازی، تجهیز و توسعه دانش، مهارت، رفتار و نگرش معلم بر اساس روش شناسی علمی است. نقش معلم مسلمان این است که در گفتار و کردار خود الگو باشد و در کارهای آموزشی و آموزشی که به او محول شده است به بهترین نحو موفق شود و در برابر خداوند متعال و در برابر جامعه احساس مسئولیت کند، زیرا این امر باز خواهد گشت. با این منفعت که بتواند فردی مسلمان را تشکیل دهد که بتواند با چالش های این عصر مقابله کند و جامعه اسلامی خود را بسازد و آن را از آلودگی ها و فتنه های گسترده رها کند(منبع)
چرا معلم ها برای جامعه ضروری هستند؟
معلمان بدون شک مهمترین اعضای جامعه ما هستند. آنها به بچه ها هدف می دهند، آنها را برای موفقیت به عنوان شهروندان دنیای ما آماده می کنند، و انگیزه خوبی برای انجام کارهای خوب و موفقیت در زندگی را در آنها القا می کنند. کودکان امروز رهبران فردا هستند و معلمان آن نقطه حساسی هستند که کودک را برای آینده خود آماده می کند(منبع).
معلمان افرادی هستند که باید به آنها نگاه کرد و از آنها الگوبرداری کرد. تقریباً هر کسی معلمی دارد (در بسیاری از موارد، تعداد کمی از معلمان) که آنها را تحسین می کردند و برای آنها مثالی از نحوه رفتارشان ارائه می داد(منبع).
نقش اجتماعی معلم چیست؟
اینکه شغل معلمی با مسئولیت اجتماعی همراه است، شکی نیست. دانش آموزان کسانی هستند که در جامعه ما تغییر ایجاد می کنند زیرا آنها شهروندان بزرگسال آینده ما هستند. یک معلم مسئولیت اجتماعی برای ایجاد یک جامعه فراگیر دارد. معلمان کسانی هستند که آینده دانش آموزان خود را رقم می زنند. از آنجایی که دانشآموزان شهروندان بزرگسال آینده هستند، آنها هستند که تغییری را در جامعه ما ایجاد خواهند کرد. از این رو، این وظیفه اجتماعی معلمان است که دانش آموزانی را که از نظر فرآیند تفکر آگاه و پیشرفته باشند، پرورش دهند(منبع).
نقش معلم از دیدگاه اسلام:
اسلام دستور می دهد که معلمان نه تنها تعلیم دهند، بلکه عمیق تر نیز آموزش دهند. معلم باید در تأمل در یادگیری، حس ایمان را به اسلام منتقل کند و به آنچه می آموزد. هنگامی که نقش معلم در تربیت دانش آموزان محوری است، مستلزم صداقت و تعهد معلم به ویژه معلم دینی است(منبع).
جایگاه تعلیم در اسلام:
اسلام برای آموزش ارزش والایی قائل بود و با گسترش ایمان در میان مردمان گوناگون، آموزش به کانال مهمی تبدیل شد تا از طریق آن نظم اجتماعی جهانی و منسجم ایجاد شود. در اواسط قرن نهم، دانش به سه دسته تقسیم شد:
- علوم اسلامی
- علوم فلسفی و طبیعی (دانش یونانی)
- و هنرهای ادبی.
علوم اسلامی که بر مطالعه قرآن (کتاب مقدس اسلامی) و احادیث (اقوال و احادیث پیامبر اسلام) و تفسیر آنها توسط علما و متکلمان برجسته تأکید میکرد، بیش از همه ارزش داشت، اما دانش یونانی هرچند با فضیلت کمتر اما به همان اندازه مورد توجه قرار گرفت(منبع).
ویژگی های یک معلم خوب در اسلام:
ویژگی های شخصیتی ضروری برای معلمان از نظر اسلام شامل:
- صبر (صبور بودن)
- شفقت و همدلی (رحمه)
- تواضع
- علم و حکمت
- صداقت و صداقت (عدل و صدق)
- سازگاری و انعطاف پذیری
- سپاس (شکر گذار بودن)(منبع)
نقش معلم در تربیت اخلاقی
علاوه بر والدینی که باید در ایجاد اخلاق در فرزندان خود مسئولیت داشته باشند، مدرسه نیز به عنوان نهادی که باعث رشد اخلاقی و انتقال ارزش های اخلاقی به دانش آموزان می شود، نقش مهمی ایفا می کند. در مدرسه، معلمان بهعنوان «والدین جانشین» دانشآموزان عمل میکنند که نه تنها در آموزش، بلکه در ایجاد اخلاق دانشآموزان نیز مسئولیتها را بر عهده میگیرند.
از آنجایی که بزرگسالان راهنمای دانش آموزان هستند، برای معلمان مهم است که از موضوع اخلاقی، آموزش تعلیم و تربیت آگاه باشند و باید از نظر عاطفی بالغ باشند و بتوانند با دانش آموزان تعامل داشته باشند و با والدین ارتباط برقرار کنند. بنابراین، برای آنها مهم است که در مورد نقش ها و چالش های خود در رشد اخلاق دانش آموزان بیشتر بدانند. معلمان می توانند جهت گیری بهتری برای ایفای نقش های خود داشته باشند و برای حل چالش هایی که در رشد اخلاق دانش آموزان در کلاس با آن مواجه هستند، تلاش کنند(منبع).
جایگاه و مقام معلم از دیدگاه اسلام:
به یک معلم در جامعه و به پیروان توصیه می شود که با معلمان خود تماس بگیرند با احترام با آنها برخورد کنند، آنها نباید معلمان خود را طوری صدا کنند که یکدیگر را صدا می کنند. درجهان اسلام، انبیای خدا همه مربیان و معلمان بشر بودند. قرآن مقدس یکی از وظایف آنان را تعلیم و تربیت می داند. همانطور که در قرآن كريم نوشته شده است كه پيامبران خدا معلم بودند، اين بيان بيانگر آن است كه معلمان از جایگاهی برابر با مقام پیامبران برخوردارند. همانطور که پیامبران بودند که توسط پیروان خود احترام می گذارند، معلمان نیز باید به همان میزان احترام قائل شوند(منبع).