نمایش نتایج: از 1 تا 3 از 3

موضوع: کودکان استثنایی چه کسانی هستند؟

2786
  1. بالا | پست 1
    ناظم همیاریراهنمای همیاری

    عنوان کاربر
    ناظم مدیر
    تاریخ عضویت
    March_2011
    شماره عضویت
    265
    نوشته ها
    2,317
    صلوات
    36
    دلنوشته
    7
    سپاس
    6,000
    5,208
    نوشته های وبلاگ
    73
    دریافت
    0
    آپلودها
    3

    کودکان استثنایی چه کسانی هستند؟


    کودکان تفاوتهای زیادی با یکدیگر از نظر ویژگی های فیزیکی (به عنوان مثال، بعضی از آنها کوتاه تر، بعضی از آنها قوی تر) و نیز توانایی های یادگیری (به عنوان مثال، بعضی از آنها در یادگیری سریع هستند و قادر به یادآوری و استفاده از چیزهایی که قبلا آموخته اند؛ را در موقعیت های جدید دارند، ولی برخی دیگر نیاز به تکرار تمرین بیشتر می باشند و همچنین در حفظ و تعمیم دانش و مهارت های جدید نیز مشکل دارند) دارند .تفاوت های موجود میان اکثر کودکان نسبتا کم می باشد ، و این مسئله اکثر کودکان را قادر می سازد تا از برنامه آموزش و پروش عمومی بهره مند شوند.
    ویژگی های فیزیکی و یا توانایی یادگیری برخی کودکان - کسانی که به اصطلاح کودکان استثنایی نامیده می شوند - با هنجارهای موجود متفاوت (پایین تر یا بالاتر) می باشد؛ به حدی که آنها را نیازمند  یک برنامه منحصر به فرد آموزشی و نیز استفاده از خدمات آموزش و پرورش ویژه می کند. اصطلاح کودکان استثنایی شامل کودکان است که مشکلاتی در یادگیری تجربه می کنند و همچنین به عنوان کسانی که عملکردشان نسبت به توانایی هایشان پایین تر است است به طوری که نیاز به  تغییراتی در برنامه درسی و نیز آموزش های لازم را برای کمک به اینکه توانایی های بالقوه شان برآورده شود. بنابراین، کودکان استثنایی، یک اصطلاح فراگیر است که اشاره دارد به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و یا رفتاری، کودکان دارای معلولیت های جسمی و یا حسی، ونیز کودکانی تیزهوش و با استعداد. اصطلاح "دانش آموزان دارای ناتوانایی"، محدودتر از "کودکان استثنایی" است؛ زیرا کودکان با استعداد و تیزهوش را شامل نمی شود. تعریف چند اصطلاح در درک بهتر مفهوم استثنایی کمک خواهد کرد.
    همه کودکان تفاوتهای زیادی با یکدیگر از نظر ویژگی های فیزیکی (به عنوان مثال، بعضی از آنها کوتاه تر، بعضی از آنها قوی تر) و توانایی های یادگیری (به عنوان مثال، بعضی از آنها در یادگیری سریع هستند و قادر به یادآوری و استفاده از چیزهایی که قبلا آموخته اند؛ را در موقعیت های جدید دارند، ولی برخی دیگر نیاز به تکرار تمرین بیشتر می باشند و همچنین در حفظ و تعمیم دانش و مهارت های جدید نیز مشکل دارند).تفاوت های میان اکثر کودکان نسبتا کم است، و این کودکان را قادر می سازد تا از برنامه آموزش عمومی بهره مند شوند.ویژگی های فیزیکی و یا توانایی یادگیری برخی کودکان - کسانی که به اصطلاح کودکان استثنایی نامیده می شوند - با هنجارمتفاوت (پایین تر یا بالاتر) می باشد؛ به حدی که آنها نیازمند به یک برنامه منحصر به فرد آموزشی و نیز استفاده از خدمات آموزش و پرورش ویژه می کند.اصطلاح کودکان استثنایی شامل کودکان است که مشکلاتی در یادگیری تجربه می کنند وهمچنین به عنوان کسانی که عملکردشان نسبت به توانایی هایشان پایین تر است است به طوری که نیاز به  تغییراتی در برنامه درسی و نیز آموزش های لازم را برای کمک به اینکه توانایی های بالقوه شان برآورده شود. بنابراین، کودکان استثنایی، یک اصطلاح فراگیر است که اشاره دارد به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و یا رفتاری، کودکان دارای معلولیت های جسمی و یا حسی، ونیز کودکانی تیزهوش و با استعداد. اصطلاح "دانش آموزان دارای ناتوانایی"1، محدودتر از "کودکان استثنایی"2 است؛ زیرا کودکان با استعداد و تیزهوش را شامل نمی شود. تعریف چند اصطلاح در درک بهتر مفهوم استثنایی کمک خواهد کرد.[hr]1-students with disabilities
    2-exceptional children
    منبع:
    ترجمه خودم
    ادامه دارد ....

  2. بالا | پست 2
    ناظم همیاریراهنمای همیاری

    عنوان کاربر
    ناظم مدیر
    تاریخ عضویت
    March_2011
    شماره عضویت
    265
    نوشته ها
    2,317
    صلوات
    36
    دلنوشته
    7
    سپاس
    6,000
    5,208
    نوشته های وبلاگ
    73
    دریافت
    0
    آپلودها
    3

    RE: کودکان استثنایی چه کسانی هستند؟

    اگر چه اصطلاح  اختلال[1]، ناتوانی[2]، و معلولیت[3] گاهی به جای یکدیگر  استفاده می شوند،اما آنها مترادف نیستد. اختلال اشاره دارد به از دست دادن یا کاهش عملکرد بخشی از بدن و یا عضو خاصی (به عنوان مثال، قطع عضو ؛دست یا پا).
    ناتوانی زمانی استفاده می شود که  اختلال موجود د توانایی فرد را برای انجام کارهای خاص (به عنوان مثال، راه رفتن، دیدن، اضافه کردن یک ردیف از اعداد) به همان روشی که اکثر افراد انجام می دهند ، محدود می کند.فرد مبتلا به ناتوانایی ؛معلول نیست ، مگر اینکه معلولیتش منجر به مشکلات آموزشی، شخصی، اجتماعی، حرفه ای، و سایر موارد شود. به عنوان مثال، اگر کودکی که یک پایش را از دست داده است، با استفاده از اندام های مصنوعی[4] قادر است عملکردهای داخل و خارج از مدرسه را بدون مشکل یاد بگیرد، معلول نیست ،کمترین عملکرد حرکتی را در محیط اطرافش دارد.
    معلول اشاره دارد به مشکل و یا نقطه ضعفی که فرد مبتلا به ناتوانی یا اختلال در تعامل با محیط اطرافش دارد. ناتوانی ممکن است نقصی در یک محیط ایجاد کند، اما محیط دیگری آن نقص وجود نداشته باشد.کودک با اندام مصنوعی ممکن است در زمین بسکتبال در مقابل همسالانش  معلول (به عنوان مثال، محروم)  در نظر گرفته اما ممکن است نقص او در کلاس درس برایشان محدودیتی ایجاد نکند .همچنین افراد مبتلا به ناتوانی که دچار معلولیت نیز هستند و هیچ مشکلی با معلولیت خود ندارند، اما نگرش منفی و رفتار نامناسب دیگران باعث  محدود شدن دسترسی ونیز کاهش  مشارکت و همکاری در مدرسه، محل کار و یا فعالیت های اجتماعی می شود.
    کلمه معلول از یک بازی به نام "کلاه در دست--"[5] گرفته شده است، و معنای امروزی آن  داشتن نقضی که مانع از رقابت فرد معلول با همگنان خودش می شود و به هم دلیل در مسابقه زندگی عقب می ماند. متاسفانه ین کلمه باعث ایجاد تصور ذهنی منفی در مورد این افراد می شود ؛ افرادی که در خیابان گدایی می کنند! امروزه در بیشتر موارد ابتدا شخص در نظر گرفته میشود و سپس معلولیتش.
    در معرض خطر[6] : اشاره دارد به کودکان که اگر چه با داشتن یک ناتوانی در حال حاضر به عنوان  معلول شناخته  نشده اند،اما به احتمال زیاد در یک دوره از رشد دچار معلولیت خواهد شد.این اصطلاح اغلب به نوزادان و کودکان پیش دبستانی که به دلیل شرایط هنگام تولد خود و یا محیط  اطراف، انتظار می رود که مشکلات رشدی را دردوره های بعدی  از خود نشان دهند. این اصطلاح همچنین برای اشاره به دانش آموزانی که مشکلات یادگیری در کلاس درس و عدم موفقیت در تکالیف مدرسه ای  را به طور منظم تجربه می کنند ، و یا از خدمات آموزش و پرورش استفاده می کنند. [hr][1] - impairment
    [2] - disability
    [3] - handicap
    [4]- prosthetic limb
    [5]-cap in hand
    [6] -At risk
    -- کلمه ی معلول (handicap) از یک بازی شانسی قدیمی آنگلوساکسون ها به نام "cap in hand" یا "کلاه در دست" گرفته شده است. در این بازی یکی از بازیکنان برای دستیابی به کلاه دیگر بازیکن و تعویض آن با کلاه خودش با او به مبارزه می پردازد. برای مساوی کردن شانس دوبازیکن در آغاز بازی مبلغی پول که توسط یک قاضی تعیین می شود، در داخل کلاهی که ارزش کمتری دارد ریخته می شود تا بازیکن ضعیف در برابر رقیبش احساس ناتوانی نکند.
    ----امتیاز به‌طرف ضعیف در بازی، آوانس، امتیاز دادن، اشكال، مانع، نقص.

  3. بالا | پست 3
    ناظم همیاریراهنمای همیاری

    عنوان کاربر
    ناظم مدیر
    تاریخ عضویت
    March_2011
    شماره عضویت
    265
    نوشته ها
    2,317
    صلوات
    36
    دلنوشته
    7
    سپاس
    6,000
    5,208
    نوشته های وبلاگ
    73
    دریافت
    0
    آپلودها
    3

    RE: کودکان استثنایی چه کسانی هستند؟

    بعضی از کودکان استثنایی در ویژگی های فیزیکی و یا الگوهای یادگیری و رفتاری خاصی مشترک هستند.
    بر اساس این ویژگی ها آن ها در گروه های استثنایی زیر  قرار می گیرند:

    عقب ماندگی ذهنی (اختلالات تکاملی)1
    ناتوانی های یادگیری2
    اختلالات عاطفی و رفتاری3
    اوتیسم4
    اختلالات ارتباطی (گفتار و زبان)5
    اختلالات شنوایی6
    اختلالات بینایی7
    اختلالات جسمانی و سلامت8
    آسیب های شدید مغز9
    معلولیت های چندگانه10
    تیزهوشی و استعدادهای ویژه11

    همانطور که قبلا گفته شد، همه کودکان در پیوستاری از ویژگی های فردی متفاوت با یکدیگر  قرار دارند؛ کودکان استثنایی به طور قابل توجهی متفاوت از هنجارها هستند ، به گونه ای که آنها نیاز به برنامه های آموزشی ویژه دارند. و اگر برنامه های آموزشی خاص برای آنها طراحی شود هم به نفع  آنها می باشد و هم می توانند از آموزش و پرورش به طور کامل  استفاده کنند.
    برخی به اشتباه فکر می کنند که این کودکان شامل دو گروه مجزای افراد استثنایی و عادی می باشند. این یک تفکر اشتباه است! کودکان استثنایی بیشتر شبیه کودکان دیگر هستند  اما در عین حال از آنها متفاوتند. بنابراین، یک کودک استثنایی کارهایش را به گونه ای  که انجام می دهد  که با همسالان عادی اش متفاوت است. اینکه ما چگونه  این تفاوت را به رسمیت شناخته و به آنها پاسخ دهیم ؛ تأثیر عمده ای بر موفقیت کودک در مدرسه و فراتر از آن گذاشته ایم.
    با در نظر گرفتن این نکات کلیدی در مورد کودکان استثنایی و قرار دادن آن در برنامه های آموزش و پرورش ویژه برای این افراد؛ می توان از مشکلاتی را که این دسته از افراد دارند کاهش داد.
    [hr]
    • Mental retardation (developmental disabilities)1-
    • 2-Learning disabilities
    • 3-Emotional and behavioral disorders
    • 4-Autism
    • 5-Communication (speech and language) disorders
    • 6-Hearing impairments
    • 7-Visual impairments
    • 8-Physical and health impairments
    • 9-Traumatic brain injury
    • 10-Multiple disabilities
    • 11-Giftedness and special talents



    تمام.

کاربران دعوت شده

© تمامی حقوق برای همیاری ایران محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد