همیاری ایران| برترین درمانگران را بشناسید 021222354282 02188422495 02122247100
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. با بچه نفهم چه کنم + راهکار مشاور کودک برای مقابله با نافرمانی کودک

با بچه نفهم چه کنم + راهکار مشاور کودک برای مقابله با نافرمانی کودک

فهرست مطالب

در پاسخ به سوال: با بچه نفهم چه کنم باید بگویم. اختلالات کودکان سبب کاهش درک و فهم شرایط می شود. ابتدا اختلال را شناسایی و سبب به درمان آن بپردازید.

انواع اختلالات کودکان

 

اختلال نافرمانی

اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) نوعی اختلال رفتاری است. بیشتر در دوران کودکی تشخیص داده می شود. کودکان مبتلا به ODD الگویی از رفتار غیرهمکاری، سرکشی و خصمانه نسبت به همسالان، والدین، معلمان و دیگر اشخاص نشان می دهند(منبع).

حتی کودکان با بهترین رفتار ممکن است گاهی اوقات سخت و چالش برانگیز باشند. اما اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ODD) شامل یک الگوی مکرر و مداوم از خشم، تحریک‌پذیری، مشاجره و سرپیچی نسبت به والدین و دیگران است. ODD همچنین شامل کینه توزی و انتقامجویی است(منبع).

روانشناسان نمی دانند چه چیزی باعث ODD می شود. اما 2 نظریه اصلی برای اینکه چرا رخ می دهد وجود دارد:

  • نظریه رشد: این نظریه نشان می دهد که مشکلات از زمانی که کودکان نوپا هستند شروع می شود. کودکان و نوجوانان مبتلا به ODD ممکن است در یادگیری مستقل شدن از والدین یا سایر افراد اصلی که از نظر عاطفی به آنها وابسته بودند مشکل داشته باشند. رفتار آنها ممکن است مسائل رشد طبیعی باشد که فراتر از سنین کودکی ادامه داشته باشد.
  • تئوری یادگیری: این نظریه نشان می دهد که علائم منفی ODD نگرش های آموخته شده است. آنها منعکس کننده اثرات روش های تقویت منفی مورد استفاده والدین و سایر افراد هستند. استفاده از تقویت منفی رفتارهای ODD کودک را افزایش می دهد. دلیلش این است که این رفتارها به کودک اجازه می‌دهد به آنچه می‌خواهد برسد: توجه و واکنش والدین یا دیگران(منبع).

اختلال بیش فعالی

اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم ADHD عبارتند از:

  • بی توجهی (ناتوانی در حفظ تمرکز)
  • بیش فعالی (حرکت بیش از حد که با محیط مناسب نیست)
  • تکانشگری (اعمال عجولانه که در لحظه بدون فکر اتفاق می افتد)

ADHD یک اختلال مزمن و ناتوان کننده در نظر گرفته می شود و شناخته شده است که فرد را در بسیاری از جنبه های زندگی از جمله دستاوردهای تحصیلی و حرفه ای، روابط بین فردی و عملکرد روزانه تحت تاثیر قرار می دهد. ADHD در صورت عدم درمان مناسب می تواند منجر به عزت نفس و عملکرد اجتماعی ضعیف در کودکان شود(منبع).

اختلال یادگیری

کودکانی که دارای اختلال یادگیری هستند ممکن است در سازماندهی یا شروع کارها یا بازگویی یک داستان به ترتیب متوالی مشکل داشته باشند یا نمادهای ریاضی را اشتباه بگیرند و اعداد را اشتباه بخوانند. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است در برقراری ارتباط هم مشکل داشته باشند(منبع).

اختلالات رایج یادگیری بر توانایی کودک در موارد زیر تأثیر می گذارد:

  • خواندن
  • نوشتن
  • مهارت ریاضی
  • استفاده و درک زبان
  • اجتماعی شدن(منبع)

اختلال اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم (ASD) مشکلی است که بر سیستم عصبی و رشد و تکامل کودک تأثیر می گذارد. اغلب در 3 سال اول زندگی کودک ظاهر می شود.

به نظر می رسد برخی از کودکان مبتلا به ASD در دنیای خود زندگی می کنند. آنها به کودکان دیگر علاقه ای ندارند و فاقد آگاهی اجتماعی هستند. کودک مبتلا به ASD روی پیروی از یک روال تمرکز می کند که ممکن است شامل رفتارهای عادی باشد. کودک مبتلا به این اختلال اغلب در

  • برقراری ارتباط با دیگران نیز مشکل دارد
  • آنها ممکن است با تاخیر نسبت به بچه های دیگر شروع به صحبت کنند
  • ممکن است تمایلی به برقراری ارتباط چشمی با افراد دیگر نداشته باشند(منبع)

اوتیسم تفاوت در نحوه عملکرد مغز کودک شما است که نحوه تعامل آنها با دنیای اطراف را شکل می دهد. این تفاوت چیزی است که آنها با آن متولد می شوند و هیچ ربطی به شیوه فرزندپروری، غذاها، واکسن ها یا هر چیز دیگری که فرزند شما پس از تولد با آن مواجه شده است ندارد. روانشناسان دقیقا نمی دانند که چرا برخی از افراد اوتیستیک هستند و برخی دیگر نه(منبع).

مشکلات تربیتی

همه کودکان خردسال می توانند گهگاهی شیطون، سرکش و تکانشی باشند که کاملا طبیعی است. با این حال، برخی از کودکان رفتارهای بسیار دشوار و چالش برانگیزی دارند که خارج از عرف سن آنها است. عوامل مختلف تحصیلی و اجتماعی به طور تصادفی و همبستگی با طیفی از عواملی که خطر پیامدهای رشدی کودک را افزایش می‌دهند یا کاهش می‌دهند، مرتبط هستند(منبع).

مشکلات رفتاری مخرب مانند کج خلقی، اختلال کم توجهی بیش فعالی، اختلالات مقابله ای، نافرمانی یا سلوک شایع ترین مشکلات رفتاری در کودکان پیش دبستانی و مدرسه هستند(منبع).

روشهای درمانی

رواندرمانی

رویکرد رواندرمانی در کودک و نوجوان به دنبال نگاه کردن به احساسات، رفتارها و روابط دشوار است تا به کودکان، نوجوانان و خانواده‌هایشان کمک کند تا خود و مشکلاتشان را درک کنند(منبع).

روان درمانی کودک راهی برای کمک و حمایت از کودکان برای به اشتراک گذاشتن احساساتشان است. این درمان شامل شخصی به نام درمانگر است که با کودک می نشیند و به آن اجازه می دهد با اسباب بازی ها بازی کند و نقاشی بکشد تا احساس درونی خود را بیان کند.

آنها به صحبت های کودک در مورد چیزهایی که در حال رخ دادن هستند یا چیزهایی که معنی ندارند گوش می دهند. با آنها صحبت خواهند کرد و به توضیح مسائل کمک خواهند کرد، بنابراین آنها برای شما بسیار منطقی تر هستند و کارهایی را پیشنهاد می کنند که می توانید برای بهبود اوضاع انجام دهید(منبع).

نوروتراپی

به عنوان والدین، دیدن اینکه فرزندتان با شرایط عصبی یا اختلالت روانی مانند: ADHD، اضطراب یا افسردگی دست و پنجه نرم می کند، می تواند ناراحت کننده باشد. در حالی که درمان های سنتی مانند دارو و درمان می توانند موثر باشند، اما اغلب با عوارض جانبی و محدودیت هایی همراه هستند. اینجاست که نوروتراپی به عنوان یک رویکرد امیدوارکننده و نوآورانه برای درمان چنین شرایطی در کودکان مطرح می شود(منبع).

هدف جلسات نوروفیدبک آموزش مغز برای عملکرد آرام تر و در نهایت کارآمدتر است. به عنوان مثال، اگر مغز کودک بتواند اطلاعات را راحت‌تر پردازش کند، احتمال بروز عصبانیت کمتر است زیرا کودک می‌تواند با موفقیت آن حالت خود را کنترل کند(منبع).

نرم افزار های شناختی مانند ریهاکام برای توانبخشی شناختی به کمک رایانه است. این ابزار کاربردی به درمانگر در توانبخشی اختلالات شناختی کمک می کند که بر جنبه های خاصی از توجه، تمرکز، حافظه، ادراک، فعالیت های روزمره زندگی و موارد دیگر تأثیر می گذارد(منبع).

بازی درمانی

بازی درمانی فرآیند پویایی بین کودک و بازی درمانگر است که در آن کودک با سرعت خود و با دستور کار خود به بررسی موضوعاتی اعم از گذشته و فعلی، خودآگاه و ناخودآگاه می پردازد که بر زندگی کودک در زمان حال تأثیر می گذارد. منابع درونی کودک توسط اتحاد درمانی قادر به ایجاد رشد و تغییر است. بازی درمانی کودک محور است که در آن بازی ابزار اولیه و گفتار ابزار ثانویه است(منبع).

 

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاه خود را درج کنید