همیاری ایران| برترین درمانگران را بشناسید 021222354282 02188422495 02122247100
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. چرا موقع حرف زدن گریم میگیره

چرا موقع حرف زدن گریم میگیره

فهرست مطالب

چرا موقع حرف زدن گریم میگیره و تحمل پایینی دارم، یا بیمار هستم و باید چه کارهایی انجام دهم و چه درمانی ها وجود دارد؟ آیا درمان بدون دارو وجود دارد؟

چرا زود گریه می کنیم؟

گریه ناگهانی در مواجه با دیگران می توانند ناشی از:

این احتمال وجود دارد که دلیلی برای گریه شما وجود داشته باشد، اما شما نمی دانید آن دلیل چیست. بسیاری از چیزها می توانند باعث گریه های خود به خودی شوند، مانند: استرس یا غرق بودن، افسردگی یا اضطراب.

اکثر ما این تجربه را داشته‌ایم: به‌طور غیرمنتظره‌ای گریه می‌کنید و باید مکث کنید و از خود بپرسید: «چرا دارم گریه می‌کنم؟» به نظر می رسد که احساسات به طور تصادفی و بدون دلیل واضح ظاهر می شوند و شما را گیج، شگفت زده یا حتی ناامید می کنند. با این حال، احساسات محصول موقعیت‌ها، شرایط یا تأثیرات دیگر هستند و همیشه به دلیلی ـ منطقی یا غیر منطقی ـ برخورد می‌کنند (منبع).

اشک های احساسی اینها از احساسات قوی ناشی می شوند.

  • همدلی
  • شفقت
  • درد جسمانی
  • درد دلبستگی
  •  احساسات اخلاقی و عاطفی

می توانند این اشک ها را تحریک کنند. آنها احساسات شما را به دیگران منتقل می کنند(منبع).

گریه غیرقابل کنترل می تواند ناراحت کننده و خسته کننده باشد. مهم است که به یاد داشته باشید که گریه می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل عمیق‌تر باشد و اگر کسی مشکوک به این موضوع است، باید به مشاور خود مراجعه کند(منبع).

گریه بی دلیل در اختلال دوقطبی

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بالا و پایین های شدید دارند. همراه با این نوسانات خلقی غیرقابل پیش بینی ممکن است طغیان احساسات از جمله گریه به وجود بیاید.

اختلال دوقطبی دارای 2 نوع اصلی زیر است:

  • دوقطبی I شامل دوره های شیدایی است که حداقل یک هفته طول می کشد و ممکن است با دوره های جداگانه ای از دوره های افسردگی همراه باشد. برخی از افراد مبتلا به این دوقطبی نیز علائم شیدایی و افسردگی را به طور همزمان تجربه می کنند.
  • دوقطبی II شامل دوره‌های افسردگی و هیپومانیا است که در آن اوج‌ها به شدت دوقطبی I نیستند(منبع).

 

افسردگی شدید و بروز گریه

بسیاری از مردم افسردگی را به عنوان یک غم و اندوه غیرقابل تحمل یا یک غم و اندوه عمیق تصور می کنند که از بین نمی رود. با این حال افسردگی همچنین می تواند مخفی باشد و در علائمی پنهان شده باشد که تشخیص آنها دشوار است. اگر درد یا دردهای غیرقابل توضیحی داشته‌اید، اغلب بدون دلیل احساس تحریک‌پذیری یا عصبانیت می‌کنید، یا بی دلیل گریه می‌کنید – ممکن است افسرده باشید(منبع).

گریه پاسخی به استرس عاطفی است. همه گاهی گریه می کنند و این کاملا طبیعی است.

با این حال، برخی از انواع گریه افسردگی می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد، از جمله موارد زیر:

  • گریه مکرر
  • گریه بدون دلیل یا محرک مشخص
  • گریه بر فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد – برای مثال، افراد ممکن است در محل کار گریه کنند یا نیاز به مرخصی از کار داشته باشند.
  • گریه غیر قابل کنترل است و به سختی می توان آن را متوقف کرد(منبع)

 

گریه ناشی از اضطراب اجتماعی

طبیعی است که در برخی موقعیت های اجتماعی احساس عصبی کنید. برای مثال، رفتن به یک قرار یا ارائه یک سخنرانی ممکن است باعث ایجاد آن احساس پروانه ای در شکم شما شود. اما در اختلال اضطراب اجتماعی، که فوبیای اجتماعی نیز نامیده می‌شود، تعاملات روزمره باعث اضطراب، خودآگاهی و خجالت قابل توجهی می‌شود، زیرا می‌ترسید که مورد بررسی دقیق یا قضاوت منفی دیگران قرار بگیرید(منبع). این افراد ممکن است درک کنند که ترس هایشان غیرمنطقی است اما در غلبه بر آنها ناتوان هستند(منبع).

گریه ناشی از فشارهای اضطرابی

گریه می تواند نشانه حمله اضطراب باشد. حملات اضطرابی می تواند از نظر احساسی خسته کننده باشد و برای برخی، اشک می تواند باعث رهایی از تنش و استرس شود. گریه را می توان به عنوان یک واکنش عاطفی به احساس غرق شدن در نظر گرفت یا روشی که بدن برای برقراری ارتباط با آن نیاز به حمایت و درک دارد. برای برخی، احساس شدید ترس می تواند منجر به اشک شود. بدن هر فردی به استرس و اضطراب واکنش متفاوتی نشان می دهد، بنابراین در حالی که ممکن است یک نفر گریه کند، دیگری ممکن است گریه نکند(منبع).

گریه برای دریافت محبت

اشک همچنین به دیگران نشان می دهد که ما آسیب پذیر هستیم و آسیب پذیری برای ارتباط انسانی بسیار مهم است. یک نظریه کمتر دلگرم کننده بر سودمندی گریه در دستکاری دیگران متمرکز است. روتنبرگ می‌گوید: «ما در اوایل متوجه می‌شویم که گریه تأثیر بسیار قدرتمندی بر سایر افراد دارد. “این می تواند خشم را به شدت خنثی کند”، این بخشی از دلیلی است که او فکر می کند اشک در دعواهای بین عاشقان بسیار ضروری است  به خصوص وقتی کسی احساس گناه می کند و خواهان بخشش طرف مقابل است(منبع).

 

افراد اجتنابی و جامعه گریز

اگر مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی (AVPD) هستید، ترس شما از طرد شدن و احساس بی کفایتی آنقدر زیاد است که از موقعیت هایی که ممکن است طرد شوید، از خود دوری می کنید. ریسک پذیری نقطه ضعف شما است(منبع).

اختلال شخصیت اجتنابی با یک الگوی مداوم از اضطراب اجتماعی، افزایش حساسیت به طرد شدن همراه با اشتیاق برای ارتباط معنادار با دیگران است(منبع).

اختلال شخصیت اجتنابی با احساس بازداری اجتماعی شدید، بی کفایتی و حساسیت به انتقاد و طرد منفی مشخص می شود. با این حال، علائم بیشتر از خجالتی بودن یا بی دست و پا بودن اجتماعی است. اختلال شخصیت اجتنابی باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی می شود که بر توانایی تعامل با دیگران و حفظ روابط در زندگی روزمره تأثیر می گذارد(منبع).

گریه افتادن به دلیل احساسی بودن

گریه پاسخی طبیعی به غم، شادی یا غمگینی است. اما برخی از ما نمی توانیم انکار کنیم که راحت تر از اطرافیانمان گریه می کنیم.

مغزهای HSP(افراد احساسی) احساسات را واضح تر از مغزهای غیر HSP تجربه می کنند. بسیار حساس بودن با ژنی مرتبط است که نشان می دهد ما چقدر احساسات را به شدت تجربه می کنیم. این ژن همچنین بر ناحیه ای در جلوی مغز که به قشر جلوی مغز شکمی معروف است، تأثیر می گذارد که بر تنظیم هیجانی تأثیر می گذارد.

این بدان معنی است که ما می توانیم احساسات خود را قوی تر احساس کنیم. شادی، غم، ناامیدی و موارد دیگر برای HSP ها به شدت بروز می کند و گریه راهی طبیعی برای پردازش و رهاسازی این احساسات است. (نکته مهم این است که این احساسات قوی هنوز طبیعی تلقی می شوند. اگر شما یک HSP هستید، به این معنی نیست که شما هر نوع اختلالی دارید  و در بسیاری از موارد، حساسیت شما یک مزیت است.)(منبع)

 

راه درمانی

مراجعه به مرکز مشاوره برای روانکاوی

روانکاوی نوعی درمان مبتنی بر این نظریه است که زمان حال ما را گذشته ما شکل می دهد. معنای ناشناخته تجربیات شخصی می تواند بر خلق و خو و رفتار ما تأثیر بگذارد و به مشکلاتی در روابط، کار و عزت نفس کمک کند(منبع).

درمان روانکاوی شکلی از گفتار درمانی است که بر اساس نظریه های روانکاوی زیگموند فروید بنا شده است. این رویکرد بررسی می کند که چگونه ضمیر ناخودآگاه بر افکار، احساسات و رفتارهای شما تأثیر می گذارد.

به طور خاص، بررسی می کند که چگونه تجربیات شما (اغلب از دوران کودکی) ممکن است به تجربه و اقدامات فعلی شما کمک کند. رویکردهای روانکاوی از زمان فروید بسیار پیشرفت کرده است(منبع).

هدف روانکاوی ترویج آگاهی از الگوهای ناخودآگاه و عود کننده احساسات و رفتار به منظور کمک به فرد برای رسیدگی به علل ریشه ای مسائل روانی است. با رهاسازی افکار و احساسات سرکوب شده، این نوع درمان میتواند به درمان افسردگی و اختلالات اضطرابی کمک کند(منبع).

درمان CBT

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی درمان روان‌شناختی است که نشان داده شده است برای طیف وسیعی از مشکلات از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، مشکلات مصرف الکل و مواد مخدر، مشکلات زناشویی، اختلالات خوردن و بیماری‌های روانی شدید مؤثر است. مطالعات تحقیقاتی متعدد نشان می دهد که CBT منجر به بهبود قابل توجهی در عملکرد و کیفیت زندگی می شود. در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است که CBT به اندازه سایر اشکال روان درمانی یا داروهای روانپزشکی میتواند موثر باشد(منبع).

CBT بر این مفهوم استوار است که افکار، احساسات، احساسات و اعمال فیزیکی شما به هم مرتبط هستند و افکار و احساسات منفی می توانند شما را در یک چرخه منفی به دام بیندازند. هدف CBT این است که به شما کمک کند با تقسیم کردن مشکلات به بخش های کوچکتر، با مشکلات طاقت فرسا به روشی مثبت تر برخورد کنید(منبع).

درمان با نوروفیدبک بدون دارو

نوروفیدبک آموزش مستقیم عملکرد مغز است که به وسیله آن مغز یاد می گیرد که کارآمدتر عمل کند. نوروفیدبک بیوفیدبک EEG نیز نامیده می شود، زیرا بر اساس فعالیت الکتریکی مغز، الکتروانسفالوگرام یا EEG است. نوروفیدبک آموزش خودتنظیمی است: صرفاً بیوفیدبکی است که مستقیماً روی مغز اعمال می شود. خود تنظیمی بخشی ضروری از عملکرد خوب مغز است که به مغز اجازه می دهد کارآمدتر و موثرتر عمل کند(منبع).

ثابت شده است که درمان نوروفیدبک در کمک به تشخیص یا درمان چند بیماری مختلف مفید است و هر بیماری با نوع  متفاوتی از نوروفیدبک درمانی همراه است(منبع).

هدف نهایی نوروفیدبک این است که شما را به ابزارهای لازم برای بازگرداندن تعادل عصبی، معکوس کردن الگوهای فکری مضر و بازیابی کنترل بر فرآیندهای ذهنی خود مجهز کند. در اصل، شما و مغزتان را قادر می‌سازد تا در موقعیت‌های مختلف به طور مؤثرتری خود تنظیم کنید(منبع).

ریلکسیشن و تمرین های تنفسی

گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که وقتی احساس استرس یا گیجی می‌کنیم، نفس ما ابزار قدرتمندی برای خودتنظیمی است. تنفس یک نیاز زندگی است که معمولاً بدون فکر زیاد اتفاق می افتد. وقتی نفس می کشیم، سلول های خونی اکسیژن دریافت می کنند و دی اکسید کربن آزاد می کنند. دی اکسید کربن یک ماده زائد است که از طریق بدن شما منتقل شده و بازدم می شود. تنفس نامناسب می تواند تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن را مختل کند و به اضطراب، حملات پانیک، خستگی و سایر اختلالات فیزیکی و عاطفی کمک کند(منبع).

درمان با TMS

TMS یک درمان پیشرفته تکنولوژیکی غیرتهاجمی است که شامل اعمال یک سری پالس های مغناطیسی کوتاه برای تحریک سلول های عصبی در نواحی سطحی مغز و کاهش علائم اختلالاتی از جمله افسردگی است.

این درمان بدون دارو  TMS مکرر (rTMS) نیز نامیده می شود زیرا صدها یا هزاران پالس مغناطیسی کوتاه در یک جلسه ارسال می شود. این کار در کلینیک انجام می شود و نیازی به جراحی ندارد(منبع). این درمان غیر تهاجمی است و زمانی که روش های درمانی دیگر موثر نیستند، می تواند کمک کند(منبع).

دارو درمانی

داروها می توانند نقش مهمی در درمان اختلالات و شرایط روانی داشته باشند. آنها اغلب در ترکیب با سایر درمان ها مانند روان درمانی و درمان تحریک مغز استفاده می شوند. داروها می توانند افراد را به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار دهند و ممکن است چندین بار تلاش شود تا دارویی که بهترین اثر را با کمترین عوارض جانبی دارد، پیدا کند(منبع).

اگرچه داروهای سلامت روان قوی هستند، اما برای شرایط خاص طراحی شده اند و مهم است که آنها را طبق دستور مصرف کنید. قطع ناگهانی دارو می تواند خطرناک باشد.

عوارض جانبی می تواند شامل: سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، افزایش وزن، خشکی دهان، گرفتگی عضلات، کاهش میل جنسی و مشکلات خواب باشد(منبع).

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاه خود را درج کنید